[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Båda toppingförstärkarna har dessutom lös nätdel, så det blir FYRA lådor!
Topping B100
index.php

Topping B200
index.php

Sedan skall man även ha en förförstärkare och koppla ihop allt med både signal och trigger(för fjärrstyrning)-kablar
Men åtminstone B100-förstärkarna är små: 200x138x40 mm
Visa bilaga 757841

För mig ersatte en WiiM Ultra och två Topping B100 en stor och klumpig 5.2-surroundförstärkare så förutom att de nya burkarna låter bättre är de även fysiskt mindre.
Men många sladdar blir det och en ny grenkontakt.
Hur låter det när du vill spela lite starkt i regel så blir inte klass D stegen så roliga då.

B100 skall vara klass B
Det tror, obs TROR, jag inte att den är.
Den har både låda med ventilationshål och en (relativt) stor kylfläns, som dessutom ser ut att vara temperaturövervakad.
B100-board_2.webp

Jag gissr på AB men med låg bias
och att det är därför de kallar den klass B
Lådan blir varmast på undersidan och jag satte därför på ~1cm högre fötter.

Det tror, obs TROR, jag inte att den är.
Den har både låda med ventilationshål och en (relativt) stor kylfläns, som dessutom ser ut att vara temperaturövervakad.
Visa bilaga 757845
Jag gissr på AB men med låg bias
och att det är därför de kallar den klass B
Lådan blir varmast på undersidan och jag satte därför på ~1cm högre fötter.

Mycket troligt, jag gick bara på informationen som amirm delgav i testet du postade tidigare.

Mycket troligt, jag gick bara på informationen som amirm delgav i testet du postade tidigare.
Där skriver han ju att den har en tomgångsförbrukning >9W
"Power Consumption
Standby power consumption is around 1.5 watt. Powered on but not playing, 9.1 watt."
Vilket gissningsvis borde ge en en bias"ström" på 5-7W, vilket är lågt men inte strikt klass B.

Jag har haft många förstärkare med både lägre och högre effekt på pappret, liksom även i verkligheten, och det har aldrig varit en begränsande faktor med de högtalare jag använder eller det lyssnande jag gör.
Här i sta'n lyssnar jag sällan på musik över 75-85 dB (enl Arbetsmilöverkets bullerapp)

Senast ändrad:
B100 skall vara klass B, medans B200 är en hederlig AB förstärkare, om jag har förstått infon rätt.
Uh? De är ju klass D stärkare båda tva. Att prata om A/AB/B stärkningar är ju som att klassa el-motorer som 2 eller 4-takts.

Att de drar ström när de inte gör något har ju med effektförluster i de växlande mosfetarna. Exakt samma princip som att många usb-laddare drar en liten-liten läckström även om telefonen inte är inkopplad på laddning

Ytterligare en sak
jag har ju tidigare här skrivit om att Rolling Stones "Hackney Diamonds" låter bättre i Atmos, även när man spelar atmosversionen i 2-kanal
Nu är det samma sak med Lady Gaga "Mayhem",
Atmosversionen låter bättre i 2-kanal jmf med 2-kanalversionen

Jag läste på nätet att de spekulerade i att Atmos har striktare masteringskrav, men oavsett vad kan det ju vara bra att veta.
Har man möjlighet är det ju bara att prova själv.

Uh? De är ju klass D stärkare båda tva. Att prata om A/AB/B stärkningar är ju som att klassa el-motorer som 2 eller 4-takts.

Att de drar ström när de inte gör något har ju med effektförluster i de växlande mosfetarna. Exakt samma princip som att många usb-laddare drar en liten-liten läckström även om telefonen inte är inkopplad på laddning

Titta på konstruktionen, så ser du att det där är inte klass D förstärkare.
En klass D behöver bla inte de stora kylflänsarna som en standard A/B behöver.
Läser man dessutom testet som @HåkanC postade tidigare, så blir den ganska varm... vilket talar emot att det skulle vara en klass D

Titta på konstruktionen, så ser du att det där är inte klass D förstärkare.
En klass D behöver bla inte de stora kylflänsarna som en standard A/B behöver.
Läser man dessutom testet som @HåkanC postade tidigare, så blir den ganska varm... vilket talar emot att det skulle vara en klass D
Jag hade fel!

Tog för givet att det skull sitta et chip i en så liten stärkare och att flänsen var för att kyla fet'arna. Fattar inte hur de kan få stärkaren att inte dista en massa då men hinner inte läsa på....

Chi-fi = Usch-fi

Själv föredrar jag Japan-fi

Japan-fi = Hifi

På sektsajten Audio Science Review (även kallad "Amir med lärjungarna", "Amir med ja-sägarna" alternativt "I love China") så vet jag att de älskar chi-fi. Skit i samma hur det låter, bara det inte låter någonting, har inbyggda spionchip och är billigt (bakgrundsbrus och sådant syftar jag på, då blir det per automatik highscore). Trots att det är den typen av 0,00001% ljud en människas öra ej kan uppfatta sågas då en produkt med fotknölarna och chi-fi vinner nästan alltid. Men hundar uppskattar kanske chi-fi bättre, kan mycket väl vara så? :unsure: "Amir the dog lover"

Senast ändrad:
Chi-fi = Usch-fi

Japan-fi = Hifi

På sektsajten Audio Science Review (även kallad "Amir med lärjungarna", "Amir med ja-sägarna" alternativt "I love China") så vet jag att de älskar chi-fi. Skit i samma hur det låter, bara det inte låter någonting, har inbyggda spionchip och är billigt (bakgrundsbrus och sådant syftar jag på, då blir det per automatik highscore). Trots att det är den typen av 0,00001% ljud en människas öra ej kan uppfatta sågas då en produkt med fotknölarna och chi-fi vinner nästan alltid. Men hundar uppskattar kanske chi-fi bättre, kan mycket väl vara så? :unsure: "Amir the dog lover"
Kränkt?

Chi-fi = Usch-fi

Japan-fi = Hifi

För mig som är svag för designen och storleken på Topping prylarna, så är det just storleken som sätter käppar i hjulen. Det finns nämligen inga tillverkare som gör så små prylar, till överkomligt pris.
De enda icke kinesiska tillverkare som jag vet om som håller sig till ett mindre format är Cyrus audio och enl den lokala ljudnasaren, så börjar priserna på nästan 30k på deras modeller...

Båda toppingförstärkarna har dessutom lös nätdel, så det blir FYRA lådor!
Topping B100
index.php

Topping B200
index.php

Sedan skall man även ha en förförstärkare och koppla ihop allt med både signal och trigger(för fjärrstyrning)-kablar
Men åtminstone B100-förstärkarna är små: 200x138x40 mm
Visa bilaga 757841

För mig ersatte en WiiM Ultra och två Topping B100 en stor och klumpig 5.2-surroundförstärkare så förutom att de nya burkarna låter bättre är de även fysiskt mindre.
Men många sladdar blir det och en ny grenkontakt.
Känns som läge att köpa en trasig 5.2-stärkare och återanvända lådan till att samla alla burkar 😃

Chi-fi = Usch-fi

Japan-fi = Hifi

Amir är ganska öppen med att det mesta han testar mäter bättre än vad det mänskliga örat kan uppfatta/uppskatta. Men vad är meningen med att köpa något som är dyrare och mäter sämre?

Ytterligare en sak
jag har ju tidigare här skrivit om att Rolling Stones "Hackney Diamonds" låter bättre i Atmos, även när man spelar atmosversionen i 2-kanal

Jag läste på nätet att de spekulerade i att Atmos har striktare masteringskrav, men oavsett vad kan det ju vara bra att veta.
Har man möjlighet är det ju bara att prova själv.
Riktig Atmos är minst 16 kanaler så då är frågan är låten mixad i 16 kanaler då dom flesta förutom 3fram kanaler är diffusa.

För mig som är svag för designen och storleken på Topping prylarna, så är det just storleken som sätter käppar i hjulen. Det finns nämligen inga tillverkare som gör så små prylar, till överkomligt pris.
De enda icke kinesiska tillverkare som jag vet om som håller sig till ett mindre format är Cyrus audio och enl den lokala ljudnasaren, så börjar priserna på nästan 30k på deras modeller...
Något billigare:

Är det någon här som kör Heos och Denon/Marantz? Gärna med erfarenhet av Sonos också och kan jämföra.

Hiss eller diss?

Det är ju några här som förespråkar Wiim.
Jag ser att det finns Audio Pro i Wiim edition, vilket skulle kunna locka, om jag hade gillat ljudet i A10. Men det gör jag inte.

För multi room föredrar jag formatet med en högtalare/en sladd .

Men, om man ska gå Wiim-spåret, vad finns det för prisvärda, kompakta aktiva högtalare i storleksklass som A10 sonos och Heos "ettor" att matcha med Wiim mini?

Det är ju några här som förespråkar Wiim.
Jag ser att det finns Audio Pro i Wiim edition, vilket skulle kunna locka, om jag hade gillat ljudet i A10. Men det gör jag inte.

För multi room föredrar jag formatet med en högtalare/en sladd .

Men, om man ska gå Wiim-spåret, vad finns det för prisvärda, kompakta aktiva högtalare i storleksklass som A10 sonos och Heos "ettor" att matcha med Wiim mini?

Någon av Scandynas pod speakers, eller Genlec?

Är det någon här som kör Heos och Denon/Marantz? Gärna med erfarenhet av Sonos också och kan jämföra.

Hiss eller diss?
Fungerat bra med Heos - Marantz men numera fungerar det med Tidal Connect mot min Marantz ND8006 enhet så behöver inte gå via Heos längre. Heos gränssnittet är väl ej fantastiskt men "funkar". Tyvärr ingen erfarenhet av Sonos. Ur ett strikt ljudperspektiv när jag finlyssnar via Stereo eller bättre lurar försöker jag undvika trådlösa historier (trots att jag garanterat skulle förlora i blinda ljudtester). (y) 🙂

Senast ändrad:
Amir är ganska öppen med att det mesta han testar mäter bättre än vad det mänskliga örat kan uppfatta/uppskatta. Men vad är meningen med att köpa något som är dyrare och mäter sämre?
Mitt inlägg var lite raljerande och jag ber om ursäkt, fortsätt du köpa Chi-fi, det ger åtminstone säkert mest för pengarna (och indirekt en slant till regimen). (y)

Är det inte viktigast att det ser bra ut? Den gamla moderna fula åkte ut och en snygg snart 50-åring flyttade in. 😊
Technics kantiga era är väldigt fin.. Ett av mina sämre beslut någonsin var att köra till soptippen med mitt technics SE A3 Mk2 när det börjare strula istället för att försöka få det lagat.

martin-zimny-30-2020-technics-se-a3mk2-02.webp

Senast ändrad:
Ytterligare en sak
Riktig Atmos är minst 16 kanaler så då är frågan är låten mixad i 16 kanaler då dom flesta förutom 3fram kanaler är diffusa.
Jag menade hur det låter när jag jmf 2-kanalsversionen jmf med ATMOS-versionen nedmixad till 2-kanal i min streamer.
Nu har jag hittat en bild som tydligt visar skillnaden i masteringsnivåer
index.php

Jag har alltså lyssnat hemma i en 2.0-anläggning

DNs recensent skrev:

Vrål och vräkiga gitarrsolon – Lady Gagas ”Mayhem” gör fysiskt ont i öronen

Undrar vilken version hon lyssnade på?

Jag menade hur det låter när jag jmf 2-kanalsversionen jmf med ATMOS-versionen nedmixad till 2-kanal i min streamer.
Nu har jag hittat en bild som tydligt visar skillnaden i masteringsnivåer
index.php

Jag har alltså lyssnat hemma i en 2.0-anläggning

DNs recensent skrev:

Vrål och vräkiga gitarrsolon – Lady Gagas ”Mayhem” gör fysiskt ont i öronen

Undrar vilken version hon lyssnade på?
Tidal masterigen ser ut som skit ingen dynamik .platt som en pannkaka.
Sen får man väl ta en recension från Dn med en nypa vänster sko då deras trovärdighet är 0 vid mig.

Senast ändrad:
Nu har jag lyssnat på 4 låtar av Mayhem och det låter som dom har mastrar sönder skivan det låter som en filt ligger över högtalarna.
Och den versionen jag lyssnar på är av HighRes med 44.1khz.

Nu har jag aldrig provat Tidal men när det gäller Spotify så måste man till att börja med komma ihåg att bocka ur en standardinställning, "normalisera ljudnivåer" eller något.

Tillbaka
Topp