Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Är det värt att uppgradera från 810 till 1040 för övrigt?

Gjort samma uppgradering som @bigmollo, 800 -> 1040.
Några saker jag tycker det var värt det (nu är min erfarenhet från 800)
  • Batteriet håller väldigt mycket längre, en runda på 4h tar c.a 10%, 800 tog väl 90% på samma
  • Navigering är mycket bättre, större display, bättre och tydligare display, snabbare, 800 kunde sagga lite, varit nära o missa svängar ibland.
  • Gillar man lite lull-lull så tycker jag inte det finns något att tveka på, många fler (roliga) funktioner, och lite att kolla på under långa rundor.
Eller om man vänder på det, är man enbart intresserad av basic funktioner; puls, kadens, hastighet etc. och att logga rundorna, och kan leva med lite saggig navigering så finns det väl egentligen ingen anledning att uppgradera.

Men, jag är väldigt nöjd med 1040 iaf, och ångrar absolut inte uppgraderingen.

Gjort samma uppgradering som @bigmollo, 800 -> 1040.
Några saker jag tycker det var värt det (nu är min erfarenhet från 800)
  • Batteriet håller väldigt mycket längre, en runda på 4h tar c.a 10%, 800 tog väl 90% på samma
  • Navigering är mycket bättre, större display, bättre och tydligare display, snabbare, 800 kunde sagga lite, varit nära o missa svängar ibland.
  • Gillar man lite lull-lull så tycker jag inte det finns något att tveka på, många fler (roliga) funktioner, och lite att kolla på under långa rundor.
Eller om man vänder på det, är man enbart intresserad av basic funktioner; puls, kadens, hastighet etc. och att logga rundorna, och kan leva med lite saggig navigering så finns det väl egentligen ingen anledning att uppgradera.

Men, jag är väldigt nöjd med 1040 iaf, och ångrar absolut inte uppgraderingen.

Jag gick från 830 till 1040, skillnaden är enorm. Hade 63% batteri kvar efter en sextiomilare förra helgen. Enbart det är värt uppgraderingen i min värld, min gamla hade dött halvvägs. Sen är det som du säger större skärm, fler datafält, snabbare processor osv.

(Jag har Solar, så jag fick ca två timmar gratisladdning men en halvmulen dag kan det vara 8-9 minuter så den funktionen är väl högst tveksamt om man behöver.)

Även jag uppgraderade från 1000 till 1040 nyligen.

Efter den allra första rundan där jag också testade navigationen var jag inte helt övertygad.

Jag ville bara se de siffror och min karta jag själv konfigurerat, men standardkonfigurationen är inte så optimerad för just det. Konstanta navigationsinstruktioner i fullskärm med tillhörande oljud, varningar om hög trafik och climb pro som aktiverades automatiskt för varje lilla småkulle man råkade passera fick mig att svära lite.

Den lyckades dessutom krascha och starta om sig en gång, vilket inte bådade så gott för att vara första rundan.

Men allt det där går ju att konfigurera. Den har heller inte kraschat igen efter ett antal ytterligare timmar, och kraschen hanterades dessutom bra genom att den automatiskt återupptog aktiviteten utan att tappa mer än tiden det tog att starta om. Batteritiden är som noterat också fantastiskt bra.

Första intrycket till trots är jag nu rätt nöjd med den.

Det har säkert diskuterats 25000 gånger både här och ute på det stora nätet... Men jag hittar inget definitivt.

GPX eller FIT för att importera rutter? Vi har fått rutterna till Sverigetempot, uppdelat på tre sträckor. Det finns GPX och FIT att välja. Vilken är bäst att importera in till sin 1040 för rutt med turn by turn?

Jag satt precis och läste lite om det. Enligt Ridewithgps så är FIT bäst för turn-by-turn i Garmin. Har inte testat själv dock.

Jag satt precis och läste lite om det. Enligt Ridewithgps så är FIT bäst för turn-by-turn i Garmin. Har inte testat själv dock.

Då kör jag på det!

Iofs laddar jag först upp filen i Connect och lägger till kontrollerna, så jag har de och hur långt det är kvar till nästa kontroll.

Jag laddar alltid upp rutten i komoot och laddar den direkt därifrån i GPS:en. Kan vara bra att ha fler alternativ om det skulle strula.

Det har ju släppts en 1050, men DC Rainmaker säger att Garmin ska behålla x40 serien vilket lovar gott för mjukvaran.

Ett antal av de saker som kommer med 1050 ska också pushas ut till x40. De där inte hw sätter stopp

Vid ca 18:15 i 1050 videon.

Screenshot_20240625-200414.png

Den skrivna recensionen är uppe nu om man hellre vill läsa om skillnaderna:

Nördade ner mig ordentligt i somras i ren frustration över eftersläpningen på uppåt 30 sekunder på höjd och lutning.
Är du fortf besviken på hur höjd och lutning hanteras i din 1040?
Då kanske du skall prova SW-betan med flera av uppdateringarna från 1050
  • Updated grade algorithm to be much more responsive.
Från:
Läs mer här

Är du fortf besviken på hur höjd och lutning hanteras i din 1040?
Då kanske du skall prova SW-betan med flera av uppdateringarna från 1050
Från:
Läs mer här

Jag avvaktar tills den nya versionen kommer "officiellt".

Har nog någon postning i denna tråden om att det blev bättre med någon version vintern 22-23, har jag för mig. Sen kom en ny version lite senare där det blev lite sämre igen, men inte lika illa som "från början". Då var det rent skrattretande, höjden släpade efter med 10-15 sek, och lutningen med 20-25 sek. Dels har det blivit något bättre, och dels har jag vant mig vid det.

Är lite misstänksam mot det där med "Updated grade algorithm to be much more responsive", om det enbart är mjukvarufix, och specifikt algoritmen för grad så är det extremt konstigt att Garmin dröjt så länge med att fixa det. Dom har fått mycket skäll på Garminforumet och envist hävdat att det varit "as aspected", även när det alltså var upp mot 25 sek. eftersläpning. Tråden om detta stängde dom någon gång i vintras, blev troligen för pinsamt för dom.

Sen är jag inte helt övertygad om att det är 100% brandvägg mellan DCR och Garmin. Kommer ihåg att DCR, då när det fortfarande var 20+ sek., skrev i någon recension att det inte var något dåligt med visad grad. Om det nu inte är så att höjd/grad samverkar med den där kartan med höjdspecs vad den nu heter, och den är bättre i Amerikat.

Inte bara jag som reagerat på DCR:
inlägg i Garminforumet från 2023-04-24T18:10:36

Sitter på en trött 1030. Med trött menar jag seg i sin visning av ritade navigerade vägar. För pendling är den ju helt onödig men jag brukar rita rundor på GarminConnect och då är det en fröjd att cykla. Slippa fokusera på vägkors här och där med google maps utan bara njuta av omgivningen. Men den är seg och inte speciellt snärtig, så inte så kul att navigera på okända platser där det är många snabba svängar.

Kanske borde uppgradera till en 1050?

Fördelen är ju att man får "latest and greatest" men för Garmin betyder det ofta att man blir en beta-testare i princip.

Det fina med 1040 solar som många skriver är ju uppenbara men så småningom (dvs snabbare) kommer man nog hamna i samme övergivna wasteland som jag gjort med 1030 där jag inte ens får uppdateringar som löser buggar.

Har inget skriande behov NU av en ny cykeldator så kanske väntar tills nästa säsong för att se vad som gäller då så ska följa denna och andra trådar om 1040 och 1050.

Sitter på en trött 1030. Med trött menar jag seg i sin visning av ritade navigerade vägar.
Hur stora är dina GPX-filer och hur många turer har du lagrade i din 1030, dvs hur fullt är minnet?
Ett gammalt och välkänt knep för att få cykelGPSen att åtminstone verka snabbare är att se till att GPX-filen inte är särskilt stor.
Dvs dela upp din rutt i etapper.
Tex;
För många år sedan när jag hade en Garmin Edge 705 tog det mer än 10min att läsa in rutten för en 300km Brevet! Nästa gång delade jag upp den i etapper och då var det inga problem.

Samma sak med minnet, se till att det är långt ifrån fullt så brukar cykelGPSen fungera snabbare.

Nu har Garmin släppt ytterligare en SW-uppdatering till 1040, från 20.18 till 24.18,
som innehåller en hel del nytt och ännu fler felrättningar!
Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.
Ett par intressanta saker
  • ...
  • Added Wi-Fi map download support.
  • ...
  • ...
Men det finns mkt mer, läs här: https://forums.garmin.com/sports-fi...6/edge-1040-series-version-24-18---20-rollout

<REDIGERAT>
Det står en del mer om ClimbPro här
https://happyride.se/forum/threads/trad-om-climbpro-garmin-edge.3682891/

och

GPLama har gjort en video om uppdateringarna i SW24.18

Senast ändrad:
Tog bara 5 månader för dem att fixa buggen med att kantlinjer (på vägar) ritades alldeles för tjocka.
  • Fixed small roads on map being drawn too thick.
Nu ser kartan bra ut igen. :giggle:

Precis som tidigare när Garmin släpper en stor uppdatering kommer det snabbt efter en felrättning
Testar de inte sin egen SW innan de gör den tillgänglig?

Men oavsett varför eller hur, nu finns det en SW-uppdatering till 1040, från 24.18 till 24.19, som enbart är en enda felrättning!
Changes made from version 24.18 to 24.19:
  • Fixed memory leak issue that could cause a crash
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi.../385414/edge-1040-series-version-24-19---live

Hur funkar 24.19?
Jag är ju helnöjd med 21.18, vill inte sabba något… Men apparaten tjatar ju på mig om uppdatering…

Senast ändrad:
Hur funkar 24.19?
Jag är ju helnöjd med 20.18, vill inte sabba något… Men apparaten tjatar ju på mig om uppdatering…
Precis som @Diogenes märker jag ingen skillnad (ännu) mellan .18 och .19
Men för mig mellan 24.18 och 24.19

Men mellan 20.18 och 24.18 märkte jag skillnad, men inga problem.
Har du läst #477, tex kollat den länkade videon?

Hur funkar 24.19?
Jag är ju helnöjd med 20.18, vill inte sabba något… Men apparaten tjatar ju på mig om uppdatering…

Jag märkte det direkt för att jag fick promt om att ladda ner nya kartor.

Efter några misslyckade försök till nedladdning fick jag stänga av automatiskt viloläge, sen fick jag nya kartor. (man kan ju tycka att nedladdning med ansluten strömsladd borde bypassa autovila)

Oj, missade ”heltalen”. Delreleaserna på slutet mot 24.18 var rätt svajiga. Men efter 24.18 var de problemen borta.

Jag märkte det direkt för att jag fick promt om att ladda ner nya kartor.

Efter några misslyckade försök till nedladdning fick jag stänga av automatiskt viloläge, sen fick jag nya kartor. (man kan ju tycka att nedladdning med ansluten strömsladd borde bypassa autovila)
Det är just det jag är rädd för, att kartorna ska börja strula, tex Frisluftskartan från Garmin...
Jag använder den ju mest i skogen så alla de nya funktionerna ger jag inte så mycket för, så tror jag trycker cancel på updatering ett tag till. Eller om det fortfarande går att lägga dit en fejkad tom uppdateringsfi istället...?

Det är just det jag är rädd för, att kartorna ska börja strula, tex Frisluftskartan från Garmin...
Jag använder den ju mest i skogen så alla de nya funktionerna ger jag inte så mycket för, så tror jag trycker cancel på updatering ett tag till. Eller om det fortfarande går att lägga dit en fejkad tom uppdateringsfi istället...?

Jag har bara gratiskartorna, så hur friluftskartan reagerar vet jag inte...

Uppdateringen till 24.18 (och 24.19) innehåller ju inte enbart nya funktioner
utan även en hel del felrättningar så bara därför kan det ju vara bra att göra uppdateringen.
Men är du osäker på vad som kan hända med just din Edge kan du väl göra en backup?
Åtminstone på kartorna, men det är väl ingen nackdel att säkerhetskopiera även annat.
Det kan väl vara lugnande åtminstone

Jag försöker utnyttja den nya featuren att kunna uppdatera kartor direkt från enheten (840, men den sw ska ju vara praktiskt taget samma), men den (cyclemaps Europe) hamnar bara i vänteläge (waiting/queued). Är det någon som får det att fungera, eller någon som hamnar i samma limbo som min?

Jag försöker utnyttja den nya featuren att kunna uppdatera kartor direkt från enheten (840, men den sw ska ju vara praktiskt taget samma), men den (cyclemaps Europe) hamnar bara i vänteläge (waiting/queued). Är det någon som får det att fungera, eller någon som hamnar i samma limbo som min?
Killgissar att den bara tankar kartor om den är på laddning...?

Uppdateringen till 24.18 (och 24.19) innehåller ju inte enbart nya funktioner
utan även en hel del felrättningar så bara därför kan det ju vara bra att göra uppdateringen.
Men är du osäker på vad som kan hända med just din Edge kan du väl göra en backup?
Åtminstone på kartorna, men det är väl ingen nackdel att säkerhetskopiera även annat.
Det kan väl vara lugnande åtminstone
Backup är en sak, att backa på firmware ifall den muppar är lite knepigare...

Suck, min feta tumme råkade klicka fel och skiten installerades, nu ser kartorna fel ut med svartvita feta grusvägar/stigar på både inbyggda kartan och den köpta Topo Pro. Jag blir så jävla trött på Garmin ibland (ganska ofta)!

IMG_4166.JPG IMG_4167.JPG

Suck, min feta tumme råkade klicka fel och skiten installerades, nu ser kartorna fel ut med svartvita feta grusvägar/stigar på både inbyggda kartan och den köpta Topo Pro. Jag blir så jävla trött på Garmin ibland (ganska ofta)!

Visa bilaga 729438 Visa bilaga 729439
Ok, tydligen en ny inställning för att visa grusvägar, men det ser ju fortfarande förjävligt ut

Gissar att det är nån slags flört med gravelåkarna. Jag har sökt runt i mojängen men hittar ingen inställning av/på. Har också kollat TYP-filen för Topo-kartan (som jag också har). Det som nu ser tjockprickat ut är i själva verket en tunn svart linje (så som grusvägar visade förr). Ser inga möjligheter att ändra på nåt i TYP-filen. Linjetypen 0x0a har de helt korkat valt att vålda in ett eget utseende. Om man nu vill ha sina grusvägar tjockare är det hyggligt enkelt att själv modda kartans TYP-fil.
Untitled.png

Snubblade på lösningen med de tjocka grusvägarna. Jo visst, en inställning, men f-n inte självklart var den fanns. Ifrån huvudmenyn Tre Streck - Navigation - Browse Map - Tre Streck - klicka ur Unpaved Roads.

1.png

2.png

3.png

4.png

5.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp