[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Helt fantastiskt av Frida 🙂 😎 men tyvärr bittert för Ebba.

Otroligt mycket respekt för Johaug dock, kvinnan är ju 36 år.

1741525114982.webp

Vidhåller, underlaget är en skandal. Hade inte gått att pista Saltis konstsnörunda så illa. Har de inte pistmaskiner?

Tror dom körde med pistmaskiner, men bestämde sig för att inte salta. Anledningen var att dom var rädda att det skulle bli ett hårt lager som skulle brista och skapa mer problem. Som typ skare.

Jag har bara så svårt att tro det.
Menar du att det var medvetet för att gynna norska åkare eller menar du att är mer kompetent inom språpreparering i Trondheim än de som skötte spåren?

Jag säger inte alls att det var bra förhållanden, men jag anser mig inte heller ha kompetens nog att bedöma om det var rimligt att göra något annat än det som gjordes.

Lite röster kring förhållandena:

Vem är det nu som har flest individuella VM-medaljer men saknar guld? Weng gick upp på fyra nu (samt ett i OS). Men det måste väl finnas någon med fler?

Man får konstatera att farhågorna om svenska bortvallningar kom på skam. Mitt intryck är i alla fall att de svenska åkarna i stort sett haft konkurrenskraftiga skidor på fötterna under VM.

Svenska medaljer i VM:en på 2000-talet:

Guld damerSilver damerBrons damerGuld herrarSilver herrarBrons herrar
2025602012
2023434001
2021223000
2019221000
2017021001
2015132111
2013030130
2011110111
2009011010
2007000011
2005110001
2003000213
2001000220

Inte helt osannolikt. Hon slog ju Johaug i skiathlonspurten så hade hon t.ex. kommit in på upploppet i rygg på Johaug hade det nog funnits chans i alla fall. Hade hon kommit in sist på upploppet tror jag det hade blivit klart tuffare. Hade det varit en åkare till upp i sprintbacken hade det ökat risken för strul och sånt kan slå lite hur som helst.

Menar du att det var medvetet för att gynna norska åkare eller menar du att är mer kompetent inom språpreparering i Trondheim än de som skötte spåren?

Jag säger inte alls att det var bra förhållanden, men jag anser mig inte heller ha kompetens nog att bedöma om det var rimligt att göra något annat än det som gjordes.

Lite röster kring förhållandena:
Lätt att bli konspiratorisk när man så många gånger har kommit ut till skidspår och backar och konstaterat manchester och laserskurna spår dagen efter snökaos eller i vårflod. Har man lagt botten rätt så klarar förortsslingor vårväder. Igår åktes det på Ågesta.

Jag undrar om Norges herrar hade accepterat förutsättningarna.

Nåja, nu visade det sig att Karlsson var överjävlig i snökaoset med sin teknik. Hon ödslade mins energi och hade mest kvar till avgörandet.

Jag tror också det, hon hade gått in i backen som etta eller tvåa och hade nog hållit det, däremot hade nog Frida glidit ifrån utför och gått in först på upploppet så mer än silver hade det nog inte blivit.

Haha, nu är de igång och gnäller 😂
Det där brukar ju f.ö. vara Wengs paradgren.

Hade Ebba fixat en medalj utan fallet tror ni?
Fullt möjligt men vilken valör kan jag ej spekulera om, hon är ju extremt stark, ett hårt tränande konditions fenomen trots att kanske just 5 milen inte är hennes bästa distans. Tycker dock att vurpan var totalt på hennes egna ansvar även om kanske Frida sökte sig åt höger just när det händer, Ebba borde haft bättre koll vilket är lätt för mig att säga. Avgrundsdjup besvikelse efter loppet på det sättet som en vinnare ofta har, glädjer mig att se även om det så klart var synd om henne. Ebba will be back om man säger som så. (y)

Sedan var det väldigt väldigt skönt att Karlsson slog den norska skidpensionären Johaug, ändå extremt imponerande, hon är väl 37 snart? Modigt att hon försökte sig på en comeback, en riktig tuffing. Samma sak med henne, hon är ju uppenbart avgrundsdjupt besviken men ändå artig i intervjuer.

Olyckligt med de dåliga fortsättningarna men det blir intressant att följa hur längdsporten kommer hålla och utvecklas om nu klimatförändingarna kommit för att stanna. Till viss del är redan sporten ganska nischad men risken är att det blir värre. Borde riimligen bli ett färre urval av ungdomar om det är mest norrut det finns tillräckligt med snö i framtiden (trots att konstnö etc till viss del motverkar lite).

Senast ändrad:
Nu när VM är slut så måste vi ju få svar på den stora frågan: vad var bästa uppladdningen? Hur många paraplydrinkar var rätt antal? Ebba körde väl TdS och ganska mycket, Frida och Jonna stod över mer?

De som gnällt hela säsongen över dessa paraplydrinkar har tystnat i ämnet och sitter just nu och letar efter recepten på dessa.
Verkar ju bevisligen funka rätt bra. 😄

Ja, det är lika bra vi lägger ner världscupen och kör enbart VM varannat år.

Alltså, paraplydrinkar är ju superbra, men då måste dom vara med och köra tävlingar oxå !! Det duger ju inte att bara dyka upp på vm. Speciellt inte om man betalat viaplay-abonemang och längtar efter Frida & Jonna i varje tävling !

Nej, de fick ju medaljerna uppe på stadion

Tråkigt, lite festligare där annars, och så kunde man gotta sig en gång till med repriser i Skid-VM idag. Och en extra intervju med dom svenska damerna, alltid trevligt att se. Speciellt idag hade det varit kanon, brukar ja vara lite rock'n'roll i intervjuer med Frida.

Lätt att bli konspiratorisk när man så många gånger har kommit ut till skidspår och backar och konstaterat manchester och laserskurna spår dagen efter snökaos eller i vårflod. Har man lagt botten rätt så klarar förortsslingor vårväder. Igår åktes det på Ågesta.

Jag undrar om Norges herrar hade accepterat förutsättningarna.

Nåja, nu visade det sig att Karlsson var överjävlig i snökaoset med sin teknik. Hon ödslade mins energi och hade mest kvar till avgörandet.
Jag är ingen expert på skidspår, men det känns inte helt otänkbart att värsta marsregnet i Trondheim på 130 år följt av fortsatt plusgrader skulle kunna ha en rätt negativt inverkan på spårenbäddens hållfasthet.

Jag är inte säker, men har inte den tekniska delegaten något att säga till om ifall arrangörerna skulle fatta belsut som leder till onödigt "konstiga" förhållanden? Denna person var för dagens lopp en österrikare.

Jag är ingen expert på skidspår, men det känns inte helt otänkbart att värsta marsregnet i Trondheim på 130 år följt av fortsatt plusgrader skulle kunna ha en rätt negativt inverkan på spårenbäddens hållfasthet.

Jag är inte säker, men har inte den tekniska delegaten något att säga till om ifall arrangörerna skulle fatta belsut som leder till onödigt "konstiga" förhållanden? Denna person var för dagens lopp en österrikare.
Mjuka spår går att acceptera men att inte skrapa bort morgonens blötsnö känns bra underligt.

Tillbaka
Topp