Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Jag upplever inte någon nämnvärd fördröjning med stigningar.
Kör med muti GNSS/GPS eller vad det heter och med deras hastighetssensor i framhjulet.

/henrik

Skrev i mitt förra inlägg att jag har samma fel på Fenix 7, så det är inte något konstigt fel på min 1040.

Men det skulle ändå vara intressant om du har möjlighet att testa just visad lutning, om det kan skilja mellan olika enheter. Jag har alltså c.a 10 sekunders fördröjning, kör också med multiband-GPS och fartsensor i framhjulet (har dock testat utan den sensorn när jag sett fördröjningen även för hastighet).

Om du inte har fördröjningen måste det bero på någon inställning. Edge 800 har max någon sekunds fördröjning, vilket är rimligt.

Enligt Garmin forums har det här varit ett problem sedan 1030+

En av flera trådar på ämnet (tror det finns en länk högre upp i denna tråd också)

.,
Tack, äntligen någon annan! Garmin support säger att ingen annan än jag felanmält globalt, så felanmäl.

Skulle vara bra om fler kunde testa, just lutningen är ganska enkelt att testa hur länge det visar 0% efter att uppförsbacke börjat.

Väldigt svalt intresse från Garmin, tycker det är rätt pinsamt fel. Vid navigering med multiband GPS så missar den ofta med över 200m, just noggrannheten med GPS är ju en sak som tryckt på med 1040an. Min gamla Edge 800 har alltså inte mer än någon sekunds fördröjning.

Jaja, ska ringa dom imorgon igen, nu vet jag att jag inte är ensam om felet iaf.
Cyklade förra vecka bredvid en kompis som har en Wahoo, och vi hade olika lutningsprocent, min 1040 släpade efter under stigningen och samma historia när det planade ut

Ni som varit med förr, de första 20% fick uppdateringen till 14.20 igår (som @clnr ), när kan man räkna med att alla fått, hur lång tid brukar det ta?

En vecka ungefär. Jag fick också 14.20 igår.

Runt 40% idag.

Ska bli spännande o se om dom ändrat något på lutning, och sträcka kvar vid turn-by-turn. Fick uppdatering på min Fenix 7 idag, kunde inte låta bli så testade i trappen i mitt hus. Fenixen ändrade höjd direkt, medan 1040 har fördröjningen på visad höjd. Jag antar att det är relaterat till fördröjningen av lutning. Ska testa om lutningen är fixad på Fenixen senare idag, den hade innan samma fördröjning som 1040. Om fixat så finns det hopp även för 1040 (kanske).

Ska bli spännande o se om dom ändrat något på lutning, och sträcka kvar vid turn-by-turn. Fick uppdatering på min Fenix 7 idag, kunde inte låta bli så testade i trappen i mitt hus. Fenixen ändrade höjd direkt, medan 1040 har fördröjningen på visad höjd. Jag antar att det är relaterat till fördröjningen av lutning. Ska testa om lutningen är fixad på Fenixen senare idag, den hade innan samma fördröjning som 1040. Om fixat så finns det hopp även för 1040 (kanske).
Hunnit testa?
Känns som ett wildcard att köpa Garmin när man är van med tillförlitligheten hos wahoo.

Hunnit testa?
Känns som ett wildcard att köpa Garmin när man är van med tillförlitligheten hos wahoo.

GPS-hastighet är fixat på 1040 nu, v14.20. Men inte lutningen, turn-by-turn har jag inte hunnit testa än.
EDIT: GPS-hastigheten var fixad även på någon tidigare ß-version

Vad gäller lutningen, finns trådar om detta på Garminforumet, t.ex.

Verkar inte som att Garmin kan fixa det. I stället har dom en förklaring till eftersläpningen, det hade dom inte haft om dom jobbat på det. Så antagligen något HW-problem, även om det också låter lite konstigt.
Garmins förklaring:
You may notice during a climb with frequent changes in grade, your grade percentage readout on your Edge cycling computer takes some time to react to these changes in grade. A lag of 5-15 seconds is considered normal and within the range that we would expect to see. This lag is a result of the amount of data inputs being processed. This data is then fed into an algorithm to generate the grade readout.

Skulle vara trevligt att få en förklaring då varför inget annat (numera) har en fördröjning, är lutning enda funktionen som har en massa input, och dessutom har en krävande algoritm? Dessutom så mycket data som behöver behandlas så det tar 5-15 sekunder att processa när t.ex. hastighet från GPS tar mindre än en sekund. Nej, känns som ren BS, något som en PR-avdelning kommer på när det dykt upp ett allvarligt fel som dom inte hittar en lösning på.

Det är inte felet i sig som oroar mig, det är hur Garmin hanterar det.

Senast ändrad:
GPS-hastighet är fixat på 1040 nu, v14.20. Men inte lutningen, turn-by-turn har jag inte hunnit testa än.
EDIT: GPS-hastigheten var fixad även på någon tidigare ß-version

Vad gäller lutningen, finns trådar om detta på Garminforumet, t.ex.

Verkar inte som att Garmin kan fixa det. I stället har dom en förklaring till eftersläpningen, det hade dom inte haft om dom jobbat på det. Så antagligen något HW-problem, även om det också låter lite konstigt.
Garmins förklaring:

Skulle vara trevligt att få en förklaring då varför inget annat (numera) har en fördröjning, är lutning enda funktionen som har en massa input, och dessutom har en krävande algoritm? Dessutom så mycket data som behöver behandlas så det tar 5-15 sekunder att processa när t.ex. hastighet från GPS tar mindre än en sekund. Nej, känns som ren BS, något som en PR-avdelning kommer på när det dykt upp ett allvarligt fel som dom inte hittar en lösning på.

Det är inte felet i sig som oroar mig, det är hur Garmin hanterar det.
Här finns en post som menar att de pratat med Garmins utvecklare:

Man måste alltså filtrera lutnings-estimatet över längre tid än värdet för hastighet vilket ger de här effekterna. Jag tycker det känns som en rimlig begränsning då värde på lutning i realtime känns mest intressant på väldigt långa stigningar.

Här finns en post som menar att de pratat med Garmins utvecklare:

Man måste alltså filtrera lutnings-estimatet över längre tid än värdet för hastighet vilket ger de här effekterna. Jag tycker det känns som en rimlig begränsning då värde på lutning i realtime känns mest intressant på väldigt långa stigningar.

Ja att det inte visas dynamiskt är jag klar över. Posten du länkar till är från 2017-06-27. Tror Edge 820 släpptes nån gång 2016(?), då var det många som klagade på eftersläpningen jämfört med tidigare modeller, t.ex. Edge 800 som har någon/några sekunder. Men då var det inte så mycket som 5-15 sekunder på Edge 820 om jag förstått det rätt.

I den länkade posten går en del av förklaringen ut på att GPS-hastighet inte är så exakt, men att om man har fartsensor så kan det användas "That said, if you have a speed sensor, percent grade comes in more accurately since we can use the speed sensors distance rather than the GPS based distance that may or may not be correct". Alltså att om man har fartsensor så kan man visa det hyfsat dynamiskt som jag förstår det, dom använder ju "We try to use the smallest distance". Så att posten förklarar 5-15 sekunders fördröjning på visad lutning även med fartsensor stämmer inte anser jag. Och "5-15 sekunder" som Garmin officiellt säger för 1040 stämmer också dåligt. 10-15 sekunder är det iaf på min 1040.

Det slår mig nu att jag faktiskt inte testat lutning ihop med fartsensor efter senaste uppdateringen, det var ingen skillnad innan iaf. Jag tror dock inte att det är fixat, i så fall skulle Garmin inte kommit med BS-resonemang om att det är logiskt och förväntat att ha upp till 15s fördröjning.

Vad jag sett i trådar på Garminforumet så har alla konkurrenter någon/några sekunders fördröjning. Min Edge 800 likadant, den fladdrar inte och siffran är fullt användbar om man nu är intresserad av den. Så varför dom ändrat det till dessa 10-15s förstår jag inte. Nej, tror fortfarande det är något BS dom kör med för att det inte går att fixa. Att det skulle vara planerat tror jag helt enkelt inte.

Men ska testa ihop med fartsensor så får man se.

Ja att det inte visas dynamiskt är jag klar över. Posten du länkar till är från 2017-06-27. Tror Edge 820 släpptes nån gång 2016(?), då var det många som klagade på eftersläpningen jämfört med tidigare modeller, t.ex. Edge 800 som har någon/några sekunder. Men då var det inte så mycket som 5-15 sekunder på Edge 820 om jag förstått det rätt.

I den länkade posten går en del av förklaringen ut på att GPS-hastighet inte är så exakt, men att om man har fartsensor så kan det användas "That said, if you have a speed sensor, percent grade comes in more accurately since we can use the speed sensors distance rather than the GPS based distance that may or may not be correct". Alltså att om man har fartsensor så kan man visa det hyfsat dynamiskt som jag förstår det, dom använder ju "We try to use the smallest distance". Så att posten förklarar 5-15 sekunders fördröjning på visad lutning även med fartsensor stämmer inte anser jag. Och "5-15 sekunder" som Garmin officiellt säger för 1040 stämmer också dåligt. 10-15 sekunder är det iaf på min 1040.

Det slår mig nu att jag faktiskt inte testat lutning ihop med fartsensor efter senaste uppdateringen, det var ingen skillnad innan iaf. Jag tror dock inte att det är fixat, i så fall skulle Garmin inte kommit med BS-resonemang om att det är logiskt och förväntat att ha upp till 15s fördröjning.

Vad jag sett i trådar på Garminforumet så har alla konkurrenter någon/några sekunders fördröjning. Min Edge 800 likadant, den fladdrar inte och siffran är fullt användbar om man nu är intresserad av den. Så varför dom ändrat det till dessa 10-15s förstår jag inte. Nej, tror fortfarande det är något BS dom kör med för att det inte går att fixa. Att det skulle vara planerat tror jag helt enkelt inte.

Men ska testa ihop med fartsensor så får man se.
Konstigt att både Karoo och Hammerhead fixar lutningen, men inte Garmin! Dom borde kanske anställa någon utvecklare från någon av konkurrenterna ?

Senast ändrad:
Vilken ver: är den sista till Fenix7?

Idag när jag skulle iväg så visade 1040 att en uppdatering fanns, innan jag hann titta närmare, och innan jag hann tänka klart så reagerade jag "Oh, fixat lutningen".

Men var någon sensor, problemet är att nerladdningen gick bra, men omstarten av sensorn stannade på 77%, och ett meddelande ungefär "Omstarten misslyckades, gå in på sensorer i menyn".
Men det visar ingenting, och jag kommer inte ihåg vilket sensor-ID som visades i början.

Kan jag på något sätt se i efterhand vilken sensor det gällde, och göra en omstart, eller liknande?

By namn på sensorerna till vad dom faktiskt är/heter, så blir det lättare att hålla reda på dom i framtiden.

Nja, även om namnet är ändrat så visas t.ex. ID: 12345 under "Sensordetaljer", tror att det är det som visas när man får meddelande om uppdatering som jag fick igår, och inte namnet man ändrat. Men det återstår att se.

I vilket fall hade det varit käckt att kunna se nu i efterhand vilken sensor det gällde igår.

Kommer inte ihåg vad som sagts om solladdning när 1040an är i viloläge. Märkte för någon dag sedan att GC visade + 40m, då hade jag bara haft den liggande. Så har testat lite.

Igår var jag ute på en runda på 5h med paus några timmar mittemellan, då låg den inomhus och inte nära något fönster. Under turen var det mycket sol (om än blek), resultat: + 19m. Känns klent, men ok, den kanske inte gillar höstsol. Det konstiga är att den visar + 14m för "Laddning utanför aktivitet eller i viloläge". Om det stämmer känns det som att den borde laddat mycket mer under turen.

Så testade idag, lät den ligga vid ett fönster, låg i solsken några gånger. Resultat + 4h 47m. Men procenten har inte gått upp, borde gått upp med sisådär 10%. Är det bara hittepåsiffror som visas i GC?

Dessutom om det blev + 4h 47m idag borde det blivit mer än ynka totalt + 33m igår när jag var på tur.

Är det nån som hittat nåt bra datafält till 1040 som visar 5/10/20 min effekter för senaste perioden men också gärna bästa under passet?
Hade till 830 men samma finns inte till 1040

Hur ändrar man "dataregistrering" smart/varje sekund?
Enligt Garmin så är det under System -> Dataregistrering, men där finns det inte. Ganska säker på att det varit där tidigare. Har uppdaterat till senaste 15.24.

Nån som vet var man hittar inställningen?

Enligt Garmin så är det under System -> Dataregistrering, men där finns det inte. Ganska säker på att det varit där tidigare. Har uppdaterat till senaste 15.24.

”Smart” är bortplockat. 1s är det alltid numera.

Svarar mig själv.
Verkar som att det är borttaget on purpose, och är numera alltid varje sekund.
"Smart" har ju varit rek från Garmin tidigare för att spara batteri, så dom anser väl att det inte behövs längre. Och om jag förstår tråden nedan rätt så verkar det som att andra funktioner ändå gjort att det varit "1 sek" även om man valt "smart".

EDIT: 2a på bollen

”Smart” är bortplockat. 1s är det alltid numera.

Jo, hittade det strax efter jag ställde frågan. Verkar finnas ett redskap på Internet där man kan leta information, verkar väldigt bra, Google kallas det :)

Nördade ner mig ordentligt i somras i ren frustration över eftersläpningen på uppåt 30 sekunder på höjd och lutning. Registrerade samtidigt på Fenix, 800 och 1040, och ställde då in "1 sek" på samtliga för att kunna jämföra.

Tänkte ge mig ut ikväll och kolla om visad höjd och lutning blivit åtgärdad i senaste versionen. Höll på att bli knäpp först, letade och letade i dom inte alltid helt logiska menyerna för att säkerställa att det var "1 sek" på samtliga.

Min 1040 laddade ur från runt 40% till 0% på 13 dagar i viloläge! Någon som varit med om det?
Känns som ett fel, men kanske står något finstilt i manualen

Stäng av den ordentligt om du inte ska använda den på ett tag. I viloläge går wifi och nåt annat igång emellanåt för att ladda hem uppdateringar och synka aktiviteter.

Stäng av den ordentligt om du inte ska använda den på ett tag. I viloläge går wifi och nåt annat igång emellanåt för att ladda hem uppdateringar och synka aktiviteter.

Jo, att stänga av den har jag förstått, min fråga var om det är något fel när den drar så mycket i viloläge. Men då är det som det ska om det det du säger stämmer.

Min 1040 laddade ur från runt 40% till 0% på 13 dagar i viloläge!
Stäng av den ordentligt om du inte ska använda den på ett tag.
Det kan också vara bra att ladda upp batteriet till 60-80% innan du stänger av den.
Precis som för alla andra Li-ION-batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
BatteryUniversity_DST-cycles-web2.jpg

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Det kan också vara bra att ladda upp batteriet till 60-80% innan du stänger av den.
Precis som för alla andra Li-ION-batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
Visa bilaga 607639
Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Tack, men är medveten om hur man behandlar Li-ION-batterier.
Återigen, frågan var varför den laddade ur så snabbt i viloläge, och enligt @Spacekitty så beror det på "går wifi och nåt annat igång emellanåt för att ladda hem uppdateringar och synka aktiviteter."

Jag nöjer mig med det, har missat det i manualen (för det står väl där). Tycker dock fortfarande att det gick ner snabbt. Känns konstigt om den skulle söka uppdateringar och aktiviteter mer än 1 gång/dag i viloläge, och att det då skulle ta så mycket batteri, hmm.

@HåkanC, ett litet PS.

Att duttladda till nånting under 80% då och då, funkar inte för mig, har försökt några gånger med olika objekt. Jag glömmer alltid dra ur sladden, när jag kommer på det så är det 100%. Sen kan jag inte somna, det gnager i mig att batteriet sakta men säkert förintas.

Ger till slut upp och går upp och sätter igång objektet i fråga, så det skall gå ner till sisådär 40%. Glömmer sen att stänga av innan batteriet är slut. Kan sen inte sova för jag vet att det är en säker död för batteriet att vara urladdat.

Till min glädje har min senaste mobil ett läge där den inte laddas upp till mer än 80%.

Min s22 kan ställa max laddning til 85%. Kolla under batterinställningar
Fast det här tipset gällde inte laddning av mobiltelefoner, laptops eller andra mer avancerade/dyrare apparater
Där har väl olika varianter av laddbegränsning varit vanligt i ganska många år nu.
Mitt tips gällde "alla" andra laddbara apparater med lithiumbaserade batterier,
inte minst cykelGPSer.

Fast det här tipset gällde inte laddning av mobiltelefoner, laptops eller andra mer avancerade/dyrare apparater
Där har väl olika varianter av laddbegränsning varit vanligt i ganska många år nu.
Mitt tips gällde "alla" andra laddbara apparater med lithiumbaserade batterier,
inte minst cykelGPSer.
Se där ja. Fel men inte så fort av mig. ?

Är det en så bra strategi att bara använda batteriet mellan max 80-30% ? Bestämmer du dig för detta har du ju degraderat batteritiden med 50% redan första dagen. Så fort går det inte att bränna ut ett batteri genom att ladda upp till 100%

Funkar 1040 felfritt nu? Kliar i köpfingrarna.
Tänkte emigrera från en Bolt som inte har haft en bugg eller något tjorv de senaste fyra åren så mina förväntningar är höga.

Jag funderar också på att slå till på 1040 Bundle... felfritt?

Jag har inget att anmärka på men jag har bara använt den för att logga inomhuscykling senaste halvåret. Den har lyckats ladda ur sig en gång, men det kan lika gärna ha varit handhavandefel (har inte autoavstängning påslaget).
I höstas så var uppdateringshastigheten på lutningsdata långsam, men det ska tydligen vara förbättrat i senaste uppdateringen: https://forums.garmin.com/sports-fi...93/what-about-gradient-lag#pifragment-1290=37

Jag har inget att anmärka på men jag har bara använt den för att logga inomhuscykling senaste halvåret. Den har lyckats ladda ur sig en gång, men det kan lika gärna ha varit handhavandefel (har inte autoavstängning påslaget).
I höstas så var uppdateringshastigheten på lutningsdata långsam, men det ska tydligen vara förbättrat i senaste uppdateringen: https://forums.garmin.com/sports-fi...93/what-about-gradient-lag#pifragment-1290=37
Tack!

Tillbaka
Topp