[OT] Spelkonsoll till familjen

Jag är rätt långt in i The Last of Us nu och det är något av det mest gripande jag har upplevt på en bildskärm. All hype är sann.
Int provat än bara sett serien helt ok , har knappt spelat någon skräck sedan Resident Evil 1 ca 1999 jeeesus om en Aldrig skrikit som en flicka förut så gjorde en det då vid en 14års ålder .

Int provat än bara sett serien helt ok , har knappt spelat någon skräck sedan Resident Evil 1 ca 1999 jeeesus om en Aldrig skrikit som en flicka förut så gjorde en det då vid en 14års ålder .
”Helt ok” är också betyget jag ger serien, men spelet är fenomenalt. Inte 100% skräck även om det ofta är väldigt läskigt, snarare intensiv spänning. Jag har skrattandes skjutit tusentals badguys i uncharted-spelen. I the last of us är jag rädd för en ensam kille med en påk i ett skjul.

”Helt ok” är också betyget jag ger serien, men spelet är fenomenalt. Inte 100% skräck även om det ofta är väldigt läskigt, snarare intensiv spänning. Jag har skrattandes skjutit tusentals badguys i uncharted-spelen. I the last of us är jag rädd för en ensam kille med en påk i ett skjul.
Nä det förstår jag å , haha ja det är rätt det haha

Vad en kan bli rädd för "små" saker haha

Hade jag haft ett starkare psyke hade jag med spelat mer skräck i den genren men alltså uuusch jag har så Sjuuuks mardrömmar bara utav å leva å möta unikum i skolan så det räcker jeeesus .

Lirade nå obehagliga spel för några år sedan å det var det djävligaste vad det spann iväg i sömnen uuusch när en vaknar dyblöt i svett å nästan gapar haha

Sen om det är familjevänligt med scifi/skräck spel mjaaa.kanske inte men äventyrs spel brukar väl fungera för de flesta som gillar att sätta sig ner å lira då å då .

Bioshock infinite är ett fint spel en hel del tänka å javisst blåsa huve utav psuedo nazister från en annan dimension ja vad kan vara bättre än det :-)

Till PS4/5 och switch är spel jäkligt dyra. Ta en titt på Steam Deck eller om du vill krångla till med windows, någon annan handhållen pc.

Till PS4/5 och switch är spel jäkligt dyra. Ta en titt på Steam Deck eller om du vill krångla till med windows, någon annan handhållen pc.
Jag trodde det och köpte en ps5 med disc för att kunna köpa/sälja beg. De nyare spelen kostar mycket men många bra äldre spel (som jag har missat) går att köpa för 50-300kr digitalt eller på skiva.

Där var det klart. Jag är helt tom.

Tvåan borde komma med posten på måndag.
30% in i uppföljaren slås jag av vilket feelbad-spel det är. Full pott på misär-uppgivenhet-skalan. Vore det inte för storyn och miljöerna hade jag hoppat av för länge sen, tycker ändå att en påse Prozac borde skickats med på köpet.

Visar sig att last of us inte spelar på xbox (vilket jävla samhälle).
Finns det nåt i samm klass som tilltalar en 12årig/going on 15 flicka?
Jag kan ju köpa ett beggat ps4 men hur förklarar jag det?

Visar sig att last of us inte spelar på xbox (vilket jävla samhälle).
Finns det nåt i samm klass som tilltalar en 12årig/going on 15 flicka?
Jag kan ju köpa ett beggat ps4 men hur förklarar jag det?
Jag inbillar mig att man kan sälja vidare ps4:at utan att direkt göra någon förlust. Kanske passa på att beta av toppklassade ps4-exclusives först, de kostar ju nästan inget.
Men vad gäller spelet så är det inte säkert att vare sig en 12- eller 15-åring pallar vibben, det är ofta rätt brutalt och dystert.

Jag inbillar mig att man kan sälja vidare ps4:at utan att direkt göra någon förlust. Kanske passa på att beta av toppklassade ps4-exclusives först, de kostar ju nästan inget.
Men vad gäller spelet så är det inte säkert att vare sig en 12- eller 15-åring pallar vibben, det är ofta rätt brutalt och dystert.
Nä, jag vet inte. Det är bara svårt att få henne intresserad av något och detta var hon intresserad av.

Ekonomiskt ligger ps4 som xbox one och jag köpte just en sån. Svårigheten ligger inte i det ekonomiska utan i att förklara varför jag köpt en till för att en 12 åring ska spela ett 18+ spel.

Lutar åt att köpa game pass och browsa lite på xbox. Vi är utan adult supervision ikväll....

Ok, vi testade fallout 3 och fallout 76. Det är inget för oss. För mycket meck. Trodde det skulle vara mer story driven.
Vad finns det andra typer eller är alla så?

Ok, vi testade fallout 3 och fallout 76. Det är inget för oss. För mycket meck. Trodde det skulle vara mer story driven.
Vad finns det andra typer eller är alla så?
Mass Effect? Rätt lite springa-hämta-missions om man skippar planet-utforskar-side-questsen i ettan, 2+3 har rätt få såna meningslösa sidequests.

Mass Effect? Rätt lite springa-hämta-missions om man skippar planet-utforskar-side-questsen i ettan, 2+3 har rätt få såna meningslösa sidequests.
Får kolla. Finns det olika genre eller alla är typ som fallout, även last of us?

Enligt reddit ska a plague tale duga som last of us substitut på game pass

För att vara lite tydligare med vad jag menar...
Fallout 3 var ju för gammalt men kul i början. Fallout 76 är trevligt så men palla bygga en skylt och mecka med workbench a la lego fortnite. Båda blev snabbt väldigt mycket leta grejor och lalla runt.

14-åringen som är fostrad med Minecraft och Roblox på iPad har till sist fastnat i Avatar: Frontiers of Pandora av exakt den anledningen som jag inte skulle göra det: det finns massa side-quests och man måste gå och pyssla och leta mat, samla växter mm. Viktig insikt när det kommer till framtida spelköp, önskar att spelbolagen hade en märkning på hur mycket ”tinkering” ett spel kräver av en.
Trots dess öppna värld har jag själv beställt RDR2, då jag har kommit på mig själv med att lalla runt och utforska maximalt i både Uncharted- och TLOU-spelen. Får väl se om jag kastar skivan åt helvete när jag dör i öknen pga jag inte hittade någon oregano till min köttbit.

30% in i uppföljaren slås jag av vilket feelbad-spel det är. Full pott på misär-uppgivenhet-skalan. Vore det inte för storyn och miljöerna hade jag hoppat av för länge sen, tycker ändå att en påse Prozac borde skickats med på köpet.
Klar. Mer av allt än ettan. Teveserien kommer ju inte komma nära med säsong två, men jag kommer ju sitta klistrad. Sen har ju Naughty Dog hintat om en del tre, internet spekulerar i nån gång i slutet av PS5’s livscykel.

Klar. Mer av allt än ettan. Teveserien kommer ju inte komma nära med säsong två, men jag kommer ju sitta klistrad. Sen har ju Naughty Dog hintat om en del tre, internet spekulerar i nån gång i slutet av PS5’s livscykel.
Det är verkligen en så grym spelserie.
Redan i första delen när man kommit till stan att det var så mycket mer att upptäcka satte en stämning som har varit med hela tiden.
Jag har lite kvar att njuta innan jag startar om ett NG+

Dottern drog igång Shadow of the Tomb Raider som jag köpt på rea i vintras men ännu inte spelat, någon timme in frågade hon hur hon gör för att börja jobba med samma sak som hon Lara. Jag ser studieresor till sydamerikanska regnskogar i min kristallkula..

Detta moderna TR-spel var förresten väldigt Uncharted-inspirerat, inte alls som de första som var "stå på exakt rätt plats och hoppa i exakt rätt vinkel för att inte störta till döden" utan flowig, rolig hopp/swing/klättrings-gameplay samt bra stealth-moves där det lånats lite från TLOU. Bättre än jag trodde alltså.

Mass Effect-bundling (1, 2 och 3) finns i playstation store på rea för 75kr. Är inget scifi-fan men de sägs ju vara bra..

På tal om TLOU och smyg+ utforska…

Gillar man att smyga och lösa ”mordpussel” (”först skjuter jag honom så att han inte upptäcker mig när jag tar den andre inte ser och om jag smyger in genom ventilationen så kan jag dessutom sätta igång radion där så den tredje går iväg”) kan jag starkt rekommendera Dishonored 2 eller Deathloop. Det förstnämnda är äldre och lite enklare att greppa, det andra har ett måndag hela veckan-upplägg som gör att det tar nån timme att börja hänga med i allt. Båda borde finnas på de flesta moderna plattformar exklusive Switch, till bra priser. Sjukt kul båda två. Och vill man så kan man springa runt och bara mörda, men då missar man mycket mys.

Storyn är dock inte i närheten av TLOU men mekaniken är underbar.

Jag fick aldrig riktigt bekräftat, alla de där spelen är som fallout på så sätt att man ska samla ihop en massa grejor och mecka?

Jag fick aldrig riktigt bekräftat, alla de där spelen är som fallout på så sätt att man ska samla ihop en massa grejor och mecka?
Fallout 76 är nog unikt i sitt byggande och fixande av vad jag förstått. Fallout 3 är en typisk RPG precis som Mass effect och Skyrim så det lär vara ungefär samma nivå på samla, levla, fixa. Disclaimer: har bara spelat Fallout 3 av dessa.

TLOU, Tomb Raider, Dishonored och Deathloop (som jag spelat allihopa) är mera åt actionspel, men innehåller definitivt saker du vill samla och levla upp med. Inte alls på samma sätt som RPGs dock. De är alla mer styrda i riktningen också, du har inte en 3x3 mil karta du joggar runt fritt på, utan befinner dig i tydligt avdelade områden med tydliga mål.

Dishonored och Deathloop är väl mer komplexa än TLOU och TR. Mer att upptäcka och utforska och mycket med att förfina angreppssätt på problem (”hur dödar jag alla 5 utan att bli upptäckt” såväl som lite mer kluriga pussel).

Senast ändrad:
Fallout 76 är nog unikt i sitt byggande och fixande av vad jag förstått. Fallout 3 är en typisk RPG precis som Mass effect och Skyrim så det lär vara ungefär samma nivå på samla, levla, fixa. Disclaimer: har bara spelat Fallout 3 av dessa.

TLOU, Tomb Raider, Dishonored och Deathloop (som jag spelat allihopa) är mera åt actionspel, men innehåller definitivt saker du vill samla och levla upp med. Inte alls på samma sätt som RPGs dock. De är alla mer styrda i riktningen också, du har inte en 3x3 mil karta du joggar runt fritt på, utan befinner dig i tydligt avdelade områden med tydliga mål.

Dishonored och Deathloop är väl mer komplexa än TLOU och TR. Mer att upptäcka och utforska och mycket med att förfina angreppssätt på problem (”hur dödar jag alla 5 utan att bli upptäckt” såväl som lite mer kluriga pussel).
Nja fast vissa RPGer lägger mycket vikt vid det där, andra kan man helt skita i det. ME skippar det mesta såna efter ettan, vilket jag gillar för jag tycker samlandet är rätt trist när det blir för mycket. Skyrim och Fallout är nog jämförbara i att man kan välja att gå all-in på det eller göra minsta möjliga och köra storyn men kanske att det blir lite svårare med sämre prylar.

ok, då testar vi några fler.
76an blev snabbt för mycket Lego Fortnite

EDIT. Vi tröttnade där någonstans.

Tycka vad man vill om Ubisoft, men jag är ett stort fan av AC spelen. Valhalla var enormt och jag uppskattar ändå att kunna lägga så många timmar på storyn. Nu har jag någon timme spelat på AC Shadows.. Jag gillart, blodigt och snygga fighter. Bra flyt i parkour bitarna också.

Tycka vad man vill om Ubisoft, men jag är ett stort fan av AC spelen. Valhalla var enormt och jag uppskattar ändå att kunna lägga så många timmar på storyn. Nu har jag någon timme spelat på AC Shadows.. Jag gillart, blodigt och snygga fighter. Bra flyt i parkour bitarna också.
Jag har inte spelat dem (ännu), men jag tycker att folk online verkar ha väldigt spretiga åsikter inom serien, typ att samma person som älskar ett av spelen kan avsky ett annat. Skiljer det verkligen så mycket?

Tldr jag föredrar dom spel med stealth, andra gillar mer långa kombos av attacker mot vågor av fiender. Tror man rekommenderar den varianten av AC spelen man gillar mest själv.

Ja, typ. Jag föredrar den mer smygande spelstilen. Flera av de senare spelen är mer arkadspel där man springer rätt in i alla och hackar sig igenom massorna. Även om dom också går att smyga sig igenom är det mycket mer vapen och utrustning för just hack'n'slash.
Så det beror på vad man gillar. I dom about tidigaste spelen första 2-3 var det dessutom tonvis med historiska fakta om byggnader, personer och händelser. Man fick en historielektion och allmänbildning samtidigt, jag njöt otroligt mycket av det. Jag kan fortfarande tänka på byggnader jag lärt mig om i spelen när jag ser bilder från Florens och Venedig.

Nu är det inte lika mycket historia och det finns även mycket övernaturliga inslag. Även om jag tycker det kan vara roligt och en narrativt överdriven del för att gamla sägner ska få liv. Internet är ofta inte lika förstående.

AC Shadows har dubbla huvudkaraktärer, och dom olika ska vara mer riktat mot dom olika spelstilarna. Det ska finnas vägar under och igenom byggnader som den andra inte kan ta, bland annat.

Mirage var en nystart av den gamla skolan, men alldeles för kort. En bra väg in i träsket.
Valhalla hade ett långt episkt storymode med massor av sidequests, jag gillade letandet efter Excalibur..

Senast ändrad:
Tldr jag föredrar dom spel med stealth, andra gillar mer långa kombos av attacker mot vågor av fiender. Tror man rekommenderar den varianten av AC spelen man gillar mest själv.

Ja, typ. Jag föredrar den mer smygande spelstilen. Flera av de senare spelen är mer arkadspel där man springer rätt in i alla och hackar sig igenom massorna. Även om dom också går att smyga sig igenom är det mycket mer vapen och utrustning för just hack'n'slash.
Så det beror på vad man gillar. I dom about tidigaste spelen första 2-3 var det dessutom tonvis med historiska fakta om byggnader, personer och händelser. Man fick en historielektion och allmänbildning samtidigt, jag njöt otroligt mycket av det. Jag kan fortfarande tänka på byggnader jag lärt mig om i spelen när jag ser bilder från Florens och Venedig.

Nu är det inte lika mycket historia och det finns även mycket övernaturliga inslag. Även om jag tycker det kan vara roligt och en narrativt överdriven del för att gamla sägner ska få liv. Internet är ofta inte lika förstående.

AC Shadows har dubbla huvudkaraktärer, och dom olika ska vara mer riktat mot dom olika spelstilarna. Det ska finnas vägar under och igenom byggnader som den andra inte kan ta, bland annat.

Mirage var en nystart av den gamla skolan, men alldeles för kort. En bra väg in i träsket.
Valhalla hade ett långt episkt storymode med massor av sidequests, jag gillade letandet efter Excalibur..
Hack n slash är för stimmigt för mig. Vilka är mer stealth?

Oblivion remastered på väg ner. Blir inte cyklat något på ett tag.
Jaså det har kommit ett sånt med. Gått mig helt förbi faktiskt. Men känns ju saftigt att de vill ha 700 spänn till för ett spel man redan köpt till fullpris på förra releasedagen så avvaktar nog ett tag 😛

Star Wars Outlaw börjar komma på rea dock, kanske till vintern..

Jaså det har kommit ett sånt med. Gått mig helt förbi faktiskt. Men känns ju saftigt att de vill ha 700 spänn till för ett spel man redan köpt till fullpris på förra releasedagen så avvaktar nog ett tag 😛

Star Wars Outlaw börjar komma på rea dock, kanske till vintern..

Ja det var lite av en shadowdrop, en massa rykten dök upp för några dagar sen men trodde väl inte riktigt på det själv.

I helgen lyckades jag till slut byta HD:n i PS3:an till en SSD, tvungen att köpa en annan handkontroll för att komma vidare i SONY's menyer...

Tråkigt att det knappt finns några spel kvar att ladda ner till den, eller kollar jag på fel ställe?

Sugen på Resogun men hittar den ingenstans förutom som ISO-fil. Någon som 'moddat' sin PS3:a?

Ja det var lite av en shadowdrop, en massa rykten dök upp för några dagar sen men trodde väl inte riktigt på det själv.
Sedär ja:
IMG_0493.webp

Tillbaka
Topp