Vätternrundan – Cykeltävling

RobbanE

Medlem
I modern tid var sista cykeltävling runt Vättern mellan 1993 och 1996,
dessa ingick i Sverigecupen/ Vättern-cup och gick helgen innan motionsrundan Vätternrundan med start & mål i Motala.
Vinnartiden låg runt 7 timmar, premiäråret 1993 tog danskar alla pallplatsers samt första priset på 50000kr.
Jag har hittat väldig lite om dessa tävlingar på webben, det finns några små notiser i tidningar om man letar på KB.
Vem var arrangören av tävlingen, hur många stod på startlinjen, det har väl inte varit någon mer tävlingen sedan 1996?

Historia
1903 var första cykeltävlingen runt Vättern med start och mål i Jönköping.
Svenska Velocipedförbundet hade gett uppdraget till Jönköpings Allmänna Idrottsförening att arrangera ”Vättern Runt”.
Banan gick första året i höger varv och använde en del av sträckan från 1896 ”Jönköping -Stockholm” 45mil.
C. E. Sellin från Enköpings allmänna idrottsförening är den första och troligen den enda som har kört vilse runt Vättern? :unsure:
Loppet 1928 var sista gången med individuell start med 5min mellanrum.
Sista tävlingen från Jönköping var 1969.

Tider: (oklart hur bansträckningen är mellan dessa år, så dom är inte jämförbara,)
  • Bröderna Fåglum vinnartid på 6,43 från 1960-talet står sig fortfarande, övriga resultat är tagna utom tävlan.
  • 1977 italienska proffscyklisterna Francesco Moser med hjälpryttarna Ranato Marcetto och Claudio Bertolotto med ”lite” pace på 6,23 vilket innebär ett snitt på ca. 45 km/tim.
  • 2015 Team Tre Berg 6,33

Skarva på med lite äldre historia om Vättern runt.
Man kan läsa om första försöket att cykla runt sjön i Hjulsport #12 från 1893.
Tyvärr blev det punktering i Vadstena och herr Rolén fick ta sista milen hem till Motala med tåg.

Mina sök kriterier har varit runt Jönköping men första tävlingen på någon av banans sträcka runt Vättern är troligen föregångaren till Sverigeloppet.
Haparanda - Ystad 225mil gick första gången 1893 (14 dagar), 1894 är det dokumenterat att det cyklades: xx - Linköping - Gränna - Jönköping - osv... på 7 dagar och några timmar.

Tydligen har motion runt sjön lockat länge. Wättern rundt Sundsv 1895-07-31.webp

Vättern runt Ögl Dagb 1903-06-09.webp
Själv litet dåligt fokus på vilka orter som passerar, men backarna minns man ju, samt en gång när hela gänget jag hamnat i ylade: Öka farta sista kvarta! Tidaholm, Tidaholm, Tidaholm!

Postiljonen hette And. Brissman, skriver Hvetlanda tidning 1895-08-05: "...som först i sommar börjat öfwa denna sport." Han hade sällskap av en folkskollärare. Turen gick från Filipstad till Karlstad, "...in i Småland, upp genom Östergötland och Nerike," och tillbaka till Filipstad. Den åldrige 'ryttaren' kände sig icke alls medtagen efteråt.
Kanske är det ett recept för framtida, svenska cykelframgångar: Ta jobb som cyklande landtbrefbärare!

Har för mig att det i denna bok finns en historia om en brevbärare som var framgångsrik skidlöpare under tidiga delen av 1900-talet och som dagligen åkte ett antal mil skidor för att dela ut post.
1742048988205.webp

Segraren i första cykeltävlingen Wettern rundt gick i mål efter 14 timmar och 15 minuter. Han hette R. A. Fredriksson, från Stockholm. Tvåan och trean kom en kvart efter efter respektive. Skriver Västerviks Veckoblad 1903-07-13.
...I mitten av juli skulle inte gå att ha loppen nuförtiden.

---Ser att Hvar 8 dag ska ha illustrationer från loppet. Ska se om de går att hitta.

Stämmer att det är Henrik Morén, han vann även rundan 1916 & 1918.
Morén var på topplistan på många tävlingar vid den tidsperioden.

Hela resultatlisttan från Vätter rundan 1903. (9 stycken startande)
  • K. A. Fredriksson, som använde 14 t. 15 min.,
  • O. Gustafsson, 14 t. 27 min.
  • Henrik Morén, 14 t. 37 min.
  • Hugo Andersson, 16 t. 25 min.
  • Knut Karlström, 16 t. 25min.
  • G. F. Lönn, 17 t. 2 min.
"Förste och femte pristagare använde Stanley-velocipeder, andre och fjärde Huskvarna-velocipeder samt tredje och sjätte Rambler-velocipeder.

De inkomna ryttarna voro i allmänhet i god kondition. Huskvarnabon Gustafssons temperatur var dock 38 ,9 gr. Alla hade lättat, somliga och med öfver 3 kilogram. En mängd kullkörningar förekommo, liksom ock velocipederna massakrerades. Morén säges sålunda ha användt ej mindre än tre Rambler på vägen. Huskvarnaboarne hedrade sig riktigt, i det de togo andra och fjärde priset. Äfven visade sig de velocipeder de åkte, hvilka voro af Huskvarnavälkända tillverkning, förträffliga."
Ref. Vernamo Allehanda 1903-07-15

Tillbaka
Topp