Är MTB värt skadorna??

Är MTB värt skadorna??
Räknas dj? Där har jag skadat mig en del.
Men i dh, enduro/freeride och stigåkning har jag klarat mig med skrapsår och bruten stortå.
Lätt värt det.

Är MTB värt skadorna??
Är MTB värt skadorna??
Motocross= brutet nyckelben, lårbenshals, revben, fot
MTB/Höghjuling= Ryggfraktur, revben, näsa och armbågen.
Har absolut mest problem med armbågen och ryggen men tycker ändå att det varit värt det.

Bilagor

• 20230822_144150.webp
    20230822_144150.webp
    564.7 KB · Besök: 52
Är MTB värt skadorna??
Redbull tävlingar verkar bygga på att låta åkare tar större risker varje år. Det leder säkert till att man hittar gränsen av vilka risker som är rimliga. Var det inte i Hardline Tasmanska där en kvart av åkare skadade sig allvarligt i träningen? Helt orimligt.

Om man inte tjäna sina pengar med cykling kan man minimera riskarna. Jag skulle t.ex. aldrig tar stora hopp i bikepark, men det attraherar många. Men då är jag feg. Det betyder att då och då går genom ett hinder på svarta leder i bikepark och i Alperna. Som värst har jag haft lite ont i en månad i en arm eller tumme. Klart värt det.

Sen kan saker går fel vid andra aktiviteter. Jag har (haft) flera kollegor som har skadat sig vid cykelpendling flera gånger och behovde åka till akuten eller sjukhuset. De tar klart större risker än jag.

Är MTB värt skadorna??
Jeff Barber redovisar sin digra skadejournal och frågar om mtb är värt det? vad säger braintrusten på happy en fredagkväll??
.
De som utövar aktiviteten tycker nog att det är värt det, trots ev. risker. Däremot är det väl så att riskbeteenden sällan är statiska, utan att man ändrar sig med tiden (och åldern och visheten?). Det man ansåg vara en acceptabel risk tidigare, kanske man inte längre tycker är acceptabelt. Jag anser att jag är en betydligt försiktigare individ i nuläget än vad mitt 20-åriga jag var.

Är MTB värt skadorna??
Denna förändrade mig och min åkning för alltid. När jag kom in på akuten låg överarmen delad i 45-grader. Efter ett sjukt deprimerande år där jag inte fick ägna mig åt motion och cykling läkte benet dessutom i en 15-graders felställning. Så har konstanta ryggsmärtor pga snedbelastning jämt och behöver rehabträna livet ut.

Efter detta bytte jag fokus. Numera försöker jag aktivt minimera riskerna och väljer hellre ett b-spår om jag inte känner mig säker.

Är MTB värt det? Absolut, alla gånger. Men numera handlar min cykling mer om att utveckla min uthållighet och förbättra min hälsa. Och så klart den fina gemenskapen :)

Bilagor

• IMG_20220124_140520591_HDR (1).webp
    IMG_20220124_140520591_HDR (1).webp
    30.9 KB · Besök: 96
Är MTB värt skadorna??
Vad är mtb? 35 år av XC utan skador och har i princip inte sett några bland vännerna heller. Men granngubbar som köper långslagigt och ska leka AM med hopp och leta branter däremot...

Är MTB värt skadorna??
Här är en summering av de skador jag har ådragit mig på cykel:

Avslagen framtand. Cyklade mtb i tioårsåldern men olyckan skedde på asfalterad väg, inte i skogen.

Bruten axel efter en vurpa på väg hem från jobbet.

Brutet revben. Cyklade förvisso på en mtb, men vurpan var på blöta löv på en cykelbana.

Rejält skrubbsår på smalbenet efter en vurpa i Kesberget.

Skadade knäet och stukade foten och eventuellt handlederna när jag råkade köra in i en kabelgrej som låg över cykelbanan.

Jag har säkert glömt något, men en kort summering är att jag har gjort mig betydligt mer illa på asfalt än i skogen. Det är säkert delvis på grund av att jag är väldigt försiktig i skogen, men mtb är kul även om man inte låtsas att man är med i Red Bull Rampage.

Är MTB värt skadorna??
Beror ju helt på hur man cyklar,jag körde cross i 30år,där var det tuffa skador hela tiden. Sedan jag började cykla så har det värsta varit en knäckt kedja med en lätt hjärnskakning som följd.det är inte farligt om man tar det varligt

Är MTB värt skadorna??
Verkar finnas en hel del dumskallar utan konsekvenstänk här, som inte förstår vad som kan hända om man åker med full fart in i ett träd.

Är MTB värt skadorna??
Verkar finnas en hel del dumskallar utan konsekvenstänk här, som inte förstår vad som kan hända om man åker med full fart in i ett träd.
Jag har testat ett par gånger, inte så illa så länge man har full face. Body armor finns också. Jag tänker att vi har ju gratis sjukvård i Sverige så jag tar vara på den möjligheten.

Är MTB värt skadorna??
Allt du gör innebär en risk. Men allt man gör ger inte belöning. Ju högre belöning, ju högre risk kan man utsätta sig för. Principen gäller alla, gränserna är individuella.

Att cykla på en cykelbana i stadsmiljö är troligen statistiskt farligare än att köra mountainbike, iaf om man tittar på risken för allvarlig skada.

Är MTB värt skadorna??
Jag har slagit mig mer illa mot asfalt än det markskikt som råkade finnas där jag klotat i skogen.
Samma här fast mot betong, asfalt och trä under min dryga 15-åriga hobby som skateboardare. Dessvärre gör varje mer ont och tar längre tid att läka ju äldre man blir.
Så jag har blivit avsevärt försiktigare, det är inte heller så bra då det i sig framkallar onödiga tillbud.

Är MTB värt skadorna??
Skador har inte med valet av aktivitet att göra vill jag hävda. Det handlar om personlighet och riskbenägenhet. Finns folk som vurpar varannan gång de cyklar till jobbet och krossar skallen på skidsemestern i gröna backen, medan andra aldrig får en skråma trots att de kör fruktansvärt svår DH.

Själv är jag en sån som i stort sett aldrig slår mig. Bland annat för att jag inte tycker att det är värt det och därför inte tar risker.

Är MTB värt skadorna??
Värt det, absolut! som barn var det bara mina bullhorn som tryckte till ett par revben och i sommras var det min axel som fick stryk när jag körde över min förmåga. Det är viktigt att våga utmana sig själv ibland för att kunna utvecklas men det är svårt att hålla det på en lagom nivå

Är MTB värt skadorna??
Jag har brutit båda armarna, spräckt några revben, en handled + båtben, pajat en axel (fortfarande inte bra efter 14 - 15 år) och spräckt pungen (allt vid olika tillfällen). Om alternativen till mtb skulle vara gravel eller landsväg skulle jag slutat cykla. Men så är jag ingen cyklist enligt några på Happy heller. Jag gillar inte uppförsbackar och att trampa för mycket, utan gillar mest utför 😁

Senast ändrad:
Är MTB värt skadorna??
Skador har inte med valet av aktivitet att göra vill jag hävda. Det handlar om personlighet och riskbenägenhet. Finns folk som vurpar varannan gång de cyklar till jobbet och krossar skallen på skidsemestern i gröna backen, medan andra aldrig får en skråma trots att de kör fruktansvärt svår DH.

Själv är jag en sån som i stort sett aldrig slår mig. Bland annat för att jag inte tycker att det är värt det och därför inte tar risker.
Du har rätt, klippdyk och basediving is the shit.

Är MTB värt skadorna??
Jag har brutit båda armarna, spräckt några revben, en handled + båtben, pajat en axel (fortfarande inte bra efter 14 - 15 år) och spräckt pungen (allt vid olika tillfällen). Om alternativen till mtb skulle vara gravel eller landsväg skulle jag slutat cykla. Men så är jag ingen cyklist enligt några på Happy heller. Jag gillar inte uppförsbackar och att trampa för mycket, utan gillar mest utför 😁
Helt rätt

Är MTB värt skadorna??
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!”
Hunter S. Thompson

Är MTB värt skadorna??
Jag är inte så bra på tekniska stigar, eller stigar över huvud taget, men jag har cyklat en del i skogen. Har en del over the bar och så, och sista gången jag inte hanterade det hela bra så gjorde jag mig illa. Efter det sålde jag min mtb. Har väl haft tur att jag inte blivit allvarligt skadad i skogen.
Däremot har jag skadat mig och brutit armen på asfalt...
Alla mina olyckor och skador har jag själv orsakat...

Nu är det mest grus/asfalt som gäller. Lugnt, långt och länge...orkar inte hetsa i skogen längre. Hellre ett par timmar på cyklocrossen.

Är MTB värt skadorna??
Antal skador cyklandes med båda hjulen på marken på runt 20 år cyklande i vuxen ålder (bortser från skrapsår i varierande omfattning 😂) = 0

Alla mer rejäla skador har varit när farbror försökt leka fågel och bli luftburen....

Är MTB värt skadorna??
ja det blev en livaktig tråd:)

min egen vinkel är att jag sett för många sluta med mtb, just på grund av skador. oftast rätt små sådana. typ tur att man kom undan. och det är ju synd att missa något som är så roligt!

för att man inte haft ett vettigt konsekvenstänk från början.

cyklar mtb i några olika gäng, och vid åkning tillsammans tenderar folk gå utanför sin komfortzon, stimulerande i sig, men har baksidan att vissa tar risker man annars inte skulle gjort. detta att tänka på när man inviger kompisar och andra i denna roliga värld.

i bekantskapskretsen har anekdotiskt de allvarliga skador som inträffat i första hand varit vid landsvägskörning. nackskador, huvudskador och dylikt. det händer inte olyckor särskilt ofta i det gebitet, men de som inträffar tenderar vara av högre energi.

Är MTB värt skadorna??
Har han verkligen fått den skadelistan från fiskörning på nån grusväg i hellas?

DH är farligt nog och typ rampage är givetvis inget jag hoppas mina barn ska hålla på med.

Däremot slutade jag inte ta bilen till Ica när Senna dog. Det är nog inte samma samma?

Sen går det aldrig att undvika tanken på att göra en Fogdö. Det blir bara svårt att göra nåt alls om man tänker så.

Är MTB värt skadorna??
Det är värt det.
Men det är viktiga dialoger som vi inte riktigt har fört så mycket vi behöver.
Jag är helt för att det börjar pratas mycket om det nu.

(Så länge det är vi som utövar som pratar om det. Andra får gärna låta bli)
Jag gissar att din tanke är att om personer som inte har koll på MTB deltar ökar risken för felaktigheter och missuppfattningar.

Å andra sidan ser jag en risk i att urvalet av debattdeltagare kan bli skevt med din rekommendation. De som ägnar sig åt MTB-cykling är rimligen de som tycker att riskerna är värda att ta. De som inte tycker riskerna är värda att och avstår ska enligt din rekommendation avstå från debatten och inte förklara hur de resonerar kring riskerna och vad som lett till deras val.

Är MTB värt skadorna??
Jag håller mig till cx då jag inte tycker att riskerna med Downhill inte är värda att ta. Tyvärr har det blivit några crasher i skogen endå, men inga mer allvarliga att man kan cykla vidare med lite blåmärken

Senast ändrad:
Är MTB värt skadorna??
Jeff Barber redovisar sin digra skadejournal och frågar om mtb är värt det? vad säger braintrusten på happy en fredagkväll??
.
Artikeln/kolumnen tyckte jag hade en intressant vinkling.

Jag klickade mig vidare till denna "statistik" från cykelparker i Kanada och ryggmärgsskador.
Hur förstår ni siffrorna gällande kroppsskydd?
Dvs har ca 10% av de med permanenta ryggmärgsskador (i statistiken man tittat på här) använt kroppsskydd och, underförstått, 90% inte.

Verkar vara OTB-liknande olyckor som varit absolut mest vanliga "orsaken".

Är MTB värt skadorna??
Trolltråd! :)
Lvg cykling är ju mkt farligare. Högre hastigheter och massa oförutsägbara situationer beroende på andra cyklister, bilar, mm mm.
se gärna inlägg 37.

det är väl med eller utan skogstroll så att det skiter sig mer sällan på landsväg? men gärna med större konsekvenser.

det finns dock skäl att tro att downhill och hopp i parker är väl så farligt som landsväg. som sagt; höga energier.

Är MTB värt skadorna??
Själv har jag åkt ganska mkt alpint, och då är det inte så farligt att ramla. Man glider en bit, och sen kan man gå upp och hämta skidor och solbrillor. Men om det var fullt med stora stenar och träd i backen skulle jag aldrig våga åka där, om man ramlar med lite fart är det risk för allvarlig skada. Som MTB-DH.

Tillbaka
Topp