Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

ClimbPro-funktionen förbättras i kommande FW så man inte behöver ha en laddad rutt för att se klättringsinformationen:
There’s really only a couple of features (freeride ClimbPro, ClimbPro Explorer, & to a lesser extent revamped daily suggested workouts for races) that are actually new-new here. And those are also coming to the Edge 1040 in a firmware update shortly.
Från DCRainmakers recension av Garmin 840

Häftig att Garmin kan blicka in i framtiden och veta vart man är på väg utan att man följer en rutt.

Köpte en 1040 Solar förra sommaren. Kör i princip bara LVG, kan bli lite grusväg emellanåt, men aldrig stigar. Har inte kollat upp det där med kartor.

För LVG, finns det andra kartor än dom förinstallerade som är lönt att installera? Eller vanilla är tillräckligt detaljerade för LVG?

För LVG, finns det andra kartor än dom förinstallerade som är lönt att installera?
Det finns en hel del olika kartor för Garmin (Dvs <map>.IMG-filer)
Men om du tycker att det är värt att installera ngn av dem har jag ingen aning om.
En av dem + hur du går tillväga står det om här

Dagens tips!
Köp inte en 1040 solar på Stadium på rea.
Polare köpte på 25%-rean nyss och fick hem tom kartong. När han kontaktat dom så har dom till sist låtit köpet gå tillbaka och efter att han ville ha en ny erbjuda 500 rabatt på nyköp
Jag har rekommenderat honom att anmäla dom för bedrägeri om dom inte löser det.
Ta betalt för produkt och skicka tom kartong, nötter.

Tänkte skicka in förslag på förbättringar till Garmin, kanske kan få fler att göra det så det får någon effekt.

1. Kunna starta en sparad bana baklänges
    (se även https://happyride.se/forum/threads/garmin-connect-imponerar-inte.2086929/page-29#post-4333859)

2. Vid navigering, om man inte följer rutten kunna välja "Fortsätt rakt fram" typ när "Gör en U-sväng" visas. Så att rutten räknas om med sväng längre fram för att komma till målet.
    Där jag cyklar finns ofta många fina asfaltvägar och lite irriterande att behöva trycka bort "Gör en U-sväng" x antal ggr tills man passerat point of no return och snabbaste vägen är att fortsätta rakt fram och ta nästa hö eller vä.

Tänkte skicka in förslag på förbättringar till Garmin, kanske kan få fler att göra det så det får någon effekt.

1. Kunna starta en sparad bana baklänges
    (se även https://happyride.se/forum/threads/garmin-connect-imponerar-inte.2086929/page-29#post-4333859)

2. Vid navigering, om man inte följer rutten kunna välja "Fortsätt rakt fram" typ när "Gör en U-sväng" visas. Så att rutten räknas om med sväng längre fram för att komma till målet.
    Där jag cyklar finns ofta många fina asfaltvägar och lite irriterande att behöva trycka bort "Gör en U-sväng" x antal ggr tills man passerat point of no return och snabbaste vägen är att fortsätta rakt fram och ta nästa hö eller vä.
3. Stänga av autozoom helt, dvs även när man stannar. På 830 kan jag inte stänga av detta i alla fall.
4. Stänga av virituell partner (830, mfl?)

Jag har kört med en Wahoo länge men har nu gått över till Garmin.
Jag var tvungen att ladda in en 30 mil rutt när jag var i mitten av rutten. Den fixade inte det utan den hängde sig. Att ladda en 30 mil rutt från start var inga problem.
Någon rutinerad som har några tips? Hur långa rutter vågar jag skapa? Ska jag dela upp rutten i typ 10-mil bitar?

Här kommer en lite för tidig minirecension på 1040 ej solar:

Köpte en 1040 förra veckan. Kommer från en Edge 800, Wahoo Bolt, Karoo 2 och nu senast en Edge 1030 så har testat på lite allt möjligt. Generellt så är alla tillverkare bra på olika saker. Mest nöjd har jag nog varit med Wahoo Bolt som bara fungerat trots att den har ett tunt utbud av funktioner.

Har kört nästan 9 timmar denna vecka med 1040n med effektmätare, Garmin varia och pulsband anslutet.

Batteriet har gått från 79% till 69%. Löjligt bra tycker jag ?

Enheten är som natt och dag jämfört med 1030. Allt flyter på snabbt och enheten känns responsiv.

Det tog några få minuter att synka över allt via Garmin connect från min gamla 1030. Setupen är mer lik Wahoo numera och man kan konfigurera mycket via mobilen. Uppdaterade direkt till senaste firmware. Har lagt in några connect iq-appar som Xert, MapDashboards och Trailforks.

Jag gillade Karoo 2 för navigering men tyvärr dras den enheten med ett batteri som tar slut snabbt. Även läsbarheten kunde vara problematisk i vissa ljus. Då fick man dra upp skärmstyrkan och då brände man igenom batteriet snabbt. Karoo 3 är nog på gång men jag orkade inte vänta.

Inledningsvis så lutade det mer åt en Bolt V2 eller Roam V2. Wahoo har verkligen fått till läsbarheten vilket är nog så viktigt som massa tveksamma träningsfunktioner som Garmin stoltserar med.

Bolt V2 hade för liten display och Roam V2 tyckte jag inte att dom fått till riktigt. Den och Bolt V2 erbjöd inget nytt, skärmen kunde vara större och båda enheterna kändes daterade.

1040 är lätt att läsa i alla olika jusförhållanden av det jag testat och dessutom med automatisk brightness påslaget som sparar mycket batteri. Dom måste ha ändrat på displayen eller kontrasterna på GUIt för den känns mer lik gamla Bolt V1 vad gäller läsbarhet.

Connect IQ öppnar upp mycket kul och berikar Garmins enheter. Lite som Karoo 1/2 som kör Android och där play store erbjuder installation av appar dock ej alltid som native datafält likt connect iq. Finns fördelar och nackdelar med både Garmin och Karoo i det avseendet.

Överlag är jag mycket nöjd. Enheten känns snabb och lovande. Lätt att läsa från displayen, enkelt att swipa sidor även med vatten på displayen. Riktigt bra batteri, usb-c, snabb ruttning och enheten känns ganska lätt i handen trots att den upplevda byggkvalitet känns lite mer premium.

Negativt?

Prislappen är ett skämt. Jag betalade 5995kr vilket är på tok för mycket. Uppenbarligen bidrar jag till att Garmin inte sänker priset men jag "behövde" en cykeldator nu ?

Betyg efter en vecka: 8/10

20230720_194434.jpg

Senast ändrad:
Jag trodde i min enfald att trailforkskartan också uppdaterades regelbundet men så verkar inte vara fallet. Är det någon som har en bra länk/guide för hur man gör det manuellt?

Uppdaterade till SW 18.23 för några dagar sedan, har sedan dess problem efter att jag synkat med kabel till PCn. Den hänger, reagerar inte på något. Har testat hålla powerknappen i nån halvminut, men hjälper inte. Igår släppte den helt plötsligt efter ett antal minuter, blev lite svettig ett tag.

Tänkte det var något tillfälligt, men nu idag hänger den igen (efter synk med PC). Ganska trist om den inte hickar till igen.

Någon annan med detta problem? Har synkat ett antal gånger sedan jag köpte den, men aldrig haft några problem. Lite tråkigt, även om den skulle släppa efter några minuter.

EDIT: Jo den släppte efter ett antal minuter, men ganska irriterande. Känns inte helt bra, har ju läst om enheter som totalt låst sig, där man helt enkelt fått skicka in den till Garmin (om minnet inte sviker mig helt).

Senast ändrad:
Uppdaterade till SW 18.23 för några dagar sedan, har sedan dess problem efter att jag synkat med kabel till PCn. Den hänger, reagerar inte på något. Har testat hålla powerknappen i nån halvminut, men hjälper inte. Igår släppte den helt plötsligt efter ett antal minuter, blev lite svettig ett tag.

Tänkte det var något tillfälligt, men nu idag hänger den igen (efter synk med PC). Ganska trist om den inte hickar till igen.

Någon annan med detta problem? Har synkat ett antal gånger sedan jag köpte den, men aldrig haft några problem. Lite tråkigt, även om den skulle släppa efter några minuter.

EDIT: Jo den släppte efter ett antal minuter, men ganska irriterande. Känns inte helt bra, har ju läst om enheter som totalt låst sig, där man helt enkelt fått skicka in den till Garmin (om minnet inte sviker mig helt).
Synka med kabel, går det ens??

Det är flera som har samma problem efter fw 18.23, jag har samma sak.

Finns en tråd på garmins forum om det

Efter att den är synkad i dator så startar den inte utan hänger sig i starten, en hård avstängning (hålla power knappen intryckt 10-15 sek.) för att sen starta den igen funkar.

/henrik

Det är flera som har samma problem efter fw 18.23, jag har samma sak.

Finns en tråd på garmins forum om det

Efter att den är synkad i dator så startar den inte utan hänger sig i starten, en hård avstängning (hålla power knappen intryckt 10-15 sek.) för att sen starta den igen funkar.

/henrik

Som jag skrev så hjälper inte tricket med powerknappen, inte direkt iaf. Går några minuter efter jag gjort det, och då stänger den inte bara av, den startar om. Gjort en del annat med den när den låst sig, så inte 100 att det är det som hjälper i mitt fall, men förmodligen.

Det är lite lustigt... mina Edge prylar, tidigare en 1000 och nu 1040 är det strul och buggar med till och från. Min Fenix 6 har inte haft ett enda problem, den går som en klocka. Pun intended.

Är det någon som har koll på om ClimbPro i Free Ride mode fungerar rakt av med den förinstallerade kartan i Edge 1040? Jag är lite brydd för när man läser på hemsidan så verkar det som att man utöver den vanliga kartan även behöver en ClimbPro karta installerad parallellt. Så här står det:

ClimbPro Without Navigation
To support climb detection during a free ride, Garmin added supplementary maps to the regional Garmin Cycling Maps. These additional maps include information about the climbs in a given network along with the terrain type (paved, unpaved or mixed) for each climb. In order for ClimbPro to work in "Free" mode, you must be using the latest version of Garmin Cycling Maps and have the ClimbPro maps enabled. The ClimbPro map version should match the Garmin Cycling map version for the same region to trigger ClimbPro during a free ride.

Senaste firmware och karta är installerad på enheten.

Jag skulle tro att du även behöver aktivera kartan med höjddatat
Dvs den som heter ngt med DEM i namnet/extension
DEM = Digital Elevation Map(Module?)
Jag provade att avinstallera kartorna och sen installera på nytt och då kom kartan med höjdinformationen med.Nu fungerar allt som det ska.
Jag skulle tro att du även behöver aktivera kartan med höjddatat
Dvs den som heter ngt med DEM i namnet/extension
DEM = Digital Elevation Map(Module?)
Jag provade att avinstallera kartorna och sen installera på nytt och då kom kartan med höjdinformationen med.Nu fungerar allt som det ska.

Intressant, Garmins "stamina" stämmer rätt bra för mig (har ändå inte effektmätare vilket ska göra funktionen säkrare). Nu har jag bara tittat på det på årets 2 första rundor, inte ägnat det något intresse tidigare

Förra söndan tog jag helt slut ganska precis där stamina gick ner till 0

stamina_02_25.png

Och igår, samma runda, körde jag lite hårdare men hade ändå lite krafter kvar mot slutet.
Svackan mitt i var när jag passerade ett vägbygge med trafikljus, trafik i en riktning bara och fick ta i ordentligt hade bilar bakom mig när det blev grönt.
Den grå linjen är "potentiell", alltså om man lugnar ner sig kan man komma upp i det igen, vilket jag alltså gjorde, gick ändå mest i Z3.

stamina_03_03.png

Så, nu förväntar jag mig dom standardiserade inläggen "det bara är trams och det stämmer inte alls på mig" samt "man kan inte träna efter dom siffrorna".

Nej det är jag fullt införstådd med, men tycker ändå att det är intressant. Kommer att kolla mer på "stamina", av ren nyfikenhet, kommer nog inte att styra så mycket. Men kan vara en bra indikator på en långrunda kanske, inte så roligt att ta slut på energi 5 mil hemifrån typ.

EDIT:
På 1040 kan man även ha stamina "uthållighet" och "potentiell" som datafält.

Intressant, Garmins "stamina" stämmer rätt bra för mig (har ändå inte effektmätare vilket ska göra funktionen säkrare). Nu har jag bara tittat på det på årets 2 första rundor, inte ägnat det något intresse tidigare

Förra söndan tog jag helt slut ganska precis där stamina gick ner till 0

Visa bilaga 684260

Och igår, samma runda, körde jag lite hårdare men hade ändå lite krafter kvar mot slutet.
Svackan mitt i var när jag passerade ett vägbygge med trafikljus, trafik i en riktning bara och fick ta i ordentligt hade bilar bakom mig när det blev grönt.
Den grå linjen är "potentiell", alltså om man lugnar ner sig kan man komma upp i det igen, vilket jag alltså gjorde, gick ändå mest i Z3.

Visa bilaga 684261

Så, nu förväntar jag mig dom standardiserade inläggen "det bara är trams och det stämmer inte alls på mig" samt "man kan inte träna efter dom siffrorna".

Nej det är jag fullt införstådd med, men tycker ändå att det är intressant. Kommer att kolla mer på "stamina", av ren nyfikenhet, kommer nog inte att styra så mycket. Men kan vara en bra indikator på en långrunda kanske, inte så roligt att ta slut på energi 5 mil hemifrån typ.

EDIT:
På 1040 kan man även ha stamina "uthållighet" och "potentiell" som datafält.
Tycker det stämmer riktigt bra också. Nyttjat det en del för att påminna mig om att ta det lugnt så man inte bränner sig allt för tidigt.

Gillar också funktionen och använder den framförallt för att styra intensitet. Här är ett riktigt haveri som blev en jobbig 300-ing innan jag gjorde det.Visa bilaga 684267

Its better to burn out than to fade away, fast det tyckte du kanske inte dom sista 7 timmarna? :)

Det där hade jag nog inte pallat.
Min värsta bonk (hittills) var när jag en vår i slutet av april fick ett ryck när jag skulle köpa ett par begagnade bromsskivor 55K bort. Första rundan sen typ september året innan, och då hade jag inte cyklat speciellt mycket heller. "Äsch, jag cyklar dit, vad kan gå fel liksom".

Dit gick hyfsat, men ganska direkt efter jag vände hemåt kom bonken, ville bara lägga mig i ett dike och gråta. Det var ändå bara 2 timmar, inte 7.
Som tur var så var jag så förvirrad så jag cyklade lite fel, blev en större tråkigare väg än planerat som var 5 km kortare. Annars hade jag nog fortfarande legat i ett dike nånstans.

Hade jag sett grafen hade jag lagt mig i diket och gråtit, nu kände jag mig bara väldigt klen de sist sju timmarna …

Nu när jag vet att det kan vara lönt att kolla stamina så kollade jag lite på tidigare rundor, framförallt min favoritfikarunda, 105K med några favoritbackar jag brukar köra hyfsat hårt i.

Sista rundan förra året, med LVGn och lite hårdkörning
Bara första delen av rundan.

stamina_230917_backar.png

Någon runda tidigare med touringen, hyfsat lugnt var planen, men vad händer här då?
Cyklade förbi en cykelklubb som stod på en parkering en bit innan 2a backen och såg vilsna ut. Kul att dom såg en riktig cyklist åka förbi, tänkte jag.
Men, en bit in i backen började några närma sig, vilket syns på stamina :)
Och jo, några kränkte mig.

stamina_230819_backar_m_ck.png

Efter 21.14 har min Garmin 1040 börjat pipa med regelbundna intervaller. Det verkar vara något stöldskydd men jag fattar inte hur jag slår av ”funktionen”. Någon som har en lösning?

Dum fråga kanske? Kan jag använda mina gamla saker som kadensmätare, pulsband och liknande från min 810 till 1040?

Senast ändrad:
Även jag har sedan en dryg månad numer en Edge 1040
och när jag för några dagar sedan gick in på Garmin Forums för Edge 1040
upptäckte jag att det hade kommit en SW-uppdatering till 1040, från 20.19 till 21.16 sedan ungefär en vecka
Men min 1040 uppdaterade sig inte automatiskt på samma sätt som jag hade blivit bortskärmd med att min 1030 gjorde. Utan istället var jag tvungen att själv gå in i menyerna och aktivera "Sök efter uppdateringar"
Man hittar det under: ../System/Om/Sök efter uppdateringar
Uppdateringen gick bra och innehöll en hel del

Men när jag idag ännu en gång gick in på Garmin Forums för Edge 1040
upptäckte jag att det har kommit ytterligare en uppdatering med en enda rättning
Changes made from version 21.16 to 21.17:

• Fixed connection issues with BLE sensors that do not support secure connections
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...74136/edge-1040-series-sw-21-17-now-available

Även om mkt är nytt och bra med ffa HW i Edge 1040 verkar Garmin fortsätta på samma sätt som tidigare.....

Tillbaka
Topp