Tråd om ClimbPro (Garmin Edge)

HåkanC

Aktiv medlem
Jag tänkte att det kan vara bra att ha tråd om en av de nyare finesserna i Garmin Edge; ClimbPro
Det är en finess som gör det möjligt att se detaljer över den backe man cyklar i

Det går även att ha ett litet ClimbPro-fönster nedtill i kartbilden

(Jag hittade tyvärr ingen bättre bild)
Edge 530 och 830 har haft ClimbPro sedan de lanserades och Edge 1030 sedan FW 8.0 (som lanserades i September 2019)

Här står det mer om ClimbPro
https://forums.garmin.com/cfs-file/...es/403/Understanding-ClimbPro-on-the-Edge.pdf
Från: https://forums.garmin.com/sports-fi...830/168010/understanding-climbpro-on-the-edge

För att ClimbPro öht skall funka behöver man följa ett spår med höjddata
- Skapa ett spår med höjddata
- Ladda över spåret till din Edge (Lägg filen i ../Garmin/Newfiles/..)
- Ladda spåret och starta navigeringen
- Då visas det lilla gradientfönstret i underkant av kartfönstret
  och när man kommer till det ClimbPro tycker är en tillräcklig backe poppar även det färgglada gradientfönstret fram, se ovan.

I vanliga fall bor jag i en xtra platt del av platta Sthlm så även om jag provade ClimbPro när det lanserades till min Edge 1030 hösten -19 så gav det inget särskilt intryck.
Men nu på semestern finns det större backar i närområdet,
tex den här som poppade fram
662.jpg

Men den visar även på en del problem; den verkliga backen stämde inte med bilden!
Jag antar att det beror på hur bra höjddatat är i den skapade GPXen?

Spåret ovan skapade jag i RideWithGPS, men det kanske finns bättre? (Gratis gärna!)

Hur många som har orkat läsa ända hit använder själva ClimbPro
och hur skapar ni era rutter?

glitch

Aktiv medlem
Säkert skitkul på Mallisresan men hemma i sthlm känns funktionen rätt begränsad :)
Men hoppas man får glädje av funktionen nån gång framöver.

skier

Aktiv medlem
jag har en 820 så jag har inte den funktionen men hade gärna haft den till tävlingar utomlands där man ofta kan få en gpx före starten, vore fint att veta hur långt man har kvar på den jobbiga backen.

För att göra spår själv brukar jag använda viewranger.com eller alltrails.com, mest för att de funkar ok till att rita längs stigar med.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kul finess, har provat det lite men tycker höjdprofilen stämmer sådär. Kul med jämförande data efteråt. Nog extra ballt om man är på Kanarieöarna och ska upp till toppen.
Något jag stör mig på är att det är svårt att fram climbpro-skärmen i en klättring om man missat ta fram den i början. Är lite knepigt. Eller så gör jag bara fel :)

HåkanC

Aktiv medlem
Kommer höjddata alltså från RWGPS?
I mitt fall: ja. För så vitt jag förstår följer höjddata med i GPXen

Säkert skitkul på Mallisresan men hemma i sthlm känns funktionen rätt begränsad :)
+1

För att göra spår själv brukar jag använda viewranger.com eller alltrails.com, mest för att de funkar ok till att rita längs stigar med.
Tack. Jag skall prova dem vid tillfälle.

Kul finess, har provat det lite men tycker höjdprofilen stämmer sådär.
Samma erfarenhet som för mig alltså.
Hur skapar du de spår/höjddata/GPXer du har provat med?

Något jag stör mig på är att det är svårt att fram climbpro-skärmen i en klättring om man missat ta fram den i början. Är lite knepigt. Eller så gör jag bara fel :)
Jag har ingen aning om hur man "tvingar" fram ClimbPro-skärmen, för mig har den "poppat" fram när det som den tycker är en backe börjar.
Däremot kan man ju efter att man har läst in spåret se en översiktsbild över hur många backar ClimbPro tycker att spåret innehåller

(Inte min bild. Googlad)

GoranS

Aktiv medlem
Nu kör jag ju GPS-löst, men använder RWGPS för planering av mina cykelresor. Det jag noterat där är att valet av karta påverkar höjdprofilerna. Jämfört med för tio år sen förefaller höjdprofilerna matcha verkligheten bättre men man får alltid ta dem med en nypa salt. Värst verkar det vara när man har vägar med mycket stor lutning ortogonalt mot vägens längdriktning och i synnerhet om vägen är kurvig. Ett typfall är om man kör nere i en ravin. Då kan RWGPS lätt uppfinna extra icke existerande backar.

Mina erfarenheter är dock primärt från områden som är mer kuperade än Sverige så i vilken mån de är överförbara till svenska förhållanden vet jag inte. I Stockholmsområdet är min erfarenhet precis som din att höjdkurvor från den typen av program är rätt meningslösa. Och då har jag det med huvudstadsmått hyggligt kuperade Södertörn som mina huvudsakliga jaktmarker.

NianGbg

Medlem
Jag har bara provat ett par gånger och har då ritat rutterna i Garmins egna verktyg på connect.garmin.com. Det har stämt relativt väl med höjdkurvorna (endast provat på asfalt).

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har bara provat ett par gånger och har då ritat rutterna i Garmins egna verktyg på connect.garmin.com. Det har stämt relativt väl med höjdkurvorna (endast provat på asfalt).
Nu har även jag provat att rita samma backe som ovan i Garmin Connect - Skapa spår,
jag har iofs inte cyklat efter den ännu men när jag jmf den Garmin Connect-skapade filen med den från RideWithGPS så verkar den från Garmin Connect sämre; den är mindre, innehåller färre punkter och höjdkurvan ser ännu slätare ut.

Så även om det är gratis och lätt att använda verkar alltså Garmin Connect inte vara det bästa verktyget för att skapa spår med tillräckligt bra höjddata.

GoranS

Aktiv medlem
Finns det tillräckligt bra grunddata tillgängligt? Jag kan tänka mig två typer av data. Dels kan man ha data som baseras på interpolation mellan punkter i någon slags grid. Värdena i gridpunkterna bör kunna baseras på mätning från luften och borde kunna vara av god noggrannhet så om punkterna man interpolerar fram värden i sammanfaller med gridpunkter blir noggrannheten god. Likaså blir värdet bra om det interpolerade värdet ”råkar” ligga nära det verkliga. Jag misstänker att någon slags polynomiell modell med måttligt gradtal används. Om terrängen dåligt låter sig approximeras av en sådan modell i ett område man rör sig blir det betydande interpolationsfel. Ju glesare gridpunkterna ligger desto större torde också interpolationsfelen bli.

Den andra varianten är att man mätt längs med vägen, antingen med någon välkontrollerad utrustning eller via att samla in användardata av mer tveksam kvalitet och försöka utvinna något vettigt ur detta. Ingen koll på i vilken utsträckning detta angreppssätt används.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Den andra varianten är att man mätt längs med vägen, antingen med någon välkontrollerad utrustning eller via att samla in användardata av mer tveksam kvalitet och försöka utvinna något vettigt ur detta. Ingen koll på i vilken utsträckning detta angreppssätt används.
Google-bilen skulle ju kunna gjort när man kört och tagit foto för streetview

HåkanC

Aktiv medlem
Finns det tillräckligt bra grunddata tillgängligt?
Jag vet inte vad som skiljer mellan olika kartor, men mina tst-filer har jag gjort med OSM som karta
både i RWGPS och GC.
Men trots det skiljer det mellan GPXerna både i filstorlek och höjdprofil

RideWithGPS
Tst_bild_RWGPS_Öja_to_Röjeråsen.JPG

Garmin Connect - Skapa spår
Tst_bild_GC_Öja_to_Röjeråsen.JPG

Utifrån denna jmf är min gissning att GC skapar banor med så små GPX-filer som möjligt,
men att samma rutt blir lite större när man ritar den i RWGPS.

HåkanC

Aktiv medlem
I dag lärde jag mig att man kan få fram ClimbPro-sidan även utan ett externt skapat och nedladdat spår i GPSen.
Mot slutet av dagens tur valde jag, mest på skoj, att låta GPSen navigera mig kortaste vägen hem
Då dök den här upp
2932.jpg

Tydligen finns det alltså höjddata i kartan i GPSen

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Japp, de är de filerna som innehåller "dem" (Digital Elevation Map), jag försökte kartlägga kartfilerna på min 1030 plus:

gmapbmap.img - Base map
gmapdem.img - Height map (Digital Elevation Map)
gmapdem1.img - Height map North America
gmapgc.img - Geocode data (POI/adress)
gmapgc1.img - More geocode data??
gmapprom.img - EU North Easth
gmapprom1.img - EU South West
gmapprom2.img - America North
gmapprom3.img - America Central
gmapprom4.img - Trailforks
gmapprom5.img - Africa North
gmapprom6.img - Africa South
gmaptz.img - Time Zone data

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Den hittar på många klättringar på vägen, fyra st på en fyrmilarunda jag tog idag. Här en t ex, danska klättringen surte, rätt våldsam. Kul! Får prova den på riktigt nästa gång, undrar om det går att jämföra resultat på Connect (jag vägrar sitta och peta i cykeldatorn, det får finnas på nätet).

_1060147.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Ritat i garmin basecamp på openmtbmap. Navigerar i gps på friluftskartan v3.
Denna kom med gpx, fick också en på slutet när jag lät gpsen navigera sig hem.
20200720_103734.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
I vanliga fall bor jag i en xtra platt del av platta Sthlm så även om jag provade ClimbPro när det lanserades till min Edge 1030 hösten -19 så gav det inget särskilt intryck.
Nu har jag följt ett spår som har fått ClimbPro-fönstret att poppa fram även i sthlmstrakten
Gladökvarn_3449.jpg

Det är Hökörrsvägen upp mot Gladö Kvarn

moros

Aktiv medlem
Tror inte climbpro fungerar om det är en stravarutt som laddas via Strava connect iq-appen. Men jag är inte helt säker. Jag kämpade nämligen med att få fram den men lyckades aldrig. Men när jag sen fick reda på att man kunde köra stravarutterna direkt via garminbanorna så har jag fått upp funktionen. Nu är väl connect iq appen dödad efter kraschen så det är kanske en icke-fråga

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer