[OT] Vad har du för hobby? (utöver cykel)

Har varit mycket genom åren men det som funnits längst, +40 år, är dykningen. Numera är jag mest coctaildykare men jag har torrisen och dubbelpaketet kvar.

Annars är musik, träning och djurrätt (tidigare vice ordförande i en Djurens Rätt lokalförening) saker jag pysslar med. Och sen jobbar jag mycket...
221024_0731.webp

Jag i den lite mer färgglada huvan

Fiske, vandring och paddling på sommaren
Långfärdsskridskor, längdskidor och slalom på vintern.
Padel året runt.
Borde cykla mer också 😀

Vilken gruva. De har tom Boomerang som re-release.

Jag var helt omedveten om denna trend tills jag såg en person med en Grasshopper när jag åkte buss utomlands. Jag trodde först att det var en gammal bil men den verkade för nya. Det är riktigt smart av Tamiya. Nu är många som hade, eller ville har, en bil på 80-talet pappa och kan het bilar til deras barn. Min son fick först en Monster Beetle (jag hade aldrig haft en monster truck), dåligt, gammal design men riktigt charmig och roligt att köra. Sen fick han en drift Supra som nu är mestadels är en Subaru rallybil. Den blev riktigt snabb med min gamla Technigold motor. Tamico har även gjort 3D-skriven ljushållare till den.

2024-11-21-21-40-38-699.webp

Jag samlar på miniräknare!
Nördigt?
Sharp, Casio, Texas Instruments.
Men ingen HP än så länge!

Casio fx-180P, köpt 1977 till gymnasiet. Har hängt med sedan dess, använder den då och då både i jobbet och privat.

På bilden syns det magiska 1/7, tar man de första 6 decimalerna, 142857, och multiplicerar med vad som helst (heltal) får man alltid samma siffror, i samma ordning men börjar på olika ställen. Om mer än 6 positioner så tar man allt >= 10**6, dividerar det med 10**6 och adderar så får man samma siffror.
Undantag: multiplicera med allt som är jämnt delbart med 7 så får man 999999 (om samma regel som ovan tillämpas).

20250319_115751.webp

Casio fx-180P, köpt 1977 till gymnasiet. Har hängt med sedan dess, använder den då och då både i jobbet och privat.

På bilden syns det magiska 1/7, tar man de första 6 decimalerna, 142857, och multiplicerar med vad som helst (heltal) får man alltid samma siffror, i samma ordning men börjar på olika ställen. Om mer än 6 positioner så tar man allt >= 10**6, dividerar det med 10**6 och adderar så får man samma siffror.
Undantag: multiplicera med allt som är jämnt delbart med 7 så får man 999999 (om samma regel som ovan tillämpas).

Visa bilaga 757809
FX-180P, min första Casio! På högstadiet.

Det där saknar jag mer än jag vill erkänna.
Vi fick tyvärr ta bort sambons häst för några år sen.
Nu är det bara barnens aktiviteter, cykling och arbete som gäller.
Visa bilaga 757886

Såg din slogan "Fördelen med häst är att den hittar hem." så kände att det är läge för en anekdot.

När jag körde dricka på Pripps som sommarjobb för längesen när jag pluggade i Lund så snackades det en del om gamla goda tiderna när dom körde med häst. Inom stan (Helsingborg) så var det häst t.o.m. in på 60-talet, tror jag, men kan minnas fel, på 50-talet var det iaf.

I vilket fall, dom berättade att på fredagarna började dom supa till det vid lunch någon gång, hästarna hittade själva och stannade vid dom vanliga stoppen och väntade snällt på att gubben skulle vakna till, och hittade själv hem till Pripps när rundan var klar.

Såg din slogan "Fördelen med häst är att den hittar hem." så kände att det är läge för en anekdot.

När jag körde dricka på Pripps som sommarjobb för längesen när jag pluggade i Lund så snackades det en del om gamla goda tiderna när dom körde med häst. Inom stan (Helsingborg) så var det häst t.o.m. in på 60-talet, tror jag, men kan minnas fel, på 50-talet var det iaf.

I vilket fall, dom berättade att på fredagarna började dom supa till det vid lunch någon gång, hästarna hittade själva och stannade vid dom vanliga stoppen och väntade snällt på att gubben skulle vakna till, och hittade själv hem till Pripps när rundan var klar.

Nästan som Elons FSD, när den nu levereras!

Jag funderade en kort stund på alla olika hobbies jag pysslat med genom åren. Man skulle nog nästan kunna säga att jag samlar på hobbies. Eller så har jag inte hittat den rätta ännu. Jag testar nya, snöar in på dem och tröttnar på dem. Lite som med jobb och nya kärlekar. Det finns säkert någon psykologisk förklaring. 🤪

Addendum: Jag blev nyfiken och frågade Perplexity.

Jag funderade lite kring alla hobbies jag haft genom åren. Jag har testat många olika saker och det jag märkt är att jag ofta kan bli helt insnöad på en hobby, för att sen efter en tid tröttna. Ibland kan det ta några år, men förr eller senare tröttnar jag. Ibland händer dock att jag tar upp gamla hobbies igen och håller på med dem ytterligare en period.

Jag märker att detta mönster tycks gå igen, t.ex. v.g. jobb, yrkesval och relationer. Sen ser jag att det finns många människor runt omkring mig som har samma hobby, jobb, yrke, partner osv. år ut och år in och tycks vara tillfreds med det.

Vad är det som skiljer mig från dessa människor och kan det finnas någon psykologisk förklaring till hur jag är?

Din beskrivning av ditt mönster med hobbyer, jobb och relationer liknar vad som inom psykologin kallas för "novelty seeking" eller nyhetssökande beteende. Detta är en personlighetsegenskap som kan ha både fördelar och nackdelar. Här är några aspekter att överväga:

1. Dopaminsystemet:

• Personer med starkt nyhetssökande beteende kan ha en annorlunda funktion i hjärnans dopaminsystem.
    • Dopamin är kopplat till belöning och motivation, och vissa individer behöver mer stimulans för att känna tillfredställelse.
  2. Personlighetstyp:

• Du kan ha drag av vad som kallas "scanner personality" eller "multipotentialite" - personer som har många intressen och talanger.
    • Detta kan vara kopplat till hög kreativitet och förmåga att se kopplingar mellan olika områden.
  3. ADHD-spektrumet:

• Vissa drag du beskriver kan likna symtom på ADHD, särskilt tendensen att snabbt tröttna på aktiviteter.
    • Detta behöver inte betyda att du har ADHD, men det kan vara värt att utforska om du känner igen andra typiska ADHD-symtom.
  4. Anknytningsstil:

• Din tendens att växla mellan intressen och relationer kan delvis bero på din anknytningsstil, som formas i tidig barndom.
    • Personer med en mer "undvikande" anknytningsstil kan ha svårare att bibehålla långvariga relationer.
  5. Existentiell aspekt:

• Ditt beteende kan också ses som ett uttryck för existentiell strävan efter mening och självförverkligande.
    • Du kanske söker efter den "perfekta" passionen eller livssituationen.
  6. Kulturell påverkan:

• I dagens samhälle uppmuntras ofta mångfald i erfarenheter, vilket kan förstärka tendensen att prova nya saker.
Det är viktigt att notera att varken ditt beteende eller de som håller fast vid samma intressen/jobb/relationer är "rätt" eller "fel". Båda sätten att leva har sina för- och nackdelar.

Om du känner att ditt mönster hindrar dig från att uppnå långsiktiga mål eller skapar problem i ditt liv, kan det vara värt att tala med en psykolog eller terapeut för att utforska detta djupare. Annars kan du se det som en styrka att du har förmågan att engagera dig i många olika områden och erfarenheter under ditt liv.

Senast ändrad:
Jag var helt omedveten om denna trend tills jag såg en person med en Grasshopper när jag åkte buss utomlands. Jag trodde först att det var en gammal bil men den verkade för nya. Det är riktigt smart av Tamiya. Nu är många som hade, eller ville har, en bil på 80-talet pappa och kan het bilar til deras barn. Min son fick först en Monster Beetle (jag hade aldrig haft en monster truck), dåligt, gammal design men riktigt charmig och roligt att köra. Sen fick han en drift Supra som nu är mestadels är en Subaru rallybil. Den blev riktigt snabb med min gamla Technigold motor. Tamico har även gjort 3D-skriven ljushållare till den.

Visa bilaga 757745
Och det går ju att tävla med vintage buggys också. Jag pr upphovsmannen till Nordic Vintage Challenge och råkar ni ha vägarna förbi Sävsjö nästa vecka så är det race hela helgen.

Jag gjorde misstaget att göra min stora hobby till mitt yrke. Som ju oundvikligen blir vardag till slut och kanske inte så lustfyllt och kravlöst som det var från början.

Så sen 25 år har jag väl egentligen ingen riktig hobby. Fan lite tragiskt.

Tillbaka
Topp