[OT] Träden - räknar jag rätt?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Träden är fantastiska. Träden är våra vänner.
Jag kan ibland vara en riktig siffernörd, men räknar jag rätt? (alla antaganden nedan kommer fr googling)

Hörde på P1 idag att Sverige har 24 miljoner hektar produktiv skog.

Det låter rätt rätt mycket. Alla dessa träd bör konsumera (lagra in?) stora mängder koldioxid varje år.
Ett svenskt typträd konsumerar ca 25 kg koldioxid/år.
En hektar svensk produktiv skog har 1700 - 2200 träd.
Om jag utgår fr 25kg och 1700 träd/hektar så bör en hektar produkriv skog ta upp 1700x25= 42 500kg, dvs 42,5 ton/hektar och år
Dvs 24 000 000 × 42,5 ton = 1 020 000 000 (en miljard 20 miljoner ton koldioxid/år)

Alla svenska personbilar släpper ut 8,3 miljoner ton koldioxid/år (2023)
Svenskt utrikesflyg 2 miljoner ton/år (2023)
Svensk industri tot 14,3 miljoner ton (2023)
Sveriges territoriella utsläpp (allt inom Sveriges gränser) /år , ca 48-50 miljoner ton

1 020 000 000 / 50 000 000 = ca 20
Innebär detta alltså att Sverige är (pga skogen) helt klimatneutralt med avseende på koldioxid? och ännu bättre, skogen käkar koldioxid motsvarande 20 st Sverige till!

Kan detta stämma, eller räknar jag som en sifferblind?

Edit: Rättat uträkning

Senast ändrad:
Jag kan ibland vara en riktig siffernörd, men räknar jag rätt? (alla antaganden nedan kommer fr googling)

Det låter rätt rätt mycket. Alla dessa träd bör konsumera (lagra in?) stora mängder koldioxid varje år.
Om jag utgår fr 25kg och 1700 träd/hektar så bör en hektar produkriv skog ta upp 1700x25= 42 500kg, dvs 42,5 ton/hektar och år
Dvs 24 000 000 × 42,5 ton = 1 020 000 000 (en miljard 20 miljoner ton koldioxid/år)

Sveriges territoriella utsläpp (allt inom Sveriges gränser) /år , ca 48-50 miljoner ton

1 020 000 000 / 50 000 000 = ca 50
Innebär detta alltså att Sverige är (pga skogen) helt klimatneutralt med avseende på koldioxid? och ännu bättre, skogen käkar koldioxid motsvarande 50 st Sverige till!

Det är korrekt endast om du tänker dig att aldrig röra träden igen, så att du har en kolsänka.

I andra nyheter, vi är fucked.

Hur länge får ett träd stå i genomsnitt innan det tas ned. 50 år? Isf tar vi ner ca 2% av all produktiv skog /år.
Finns regler för hur tidigt man får avverka skog, se t.ex.
Sen går det ju typiskt att låta den stå längre om man vill. Det finns förstås också i vissa fall restriktioner som gör att träd ska lämnas.

1 020 000 000 / 50 000 000 = ca 50
Innebär detta alltså att Sverige är (pga skogen) helt klimatneutralt med avseende på koldioxid? och ännu bättre, skogen käkar koldioxid motsvarande 50 st Sverige till!

Jag tror du hamnat en tiopotens fel, årlig tillväxt i Sverige uppskattas till drygt 100 miljoner skogskubikmeter.

(1 miljard delat med 50 miljoner är 20 och inte 50)

Problemet är att skogen enbart är en buffert. Skall någon varaktig effekt nås måste kolet tas ur cirkulation. Det får med andra ord inte eldas, ruttna eller på annat sätt tillåtas att återigen bli CO2. Så till TS undring, nej - den dagen vi inte eldar något fossilt. Då kan vi vara neutrala. Skogen används mest för att försöka förvirra de som inte har koll.

Problemet är att skogen enbart är en buffert. Skall någon varaktig effekt nås måste kolet tas ur cirkulation. Det får med andra ord inte eldas, ruttna eller på annat sätt tillåtas att återigen bli CO2. Så till TS undring, nej - den dagen vi inte eldar något fossilt. Då kan vi vara neutrala. Skogen används mest för att försöka förvirra de som inte har koll.

Ja, det är väl typ hus och möbler som kan vara långtids lagring. Men de flesta möbler kastas tidigt, så där skiter det sig väl. Hus kan väl stå mellan 100 och 1000 år, och ännu längre. Vad är snittåldern på ett trähus i Sverige?

Men ingen dålig buffert. De flesta träd står ju rätt länge. År efter år efter år. Och käkar koldioxid hela tiden.
När den sen avverkas fortsätter lagring i stor andel av träden, tex virke för hus, möbler samt pappersindustrin mm. Hur stor andel eldas upp årligen? Den koldioxid som frigörs kan konsumeras av andra träd och sen är kretsloppet igång ..

Men ingen dålig buffert. De flesta träd står ju rätt länge. År efter år efter år. Och käkar koldioxid hela tiden.
När den sen avverkas fortsätter lagring i stor andel av träden, tex virke för hus, möbler sam pappersindustrin mm. Hur stor andel eldas upp årligen? Den koldioxid som frigörs kan konsumeras av andra träd och sen är kretsloppet igång ..

5% av Kanadas skog brann upp 2023 - en yta som halva Tyskland - och släppte ut dubbla deras planerade inhemska utsläppssänkning 2020-2030.
Tur att 95% stod kvar. Det som brann ner återhämtas förhoppningsvis litegrann varje år.
Efter tillräckligt många år har skogar som brunnit hunnit vitaliseras. Eller är det på annat sätt?

Tur att 95% stod kvar. Det som brann ner återhämtas förhoppningsvis litegrann varje år.
Efter tillräckligt många år har skogar som brunnit hunnit vitaliseras. Eller är det på annat sätt?
“Although the forest will eventually grow back and sequester carbon in doing so, that is a process that will take decades at a minimum, so that there is a quite substantial lag between addition of atmospheric carbon due to wildfire and the eventual removal of at least some of it by the regrowing forest. So, over the course of those decades, the net impact of the fires is a contribution to climate warming.” #161

https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Canadian_wildfires#Effects_on_environment_and_climate

Det övergripande problemet är att väl att bränder tenderar att öka när jorden värms upp med 2W/m2 trots stora varianser över tid och plats, vilket gör prognostisering komplicerad.

När den sen avverkas fortsätter lagring i stor andel av träden, tex virke för hus, möbler sam pappersindustrin mm. Hur stor andel eldas upp årligen? Den koldioxid som frigörs kan konsumeras av andra träd och sen är kretsloppet igång ..
Ungefär 50 % går till sågvirke men det är egentligen irrelevant. Om träet eldas upp nu eller om 40 år är ur klimatperspektiv ganska oviktigt. Det är utsläpp som garanterat kommer hända.

Sen finns det tecken på att skogen växer sämre nu också. Så fort vi gör uttag som är större än tillväxten är vi automatiskt en av klimatbovarna.

Så även om trän är jättebra så har i alla fall jag inga illusioner om att svensk skogsnäring någonstans skulle vara bra för varken miljön eller klimatet

Tillbaka
Topp