Behöver man en fartsensor?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Min kadens och fartsensor gav upp idag när det var kallt ute.
Det är polarsensorer som är sen 2018 så jag gissar att batteriet är på upphällningen och orkar inte när det är kallt ute.
Tyvärr går det inte att byta batteri i dessa utan de är hermetiskt tillslutna.
Behöver man verkligen en fartsensor eller räcker det med en kadenssensor?
Gps:en i cykeldatorn borde kunna hålla koll på farten .
Vilket fabrikat är det som gäller för en nya sensorer?

Kör man långsam och knixig mtb så hjälper fartsensorn. Om man tycker det är viktigt att inte tappa några meter.
Man slipper en del autostop om man har den funktionen inställd.

Garmins man sätter runt navet tycker jag är bra annars.

Kör man långsam och knixig mtb så hjälper fartsensorn. Om man tycker det är viktigt att inte tappa några meter.
Man slipper en del autostop om man har den funktionen inställd.

Garmins man sätter runt navet tycker jag är bra annars.
Jag kör i princip bara landsväg och någon gång då och då lite gravel
Låter som att fartsensor är något jag inte behöver.

Den sk fartsensorn är främst till för cykling inomhus på en dum-trainer för registrering av distans och fart. Jag har bara råkat ut för satellittapp i tunnlar och då kan fartsensorn ge distans och fart.
Jag tror inte ens att 1030 plus registrerar data från fartsensorn om gpsdata finns.

Den sk fartsensorn är främst till för cykling inomhus på en dum-trainer för registrering av distans och fart. Jag har bara råkat ut för satellittapp i tunnlar och då kan fartsensorn ge distans och fart.
Jag tror inte ens att 1030 plus registrerar data från fartsensorn om gpsdata finns.
Min Edge 530 klipper bort all sittlift om jag kör med fartsensor, så jag gissar på att sensorn väger tyngre än GPS

Som tidigare skrivits "behöver" man inte en fartsensor om man har en GPS om man inte har större krav på (moments) noggrannhet än vad GPSen ger. T.ex om man med god precision vill kunna beräkna "live" CdA,VAM eller andra derivat som utgår från fart så ger vanligtvis GPSenen för brusig signal

Jag har aldrig ägt några sådana sensorer så HELT nödvändiga kan de knappast vara..
Jo, det är viktigt att sakta ner ibland, t ex vid skolor, men inte för mycket och det är där exaktheten i en specifik sensor kommer in i bilden ;)

Fö har jag ingen för fart, förlitar mig på klockan och den håller mig på vägen och även om någon enskild datapunkt säkert är fel så blir det rätt exakt som snitt. Men sensorer är ju kul så det kommer nog en framöver eller två till framöver (har kadens). (Skolor med svagt motlut är lagliga medan de får undvikas från andra hållet eftersom jag saknar sensor och klockan dessutom är svår att se pga min höga ålder.)

Sen har jag förstått att det är med sensorerna precis som nämnts i tråden. Klarar klockan eller datorn Ant+ eller BT och sensorn gör detsamma så ska de fungera ihop oavsett fabrikat.

Min Polar gav också upp rätt oväntat, inte fartsensorn utan klockan, och efter mycket knåpande - jag är inte så dum som jag ser ut - en längre tid (inklusive) ersättningsklocka, drog jag slutsatsen att det var en tidsinställning för att skapa en bäst-före-dag. Tills dess hade jag varit så glad för klockan!

Jag gjorde ett försök på vinst och förlust med att byta batterierna och det ser ut att ha lyckats .
Sensorerna hittas av datorn och drar jag en magnet över sensorerna får jag utslag med båder kadens och fart i datorn.
2st batterier a 40kr st,en lite skvätt sekundlim och 20 minuters jobb med en mattkniv och en liten skruvmejsel så var batterierna bytta.
Det går nog inte att byta en gång till men batterierna som satt i har funkat sen 2018.

Tillbaka
Topp