Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
God afton vänner av stål. Ikväll firar jag att jag har lyckats pendla min första vecka på den här och överlevt:

IMG_001.webp

Jag hade länge gått och tänkt att jag borde hitta något roligare att cykla på dagligdags än den moderna city-/standardcykel jag brukar köra. Särskilt lockande var tanken om att ha nån retroskrothoj som man inte behövde vara rädd om och som kunde plockas fram vintertid. Så råkade jag trilla över en annons för den här bisarra skapelsen på Blocket. Gigantisk sluten (och sliten) ram av japanska rör och "underhållsfritt" 5-växelnav med fotbroms (Torpedo Pentasport). Genialt!

Det började som det alltid gör, i mitt fall. "Den här gången ska jag enbart göra minsta minimala insats för att få skiten körbar". Fälgarna som satt på vid inköpet var på tok för smala för vinterdäck. Så jag beställde de smalaste dubbdäcken jag kunde hitta (45North 30-622) och började bygga upp naven kring ett par skitfina Araya-fälgar jag fått från @Peth. Dessa var från början avsedda för ett annat projekt.

IMG_003.webp

Att bygga upp hjulen tog av olika skäl ansenlig tid, inte minst med tanke på att det var mitt första hembyggda hjulpar. Först när jag glad i hågen skulle montera dem kom jag underfund med det uppenbara: hjulen fick naturligtvis inte plats under skärmarna (SKS Bluemels Olympic, "Made in W. Germany"). Och stänkskärmar är, för de civiliserade, ett absolut måste på en vintercykel.

Jag övervägde att skaffa någon annan typ av skärmar men blev smått deprimerad av utbudet. Det fick bli en fulmek-lösning istället för att ge plats åt däcken. Bluemels-skärmarna sågades itu, borrades upp och sammanfogades med hjälp av maskinskruv, muttrar, buntband och hyllfästen.

IMG_004.webp

IMG_005.webp

Så om passningen på bakskärmen svider i ögonen på någon så kanske det kan ursäktas något. Å andra sidan berodde det huvudsakligen på att jag, i min iver över att bli klar, råkade kapa skrämstagen 1 cm för kort. Annars hade det nog kunnat se acceptabelt ut. Nåväl, funktion får trumfa form i det här fallet.

Därefter stod det klart att drevet skevade betänkligt. Jag blev aldrig riktigt klar över vilken del av vevpartiet det var som orsakade vobblet, men det slutade hursomhelst med att jag bytte både vevlager och vevar. Det fick bli en Sakae "Custom A" med 48-tänders singelklinga istället. På vevarna sitter bättre begagnade stålpedaler från MKS.

IMG_002.webp

Så hur lyder omdömet efter en veckas vinterpendling? Nu hann jag visserligen bara köra en dag med ordentlig snö på vägarna. men så mycket kan jag säga att däcken (och hjulen) är en dröm jämfört med allt annat jag kört på vintrarna. Och till min stora förvåning klarade skärmarna eldprovet utan märkbar tandagnisslan. Växlingen, däremot, funkar inte jättebra. Med stor möda kan jag växla mellan två (av fem) lägen. Har nu gett växlingskedjorna och reglaget lite kärlek så vi får se om det artar sig nästa vecka.

Slutligen: jag har sökt på nätet men hittar ingen info om modellen, "Basic". Sakae-komponenterna som satt på vid köp är årsmärkta 1991. Enligt vissa källor hade (gamla) Centurion konkat vid det laget? En dekal på bakskärmen tyder på att den har sålts i Danmark i något skede. Finns det någon forumit som känner till något?

Stål!

IMG_7920.webp

IMG_7921.webp

Kul att dom gör en crust wombat och säger att det inte fanns något liknande innan 😂

Märklig geometri med låång bakända för 27.5"
440mm chainstays
Jättebrant framända, t.om för en helstel?
70° HA

Stål!

Visa bilaga 749872

Visa bilaga 749873

Kul att dom gör en crust wombat och säger att det inte fanns något liknande innan 😂

Märklig geometri med låång bakända för 27.5"
440mm chainstays
Jättebrant framända, t.om för en helstel?
70° HA
Fast de säger de i vart fall inte i den text du markerar.

Stål!
Visa bilaga 757438

du får gärna hjälpa mig att översätta det här och förklara vad dom menar?
Jag får det till att dom ville ta fram något som dom ville använda, men som inte fanns tillgängligt. Men ifall det är helt fel blir jag gärna rättad
Framgaffeln på Pineconen ser banne mig identisk ut som på Seaboarden jag postade ovan, bortsett från fälgbromsfästena då.

Min cykel var i alla fall rolig att slötrampa stig med så jag antar att Brothern kommer vara det med

Stål!
Mer eller mindre färdig med mitt GT-bygge nu lagom till att vädret börjat ta sig.

Ramen moddad med skivbromsfästen, dimplat kedjestag för större klinga, nitmuttrar i överröret och nya fästpunkter för kabeldragning.

Lackeringen blev tyvärr åt helvete. Ser ok ut på håll, men av okänd anledning fäste klarlacken dåligt.

Nåja.

IMG_2037.webp

IMG_2047.webp

IMG_2044.webp

IMG_2041.webp

Senast ändrad:
Stål!
Mer eller mindre färdig med mitt GT-bygge nu lagom till att vädret börjat ta sig.

Ramen moddad med skivbromsfästen, dimplat kedjestag för större klinga, nitmuttrar i överröret och nya fästpunkter för kabeldragning.

Lackeringen blev tyvärr åt helvete. Ser ok ut på håll, men av okänd anledning fäste klarlacken dåligt.

Nåja.

Visa bilaga 759539
Visa bilaga 759540
Visa bilaga 759541
Visa bilaga 759571

Jävlar va fet! Ser helkul ut!

Stål!
Jävlar va fet! Ser helkul ut!
Tack tack!
Körde första ordentliga grusrundan på den idag och är helnöjd med känslan, både på grus asfalt och stig.

IMG_2056.webp

Var rädd att jag skjutit mig i foten med rakt styre eftersom jag tidigare fått rejäla domningar i händerna efter bara någon timme.
Dock inga problem idag, troligtvis tack vare dämpad styrstam, fetare däck och mjukare handtag.
Körde drygt tre timmar helt utan besvär. 👌

Nitmuttrar -hur gör man?
En simpel operation som inte kräver några specialverktyg.

Jag använde dessa:

Stål!
Tack tack!
Körde första ordentliga grusrundan på den idag och är helnöjd med känslan, både på grus asfalt och stig.

Visa bilaga 759803
Var rädd att jag skjutit mig i foten med rakt styre eftersom jag tidigare fått rejäla domningar i händerna efter bara någon timme.
Dock inga problem idag, troligtvis tack vare dämpad styrstam, fetare däck och mjukare handtag.
Körde drygt tre timmar helt utan besvär. 👌

En simpel operation som inte kräver några specialverktyg.

Jag använde dessa:

Me SQ labs inner bar ends får man bra komfort och varierande handpositioner med rakt styre.

Stål!
Me SQ labs inner bar ends får man bra komfort och varierande handpositioner med rakt styre.
Funkar bra med gamla nittiotalsbarends monterade på insidan också!
Jag har ett par sq och ett par korta ritchey barends. Ifall man ska köra kortare varianter tycker jag 100% det är värt med SQLAB, trots priset.

Ska man köra traditionella barends så skulle jag ta ett par lite längre för att rymma händerna ordentligt. Jag tänkte prova ett par normalstora med lite böj upptill för att se hur det känns 🙂

Stål!
Jag har ett par sq och ett par korta ritchey barends. Ifall man ska köra kortare varianter tycker jag 100% det är värt med SQLAB, trots priset.

Ska man köra traditionella barends så skulle jag ta ett par lite längre för att rymma händerna ordentligt. Jag tänkte prova ett par normalstora med lite böj upptill för att se hur det känns 🙂
Jag tog ett par gamla och sågade av till lämplig längd. Men jag hör vad du säger...

Stål!
Jag tog ett par gamla och sågade av till lämplig längd. Men jag hör vad du säger...
Största fördelen med sqlab är att dom är bekväma att bara "vila tummarna på" (jävlar vad dålig beskrivning) medan mina ritchey är lite för tjocka för det?

Sen kanske jag är felkonstruerad för jag ser att dom flesta har dom ganska rakt fram, men jag vill ha dom vinklade så att dom är vinkelräta mot underarmen typ?

Dom här har varit ner på typ 150kr ett par ggr. Sugen på att prova sen med

Bilagor

• IMG_9574.webp
    IMG_9574.webp
    58.9 KB · Besök: 41
Stål!
Instämmer om SqLab innerbarends. Har ett par såna sedan några år, och förutom att dom är formade ergonomiskt skönt, så når man även bromsarna vid behov utan att flytta händerna.

Stål!

Nåja.

Visa bilaga 759539
Visa bilaga 759540
Visa bilaga 759541
Visa bilaga 759571
Alltså staget till bromsen!😍 Ett öga för detaljer!👍

Stål!

Nåja.

Visa bilaga 759539
Visa bilaga 759540
Visa bilaga 759541
Visa bilaga 759571
Vilken kulturgärning! De är snygga de där trippeltriangelramarna, kul att den fått ett andra liv. Och den klär utmärkt i rött.

Stål!
Hittade en gammal Univega som jag fixat lite med. Inte helt klar än men delar är påväg. Perfekt som pendlare, grusraket och caféracer 👍

Bilagor

• Screenshot_20250331_103320_Chrome.webp
    Screenshot_20250331_103320_Chrome.webp
    89.2 KB · Besök: 142
  • 20250331_095046.webp
    20250331_095046.webp
    874 KB · Besök: 141
  • 20250331_095017.webp
    20250331_095017.webp
    789 KB · Besök: 139
Stål!
Borde väl tyvärr posta i "visa ditt rambrott", men det handlar lika mycket om värdiga ersättare - i stål.

Under kvällens runda var jag lite våryster och lät min gamla trotjänare till Soma Wolverine lätta från marken i ett litet hopp. Efter landningen började hjulet skrapa i vänster kedjestag - jag anade redan där vad som hade hänt.

PXL_20250407_184857548.webp

En vertikal spricka (strax till höger om "IRD").

Det är en erkänt kass konstruktion, med dropouten som en rejäl hävarm in mot rören. En kompis ram sprack på samma ställe för något år sedan.

Ramen köptes i staterna för nio år sedan, så garanti lär knappast bli aktuellt. Det tråkiga är att den har schyssta hjul med lyxig dynamouppsättning - men med qr.

Vad tror forumet om möjligheten att laga sprickan? Tänker spontant att det blir svårt att få det hållbart med tanke på den i grunden tveksamma designen.

Vad kan man annars hitta för roliga ramar att hänga på befintliga grejor: QR-hjul som sväljer 29x2.1, och klassisk stålhojsutseende (med bockstyre) är krav.

Stål!
Borde väl tyvärr posta i "visa ditt rambrott", men det handlar lika mycket om värdiga ersättare - i stål.

Under kvällens runda var jag lite våryster och lät min gamla trotjänare till Soma Wolverine lätta från marken i ett litet hopp. Efter landningen började hjulet skrapa i vänster kedjestag - jag anade redan där vad som hade hänt.

Visa bilaga 761611
En vertikal spricka (strax till höger om "IRD").

Det är en erkänt kass konstruktion, med dropouten som en rejäl hävarm in mot rören. En kompis ram sprack på samma ställe för något år sedan.

Ramen köptes i staterna för nio år sedan, så garanti lär knappast bli aktuellt. Det tråkiga är att den har schyssta hjul med lyxig dynamouppsättning - men med qr.

Vad tror forumet om möjligheten att laga sprickan? Tänker spontant att det blir svårt att få det hållbart med tanke på den i grunden tveksamma designen.

Vad kan man annars hitta för roliga ramar att hänga på befintliga grejor: QR-hjul som sväljer 29x2.1, och klassisk stålhojsutseende (med bockstyre) är krav.
Det där borde väl absolut funka att svetsa? Nu kan jag absolut inte svetsa mer än för husbehov så att säga, men det ser ju ändå ut som att det finns gods att ta av.

Stål!
Jag säger samma som svaren ovan att det borde gå att svetsa men innan hade jag även om det är långt över garantitiden testat att höra med Soma, från det jag hittat på nätet så verkar de skött reklamationerna bra och utan diskussion skickat en ny uppdaterad ram.

Stål!
Stål!
Tack för alla svar. Såg att det går att få tag på en Wolverine med qr på Goldsprint, men 1100 eur (utan gaffel) känns lite mastigt. Är ärligt talat inte så sugen på att pumpa in mer pengar i det stora landet i väst heller.

En Marino har jag redan, och är inte det minsta sugen på att gå den vägen igen. Där är det inte qr som är problemet, utan qc. Min HT från dem är inte ett under av rambyggarkonst...

Jag börjar med ett mail till Soma, därefter blir det någon lokal svetsare. Under tiden får jag poppa upp min Straggler-pendlare med feta däck och slänga av skärmarna.

Återkommer i tråden med uppföljning.

Stål!
Tycker garanterat du ska göra ett försök att laga, men kontakta Soma först och se vad de säger. Om du mot förmodan kommer på att du ska skrota cykeln står jag där med utsträckta armar och förbarmar mig över vraket!😇

Tillbaka
Topp