[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Till skillnad från den gedigna kunskapen hos ett gäng förvirrade skogscyklister på ett internet-forum menar du? ?
Fast jag skulle nog ändå vilja påstå att det är sällan svenska skogscyklister pekar ut dåliga grekiska ekonomiska rapporter i analyserna av den egna cyklingen! ?

[OT] Köpläge på börsen?
Fast jag skulle nog ändå vilja påstå att det är sällan svenska skogscyklister pekar ut dåliga grekiska ekonomiska rapporter i analyserna av den egna cyklingen! ?
Jag trodde du hade hängt här tillräckligt länge för att inse att det kan förväntas vara MYCKET värre än så....Just nu sitter jag och väntar på ett påstått samband mellan börsens utveckling och de numer uteblivna horst-länkage på nya dyra cyklar som diskuteras i annan tråd.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag trodde du hade hängt här tillräckligt länge för att inse att det kan förväntas vara MYCKET värre än så....Just nu sitter jag och väntar på ett påstått samband mellan börsens utveckling och de numer uteblivna horst-länkage på nya dyra cyklar som diskuteras i annan tråd.
Oj. Får skylla på att skogsscykling inte är min starka sida. Är mer av en landsvägsråtta.

[OT] Köpläge på börsen?
Bästa i allt är medias så kallade rapportering, både tv4 och svt pratar om det helt huvudlöst. Inte helt olikt de okunniga reportrar som när det varit cykeltävlingar från kilometer noll säger att nu är det attack, kan Etiopien vinna OS!? -Oj, nu ligger svensken först! Och när det rapporteras är det bara spektakulära krascher, inte att börsen dubblat sitt värde på 2 år.
OT varning:
Något annat som brukar fascinera mig är kvällstidningarnas väderrapportering, dessa bör undvikas till varje pris. De skriver om Sverige på ett generaliserande sätt som att Sverige inte vore större till ytan än Öland och sedan rejäla krigsrubriker med fet text i stil med. "Kör inte bil idag, ni kommer dö!", det är så sjukt störande. Överhuvudtaget har det blivit väldigt mycket klickbeten nu för tiden.

Något annat som är komiskt är Microsofts hemsida för msn vilken fullkomligen dräller av klickbeten. Ett totalt underverk att inte Microsoft kopplar att det här bara slår tillbaka negativt mot dem själva. Tror man får msn som default site om man kör Edge tex, tragikomiskt det hela.

1722950970910.png
1722950905413.png
1722950915585.png

Senast ändrad:
[OT] Köpläge på börsen?
OT varning:
Något annat som brukar fascinera mig är kvällstidningarnas väderrapportering, dessa bör undvikas till varje pris. De skriver om Sverige på ett generaliserande sätt som att Sverige inte vore större till ytan än Öland och sedan rejäla krigsrubriker med fet text i stil med. "Kör inte bil idag, ni kommer dö!", det är så sjukt störande. Överhuvudtaget har det blivit väldigt mycket klickbeten nu för tiden.

Något annat som är komiskt är Microsofts hemsida för msn vilken fullkomligen dräller av klickbeten. Ett totalt underverk att inte Microsoft kopplar att det här bara slår tillbaka negativt mot dem själva. Tror man får msn som default site om man kör Edge tex, tragikomiskt det hela.

Visa bilaga 717301 Visa bilaga 717299 Visa bilaga 717300
De levererar nog bara vad folk vill ha. Det där är väl typiskt vad Facebookande, Instagrammande, vardagspusslande, fredagsmysande medelklassen ute i villamattorna går igång på… ?‍♂️

[OT] Köpläge på börsen?
Lade tre (för mig) stora köp fondordrar efter cutoff i fredags. Ibland har man tur.
Sådär, ordningen återställd!
Så här i efterhand kan man konstatera att det var bra timing. 5,5% upp på knappa två veckor och tusentals kronor lyckligare.

[OT] Köpläge på börsen?
Screenshot_20250310_194512_Google.webp

Sådärja. Då var hela uppgången av att Musk blev politiker utraderad. Marknaden har visst insett att mervärdet det gav att bli oligarkisk fascist inte lönade sig när kunderna inte vill befatta sig med det. Skönt. Frågan är hur långt det kommer falla.

Edit: bytte bild till en där grafen faktiskt växlat till rött för bättre effekt.

Senast ändrad:
[OT] Köpläge på börsen?
Visa bilaga 756142

Sådärja. Då var hela uppgången av att Musk blev politiker utraderad. Marknaden har visst insett att mervärdet det gav att bli oligarkisk fascist inte lönade sig när kunderna inte vill befatta sig med det. Skönt. Frågan är hur långt det kommer falla.

Ett p/e-tal på 111 pekar på att det finns rätt stor fallhöjd, framför allt när bolagets ägare har alienerat alla potentiella köpare av bilen (the libs), så det framåtblickande p/e-talet lär vara ännu värre…

[OT] Köpläge på börsen?
Ett p/e-tal på 111 pekar på att det finns rätt stor fallhöjd, framför allt när bolagets ägare har alienerat alla potentiella köpare av bilen (the libs), så det framåtblickande p/e-talet lär vara ännu värre…
Min spaning är att de kanske skaffat en ny potentiell kundgrupp: Medålders män som hänger i bilrelaterade trådar på Fb och diverse kommentarsfält. Ni vet de där som tidigare aldrig skulle köpa en elbil förrän den gick att köra non-stop Ystad-Happaranda med båten på släp, och de hade absolut inte tänkt stanna för att pinka längs vägen. Nu dyker de upp (tex på Grufmans Fb har jag sett) och när andra användare beklagar sig (över Musken, över rostande länkdelar, eller kollektivavtals-bråket, mm) konstaterar de krasst:
”Nu kanske man skulle ta och skaffa sig en Tesla”.

Tyvärr tror jag inte det är en så köpstark grupp så att det vänder aktien uppåt igen.

[OT] Köpläge på börsen?
Med pe 37 i snitt måste man antingen tro att framtiden innebär ordentlig tillväxt eller att börsen är ordentligt övervärderad.

Vad tror ni, blir det ordentligt tillväxt när landets ledare stöter sig med nästan alla och handelskrigar? Ska Ryssland står för den amerikanska tillväxten?

[OT] Köpläge på börsen?
Det kanske kan vara så att "vänstern" låter politiken påverkar bilköp mer än "högern" och om man anser att "högern" börjar höger om moderaterna så räcker inte veckopengen till en Testa.

edit. on topic. Det kan säkert blir mycket värre innan det blir bättre.

[OT] Köpläge på börsen?
Min spaning är att de kanske skaffat en ny potentiell kundgrupp: Medålders män som hänger i bilrelaterade trådar på Fb och diverse kommentarsfält. Ni vet de där som tidigare aldrig skulle köpa en elbil förrän den gick att köra non-stop Ystad-Happaranda med båten på släp, och de hade absolut inte tänkt stanna för att pinka längs vägen. Nu dyker de upp (tex på Grufmans Fb har jag sett) och när andra användare beklagar sig (över Musken, över rostande länkdelar, eller kollektivavtals-bråket, mm) konstaterar de krasst:
”Nu kanske man skulle ta och skaffa sig en Tesla”.

Det är ändå exakt de som inte har råd med mer än en gammal 240 eller 740 (inte ens det numera antagligen, de har ju dragit iväg rätt rejält).

Nä, även om aktiekursen antagligen inte skulle påverkas positivt så vore det helt klart bättre för Tesla som företag om Musken sa upp sig. Fast det har jag å andra sidan tyckt länge. Tror inte han är särskilt operativ längre i vilket fall.

[OT] Köpläge på börsen?
4:e veckan med nedgångar för MSCI World-indexet. Just nu befinner sig kursen på en stödnivå där indexet varit nere och vänt ett par gånger tidigare. Jag ser det inte som osannolikt att det kommer att studsa upp ytterligare en gång från den här nivån. Om det blir en ny ATH (all time high) är svårt att sia om, men jag tror det finns stor risk att det kan dröja länge innan vi får se en ny ATH. Allt naturligtvis beroende på vad som händer framöver i det geopolitiska spelet.

1741669076859.webp

[OT] Köpläge på börsen?
Känns som att det är en kombination av korrektion och Trump/Elon-härvan. Det har ju gått väldigt bra för många bolag där borta och allra helst tech-sektorn. Det var nog på tiden att vissa bolag togs ner ett par nivåer. :D

[OT] Köpläge på börsen?
Jaha, en hel del pensionskapital som går upp i rök.
Mest störande är att apfondschefen viftar bort förlusten, "bara" 6 miljarder...
"Han har ”nollat” investeringen i batterijätten och är jätteledsen över haveriet i norr. Ändå utesluter inte Fjärde AP-fondens vd, Niklas Ekvall, nya pengar till Northvolt."

[OT] Köpläge på börsen?
"Han har ”nollat” investeringen i batterijätten och är jätteledsen över haveriet i norr. Ändå utesluter inte Fjärde AP-fondens vd, Niklas Ekvall, nya pengar till Northvolt."
Investment managers som köper företag av Harald Mix borde jobba med något annat. Hur många luftslott har han inte skapat nu?

[OT] Köpläge på börsen?
Investment managers som köper företag av Harald Mix borde jobba med något annat. Hur många luftslott har han inte skapat nu?
Han är en hejare på att sälja iaf, Dustin köpte Centralpoint av Altor för 4,5 miljarder för fyra år sedan, idag är Dustins börsvärde (inkl Centralpoint-förvärvet) cirka 1,8 miljarder.

[OT] Köpläge på börsen?
Nu är jag ingen expert, men behövs det en expert för att konstatera hur mycket en aktie har gått ner?

Visa bilaga 756401
Det roliga är att media inte rapporterade lika mycket när aktien tokrusade från 200-500 bara för att musken kom in i vita huset. Normal övervärderad teslavärdering hamnar kursen på 150-200. Efter Q1an om nån månad lär värderingen behöva justeras närmare 150 även om Y fortfarande är världens mest sålda ev. Q2 kan se bättre ut då junipern börjat sälja men värderingen är ändå extrem

Musk med sin narcissism trodde nog att twittra ut varenda tanke på nätet och ställa sig på rep sidan inte skulle få några effekter.
Är ju helt otroligt att inte styrelsen i tsla ställt ultimatum, politik eller teknik. Ska man sälja konsumentprodukter går d inte att hyvla bort 50% av potentiella köpare pga vds agerande

[OT] Köpläge på börsen?
Sveriges dyraste padelhall! Asiaterna har inget intresse av att börja tillverka batterier då det redan är överproduktion så spännande att se vad som händer med lokalerna

[OT] Köpläge på börsen?
Det tror jag. Om lefties vägrar köpa Tesla pga av att Musk lägger sig i politiken så bör ett en tillrättavisning från Trump få ordning på saken

[OT] Köpläge på börsen?
Vi har ju fått förklarat för oss här på forumet att de ängsliga vänsterpartister som slutar köpa Tesla är försvinnande få, och kommer ersättas av nya kunder som plötsligt strömmar till den förr så hatade, men nu så älskade, elbilen.

Att försäljningssiffrorna visar något annat och USAs president måste gå ut och marknadsföra bilen med hot om att det är olagligt att inte köpa bilen är rena sundhetstecken. Bagdad bob garanterar att det inte finns några problem.

Ska bli spännande att se var det här tar vägen. Om inte försäljningen av nya model Y formligen exploderar lär Tesla snart behöva bestämma sig. Men blöda lär de göra oavsett om de hugger av sig armen för att göra sig fria eller står fjättrade kvar och låter sig ätas upp av råttorna.

[OT] Köpläge på börsen?
Innan allt detta var det "go woke and go broke" som gällde vilket jag helt ställer mig bakom. Företag ska inte hålla på med åsiktspropaganda. Men nu har vi alltså två neo-nazister och ryssälskare som ska styra världen. Varför är allt så extremt i USA? För att vara lite mer OT, detta kan inte sluta väl när det kommer till utfallet på Wall Street.

Tillbaka
Topp