Frågor om gravelbike/elcykel för snabbast pendling
När jag cykelpendlar till jobbet på min gamla hybridcykel har jag märkt att även om jag trampar på blir jag ofta omkörd av många, så tänker att det kanske är dags för en lite ordentligare cykel. Så nu står valet mellan en gravelbike och en elcykel. Mitt mål är att bli snabbare på att ta mig till/från jobbet. Att trampa på och bli svettig är inget problem, ser det som en bonus att också få lite extra träning.
Om jag kollar på en av minaStrava-aktiviteter från pendling till jobbet:
Distance: 13 km
Elevation gain: 82 m
Moving time: 43:47
Avg speed: 17.9 km/h
Max speed: 39.4 km/h
Det är bra långa cykelvägar större delen av vägen.
Så min fråga är väl vad borde snabba upp mig mest? Spontant känns det som att en elcykel borde dra upp minimihastigheten iom draghjälpen men borde man inte kunna komma upp i högre hastigheter och kunna hålla dom längre med en gravel?
Det känns som att när jag cyklar så är det inte elcyklisterna som är dom snabbaste men det kan ju också bero på att det kanske inte är samma typ av person som kör en racer vs en elcykel ;)
Om jag kollar på en av minaStrava-aktiviteter från pendling till jobbet:
Distance: 13 km
Elevation gain: 82 m
Moving time: 43:47
Avg speed: 17.9 km/h
Max speed: 39.4 km/h
Det är bra långa cykelvägar större delen av vägen.
Så min fråga är väl vad borde snabba upp mig mest? Spontant känns det som att en elcykel borde dra upp minimihastigheten iom draghjälpen men borde man inte kunna komma upp i högre hastigheter och kunna hålla dom längre med en gravel?
Det känns som att när jag cyklar så är det inte elcyklisterna som är dom snabbaste men det kan ju också bero på att det kanske inte är samma typ av person som kör en racer vs en elcykel ;)