Fråga om cykel.. gällande scott spark 930 2022

Den är säkert helt okej (jag hade kunnat tänka mig cykla på en sådan!). Benify däremot.. Köp den för 30k minus 10% som i din länk (ingen koll på priser men jag hade gissat på sådan budget med de komponenterna - inte kanon men 100% funkis).

Har du inte 27k eller vad den nu kostar i slutänden har du inte råd med en sån cykel. Benify känns som världens båg - du gör inte en bra affär utan lånar till konsumtion. Undvik!

personligen skulle jag aldrig ta en cykel på varken avbetalning , leasing eller som förmånscykel för hur man än vrider o vänder så har man betalat överpris i slutändan.. plus på förmåns-deals vare sig de är cykel eller annat så va ingen upplyser om är att allt som dras som "förmåner" på bruttolön är inte pensionsgrundande utan pensionsgrundande inkomst räknas enbart på kvarvarande bruttolön efter förmånsavdrag

Mitt svar i en annan tråd på relaterat tema:

Jag är rätt skeptiskt till det normala förmånscykelupplägget. Du kan få cykeln något billigare än listpris, men du får lägre pension, lägre SGI, och det är ändå inte billigare än att köpa en cykel på rea eller begagnad.

I optimala fall kan du kanske spara 40% av priset på en cykel med det normala upplägget. Köper du istället själv fjolårets modell av samma cykel får du ofta mer än 40% rabatt, och då slipper du sänka ditt SGI.

Däääremot: om du har eget företag (eller mycket inflytande över företaget) kan det vara väldigt fördelaktigt.

Det finns inget krav att förmånscykeln måste leasas från Benify eller liknande. Jag har ett eget företag som erbjuder förmånscykel genom att företaget helt enkelt köper en cykel, vilken man vill, och tillhandahåller den till den anställde som en förmån. Då får man skattefördelarna med förmånscykel, samt att man kan köpa vilket jäkla cykel som helst.

Men cykeln i sig är ok då?
Så kanske det blir köp hos Cykelkraft.
Nån som handlat cykel hos dem å har nån input, har bara handlat pedaler av dem förut.
Nånting de skötte dåligt.

Men cykeln i sig är ok då?
Så kanske det blir köp hos Cykelkraft.
Nån som handlat cykel hos dem å har nån input, har bara handlat pedaler av dem förut.
Nånting de skötte dåligt.
Det är en bra cykel. Det är nya ramen (som kom 2022) med modern geometri. Vinkeln på gaffeln är justerbar. Det är ett välkänt märke och en modell som alla hört talas om, det brukar ge ett stabilt andrahandsvärde.

Scott har oftast bra ram att cykla på, så länge den inte behöver underhållas av ägaren. Resten brukar inte vara prisvärt alls.

Scott snålar på det mesta som en nybörjare inte tänker på. Hemliga service manualer. Dålig ramgaranti. Dåliga OEM delar för däck, hjul och kullager. Speciallösningar som är krångliga att underhålla, tänker mest på twinlock och bakdämpare på tidigare sparkramen. Svårt att köpa enstaka reservdelar utan att behöva köpa en massa delar man inte behöver.

Tror det blivit värre med ännu fler speciallösningar: inbyggd dämpare och dragningar genom styrlager. Scott har börjat snåla på komponenter, kör med klassisk växelförartrimm i hopp om att köpare bara kollar där och missar att det mesta är minst två nivåer billigare.

Servicebiten är säkert inga problem för tandläkare som kan betala 5000+ för service per år hos Scott-verkstad. Värre för de som försöker göra det mesta själva.

Trek verkar i alla fall ha tillgängliga service manualer och bättre garantier, men har liknande speciallösningar för bakdämpare. Specialized är nog som Trek, fast dyrare.

Scott har oftast bra ram att cykla på, så länge den inte behöver underhållas av ägaren. Resten brukar inte vara prisvärt alls.

Scott snålar på det mesta som en nybörjare inte tänker på. Hemliga service manualer. Dålig ramgaranti. Dåliga OEM delar för däck, hjul och kullager. Speciallösningar som är krångliga att underhålla, tänker mest på twinlock och bakdämpare på tidigare sparkramen. Svårt att köpa enstaka reservdelar utan att behöva köpa en massa delar man inte behöver.

Tror det blivit värre med ännu fler speciallösningar: inbyggd dämpare och dragningar genom styrlager. Scott har börjat snåla på komponenter, kör med klassisk växelförartrimm i hopp om att köpare bara kollar där och missar att det mesta är minst två nivåer billigare.

Servicebiten är säkert inga problem för tandläkare som kan betala 5000+ för service per år hos Scott-verkstad. Värre för de som försöker göra det mesta själva.

Trek verkar i alla fall ha tillgängliga service manualer och bättre garantier, men har liknande speciallösningar för bakdämpare. Specialized är nog som Trek, fast dyrare.
Ojdå, dedär lät ju inte bra. Såg att växelgrejer va lite snålt.
Men att det inte går att enkelt köpa delar känns ju lite dåligt.
Hmm, kanske ska ta en funderare iaf.

Ojdå, dedär lät ju inte bra. Såg att växelgrejer va lite snålt.
Men att det inte går att enkelt köpa delar känns ju lite dåligt.
Hmm, kanske ska ta en funderare iaf.

Mitt baknav (Formula, OEM) rasade efter drygt två år. Behövde nya spärrhakar och bussning. Kostade nästan 1300 kr för ingick i paket med axel och body. Jag köpte ett DT Swiss 350 istället för 1500 kr på rea, men var tvungen att bygga om hjulet så klart.

Skulle köpa nya bussningar till sittstag. Fanns som paket med alla skruvar, bussningar och lager i baksving. Nästan 2000 kr.

Skruv i alu till växelöra gick sönder, två gånger. Fanns ny skruv i paket med växelöra. Runt 500 kr gånger två. Satte i en stålskruv istället.

Styrlager rostade efter 1 år. Otäta kullager i svingen.

Mitt baknav (Formula, OEM) rasade efter drygt två år. Behövde nya spärrhakar och bussning. Kostade nästan 1300 kr för ingick i paket med axel och body. Jag köpte ett DT Swiss 350 istället för 1500 kr på rea, men var tvungen att bygga om hjulet så klart.

Skulle köpa nya bussningar till sittstag. Fanns som paket med alla skruvar, bussningar och lager i baksving. Nästan 2000 kr.

Skruv i alu till växelöra gick sönder, två gånger. Fanns ny skruv i paket med växelöra. Runt 500 kr gånger två. Satte i en stålskruv istället.

Styrlager rostade efter 1 år. Otäta kullager i svingen.
Det där låter som vilken random FS-hoj som helst! Hjul är generellt alltid dåliga (jag har cyklat sönder samtliga OEM-hjul jag någonsin haft - även om det vara är 4-5 hjulpar på sin höjd). Baklänkage släpat genom lera behöver alltid en massa omvårdnad och består väl aldrig av några standardiserade grejer i princip. Det är dyrt underhåll att cykla FS!

Den där bakdämparlösningen på Scotten ser ju däremot ut som svart magi, så den vågar jag inte uttala mig om. Att lägga till ett bekymmer på en lista av typ tio andra högrisksaker på en stigcykel gör däremot varken till eller från imho.

Gravel- och landsvägscykling är vad man får hålla på med om man är rädd för underhåll.

Edit: bakväxeltrimmade cyklar är väl lika gammalt som växelssystem på cyklar, typ. Mer standard än undantag med Deore-reglage och SLX-växel kan jag tycka.

Tillbaka
Topp