Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Men hur funkar den här apparaten i minusgrader?
Den 1030+ jag hade innan tuffade på ner till minus 17-18, är det samma på 1040? Man vill ju inte åka vilse och frysa ihjäl på fatbiken😁

GP Lama rapporterar om kommande ändringar.

Verkar som att största ändringen är att usb ändras från "Mass storage" till "Media transfer protocol"

På ett ytligt plan blir det besvärligare för de som vill manipulera filer, tex ändra innehållet i startup-filen. Men gplama sa att tex 1050 och klockor har mtp, så det har nog någon fördel för Garmin i utveckling och underhåll.

Mass storage innebär att datorn då ansluter till, ser prylen som en hårddisk, och ger full access till hela filsystemet. Mtp är lite mer diffust för mig...

Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040, från 24.19 till 25.24,
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar!
Ett par intressanta saker
  • Updated to MTP (Media Transfer Protocol).
  • ...
  • Lactate Threshold estimates are applied automatically after training with heart rate
  • ...
Men det finns mkt mer,
läs här: https://forums.garmin.com/sports-fi.../396828/edge-1040-series-version-25-24---live

Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040, från 24.19 till 25.24,
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar!
  • Updated to MTP (Media Transfer Protocol).
  • ...
  • Lactate Threshold estimates are applied automatically after training with heart rate
  • ...
Men det finns mkt mer,
läs här: https://forums.garmin.com/sports-fi.../396828/edge-1040-series-version-25-24---live
Övergången till MTP är ju en anledning att inte uppdatera. Visserligen är det sällan jag ansluter min Garmin till en dator numer, men nu måste Garmin Express användas.

Förr gjorde jag backuper på fit-filer, laddade upp rutter från gamla gpx-er mm. Nu försvåras dessa möjligheter i och med kravet på Garmin Express.

Förr gjorde jag backuper på fit-filer, laddade upp rutter från gamla gpx-er mm. Nu försvåras dessa möjligheter i och med kravet på Garmin Express.
På vilket sätt försvåras det?
Det kommer väl fortf gå att överföra GPXer trådlöst mha Garmin Connect => Edge?

Fungerar inte OpenMTP och Android FileTransfer och allt vad apparna heter? Dom använde jag när jag hade en Forerunner och ville ta backup på aktivitetsfilerna.

På vilket sätt försvåras det?
Det kommer väl fortf gå att överföra GPXer trådlöst mha Garmin Connect => Edge?
Då måste man ju ladda upp dem till GC först. Ett steg i onödan. Enklare att bara släppa filen i rätt katalog på enheten.

Fungerar inte OpenMTP och Android FileTransfer och allt vad apparna heter? Dom använde jag när jag hade en Forerunner och ville ta backup på aktivitetsfilerna.
Varför behöva använda 3:e partsprogram?

Då måste man ju ladda upp dem till GC först. Ett steg i onödan. Enklare att bara släppa filen i rätt katalog på enheten.
Men då måste du väl först koppla den Edge till datorn.
Två steg, dator + sladd, vi alla kan slippa genom att använda GC-appen/webbsidan.

Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040 som innehåller en del nytt och hel del felrättningar!
Changes made from version 25.25 to 26.16:
  • Added the ability to view future weather conditions for scheduled Garmin Coach Workouts
  • Added camera options to Edge Remote / Di2 Remote Actions
  • Added ability to schedule a software installation for after your ride
  • Added the ability to view Garmin Coach running and strength workouts within Edge calendars (supporting wearable required)
  • Added the ability to view multiple workouts scheduled on the same day within Edge calendars
  • Fixed Altimeter calibration menu night mode issues
  • Centered GroupRide rider list around user
  • Fixed gear details showing invalid data and gear data fields not populating data correctly for eBikes
  • Added connection type information for paired sensors
  • Fixed nutrition/hydration tracking if the unit is power cycled in the middle of an activity
  • Fixed pause during the update process before the unit reboots
  • Added support for HRM 200 pairing and data
  • Added ability to update Garmin power pedal scale factors with accuracy of 4 decimal places
  • Fixed issues with third-party workouts not syncing to device
  • Fixed climb pro lines being too thick as you zoom out on the map
  • Fixed intensity minutes glance displaying incorrect values
  • Improved the algorithm used to calculate the workout execution score
  • Fixed crash when cancelling Garmin Share transfer
  • Fixed various bugs and crashes
  • Fixed issues with backlight affecting the device's temperature reading
  • Fixed Garmin Connect Mobile displaying text in a different language
  • Added map data field
  • Fixed brightness jumping to 60% after being set to 0%
  • Added graphical compass data field
  • Fixed overlapping values on some graphical data fields
Läs mer här
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/403822/edge-1040-series-version-26-16---20
Det är tydligen en gradvis utrullning av uppgraderingen, förhoppningsvis borde den vara tillgänglig för alla om några dagar.
<REDIGERAT>
Jag fick uppgraderingen i går kväll (fre 14 februari)

Senast ändrad:
Idag fick jag en ny uppdatering till min Edge 1040
SW: 26.18

Men ingen info hos Garmin om 26.18 ännu. Har den även dykt upp hos ngn mer?

Edge 1040 Series Version 26.18 - 20%​

Garmin-Blake
Garmin-Blake2 minutes ago
Changes made from version 26.17 to 26.18:

• Connect IQ bug fixes and improvements
Changes made from version 26.16 to 26.17:

• Fixed issues with enabling/disabling bike alarm
  • Fixed custom data screens being duplicated in certain cases

Jag har en liten issue med att om jag synkar via wifi så funkar inte Unified Training Status fullt ut som den ska (jag har klockan som primär enhet), men om jag synkar via appen så är allt ok. Någon fler här med samma issue?

Var ute på en "bana" på 110K. På ett ställe på väg "hem", efter c.a 70K så skippade jag en liten skogsväg, var en bom som jag inte orkade krångla mig förbi. Fortsatte rakt fram, planen var ett extra "U" för att ansluta till banan igen.

Efter att jag inte svängde vid bommen kom det upp två val "Pausa bana" och "Beräkna rutt" (fritt efter minnet). Valde ingen, "Beräkna rutt" var grön och tror den var auto efter x antal sekunder.

Nåväl, trodde att jag automatiskt skulle bli navigerad tillbaka till banan när jag närmade mig den igen. Men icke, den lurade iväg mig för att efter ett tag få mig in på banan åt "fel" håll, alltså en punkt efter c.a 30K från start, för ett extra varv. Banan var som en liggande 8a.

Hade inte kört banan innan och märkte inte att det blev fel förrän den ville få mig ett varv till.

Om man struntar i någon anvisning men närmar sig banan igen, ska den inte då navigera en tillbaka till banan - åt rätt håll?
Skulle jag aktivt valt "Pausa bana"?
Den hade ju koll på banan men ville få in mig på helt fel ställe. Såg efteråt att jag hade korsat banan där jag skulle fortsatt, men den valde alltså att lotsa mig till en punkt 30K in på banan, som var c.a 5K från där jag korsade banan på "rätt" ställe (vilket jag alltså såg i efterhand).

Vad gjorde jag för fel?

Det lilla jag minns från Garmin är att beräkna rutt oftast inte fungerat, pausa banan vet jag inte men den känns vettig.
Jag körde väldigt sällan navigering med Garmin, valde bara rutt och on display så att den hela tiden syntes på kartan.
Men det var ju oftast när jag körde lopp, där hade en ombyggnad av rutten förstört allt.

Det lilla jag minns från Garmin är att beräkna rutt oftast inte fungerat, pausa banan vet jag inte men den känns vettig.
Jag körde väldigt sällan navigering med Garmin, valde bara rutt och on display så att den hela tiden syntes på kartan.
Men det var ju oftast när jag körde lopp, där hade en ombyggnad av rutten förstört allt.

"on display" ?

Pausa brukar jag göra i sådana lägen. Tror man kan ställa in så den automatiskt pausar om man avviker från rutten. Kan bli rätt tokigt om den försöker beräkna en ny rutten som ansluter på den ursprungliga.

Pausa brukar jag göra i sådana lägen. Tror man kan ställa in så den automatiskt pausar om man avviker från rutten. Kan bli rätt tokigt om den försöker beräkna en ny rutten som ansluter på den ursprungliga.

Fast i det läget, ute i okänt område, ville jag att den skulle ansluta igen. Men inte så korkad så den ledde mig förbi där den borde anslutit, korsade den fortsatta banan där t.o.m., utan tog mig typ 5K, på en rätt stor väg dessutom, för att ansluta till en mycket tidigare punkt på banan för i princip ett extra varv.

Hmm är det månne "always display" det står?

"Visa alltid" är det på vårt nationella språk. Rotade runt lite och hittade det. Antar att jag får välja det för en ny okänd runda, och sedan slå av det igen när jag kört den, annars blir det ju fullt med färgade linjer.

Ganska tråkiga färger på kartan, inte så lätta att se. Och rent allmänt är kartan ett otyg. Väganvisningarna funkar väldigt bra, men att "frinavigera" efter kartan är ett skämt. Så att själv försöka hitta tillbaka till rutten utan anvisningar ser jag som uteslutet (om man inte vill stanna var 100e meter - typ).

"Visa alltid" är det på vårt nationella språk. Rotade runt lite och hittade det. Antar att jag får välja det för en ny okänd runda, och sedan slå av det igen när jag kört den, annars blir det ju fullt med färgade linjer.

Ganska tråkiga färger på kartan, inte så lätta att se. Och rent allmänt är kartan ett otyg. Väganvisningarna funkar väldigt bra, men att "frinavigera" efter kartan är ett skämt. Så att själv försöka hitta tillbaka till rutten utan anvisningar ser jag som uteslutet (om man inte vill stanna var 100e meter - typ).
Jag har för mig att jag uppfattade blå som minst osynlig, ganska kraftigt utzoom typ 5k mer på natten och ännu mer på grusvägar.

Är det någon annan som upplever att temperaturmätningen är lite väl entusiastisk? Min 1040 visar 5°c högre temperatur än en 1030.

Jag störde mig en hel del på att min 1040 pep relativt ofta, men oregelbundet, under förra veckans 40-milare. Samma pip som vid ät- och andra meddelanden, men utan att meddela något. Minst ett 20-tal gånger. Någon som har en idé om vad den ville?

Befintliga meddelanden och varningar verkade fungera som de skulle.

Jag störde mig en hel del på att min 1040 pep relativt ofta, men oregelbundet, under förra veckans 40-milare. Samma pip som vid ät- och andra meddelanden, men utan att meddela något. Minst ett 20-tal gånger. Någon som har en idé om vad den ville?

Befintliga meddelanden och varningar verkade fungera som de skulle.

Har du Varia?

Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040 från 26.18 till 27.13
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.
  • Improved altimeter accuracy with barometer outlier rejection
  • ...
  • Improved handling of missing elevation data in elevation graphs
  • ...
Men det finns mkt mer, läs här:
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/411091/edge-1040-series-version-27-13---20

Jag har bara haft min 1040 sedan våren -24 och jag tycker att höjddatat den visar har blivit sämre med varje(?) uppgradering sedan dess, det är åtminstone märkbart sämre denna vår jmf med för ett år sedan (samma vägar som jag jmf på).
Jag hoppas därför att det blir bättre nu med denna uppgradering.

Nu har Garmin släppt en omfattande SW-uppdatering till 1040 från 26.18 till 27.13
som innehåller en del nytt och hel del felrättningar. Det pågår en gradvis utrullning av uppdateringen.
  • Improved altimeter accuracy with barometer outlier rejection
  • ...
  • Improved handling of missing elevation data in elevation graphs
  • ...
Men det finns mkt mer, läs här:
https://forums.garmin.com/sports-fi...es/411091/edge-1040-series-version-27-13---20

Jag har bara haft min 1040 sedan våren -24 och jag tycker att höjddatat den visar har blivit sämre med varje(?) uppgradering sedan dess, det är åtminstone märkbart sämre denna vår jmf med för ett år sedan (samma vägar som jag jmf på).
Jag hoppas därför att det blir bättre nu med denna uppgradering.

Har vi tur kanske den kan bli lika bra som 800 på höjd och lutning, men det kanske är att begära för mycket?

Nä, som jag skrev sist du postade nåt om nån uppdatering som skulle förbättra visad höjd/lutning: (ungefär) tror inte dom får ordning på det med den hårdvaran som är, hade det kunnat fixats med mjukvara skulle det varit fixat för längesen, dom har varit mycket medvetna om problemet hela tiden.

Har vi tur kanske den kan bli lika bra som 800 på höjd och lutning, men det kanske är att begära för mycket?
Jag har inget minne av hur höjdmätaren i Edge 800 fungerade,
men med min Edge 1040 uppdaterade till 27.13 har jag nu i helgen cyklat ett par banor efter nedladdade rutter och när jag har kollat på vad höjdmätaren i den visar tycker jag att den fungerar bättre än vad den åtminstone gjorde med den tidigare 26.18.

Jag har inget minne av hur höjdmätaren i Edge 800 fungerade,
men med min Edge 1040 uppdaterade till 27.13 har jag nu i helgen cyklat ett par banor efter nedladdade rutter och när jag har kollat på vad höjdmätaren i den visar tycker jag att den fungerar bättre än vad den åtminstone gjorde med den tidigare 26.18.

Höjden har jag egentligen dålig koll på hur exakt den visar. Det jag stört mig på som varit dåligt, ett tag riktigt dåligt, har varit fördröjningen. Visad höjd upp mot 10 sekunder efter, lutningen ytterligare upp mot 10 sek efter det. Iofs korrekt lutning tror jag, men 15 sekunders fördröjning :/

800 var snabb, visade ganska direkt höjd/lutning, om den visade korrekt då har jag dålig koll på.

En sak som jag tycker är sämre är att lutning visas utan decimal, det gjorde det på 800. Är ju viss skillnad på 1,6 och 2,4.

Höjden har jag egentligen dålig koll på hur exakt den visar. Det jag stört mig på som varit dåligt, ett tag riktigt dåligt, har varit fördröjningen. Visad höjd upp mot 10 sekunder efter, lutningen ytterligare upp mot 10 sek efter det. Iofs korrekt lutning tror jag, men 15 sekunders fördröjning :/

800 var snabb, visade ganska direkt höjd/lutning, om den visade korrekt då har jag dålig koll på.

En sak som jag tycker är sämre är att lutning visas utan decimal, det gjorde det på 800. Är ju viss skillnad på 1,6 och 2,4.
Jag är helt säker på att lutningsmätningen inte har decimaler i noggrannhet.
Jag brukar cykla ner och upp för samma backar flera gånger på mina rundor, och min 840 visar alltid brantare nedåt än uppåt på dem, tror det kan ha med bromsning att göra, men oavsett anledning så propagerar det inte för lutningpresentation med decimaler.

Höjden har jag egentligen dålig koll på hur exakt den visar.
Felskrivet av mig, jag menade lutningen

Jag är helt säker på att lutningsmätningen inte har decimaler i noggrannhet.
+1
Jag brukar cykla ner och upp för samma backar flera gånger på mina rundor, och min 840 visar alltid brantare nedåt än uppåt på dem, tror det kan ha med bromsning att göra
Jag kommer ihåg samma fel hos min första Garmin Edge; den gamla Edge 705.
Jag har trott att det beror på skillnaden i hastighet uppför jmf med nedför och samplingsfördröjningen.

men oavsett anledning så propagerar det inte för lutningpresentation med decimaler.
+1
För även om det verkar finnas en decimalpunkt i lutningssiffran i den här bilden är det stor risk för att det är helt värdelöst data
1297855880623-18dnq3inlc5vd-5b2a173.jpg

Från

Google vill inte hjälpa mig på nu morgonen. Vad menas med att den har en sideloaded version. Enheten ingår inte beta programmet sedan bra länge och det är inget jag lagt in själv.

IMG_0320.webp

Google vill inte hjälpa mig på nu morgonen. Vad menas med att den har en sideloaded version. Enheten ingår inte beta programmet sedan bra länge och det är inget jag lagt in själv.

Visa bilaga 771493
Det brukar ju menas att man har laddat på mjukvara från tredjepart.

Så jag tolkar det som att enheten i alla fall tror att du har gjort en fuluppdatering tidigare. Har du installerat någon app som inte kommer från IQ?

Denna länk gäller klockor, men kanske ger något?

Tillbaka
Topp