Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GP Lama rapporterar om kommande ändringar.
Verkar som att största ändringen är att usb ändras från "Mass storage" till "Media transfer protocol"
Vad innebär det?
...i stället för att bara ge folk en toggle så man kan stänga av skiten.
- Fixed issue where a course with a very slow Virtual Partner could crash the device.
Övergången till MTP är ju en anledning att inte uppdatera. Visserligen är det sällan jag ansluter min Garmin till en dator numer, men nu måste Garmin Express användas.Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040, från 24.19 till 25.24,
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar!
Ett par intressanta saker
Men det finns mkt mer,
- Updated to MTP (Media Transfer Protocol).
- ...
- Lactate Threshold estimates are applied automatically after training with heart rate
- ...
läs här: https://forums.garmin.com/sports-fi.../396828/edge-1040-series-version-25-24---live
men nu måste Garmin Express användas.
På vilket sätt försvåras det?Förr gjorde jag backuper på fit-filer, laddade upp rutter från gamla gpx-er mm. Nu försvåras dessa möjligheter i och med kravet på Garmin Express.
Förr gjorde jag backuper på fit-filer, laddade upp rutter från gamla gpx-er mm. Nu försvåras dessa möjligheter i och med kravet på Garmin Express.
Exakt så, om man har en Mac. Med PC är det bara att tuta å köra som vanligt, även om en del folders kanske är dolda nu.Fungerar inte OpenMTP och Android FileTransfer och allt vad apparna heter? Dom använde jag när jag hade en Forerunner och ville ta backup på aktivitetsfilerna.
Då måste man ju ladda upp dem till GC först. Ett steg i onödan. Enklare att bara släppa filen i rätt katalog på enheten.På vilket sätt försvåras det?
Det kommer väl fortf gå att överföra GPXer trådlöst mha Garmin Connect => Edge?
Varför behöva använda 3:e partsprogram?Fungerar inte OpenMTP och Android FileTransfer och allt vad apparna heter? Dom använde jag när jag hade en Forerunner och ville ta backup på aktivitetsfilerna.
Men då måste du väl först koppla den Edge till datorn.Då måste man ju ladda upp dem till GC först. Ett steg i onödan. Enklare att bara släppa filen i rätt katalog på enheten.
Fucking finally!Added ability to schedule a software installation for after your ride
Idag fick jag en ny uppdatering till min Edge 1040
SW: 26.18
Men ingen info hos Garmin om 26.18 ännu. Har den även dykt upp hos ngn mer?
Det lilla jag minns från Garmin är att beräkna rutt oftast inte fungerat, pausa banan vet jag inte men den känns vettig.
Jag körde väldigt sällan navigering med Garmin, valde bara rutt och on display så att den hela tiden syntes på kartan.
Men det var ju oftast när jag körde lopp, där hade en ombyggnad av rutten förstört allt.
Hmm är det månne "always display" det står?"on display" ?
Pausa brukar jag göra i sådana lägen. Tror man kan ställa in så den automatiskt pausar om man avviker från rutten. Kan bli rätt tokigt om den försöker beräkna en ny rutten som ansluter på den ursprungliga.
Hmm är det månne "always display" det står?
Jag har för mig att jag uppfattade blå som minst osynlig, ganska kraftigt utzoom typ 5k mer på natten och ännu mer på grusvägar."Visa alltid" är det på vårt nationella språk. Rotade runt lite och hittade det. Antar att jag får välja det för en ny okänd runda, och sedan slå av det igen när jag kört den, annars blir det ju fullt med färgade linjer.
Ganska tråkiga färger på kartan, inte så lätta att se. Och rent allmänt är kartan ett otyg. Väganvisningarna funkar väldigt bra, men att "frinavigera" efter kartan är ett skämt. Så att själv försöka hitta tillbaka till rutten utan anvisningar ser jag som uteslutet (om man inte vill stanna var 100e meter - typ).
Jag störde mig en hel del på att min 1040 pep relativt ofta, men oregelbundet, under förra veckans 40-milare. Samma pip som vid ät- och andra meddelanden, men utan att meddela något. Minst ett 20-tal gånger. Någon som har en idé om vad den ville?
Befintliga meddelanden och varningar verkade fungera som de skulle.
Har du Varia?
Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040 från 26.18 till 27.13
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.
Ett par intressanta saker
Men det finns mkt mer, läs här:
- Improved altimeter accuracy with barometer outlier rejection
- ...
- Improved handling of missing elevation data in elevation graphs
- ...
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/411091/edge-1040-series-version-27-13---20
Jag har bara haft min 1040 sedan våren -24 och jag tycker att höjddatat den visar har blivit sämre med varje(?) uppgradering sedan dess, det är åtminstone märkbart sämre denna vår jmf med för ett år sedan (samma vägar som jag jmf på).
Jag hoppas därför att det blir bättre nu med denna uppgradering.
Jag har inget minne av hur höjdmätaren i Edge 800 fungerade,Har vi tur kanske den kan bli lika bra som 800 på höjd och lutning, men det kanske är att begära för mycket?
Jag har inget minne av hur höjdmätaren i Edge 800 fungerade,
men med min Edge 1040 uppdaterade till 27.13 har jag nu i helgen cyklat ett par banor efter nedladdade rutter och när jag har kollat på vad höjdmätaren i den visar tycker jag att den fungerar bättre än vad den åtminstone gjorde med den tidigare 26.18.
Jag är helt säker på att lutningsmätningen inte har decimaler i noggrannhet.Höjden har jag egentligen dålig koll på hur exakt den visar. Det jag stört mig på som varit dåligt, ett tag riktigt dåligt, har varit fördröjningen. Visad höjd upp mot 10 sekunder efter, lutningen ytterligare upp mot 10 sek efter det. Iofs korrekt lutning tror jag, men 15 sekunders fördröjning :/
800 var snabb, visade ganska direkt höjd/lutning, om den visade korrekt då har jag dålig koll på.
En sak som jag tycker är sämre är att lutning visas utan decimal, det gjorde det på 800. Är ju viss skillnad på 1,6 och 2,4.
Felskrivet av mig, jag menade lutningenHöjden har jag egentligen dålig koll på hur exakt den visar.
+1Jag är helt säker på att lutningsmätningen inte har decimaler i noggrannhet.
Jag kommer ihåg samma fel hos min första Garmin Edge; den gamla Edge 705.Jag brukar cykla ner och upp för samma backar flera gånger på mina rundor, och min 840 visar alltid brantare nedåt än uppåt på dem, tror det kan ha med bromsning att göra
+1men oavsett anledning så propagerar det inte för lutningpresentation med decimaler.
Det brukar ju menas att man har laddat på mjukvara från tredjepart.Google vill inte hjälpa mig på nu morgonen. Vad menas med att den har en sideloaded version. Enheten ingår inte beta programmet sedan bra länge och det är inget jag lagt in själv.
Visa bilaga 771493