MTB och tälta med barn

hammrstrm

Aktiv medlem
MTB och tälta med barn
Hej
Vad har ni för tips på bra MTB cykling för en familj (en anläggning) där man även kan tälta i anslutning till området. Två flugor i en smäll, ungarna gillar att både tälta och att cykla. Vi utgår från Stockholm. 1-3h bilfärd vore kanon.

Tack och bock

MTB och tälta med barn
Ska ni cykla nerförs och åka lift uppför? Om inte så är Högbo familjevänligt och trevlig cykling. Har för mig det finns en camping där också?

MTB och tälta med barn
Ska ni cykla nerförs och åka lift uppför? Om inte så är Högbo familjevänligt och trevlig cykling. Har för mig det finns en camping där också?
Inte så mkt lift kanske, finns de så kommer de säkerligen testas men inte avgörande. Kikar på Högbo men hittade inget för tältning :/ får kika närmre på det. Tack för tipset!

MTB och tälta med barn
På det avståndet från Stockholms det främst Högbo och Bergs gård som kvalar in som anläggning. Vet dock inte om den sistnämnda erbjuder tältplatser. Utökar ni restiden med en halvtimme når ni Järvsö.

MTB och tälta med barn
Har du koll på hur mycket cykling de är för barn utöver de luftburna?
Gissar att frågan avser Järvsö. Det finns uppmärkta MTB-stigar både vid Badtjärn, precis söder om backen, och precis utanför byn, norr om Sorttjärnen. Jag har ingen exakt siffra men gissar att det är minst 25 km stig allt som allt. Sen finns det fantastiska pumptracks och ett mysigt bad vid älven.

Passar också på att slänga in Gränna som förslag. Där finns några mil uppmärkta MTB-leder, pumptrack och en handfull korta hoppleder. Tältplats ligger precis intill Orienteringsstugan där alla leder utgår ifrån. På kvällen har man magiska vyer över Vättern och det tar 10-15 minuter att gå ned till byn för att köpa polkagris.

Tillbaka
Topp