Frågor om gravelbike/elcykel för snabbast pendling

alest

Medlem
När jag cykelpendlar till jobbet på min gamla hybridcykel har jag märkt att även om jag trampar på blir jag ofta omkörd av många, så tänker att det kanske är dags för en lite ordentligare cykel. Så nu står valet mellan en gravelbike och en elcykel. Mitt mål är att bli snabbare på att ta mig till/från jobbet. Att trampa på och bli svettig är inget problem, ser det som en bonus att också få lite extra träning.

Om jag kollar på en av minaStrava-aktiviteter från pendling till jobbet:
Distance: 13 km
Elevation gain: 82 m
Moving time: 43:47
Avg speed: 17.9 km/h
Max speed: 39.4 km/h

Det är bra långa cykelvägar större delen av vägen.
Så min fråga är väl vad borde snabba upp mig mest? Spontant känns det som att en elcykel borde dra upp minimihastigheten iom draghjälpen men borde man inte kunna komma upp i högre hastigheter och kunna hålla dom längre med en gravel?

Det känns som att när jag cyklar så är det inte elcyklisterna som är dom snabbaste men det kan ju också bero på att det kanske inte är samma typ av person som kör en racer vs en elcykel ;)

Ja din analys stämmer nog, de allra snabbaste på cykelbanan in till stan brukar cykla racer (eller olaglig el-cykel).

Men en hybrid ska inte behöva vara så mycket långsammare, jag snittar ca 2km/h långsammare på min hybrid jämfört med graveln under ungefär samma förutsättningar. Racern är ytterligare 2km/h snabbare. Uppmätt på min långa standard lvg-runda, hastigheterna vi pratar är 25-30km/h.

Jag pendlar mellan närförorter i sthlm, loggar normalt inte pendlingen men är väldigt tveksam att jag skulle kunna hålla över 25km/h rullsnitt vid pendling och fortfarande köra på ett säkert och hänsynsfullt sätt. Så troligen skulle el-cykel vara snabbast till minst ansträngning för mig (hjälp i uppförsbackar och igångdrag vid rödljus mm).

Vad ligger du på för rullande snitthastighet, sk rullsnitt?

Om du inte har stopp och störningar på din cykelväg så kan du hålla ett snitt som är lite högre än 25 km/h med elcykel. 25 km/h eller nära det i uppförsbackar, och betydligt mer i nerförsbackar. Det verkar som om du har ganska stora höjdskillnader. Men generellt borde det vara så att ju jobbigare det är så ju större fördel har man av elcykel. Är det platt och vindstilla så är det inte så kul att pressa en elcykel över 25 km/h. Men det är det säkert med gravel/racer.

Jag pendlar två mil på elcykel. Det som är bra är att jag snittar 25 km/h (nedförsbackar och rödljus tar typ ut varandra). Det som är tråkigt är att man blir ordentligt omkörd och frånåkt av de flesta cyklar med bockstyre när det är platt :)

Det ena alternativet gör att du får ordentligt med motion och över tid (alltså livet ut) drar nytta av att du får en stark kropp. Det andra alternativet sparar kanske in en bil i samhället (vilket är en bra sak!), men du får ingen träning. Vi behöver göra jobbiga saker för att fortsätta vara starka och friska!

Sitter man på kontor men går till gymmet några gånger i veckan ligger man extremt långt efter i vad en kropp behöver utsättas för för att kunna klassas som stark. Vi har en skev bild av hur mycket rörelse som krävs, och det finns en skara vältränade elitmotionärer men sen är nästan alla andra hopplöst klena av ett stillasittande liv. Heja cyklandet - det behövs och är det mest effektiva sättet att förflytta sig på!😛

Jag har pendlat på det mesta i cykelväg. Nu skaffade jag en elcykel. Skillnaden i tid är inte stor på mina 8km. Pulsen är inte heller mycket lägre. Jag tror att man måste ha rätt backigt för att det ska löna sig med elcykel. Det är rätt frustrerande när den klipper strax före 25(bosch). Det är inte bara att cykeln är tung och man får ta i för att hålla den över 25 utan det är även känslan av att cykeln är död. Det är som att trampa en sån där billig magnetiskt bromsad motionscykel hemma. Lägger man band på sig och låter motorn göra jobbet och håller sig under 25 så kan man komma osvettig till jobbet annars inte. Jag provade den på lite lättare stig och grus och där var det riktigt roligt med elmotor.

39 min på 13 km är ju något långsamt, men pendla samma sträcka bland de snabbaste vore på 30 min. inkl rödljus och så.

roligare vore det säkert, men objektivt sett kanske det inte motiverar extraordinära kostnader och åtgärder.

Jag kommenterade ditt svar på inlägg från @Lingon. Det kan mycket väl vara försvarligt att hålla 30-40 km/h, beroende på var man cyklar. Vi vet väl inget om var TS cyklar?
Vilket var just min poäng.

Edit, den personliga erfarenheten är ju fullkomligt irrelevant om man inte vet vilka förhållanden som gäller TS. JAG pendlade tvärs Malmö och kan garantera olämpligheten i i hastigheten den vägen JAG pendlade. Men är ganska säker på att lika förhållanden inte är applicerbara på TS eftersom osv.

Senast ändrad:
Är det lämpliga hastigheter att hålla på cykelbanor bland ( förmodligen?) vanliga pendlare?
Beror ju lite på tiden oxå , vid halv sex i fredags morse var jag helt allena och då om man inte rullar på 29a heldämpad med tjocka fina däck så är i det nog inga problem att trampa snabbare 😜🤪

När jag lånar min frus elcykel, främst för att skjutsa barn över kullar och broar, får jag ändå någon sorts vardagsmotion med förhöjd puls och röra på benen. Däremot kvalar det inte in som träning. Utom när det är snömodd ':-)

Jag håller med om att 17,9 km/h i snitt är rätt lågt. Jag kan hålla 21-23 med min hybrid och viss ansträngning under kuperad arbetspendling, men då blir jag ofta svettig inom 15-20 minuter. Att skaffa en elcykel tror jag vore skönt vissa dagar med motvind eller om du känner dig sliten. Annars tror jag också att bra däck på hybriden är första åtgärden. Eftersom jag aldrig har cyklat med bockstyre överlåter jag åt de erfarna att bedöma ytterligare potential.

Jag skulle nog ha köpt en cykel som är både gravel och elcykel på en gång. Om målet är att det ska gå så snabbt som möjligt att pendla, alltid oavsett väder och vind och ambitionsnivå. Jag provade en Specialized Creo för några år sen, riktigt kul. På plattan, medvind, utför, mätt, bra dag osv så cyklar man lätt ”ifrån” elmotorn, då är den typ som en vanlig gravel. Men om man är trött, eller det kommer motvind eller uppförsbacke så hugger motorn in och hjälper till. Åk och testa en sån.
Det går ännu snabbare med en analog racer, cykeltröja och bibs, men så ser ju oftast inte pendlingen ut.

Senast ändrad:
Vill du få cykelträning och motion av cyklingen? - kör omotoriserat, mät förbättringar snare än absolut tid/fart. Oftast lugnt och avslappnat men ett par pendelben, hem? drar du på för det går.

Vill du pendla snabbt och osvettigt så kan elcyklar vara rätt.

Min nuvarande hybridcykel är rätt gammal, har inbyggda dynamolampa, pakethållare och gamla hederliga klossbromsar. Så jag kan tänka mig att valfri ny cykel skulle vara en uppgradering..

"39 min på 13 km är ju något långsamt"
Det är det jag känner också, borde finnas möjlighet att få ner den tiden.

"Jag skulle nog ha köpt en cykel som är både gravel och elcykel på en gång."
Dom pengarna tror jag inte att jag vill lägga på en cykel

Tack för svar alla!

Jag tror att det får bli en gravelbike.

Då blir ju nästa fråga vilken prisklass man behöver upp i? Jag kommer nog inte ge mig ut på storslagna cykeläventyr eller ha cykling som min nya hobby eller huvudträningsform (har redan tillräckligt med hobbies och tränar regelbundet). Spontant efter lite efterforskning känns en för runt 12k med 1x drivlina rätt lagom?

Min rekommendation är att köpa med hydrauliska bromsar. Finns iof de som tycker mekaniska skivbromsar fungerar bra men det är mer av en chansning och kräver att grejerna är väl justerade. Dåligt fungerande mekaniska skivbromsar med bockstyre-reglage kommer att vara sämre än de du har på hybriden idag.

Köper du en cykel med t ex GRX400 så vet man att det blir bra. Jag tycker helt klart den extra kostnaden är värd att ta.

De verkar tyvärr kosta lite mer än 12k, t ex denna som inte ens verkar finnas i lager. XXL brukar dock ha kampanjer ibland då cyklarna säljs med 25% rabatt.

Jag föredrar 2x på en gravel för att få den lite mer mångsidig, men på cykel som endast används till pendling skulle jag dock kunna tänka mig 1x.

När jag cykelpendlar till jobbet på min gamla hybridcykel har jag märkt att även om jag trampar på blir jag ofta omkörd av många, så tänker att det kanske är dags för en lite ordentligare cykel. Så nu står valet mellan en gravelbike och en elcykel. Mitt mål är att bli snabbare på att ta mig till/från jobbet. Att trampa på och bli svettig är inget problem, ser det som en bonus att också få lite extra träning.

Så min fråga är väl vad borde snabba upp mig mest? Spontant känns det som att en elcykel borde dra upp minimihastigheten iom draghjälpen men borde man inte kunna komma upp i högre hastigheter och kunna hålla dom längre med en gravel?
En cykel är bara så snabb som du cyklar den. Skillnaden i aerodynamik mellan en hybridcykel och en gravelcykel är inte särskilt stor. Vissa gravelcyklar har en geometri som är anpassad för en mer aerodynamisk position i kroppen. Men med händerna på den raka delen av styret och med raka armar så blir luftmotståndet det samma som på hybriden. Det viktiga för att öka hastigheten är i första hand inte cykeln, utan kroppspositionen. Den går att optimera även på befintlig hybridcykel med inner barends, nedåtvinklad styrstam och böjda armbågar med armbågarna in mot kroppen.

Däck och däcktryck gör också väldigt stor skillnad. Men även de går att ändra på nuvarande cykel.

Min rekommendation är att köpa med hydrauliska bromsar. Finns iof de som tycker mekaniska skivbromsar fungerar bra men det är mer av en chansning och kräver att grejerna är väl justerade. Dåligt fungerande mekaniska skivbromsar med bockstyre-reglage kommer att vara sämre än de du har på hybriden idag.

Köper du en cykel med t ex GRX400 så vet man att det blir bra. Jag tycker helt klart den extra kostnaden är värd att ta.

De verkar tyvärr kosta lite mer än 12k, t ex denna som inte ens verkar finnas i lager. XXL brukar dock ha kampanjer ibland då cyklarna säljs med 25% rabatt.

Jag föredrar 2x på en gravel för att få den lite mer mångsidig, men på cykel som endast används till pendling skulle jag dock kunna tänka mig 1x.
Gravel Hydrauliska 1x
Cube NUROAD PRO CUES U600 1x11s 1.199,00 € ≈ 13 145,50 SEK
Radon REGARD AL 7.0 CUES U600 1x11s 1.364,50 € ≈ 14 952 SEK
Cube NUROAD EX GRX610/822 1x12s 1.399,00 € ≈ 15 340,07 SEK
BCF GRAVEL AL BASE L-Twoo GR9 1x11s 16 500 SEK
Superior X-ROAD 6.2 GR GRX400 1x10s 16 999 kr
Superior X-ROAD Elite GR GRX600/812 1x11s 17 990 kr
Canyon Grizl 5 CUES 1X10s 17.999 SEK
Cube NUROAD RACE 105/GRX410/610/812 2x12s 18990 SEK
Gavia Terra Alu GRX600 1x12s 18 499,-
Orbea TERRA H45 1X CUES U6000 1x11s 1.999 €
BCF GRAVEL AL SPORT L-Twoo GRT 1x12s 22 600 SEK