[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Fick spana på lite nya hustak idag.

IMG_0310.webp

Cykelskor, handskar och knäskydd och kanske cykelbyxor borde räcka om man kan hyra cykel. När en kollega från Schweiz var på besök hade han cykelskor och jacka på sig. Jag hade en hjälm att låna ut. Just nu är Mountainbikeskolan dock stängt.

Det har gnagt i mig. @Jonatan F , jag kan inte med gott samvete säga att jag är till sjöss längre, åtminstone ansåg jag inte, när jag faktiskt var till sjöss, som @Loftberg , att lotsar var till sjöss.
Men när det snöat klart idag så var det rätt fint i skärgårn.
IMG_20250313_150905.webp
sista snöbyn.
IMG_20250313_153012.webp

120°s-gir åt babord coming up.
IMG_20250313_154951.webp

Näst-nästa gir nästan klar.
IMG_20250313_161641.webp

Bara fina skär.
IMG_20250313_163100.webp

Nästan i hamn, Mangen slutlastar.

Bilagor

• IMG_20250313_161631.webp
    IMG_20250313_161631.webp
    415.7 KB · Besök: 49
  • IMG_20250313_153441.webp
    IMG_20250313_153441.webp
    306.1 KB · Besök: 37
  • IMG_20250313_163439.webp
    IMG_20250313_163439.webp
    686.4 KB · Besök: 39
Det var kul så länge det vårade…
(Kunde gjort inlägget i både titta det snöar, pappaskämt och arbetsplats-tråden...)
IMG_0091.webp

IMG_0093.webp
Det är inte strålkastaren som lyser upp vattnet, månen hittade ner.
Själva skulle vi smyga genom straxt styrbord om den gröna pricken/reflexen längst åt babord, i mörkret behövs strålkastare för att se dem.

Det går att arbeta säkert med rätt arbetsmetod. Att stå framför och manövrera dessa rekommenderar jag inte.
Byggs bort efter hand men hundra tusentals kvar som inte är personsäkra.

Jag projektledde utbyte av ställverk från 60-talet på jobbet. De var ju lagliga, men bara för att de varit lagliga vid installationen. Inga petskydd innanför dörrarna där inte..

X antal miljoner senare har vi exakt samma funktionalitet :-)

Jag projektledde utbyte av ställverk från 60-talet på jobbet. De var ju lagliga, men bara för att de varit lagliga vid installationen. Inga petskydd innanför dörrarna där inte..

X antal miljoner senare har vi exakt samma funktionalitet :-)

Beror på hur man ser det. Risken att stå utan spänning blev lägre, skulle det ändå hända något så hade ni varit igång fortare. Bättre skydd för både fastighet, verksamhet och person.

Hade jag inte haft en reserv till dem här ovan så hade de varit utan ström i 4 månader. Hade klart gjort en tillfällig lösning men innan ordinarie varit igång. Väldigt många industrier har dålig redundans, trots att inget är dyrare än att stå till.

Beror på hur man ser det. Risken att stå utan spänning blev lägre, skulle det ändå hända något så hade ni varit igång fortare. Bättre skydd för både fastighet, verksamhet och person.

Hade jag inte haft en reserv till dem här ovan så hade de varit utan ström i 4 månader. Hade klart gjort en tillfällig lösning men innan ordinarie varit igång. Väldigt många industrier har dålig redundans, trots att inget är dyrare än att stå till.

Jo, det har nog varit mindre problem än innan även om det faktiskt fungerat tämligen felfritt genom alla år. De som jobbar med det är väldigt nöjda i alla fall :-) Sen går det nya att övervaka på distans med, det är förstås en fördel.

Har byggt tre såna här holkar, tysta rum jag är inte avundsjuk på de som ska jobba därinne. Det bredaste av rummen 108 cm (det på bilden) och hyllan till vänster är 25cm bred. Målarn hann knappt bli klar innan de blev upptagna…
1742020457527.webp

🤪 kändes trångt innan ”bordet” och ”sidobordet” var på plats….

Har byggt tre såna här holkar, tysta rum jag är inte avundsjuk på de som ska jobba därinne. Det bredaste av rummen 108 cm (det på bilden) och hyllan till vänster är 25cm bred. Målarn hann knappt bli klar innan de blev upptagna…Visa bilaga 756957
🤪 kändes trångt innan ”bordet” och ”sidobordet” var på plats….
Mmmm, tillbringar drygt hälften av arbetsdagen inne i garderoben.
Det är en glädje när man får komma ut. Det är svårt att kombinera ett aktivitetsbaserat kontor med att ha många Teamsmöten

Mmmm, tillbringar drygt hälften av arbetsdagen inne i garderoben.
Det är en glädje när man får komma ut. Det är svårt att kombinera ett aktivitetsbaserat kontor med att ha många Teamsmöten
Vi fick telefonkiosker med plats för riktiga skrivbord och stolar utställda på mitt förra jobb. Det var en rätt bra kompromiss eftersom man ändå fick in ljus och hade lite kontakt med övriga i landskapet. Var skeptisk först men det funkade faktiskt över förväntan.

Vi fick telefonkiosker med plats för riktiga skrivbord och stolar utställda på mitt förra jobb. Det var en rätt bra kompromiss eftersom man ändå fick in ljus och hade lite kontakt med övriga i landskapet. Var skeptisk först men det funkade faktiskt över förväntan.
Så först har företagen byggt om sina kontorslandskap med arbetsrum till öppna ytor med halvt avskärmade platser, sen kommer de på att folk behöver avskildhet så då klämmer de in garderobsstora arbetsrum, smart, smart....

Senast ändrad:
Så först har företagen byggt om sina kontorslandskap med arbetsrum till öppna ytor med halvt avskärmade platser, aen kommer de på att folk behöver avskildhet så då klämmer de in garderobsstora arbetsrum, smart, smart....
Just det kontoret byggdes öppet från början, men ja.

Jag uppskattar iofs att sitta i landskap. Hade tyckt det var rätt långtråkigt och ensamt att gå tillbaka till eget rum. Men det beror väl kanske på hur mycket man faktiskt jobbar med samma sak som de som sitter närmast och hur mycket man mest pratar med helt andra människor egentligen.

Man kan ju göra som Ericsson också, dvs först införa flex office och säga upp en massa kontorsyta, sedan komma på att folk ska tillbaka till kontoren men inte ha plats för dem… Möten på toaletten låter ju trevligt 🤣

Eget rum är helt klart en förutsättning för mig.
Kan förstå de som vill jobba 4-6 stycken i samma rum om man jobbar med just samma sak/projekt. Men helt öppet landskap utan fast plats, fy.
Att sitta några få i samma rum tycker jag tvärt om är den sämsta kombinationen - då finns ingen ljudmatta så man hör exakt vad de andra gör.

Eget rum är helt klart en förutsättning för mig.
Kan förstå de som vill jobba 4-6 stycken i samma rum om man jobbar med just samma sak/projekt. Men helt öppet landskap utan fast plats, fy.
Öppet landskap ≠ aktivitetsbaserat landskap.

Jag har inga problem med öppet landskap, iaf inte på mitt jobb. Vill man ha det lugnt åker noisecancel-lurarna på, eller så jobbar man helt enkelt hemma.

Men att inte ha en fast plats, aldrig i livet.

Öppet landskap ≠ aktivitetsbaserat landskap.

Jag har inga problem med öppet landskap, iaf inte på mitt jobb. Vill man ha det lugnt åker noisecancel-lurarna på, eller så jobbar man helt enkelt hemma.

Men att inte ha en fast plats, aldrig i livet.
Instämmer. Hade aktivitetsbaserade platser på ett konsultuppdrag. Kommer inte välja det igen om jag har ett alternativ.

Men i min bransch finns knappt egna kontor. Har haft delat kontor en gång och suttit i landskap där andra suttit i kontor en gång. Av över tio arbetsplatser.

Tillbaka
Topp