[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Om norrmännen kan göra nåt för att gynna egna åkare, så gör de det. Det borde inte förvåna nån vid det här laget. Alla har utgått ifrån att tunga förhållanden gynnar Johaug, så jag är helt övertygad om att de tar chansen att ordna det om den ges. Hade deras stjärna gynnats av hårda spår hade det varit en annan preparering idag (sedan om den lyckats är en annan fråga).

Minns jag fel i att det inför skiathlonen saltades för att motverka att snön var så lös, d.v.s. de förhållanden som antas gynna Johaug och att arrangören därmed skulle ha säkerställt att de rådde?

Minns jag fel i att det inför skiathlonen saltades för att motverka att snön var så lös, d.v.s. de förhållanden som antas gynna Johaug och att arrangören därmed skulle ha säkerställt att de rådde?
Ja det gjorde de, och de vann inte guldet. Då göra om och göra rätt inför 5-milen. Tror dock inte de hade gjort samma för Kläbo.

Om norrmännen kan göra nåt för att gynna egna åkare, så gör de det. Det borde inte förvåna nån vid det här laget. Alla har utgått ifrån att tunga förhållanden gynnar Johaug, så jag är helt övertygad om att de tar chansen att ordna det om den ges. Hade deras stjärna gynnats av hårda spår hade det varit en annan preparering idag (sedan om den lyckats är en annan fråga).
Ja precis som Falun 2015. Då var det också hopplöst lösa förhållanden sista dagarna och det gjorde man ju för att gynna svenskarna då?
Eller inte.

Problemet är att snön är inte snö längre. Det är bara en massa iskristaller som har en konsistens som socker. Det behövs kyla för att binda ihop det. Vid vissa förhållanden funkar det att salta för att binda ihop, men nu hade det kommit litet nysnö och då funkar inte saltet. Det blir bara värre.
Hade man skjutit på loppet så hade man kanske kunnat salta.

Det stora felet är att lägga VM på låg höjd i mars. Det är alldeles för stor risk för långvarig värmebölja. Det är ganska stor risk att det här upprepas om två år i Falun.

Ja det gjorde de, och de vann inte guldet. Då göra om och göra rätt inför 5-milen. Tror dock inte de hade gjort samma för Kläbo.
Jag tror att norrmännen innan skiathlonen var rätt övertygade om att mjuka förhållanden skulle gynna Johaug så om de hade velat gynna henne då skulle de ha struntat i att salta.

Läsarkommentar i VG från artikel om Fridas vinst:

Skjønner godt at Johaug er skuffet. Først kunde hun ikke gå ifra grunnet salting av løypene og idag kunde hun ikke gå ifra for det var blitt og tungt i løypa. FIS må gi henne en sjanse til i OL å da flytte hele den kvinnelige langrennsdelen til å avgjøres i siste TourDeSki bakken. Herrene kan gå på annen plass, da dette er bedre for andre.

Från nrk.no:

– Eg hadde gjort det same om igjen. Neste steg er å brøyte vekk den gamle snøen, men då kjem du ned til isen. Det blir ikkje så mykje betre av det, seier Helgestad.
Läste hela. De visste om vädret. Jag har sett pistmaskinerna i Åre trycka fast blötsnö i iskakan, flera nätter i rad ibland. Nåja, de torskade ändå.

Läste hela. De visste om vädret. Jag har sett pistmaskinerna i Åre trycka fast blötsnö i iskakan, flera nätter i rad ibland. Nåja, de torskade ändå.
Vad krävs av förhållandena (snö och väder) för att det ska gå att göra det du observerat i Åre? Var dessa villkor uppfyllda i Trondheim?

Spekulera är skoj.

Hade Ebba fixat en medalj utan fallet tror ni?

Om man börjar med vurpan. Upplever att Ebba inte är jättesäker på skidorna, det var nog inte så bra satsning hon gjorde. I sprint händer det ständigt liknande situationer, då är det enda dom kan göra att sluta skejta och släppa in den framför. När Ebba var precis bakom Frida trodde jag hon skulle lägga sig bakom Frida, hann precis tänka "Nej, vad gör du" innan vurpan.

Även om Frida hade åkt rakt fram då när Ebba var precis bakom (fast lite till höger) så hade det blivit trångt om Ebba kommit upp jämsides. Tror ingen av dom hade kunnat skejta obehindrat. Frida sa ju att hon var tvungen att tänka på varje skejt att sätta skidan rätt, det var löst där, så tror bägge hade störts av det.

Ett annat scenario är att Ebba kommit upp jämsides och båda kraschat, det kunde ju faktiskt ha hänt även så som kraschen gick till, Ebba hade ju kunnat trycka till bakänden på Fridas skida. Å andra sidan, hade det varit fastare snö hade Ebba kunnat hålla balansen bättre, var väl lite av ett felskär när hon försökte parera Frida.

Man kan hålla på fram och tillbaka med det. Om hon inte vurpat där och legat klistrad bakom Frida hade det kunnat sluta med att bägge kraschat i sista kurvan, som @GoranS var inne på.

Men men, om ingen vurpa så Frida hade hon inte rått på, och hade Weng legat hyfsat nära hade hon tagit Ebba i spurten. Weng tog ju lätt Johaug, Ebba tog Johaug med nöd och näppe på Skiathlonen.

Det värsta scenariot tycker jag hade varit om Weng legat bakom Ebba vid vurpan och dragits med i fallet, inte en gång till liksom. Gillar Weng, hon var värd silvret.

Tycker Weng verkar vara väldigt sympatisk. Kommer ihåg i Seefeld när Svenskorna vann stafetten, vid prisutdelningen direkt efter loppet (eller om det var bara blomsterceremoni?) så lutade sig Weng över mot svenskorna uppe på prispallen och gav någon svenska en kram, då fick hon onda ögat av Johaug.

Och hon tänkte på Ebba efter målgången idag, fint

DSC_0019_BURST20250309220622234~2.webp

Jag tycker iofs att i princip samma förhållanden som gynnar Johaug gynnar Ebba som inför loppet kanske var hennes största konkurrent. Frida är väl lite tyngre men i allra högsta grad en kapacitetsåkare som säkert gynnas av detta också jämfört mot de flesta. Slind och Jonna lär väl inte gilla det.

Spekulera är skoj.

Om man börjar med vurpan. Upplever att Ebba inte är jättesäker på skidorna, det var nog inte så bra satsning hon gjorde. I sprint händer det ständigt liknande situationer, då är det enda dom kan göra att sluta skejta och släppa in den framför. När Ebba var precis bakom Frida trodde jag hon skulle lägga sig bakom Frida, hann precis tänka "Nej, vad gör du" innan vurpan.

Det är iofs intressant att Ebba just vid det läget verkade vara såpass stark/aggressiv att hon försökte forcera fram till en attack position inför avslutningen, sannolikt såg hon en lucka höger och att antingen försöka gå upp jämsides eller till och med förbi Frida. En lucka som dock Frida stängde ungefär samtidigt i hennes egna jakt på åkbart spår och en bra position inför avslutningen. Frida var med väldigt stor sannolikhet inte vid det ögonblicket ens medveten om Ebbas försök till forcering till höger.

Oavsett så tycker jag att ansvaret är helt och fullt hos Ebba, ibland går en sådan chansning hem men inte alltid, hon borde varit lite kallare. Hur det skulle gått om hon hållit sig på benen får vi aldrig veta men jag gissar tvåa (även om jag inte skulle förvånats över vinst). Frida verkade ha lite bättre glid även om jag har noll koll på vem som egentligen är starkast i en spurt mellan dessa båda damer.

Men det blir väldigt brutalt, Frida världsmästare och hyllad som hjältinna för alltid på damernas femmil men totalt nattsvart för Ebba som ändå var med till upploppet. Stackars Ebba att riskera behöva se de här skitbilderna av hennes vurpa resten av livet, tror hon kommer försöka undvika det så mycket det går.

Senast ändrad:
Ebba känns som en åkare gjord för en annan tid, en tid då intervallstartslopp var det enda som existerade bortsett från stafetter.

I lopp där åkarna åker tillsammans hamnar hon ofta lite snett och får jobba en del i onödan. I sprintlopp (inte kval utan heat) tycker jag man ser det än tydligare. Är ofta att hon eldar för kråkorna p.g.a. hon inte har någon bra intuition för när och hur hon ska attackera för att förbättra sin position. I masstartslopp straffas hon mindre hårt, dels för att det inte är lika bråttom att förbättra positionen och dels för att det ofta när damerna ska göra upp om det är få åkare kvar.

Både Johaug och Ebba är gjorda för en annan tid (då man körde mer intervallstarter). Tycker ändå att deras insats i detta VM varit snäppet bättre än kattsk*t.

Både Johaug och Ebba är gjorda för en annan tid (då man körde mer intervallstarter). Tycker ändå att deras insats i detta VM varit snäppet bättre än kattsk*t.

Johaug får nästan komiskt mycket kritik kan jag tycka, kvinnan fyller ju snart 37 år (dvs är nästan en skidpensionär på denna nivå) och är trots det nr 2 i världen?? Norges problem är snarare återväxten på damsidan bakom Johaug men det inte Johaug själv som är problemet, snarare tvärtom.

Johaug får nästan komiskt mycket kritik kan jag tycka, kvinnan fyller ju snart 37 år (dvs är nästan en skidpensionär på denna nivå och är trots det nr 2 i världen?? Norges problem är snarare återväxten på damsidan bakom Johaug men det inte Johaug själv som är problemet, snarare tvärtom.
Ja, hon gör det rätt bra, tycker jag. Hon har ingen vass spurt. Det är inte hennes styrka. Alltså får hon (och Ebba) använda andra styrkor för att vinna (medaljer). Att försöka vara taktisk när man inte ens kan spurta... Det är svårt att vinna med den taktiken. Surt när "spurtare" orkar med i körningen uppför, men så är det. Kläbo är tillräckligt bra uppför för att kunna vinna en femmil (på upploppet). Johaug är inte tillräckligt bra för att vinna en femmil (på samma sätt). Men tillräckligt bra för brons. Dåligt eller bra? Rätt bra i mina ögon.
Och Poromaa inte nog bra att kunna vinna en femmil (än). Osv.

Men det blir väldigt brutalt, Frida världsmästare och hyllad som hjältinna för alltid på damernas femmil men totalt nattsvart för Ebba som ändå var med till upploppet. Stackars Ebba att riskera behöva se de här skitbilderna av hennes vurpa resten av livet, tror hon kommer försöka undvika det så mycket det går.
Ja, det blev lite skevt igår. Frida väldigt hyllad och nästan svarta rubriker kring Ebba, trots att hon är den som gjort ett bättre VM om man summerar totalen. Till råga på allt klantar Rödskägget till det ytterligare…

IMHO är Frida tekniskt överlägsen i skate alla de tre övriga i täten. Det syns inte minst i fart på slätdragen där hon avslappnat flyter ifrån när de andra får slita för att hålla jämna steg. Även utför där hon körde avslappnat där t ex Ebba och Heidi hade problem. Det innebär att hon kunde möta alla attacker efter den första utan större problem, rycka i sprintbacken och spurtslå norskorna. Jag var aldrig ens orolig för en sprint i slutet.

Ja. Båda är ju av genetiken bättre på att hålla hög fart länge än att åka riktigt fort under kortare tid eller att åka i ett ryckigt tempo. Mitt intryck är dock att Johaug är lite bättre på positionering och bedömning av när det är lönt att lägga in attacker när de åker i grupp. Tänker kanske ffa på sprint. Kan ha fel, men jag har för mig att Johaug några gånger lyckats trassla sig vidare i sprintar i TdS genom att positionera sig så att hon faktiskt kunnat utnyttja sin uppförskapacitet.

Ja. Båda är ju av genetiken bättre på att hålla hög fart länge än att åka riktigt fort under kortare tid eller att åka i ett ryckigt tempo. Mitt intryck är dock att Johaug är lite bättre på positionering och bedömning av när det är lönt att lägga in attacker när de åker i grupp. Tänker kanske ffa på sprint. Kan ha fel, men jag har för mig att Johaug några gånger lyckats trassla sig vidare i sprintar i TdS genom att positionera sig så att hon faktiskt kunnat utnyttja sin uppförskapacitet.
Eller så har de tränat och trimmat sina motorer för just den typen av körning. Det kan vara så att Johaug är bättre på positionering. Ebba slog henne dock i en ren spurt. Så, Ebba utvecklas också.

Eller så har de tränat och trimmat sina motorer för just den typen av körning. Det kan vara så att Johaug är bättre på positionering. Ebba slog henne dock i en ren spurt. Så, Ebba utvecklas också.
Jag skulle bli väldigt förvånad om Ebba någonsin haft sprintmässiga mängder snabba muskelfibrer.

Jag tror att Johaug tappat lite fart med åren.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Ebba någonsin haft sprintmässiga mängder snabba muskelfibrer.

Jag tror att Johaug tappat lite fart med åren.
Jag tycker att Ebbas teknik ser vassare ut än den gjort tidigare. Bättre träff.

Jag tycker att Ebbas teknik ser vassare ut än den gjort tidigare. Bättre träff.
Ja, hon har ju jobbat med att förbättra sin högfartsåkning, gissningsvis åtminstone delvis för att förbättra chanserna att vinna TdS där hon ju typiskt torskar mkt om hon inte kan åka tillräckligt fort för att ens komma vidare från kvalet. Och teknik är ju en sak som är rimlig att förbättra. Muskelfibersammansättning är väl närmast hopplös, i alla fall om man vill gå åt det snabbare hållet. Mot långsammare/uthålligare kan man väl driva det med träning.

Intressant, de program jag kollat på (2 st olika) är publicerade i oktober och där står det masstart på 20km, dessutom omkastade dagar. Vore intressant att veta om/när det blivit ändrat, och isf varför.

Edit: nä, verkar ha spikats i oktober, så är väl fel i de program jag sett (alt om det var en ändring som beslutades 1/10, verkar så)

Ja, hon har ju jobbat med att förbättra sin högfartsåkning, gissningsvis åtminstone delvis för att förbättra chanserna att vinna TdS där hon ju typiskt torskar mkt om hon inte kan åka tillräckligt fort för att ens komma vidare från kvalet. Och teknik är ju en sak som är rimlig att förbättra. Muskelfibersammansättning är väl närmast hopplös, i alla fall om man vill gå åt det snabbare hållet. Mot långsammare/uthålligare kan man väl driva det med träning.
Tre guld på fyra lopp (med en krasch i lopp nr fyra där hon var på hugget på slutet) är ju ändå "hyfsat" resultat trots ofördelaktig muskelfibersammansättning. :unsure: (y) 🙂

Tre guld på fyra lopp (med en krasch i lopp nr fyra där hon var på hugget på slutet) är ju ändå "hyfsat" resultat trots ofördelaktig muskelfibersammansättning. :unsure: (y) 🙂
Jag säger inte att hon hade ett dåligt VM. Det jag säger är att jag tror att åkare med Ebbas karaktäristik gör sig bättre i lopp med intervallstart.

Om det t.ex. ät ett lopp på x km och vi säger att Sundling och Ebba är lika vid (x-1) km skulle jag säga att Ebbas chans att vinna är väldigt liten i en masstart medan det i ett intervallstartslopp inte alls är lika gjutet. Där beror det på trenden i loppet, vem som går först, mm, även om Sundling nog skulle vara grundtipset om hon är med så långt in i ett intervallstartslopp.

Jag tycker det har blivit "bättre" med masstarter de senare åren. För typ 10 år sedan var det mycket mer "sällskapsresor" än jag upplever att det är nu. Jag har ingen som helst statistik som talar för detta men det är min känsla. Båda femmilarna nu tyckte jag var riktigt bra t.ex. och det är klart det är ju mindre risk det blir sällskapsresa i det före som var nu antar jag.

Jag tycker det har blivit "bättre" med masstarter de senare åren. För typ 10 år sedan var det mycket mer "sällskapsresor" än jag upplever att det är nu. Jag har ingen som helst statistik som talar för detta men det är min känsla. Båda femmilarna nu tyckte jag var riktigt bra t.ex. och det är klart det är ju mindre risk det blir sällskapsresa i det före som var nu antar jag.
Jag håller med, i alla fall på herrsidan. Ett tag var det totalt odrägligt och många mästerskapslopp närmast serverades till Northug.

På damsidan har det väl ganska sällan varit sällskapsresor. Möjligen var det lite mer av det perioden när Johaug var avstängd.

Sen kan ju alltid kraftigt snöfall, ffa i klassisk stil, göra det närmast hopplöst att gå loss. Olsson drabbades väl av det i Falun 2015 på femmilen. Hade det varit uppehåll hade Northug inte varit med fram till mål.

Vet inte vad som var värst, sällskapsresa eller att Johaug stack iväg efter 3 min…

Jag håller med, i alla fall på herrsidan. Ett tag var det totalt odrägligt och många mästerskapslopp närmast serverades till Northug.

På damsidan har det väl ganska sällan varit sällskapsresor. Möjligen var det lite mer av det perioden när Johaug var avstängd.

Sen kan ju alltid kraftigt snöfall, ffa i klassisk stil, göra det närmast hopplöst att gå loss. Olsson drabbades väl av det i Falun 2015 på femmilen. Hade det varit uppehåll hade Northug inte varit med fram till mål.
Ja precis tänkte främst på herrsidan.

Att kunna ligga och mala på gränsen i km efter km på egen hand är en speciell egenskap, precis som att vara explosiv. Sen om det är mest genetiskt eller träning kanske de lärde tvistar om. Att gneta på ensam i samma takt är ju även mentalt, och att känna sin kropp, inte bara kapacitet/muskelsammansättning TROR jag.

Både Anger och Sundling har ju bevisligen kapacitet för längre sträckor, men då i masstart/jaktstart. Av dom tror jag Anger har bäst distansegenskaper, just nu.

Intressant att Anger har slått Poromaa i några distanslopp i VC, även något med intervallstart? Och Jonnas brons nu i Skiathlon, båda har haft träningsupplägg med fokus på sprint (antar jag). Om dom hade sadlat om och kört enbart "distansträning", det hade varit spännande. Johaug sa ju något om att hon trodde Sundling skulle ta över efter henne då när hon la av förra gången.

Absolut. Att orka gneta på i sitt tempo handlar garanterat mkt om träning och mental inställning.

Sen är ju inte ens sprint inom längdskidåkning en riktig sprintgren. Kortaste sprintarna är ca. 2,5 min och ska du vinna är det först ett kval och sedan tre heat på relativt kort tid. Inte direkt något där Sara Sjöström- eller Usain Bolt-typer hävdar sig.

Skulle man ta extremsprinters och stoppa in dem på en femmil skulle de säkert kunna hålla ett jämnt tempo om de lär sig vilket tempo de kan gå ut i via lite trial-and-error. Däremot tror jag att de är chanslösa på distanser där det handlar om 2+ timmars jobb. Och där skulle jag tro att genetik är en väsentlig faktor.

Det kan absolut vara trevligt och spännande med masstarter och jaktstarter (först över mållinjen vinner). Och själadödande ospännande. Det beror på. Johaug "dödade" rätt många lopp alldeles på egen hand.

En skillnad mellan sällskapsresa och Johaug-scenario är att det under loppet, d.v.s. fram till dess att det börjar bli dags att ladda upp för spurten, kan vara spännande kring platserna bakom Johaug-karaktären. I sällskapsresescenariot är det typiskt bara långtråkigt.

VM-femmilen 2005 är väl skräckexemplet. Minnet kan svika men som jag minns det var det ca 47 km då väsentligen ingenting hände p.g.a. snöfall. Och sen var det kubbning om positioner inför spurten i några km och så en spurt med tre norrmän först.

På tal om Johaug, jag stör mig en del på vissa kommentarer i artiklar och i sändningarna på temat "att dom andra kommit ifatt". Framförallt denna (fritt ur minnet) "Det har ju spekulerats tidigare säsonger hur det skulle gått om Johaug varit med, nu vet vi, dom andra har kommit ifatt". Nej, vi vet inte alls!

Hon hade ett uppehåll på lite mer än 2 år, antar att hon började hårdträna i början av sommaren 2024. Det är en sanning inom konditionsidrotter att det tar några år att bygga upp "distansegenskaper", att logga ändlöst antal träningstimmar, lex Sundby som härjade i VC som bäst för 10 år sedan, han låg väl på extremt många träningstimmar. Och för att inte tala om vår egen von Pöl.

Eliten får mer eller mindre ångest om dom tvingas göra uppehåll en vecka i träningen, även om det mer har att göra med formen inför tävlingar. Men att som i Johaugs ålder och med ett träningsuppehåll på 2 år tro att hon fortsatt har samma distanskapacitet känns lite märkligt. Jag tror fortfarande att hon skulle rensat VM om hon varit i samma form som 21/22, samma om hon fortsatt träna lika hårt efter OS 22. Möjligt att någon/några skulle ha kommit närmare henne, men "kommit ifatt", nej.

Självklart var hennes mål/hopp 3 individuella guld, det var en frisk satsning men min högst personliga åsikt är att det var lite dumt, inte lika dumt som Borgs trärack dock :) I hennes sista mästerskap blev det 3 silver och ett brons, annars hade det varit 3 guld (OS 22), och hon hade slutat som helt oövervinnelig.

Sen kan man ju vända på det, schysst av henne att ge dom andra chans till revansch, inte som Poel som tvärt la av efter sina guld, fortfarande ung. Kan tänka mig att hans närmaste konkurrenter gärna velat ha en chans till revansch.

Så kanske snarare modigt av henne egentligen.

På 5-milen så var det en stor nackdel för henne med den lösa snön med tanke på hennes teknik IMHO. Eller brist på snarare, iaf så som det ser ut för en lekman som jag. Allt man snappat upp om åkteknik, åka avslappnat, "stort", verkar hon sakna. Hon har alltid en hög frekvens, ibland ser det ut som om hon åker sprint, fast i flera mil. Hon vet säkert vad hon gör, men det ser lite konstigt ut tycker jag.

Det är ju ändå en cool wc-tävling i Lahti om 2v. Med sprint och lagsprint - undrar vilka som kommer dit ? Jonna & Maja & Edvin & Calle kanske har tröttnat nu och åker på semester och dricker paraplydrinkar istället ?

Det är även en 5-mil. Kommer Frida och Johaug att orka att släpa sig dit och vara med, eller tycker dom att det räcker nu och stannar hemma och super och käkar Big Mac ?
Ebba och Jonna kanske är mer sugna att försöka igen ! ?

Och hur blir det med Porris & Kläbo ? Dom åker nog och festar med Northug istället !

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp