Cykeldator våren 2025

Hans__L

Aktiv medlem
Cykeldator våren 2025
Hej,

Efter första passet ute igår med gps problem och ett dränerat batteri i klockan återkommer suget efter en cykeldator. Jag är säkert inte ensam om det.

Vilka argument för och emot har ni kring

- Garmin Edge 1040
- Hammerhead Karoo (2ghz modellen)
- Wahoo Element Roam V2
- andra bättre alternativ?

Pulsband (Garmin) finns. Jag är inte knuten till något märke i övrigt (ekosystem) men har kört Garmin connect med Garmin klocka. Datorn ska fungera med Strava eftersom jag samlar inne och ute där. Navigering ska gå men träningsdatan är viktigast. 1050 känns väldigt dyr jämfört med 1040 så där krävs väldigt goda argument.

Tacksam för alla era inspel och erfarenheter!

Cykeldator våren 2025
Hej,

Efter första passet ute igår med gps problem och ett dränerat batteri i klockan återkommer suget efter en cykeldator. Jag är säkert inte ensam om det.

Vilka argument för och emot har ni kring

- Garmin Edge 1040
- Hammerhead Karoo (2ghz modellen)
- Wahoo Element Roam V2
- andra bättre alternativ?

Pulsband (Garmin) finns. Jag är inte knuten till något märke i övrigt (ekosystem) men har kört Garmin connect med Garmin klocka. Datorn ska fungera med Strava eftersom jag samlar inne och ute där. Navigering ska gå men träningsdatan är viktigast. 1050 känns väldigt dyr jämfört med 1040 så där krävs väldigt goda argument.

Om du inte har behov av den större skärmen så skulle jag nog rekommendera en Garmin 840. Samma funktioner men i ett lite mindre format.

Kör du redan med en garminklocka så känns det ju dumt att blanda in ett annat fabrikat.

Cykeldator våren 2025
Om du inte har behov av den större skärmen så skulle jag nog rekommendera en Garmin 840. Samma funktioner men i ett lite mindre format.

Kör du redan med en garminklocka så känns det ju dumt att blanda in ett annat fabrikat.
Tack för input. Det är också en ingång till att byta fabrikat, om det finns något bättre. Klockan är fem år och börjar på att ha gjort sitt.

Cykeldator våren 2025
Tack för input. Det är också en ingång till att byta fabrikat, om det finns något bättre. Klockan är fem år och börjar på att ha gjort sitt.

Hur viktigt är batteritid? Kör du "Några få timmar" eller är du ute och kör rando/touring typ?

Om rando - > 1040

Annars gillar jag Karoo (men hittar inte min nu 😭) men för riktigt långa turer duger den inte utan externt batteri.

Cykeldator våren 2025
Jag är extremt nöjd med min Wahoo Elemnt Bolt v2. Liten, smidig och har gjort det den ska utan några som helst problem. Batteritiden räcker för en vätternrunda (12h) med god marginal. Om man är väldigt beroende av navigationsfunktionalitet är kanske en större skärm att föredra, men för det jag använder den till är lilla Bolt perfekt.

Cykeldator våren 2025
+1 på Bolt. Inne på min andra V1 efter att jag tappade bort den första. Allt man behöver och väldigt driftssäker. Krashar aldrig.

Nya Coros Dura kan också vara ett alternativ. Hade jag köpt idag hade det troligtvis blivit en sådan pga låååång batteritid mm.

Cykeldator våren 2025
Såhär långt har jag inte kommit upp i tre timmar, men ute en hel dag kan nog bli aktuellt framöver. Navigering är inte det viktigaste. Coros Dura har jag helt missat, ska kolla upp den. Stort tack 😀

Cykeldator våren 2025
Jag är nöjd med min Edge 530, liten och nätt men gör jobbet. När jag är ute på rando-rundor så är såklart batteritiden en faktor, men inget problem med batterisparläge och/eller powerbank. Prisvärd.

Cykeldator våren 2025
Coros Dura är absolut intressant. Jag har sällan batteriångest med min Garmin, men det lär väl bli värre med tiden då batteriet åldrats. Jag har inte plats under enheten med Garmins egen powerbank:

Cykeldator våren 2025
Så...

Coros Dura
Garmin 540-840-1040
Wahoo Element
Hammerhead Karoo

Dubbelt så många alternativ nu, men Garmin står för vart annat...

Tack för alla inspel.

Så länge man kan ladda med powerbank ser jag inte batteritiden som något livsviktigt. Garmins powerbank är väldigt dyr för vad det är kan jag tycka.

Cykeldator våren 2025
Du kan använda valfri powerbank med kabel till Garmin. Finns ingen större anledning att köpa deras egen mer än att den går att sätta på deras eget fäste.

Cykeldator våren 2025
Kan alla laddas med powerbank? Alla fabrikat alltså. I så fall blir batteritiden närmast ointressant för min del. (Ända tills det spöregnar och jag får in vatten i den...)

Cykeldator våren 2025
Kan alla laddas med powerbank? Alla fabrikat alltså. I så fall blir batteritiden närmast ointressant för min del. (Ända tills det spöregnar och jag får in vatten i den...)
Ser man till att laddhålet ligger lite nedåt och kör med gladpack på sladden kan det regna rätt så bra innan ngt händer, ffa med stänkskärm av ngt slag.
Dom flesta laddar rätt snabbt så det går ju att ta en fika och nätladda i skydd av regnet.

Jag semipermanenta min laddsladd till den stora Wahoon med ngn gummipasta som jag glömt namnet på när jag cyklade i flera dagars ösregn. Körde powerbanken i vattentät påse i styrväskan och ladda utan problem.

Edit. Sugru hette pastan/gummit
Edit 2. Valfritt tuggummi bör fungera lika bra.

Cykeldator våren 2025
Kanske den här
(Den vanliga brasklappen: Inte min annons, jag känner inte ens säljaren)

Cykeldator våren 2025
Jag har också en 530, är nöjd men tycker skärmen är för liten för navigering .Så om navigering är viktigt skulle jag satsa på större skärm samt pekskärm för att underlätta zoom och panorering.
Vet inte hur pek fungerar vid regn…därav knappar för min del.
Storlek på skärm är ok, har lyckats navigera till Norge från Stockholm…visserligen efter en inläst rutt, men ändå.

Cykeldator våren 2025
Sigma Rox 12.1 Evo? Den är inte amerikansk... I dessa tider är det ett plus. Min gamla klocka blir nog en Withings när jag byter. Mer Garmin än så har jag inte. Cyklingen senaste halvåret ligger på Strava, så där kvittar det.

Tack för alla inspel. Det blir ganska uppenbart att jag inte behöver det bästa, en 540 ser t ex ut att göra jobbet.

Cykeldator våren 2025
Vet inte hur pek fungerar vid regn…därav knappar för min del.
Storlek på skärm är ok, har lyckats navigera till Norge från Stockholm…visserligen efter en inläst rutt, men ändå.
Jag ville bara poängtera att man kan uppleva skärmen på en Edge 530/40 som liten. Men vissa använder ju en klocka med ännu mindre skärm för navigering och tycker det fungerar utmärkt. Största problemet är egentligen att det är så besvärligt att zooma ut/in och panorera.

Edge 840 tror jag har både knappar och pekskärm så det skulle väl vara vad jag skulle välja i dagsläget i den här storleken, men då börjar priset kanske komma nära en 1040.

Använder man en inläst rutt på 530 så har man en "virtuell partner" som inte går att stänga av och tar upp 20% av skärmen vilket är lite störande.

Cykeldator våren 2025
Jag har en Roam V2 och en Bolt. En RoamV1 blev så gammal att batteriet tog slut. Bägge går att ladda från powerbank om inte 12-15 timmar räcker. Eller man laddar dagtid med en dynamo och likriktare och cyklar sen glatt hela natten. Vem som nu skulle orka med det.
Inte ens i främmande berg på små grusvägar har det varit svårt att följa en nedladdat rutt med den lilla Bolten.
Väldigt nöjd

Cykeldator våren 2025
Wahoo har extremt bra och lättlästa skärmar även i solljus, jag använder min mycket till navigering efter förutbestämda rutter och det är den helt briljant till. Jag har då en Bolt 1 som är billig begagnad numera.
Inte prövat någon mer avancerad stravafunktion eller dylikt men de finns ju där på olika sätt.

IMG_20200528_180459_Original.webp

Cykeldator våren 2025
Inga erfarenheter av Sigma i allmänhet och Sigma Rox 12.1 EVO i synnerhet? Jespr?? (Den verkar behöva ett data-abonnemang, stort minus...)

Cykeldator våren 2025
Köp en Garmin om du redan har garminprylar vill stanna inom samma produktfamilj.

Om inte, köp en Bolt. Beggad V1 om du vill komma riktigt billigt undan annars en V2.

Cykeldator våren 2025
Garmin Explorer 2, brukar finnas på Amazon för runt 2 500 kr.

Det är i princip en 1040 men till en bråkdel av pengarna (saknar träningseffekt men har du en Garmin-klocka så får du effekten via denna).

Cykeldator våren 2025
Garmin Explorer 2, brukar finnas på Amazon för runt 2 500 kr.

Det är i princip en 1040 men till en bråkdel av pengarna (saknar träningseffekt
Nja, inte enl Garmin åtminstone. För enl dem är displayen likadan som hos Edge 1000:

Edge 1000
Skärmstorlek, B x H 3,9 x 6,5 cm, 7,6 cm (3,0 tum) diagonal
Skärmupplösning, B x H 240 x 400 bildpunkter

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/134491

Edge Explore 2
Skärmstorlek, B x H 3.00″
Skärmupplösning, B x H 240 x 400 pixels

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/802162

Edge 1040
Skärmstorlek, B x H 88,9 mm (3,5″) diagonal
Skärmupplösning, B x H 282 x 470 bildpunkter

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/731139

har du en Garmin-klocka så får du effekten via denna).
+1

Cykeldator våren 2025
Nja, inte enl Garmin åtminstone. För enl dem är displayen likadan som hos Edge 1000:

Edge 1000
Skärmstorlek, B x H 3,9 x 6,5 cm, 7,6 cm (3,0 tum) diagonal
Skärmupplösning, B x H 240 x 400 bildpunkter

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/134491

Edge Explore 2
Skärmstorlek, B x H 3.00″
Skärmupplösning, B x H 240 x 400 pixels

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/802162

Edge 1040
Skärmstorlek, B x H 88,9 mm (3,5″) diagonal
Skärmupplösning, B x H 282 x 470 bildpunkter

Från: https://www.garmin.com/sv-SE/p/731139

+1
Bra input, jag har alla tre enheter hemma (1000/1040 Solar/Explore 2) men inte tänkt på att skärmen skiljer sig åt.

Explore 2 är verkligen en prisvärd enhet imho.

Cykeldator våren 2025
Explore 2 är verkligen en prisvärd enhet imho.
Den har ju en likadan skärm som den äldre och ännu billigare Edge Explore
Garmin Edge Explore från 1.847 SEK enl Prisjakt
Garmin Edge Explore 2 från 2.698 SEK enl Prisjakt, förutom likadan skärm har Explore 2 snabbare processor och lite längre batteritid, 15 istf 12 timmar enl Garmin.
Är det värt merkostnaden på 851 SEK?

Ray har förstås skrivit en hel del om bpde Explore och Explore 2
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv

"Same color touchscreen as previous, which is 3” and 240x400px"

Cykeldator våren 2025
Explore 2 är betydligt rappare och den har dessutom stöd för Multi-GNSS som ger mycket bättre precision.
Multi-GNSS delen verkar inte stämma. Så här skriver Ray
"The Edge Explore 2 doesn’t get the fancier multiband/dual-frequency GNSS chipset seen on the Edge 1040"
lite längre ner förklarar han
"It says ‘Multi-GNSS’ (not Multi-band), which means it switches between GPS/Galileo/GLONASS and I think this unit also supports Beidou too. Whereas Multi-Band (in Garmin lingo, everyone else calls it Dual Frequency) has two frequencies, or basically two concurrent connections."
Men det kanske är ändrat i nyare tillverkade modeller?

Cykeldator våren 2025
Multi-GNSS delen verkar inte stämma.
Jodå, det stämmer, men Garmins terminologi är inte helt tydlig. 1040 och uppåt har en mer avancerad variant de kallar Multi-band där den kan ta emot flera positioneringstjänster samtidigt. Explore 2 har Multi-GNSS där den kan växla mellan flera olika, men bara en åt gången. Den ger betydligt bättre precision än ren GPS, som det t ex är i den gamla Edge Explore utan 2.

Cykeldator våren 2025
Utöver det har explore 2 usb-c och är baserad på samma mjukvaruplattform som x40 serien. Dvs annat ui, konfigurarationsmöjligheter och antagligen mer framtidssäker gällande uppdatering (sista är ren spekulation från mig). Men det var en anledningen till att jag valde explore 2 framför "gamla" 1030 som gick att få för nästan samma pris.

Saknar personligen ingen "träningsdata" eller funktion från x30/x40 (hade 530 innan). Bortsett från möjligheten till fler profiler kanske. Edge explore 2 har bara två utomhusvariamter och det hade ibland varit skönt att kunna ha fler profiler med olika uppsättningar av datasidor som jag hade på min 530

Senast ändrad:
Cykeldator våren 2025
Vill man pga förekommen anledning undvika amerikanska produkter är det väl taiwanesiska Bryton som gäller.

Cykeldator våren 2025
För alla intresserade, efter mycket velande blev det en Garmin 840 på xxl kickback-rea. Kommer förhoppningsvis att invigas i helgen. 840 eftersom den har turn by turn navigering, xxl har inte 1040 och prisskillnaden blir stor not denna. 1050 är mycket pengar för en skarpare skärm, ringklocka och pay lever jag gärna utan.

Cykeldator våren 2025
Nöjd med Wahoo Bolt V2, det enda som kan störa är möjligen om man har en Garmin klocka och aktivt använder Garmin Connect. Förutom någon suspekt iPhone app (jag har ej iPhone) tror jag inte det finns något smidigt sätt att föra över data mellan Wahoo till Garmin? :unsure: (Lösningen kan då vara dubbel-loggning av pass, dvs att man slår på sin klocka också för de träningspass när man använder sin Bolt.) Själv struntar jag i Garmin Connect (tycker ändå den är mest distraherande med underliga rekommendationer för återhämtning samt att sömn viktas så tungt).

Senast ändrad:
Cykeldator våren 2025
Kapar tråden. Efter en krasch i höstas knäcktes själva fästet på min Wahoo Roam v1 och trotts försök med 2k lim m.m. Har jag konstaterat att den är slut.

Sitter och spanar och har just nu några varianter i åtanke. Har ni fler förslag? Någon som går i liknande tankar?

Toppkandidater:
Nya Wahoo Roam 3
Pros: jag är van vid wahoo och har fästen på cyklarna, ny touch screen, helt ny. Integrerad ringklocka

Cons: ganska dyr på ca 5300 kr, wahoo känns inte helt moderna jämfört med vissa andra.

Hammerhead Karoo (3)
Pros: relativt ny, bra recensioner, verkar mycket modern med bra funktioner
Cons: kort batteritid, jag behöver nya fästen till alla cyklar ganska dyr

Alternativ:
Coros Dura (bra batteri, bra pris, tveksam teknik)
Garmin 840 (gammal!?)
Wahoo Ace (dyr, onödigt stor, dåliga inledande recensioner).

Cykeldator våren 2025
För mig blev det ju en Garmin 840. Har inget att jämföra med men väldigt lite valuta för pengarna. Bra på så vis att man kan koppla in 'allt'.

Sådär batteritid. Hill assist eller vad de kallar det är nog gjord av någon som inte cyklar. Mycket konstiga antaganden i deras beräkningar. Rena killgissningar faktiskt.

Alltså, den kan logga turen och den kan samla in data men den kan verkligen inte analysera och ger då siffror som inte fyller någon funktion.

Jag hade testat något annat än Garmin om jag vetat detta.

Cykeldator våren 2025
Jag kan försöka. Garmins backar har varken rätt lutning eller längd. När den visar backe så döljs både kadens och puls, samtidigt som backen kan vara 20 meter eller mer för kort. Så den gissar, både på längd och på lutning. Lutningen visas i färg, men också i grader efter en kort stund. Graderna visas väl små och de stämmer dåligt med upplevelsen.

Man kan alltså inte lita på de höjdmeter som visas som 'kvar' eftersom backen inte slutar där. Jag ska kolla var jag stänger av det, mig passar det inte.

Cykeldator våren 2025
Ok, så det är alltså ClimbPro som menas, då är jag med. Lite mer åtminstone

Det finns en gammal tråd om ClimbPro här

Enl min erfarenhet, och som jag tror jag har skrivit om i ClimbPro-tråden, verkar beror det mer bero på dåligt höjddata och till mindre grad på dåliga algoritmer i Garmin Edge
Har man inte skapat ngn rutt med höjddata borde det vara höjddatat i de .img-filer som har DEM i namnet (DEM = Digital Elevation Map(Module?)

Kanske läge att prova o jmf med en skapad rutt med höjddata?

Cykeldator våren 2025
Ja visst kan man stänga av det, men kärnan är ju att det inte stämmer med terrängen och att det döljer både kadens och puls, i alla fall i min. Vad ska jag ha det till? En funktion som inte fungerar. Det är som en stereo från -89 med en jävla massa lampor som blinkar, men inget ljud...

Jag tycker helt enkelt inte att edge 840 presterar i förhållande till prislappen. För mig är den en besvikelse. Så pass stor att jag troligen lämnar Garmin helt i takt med att jag byter ut saker.

Dyrt och dåligt är ingen bra kombo och det är väl ungefär där den är, med reservation för att alla andra kanske är lika dåliga. Det vet jag faktiskt inget om, men andra är i alla fall billigare.

Tillbaka
Topp