"Lagom" cykellopp

"Lagom" cykellopp
Hej,
nu har jag hittat ett lagom långt lopp på 12 mil. Har en gravel bike med stänkskärmar och pakethållare då jag haft den att pendla med till jobbet tidigare. Behöver jag ta av tillbehören eller är det strunt samma? Man har 9 tim på sig att komma i mål.... 🚲.

"Lagom" cykellopp
Hej,
nu har jag hittat ett lagom långt lopp på 12 mil. Har en gravel bike med stänkskärmar och pakethållare då jag haft den att pendla med till jobbet tidigare. Behöver jag ta av tillbehören eller är det strunt samma? Man har 9 tim på sig att komma i mål.... 🚲.
Det beror på hur banförhållandena är under tävlingen och om det finns tillräckligt utrymme mellan skärm och däck för att inte riskera sättas igen av lera och annat, är det risk för det hade jag monterat av stänkskärmarna.

"Lagom" cykellopp
Jo, jag menade att första gången blir PB oavsett och därmed kan allt sitta kvar.
Sen när man kör andra gången och vill klå PBt som man satte första gången, DÅ kan man plocka av alla prylarna för att maximera PB-chanserna.
3:e gången så köper man dyra aeroprylar såsom hjälm, bågar, kläder och discohjul.
Sen blir man äldre och bryr sig inte mer utan bara njuter.

"Lagom" cykellopp
Hej,
Som min cykel...pakethållare och stänkskärmar. Om jag skulle cykla ett lopp, som du har tänkt att göra, så skulle jag bara köra.
Jag kommer att cykla runt Mälaren i juni som en rolig grej...och det blir på min cykel med pakethållare och stänkskärmar. Dessutom har jag inte de lättaste däcken, Schwalbe Marathon Plus, för att jag inte vill ha punka.
Planerar för Vätternrundan 2026...kanske på min befintliga cykel...blir nog utan stänkskärmar och pakethållare då.

"Lagom" cykellopp
Som min cykel...pakethållare och stänkskärmar. Om jag skulle cykla ett lopp, som du har tänkt att göra, så skulle jag bara köra.
Jag kommer att cykla runt Mälaren i juni som en rolig grej...och det blir på min cykel med pakethållare och stänkskärmar. Dessutom har jag inte de lättaste däcken, Schwalbe Marathon Plus, för att jag inte vill ha punka.
Planerar för Vätternrundan 2026...kanske på min befintliga cykel...blir nog utan stänkskärmar och pakethållare då.
Fast MR med marathon känns trist, nya bra lättrullade däck kommer att göra det 100% roligare. Punkteringsrisken på Mälaren är minimal skulle jag säga. Som gånger det har hänt har varit när väghållaren ersatt asfalten med makadam.
Dessutom är MR gruppcykling vilket i princip alltid gör att man hjälps åt vid punktering.

Jag har cyklat med 21mm racerdäck utan punkteringsskydd men då nya fräscha sådana. Med ett set Marathon kommer du bli frånrullad i varenda nerförsbacke, så tänk om så blir upplevelsen rolig på riktigt.

"Lagom" cykellopp
Fast MR med marathon känns trist, nya bra lättrullade däck kommer att göra det 100% roligare. Punkteringsrisken på Mälaren är minimal skulle jag säga. Som gånger det har hänt har varit när väghållaren ersatt asfalten med makadam.
Dessutom är MR gruppcykling vilket i princip alltid gör att man hjälps åt vid punktering.

Jag har cyklat med 21mm racerdäck utan punkteringsskydd men då nya fräscha sådana. Med ett set Marathon kommer du bli frånrullad i varenda nerförsbacke, så tänk om så blir upplevelsen rolig på riktigt.
Tack för tipset. De funkade bra förra året när jag cyklade till Norge från Stockholm. Ska nog funka i år också...

Jag cyklar med en kompis, och inte i det klassiska motionsloppet. Alltså runt Mälaren och inte Mälaren runt.

"Lagom" cykellopp
Tack för tipset. De funkade bra förra året när jag cyklade till Norge från Stockholm. Ska nog funka i år också...

Jag cyklar med en kompis, och inte i det klassiska motionsloppet. Alltså runt Mälaren och inte Mälaren runt.
Var och en till sitt😀
Jag har cyklat Mälaren varenda kalendermånad på året, ibland med dubbdäck och skulle aldrig i livet cykla med Marathon annat än pendling möjligtvis.
Punktering är ett litet problem som iofs blir lite mer tidskrävande med skärmar och pakethållare samt eventuell genomgående axel.
Saknar du erfarenhet så träna hemma i trygg miljö, när du tagit av bakhjul, däck och slang 10ggr så är du expert😀

Naturligtvis gör du som du själv vill men +300km på tröga däck låter trist. Långfärd är möjligtvis en annan story, själv kör jag lättrullade René Herse 650B x 42mm på min touringhoj och har (på långfärd) med mig ett extra däck (vikbart).
Lycka till!

"Lagom" cykellopp
Saknar du erfarenhet så träna hemma i trygg miljö, när du tagit av bakhjul, däck och slang 10ggr så är du expert😀
Njäe, det tycker jag inte. Erfarenhet finns.

Men det är mer att jag inte bryr mig så mycket. Det är liksom bara att trampa på...tid, distans, snittfart...det blir vad det blir.

Jag utgår även från Tyresö när vi ska cykla runt Mälaren, så det blir lite extrakilometer också, förutom runt sjön.

Kan det vara så att vi ser lite olika på det här med cykling :-) ? Jag söker upplevelsen och inte prestationen.

"Lagom" cykellopp
Njäe, det tycker jag inte. Erfarenhet finns.

Men det är mer att jag inte bryr mig så mycket. Det är liksom bara att trampa på...tid, distans, snittfart...det blir vad det blir.

Jag utgår även från Tyresö när vi ska cykla runt Mälaren, så det blir lite extrakilometer också, förutom runt sjön.

Kan det vara så att vi ser lite olika på det här med cykling :-) ? Jag söker upplevelsen och inte prestationen.
Jag tycker mig känna igen däcksvalet från dom touring/långfärdsgrupper jag är med i på fb.
Vi ser absolut inte olika, jag har ingen som helst krav på prestation längre. Upplevelsen av att cykla med bra däck som är rätt utformade för underlaget jag ska cykla på är viktigt.

"Lagom" cykellopp
Krav på prestation och vilja att prestera är inte riktigt samma sak. Jag vill gärna prestera bra tider på vissa rundor och så.
Krav har med tiden till stor del försvunnit, och visst vill även jag gasa på ibland och se vad jag kan göra, men att hela tiden förbättra mig avseende tid är inte så intressant.

Att cykla 5, 10 eller 15 mil är såklart en prestation, inget snack om det, men jag värderar inte det så högt. Kan jag få en fin upplevelse på "den korta rundan" så kan jag leva gott på det ganska länge.

"Lagom" cykellopp
Exakt, med mina däck kan jag cykla på riktigt grovt grus, typ stenkross såväl som asfalt. Jag cyklar på alla underlag utom tekniska stigar i skogen där en mtb passar bättre. Det är punka jag inte vill ha.
Tro mig det går lika bra med andra däck än dom trögrullade Marathon bara däcken är fräscha.

Tillbaka
Topp