[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Nu har jag aldrig provat Tidal men när det gäller Spotify så måste man till att börja med komma ihåg att bocka ur en standardinställning, "normalisera ljudnivåer" eller något.
Det finns även i Tidal, men är default urbockad
Men det kontrollerar enbart uppspelningsvolymen, vilket ffa gör att skillnaden i nivå mellan låtar blir lägre, inte dynamiken.

Ingen aning. Jag bara menar att ibland så beror den kassa dynamiken på fel inställning i uppspelningen. Kolla det.

Ibland beror den på att det är så det är mixat, även på cd-skivor. Då är det tyvärr inget att göra åt.
Nja, detta kanske bara är begreppsförvirring mellan oss
Men som jag förstår det bestämmer inte mixningen dynamiken lika mkt som masteringen,
vilken om jag har förstått det rätt sker efter mixningen.

Kan ha postat den tidigare, men det är värt att göra det igen.

Även här har det postats om det tidigare
"P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:"
https://happyride.se/forum/threads/...-spannet-ar-brett.3684028/page-2#post-3805153

Det finns även i Tidal, men är default urbockad
Men det kontrollerar enbart uppspelningsvolymen, vilket ffa gör att skillnaden i nivå mellan låtar blir lägre, inte dynamiken.
Vet vi att detta på påverkar dynamiken i Spotify. Så som den inställningen är formulerad låter det lite magstarkt att mickla med dynamiken eller?
Men det kanske är ett missförstånd hos mig. Kan man ändra uppspelningsnivå på det sättet utan att röra dynamiken. Spontant känner jag att man borde det.
Nu ser det ut som att det var riktat till Håkan vilket det kanske primärt inte var.

Även här har det postats om det tidigare
"P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:"
https://happyride.se/forum/threads/...-spannet-ar-brett.3684028/page-2#post-3805153
Den här dokumentären är riktigt trevlig vill jag minnas.

Vet vi att detta på påverkar dynamiken i Spotify. Så som den inställningen är formulerad låter det lite magstarkt att mickla med dynamiken eller?
Men det kanske är ett missförstånd hos mig. Kan man ändra uppspelningsnivå på det sättet utan att röra dynamiken. Spontant känner jag att man borde det.
Som jag förstår det är det enbart uppspelningsnivån som påverkas

Så här ser inställningen ut i min spotifyapp (gratisversionen)
SpotifyUppspelning_20250322.webp

(den är avstängd nu)

och så här ser motsv inställning ut i Tidal
TidalUppspelning_20250322.webp

OBS
I vissa lägen hade det varit bra att kunna begränsa dynamiken tycker jag,
ffa för att slippa skruva upp så mkt vid hörlurslyssning i bullrig miljö, kanske inte
vid musiklyssnande utan snarare poddar o andra talprogram.
Gissningsvis skulle det ta för mkt CPU-kapacitet.

Som jag förstår det är det enbart uppspelningsnivån som påverkas

Så här ser inställningen ut i min spotifyapp (gratisversionen)
Visa bilaga 758361
(den är avstängd nu)

och så här ser motsv inställning ut i Tidal
Visa bilaga 758362

OBS
I vissa lägen hade det varit bra att kunna begränsa dynamiken tycker jag,
ffa för att slippa skruva upp så mkt vid hörlurslyssning i bullrig miljö, kanske inte
vid musiklyssnande utan snarare poddar o andra talprogram.
Gissningsvis skulle det ta för mkt CPU-kapacitet.
Spontant känns ju inte det som en ganska krävande grej att görs i realtid.
Det här med komprimerat ljud har ju en funktion helt klart. Det har väl inte tillkommit helt utan anledning.

Hittade en artist som har en Atmos flac och nu kan man börja prata om dynamik till och med 18 tums basarna vaknade det gjorde dom inte till Lady Gaga då var dom ganska slaka.🤔

Jag såg att det är rea på Sennheisers hörlurar HD 660 S2 och blev sugen på ett par bra budgetlurar. Vad finns det för alternativ i den prisklassen ( 4-5 tusen)? Den ska drivas av en separat (lämplig) hörlursförstärkare.

Jag såg att det är rea på Sennheisers hörlurar HD 660 S2 och blev sugen på ett par bra budgetlurar. Vad finns det för alternativ i den prisklassen ( 4-5 tusen)? Den ska drivas av en separat (lämplig) hörlursförstärkare.

Kanske kan vara något?

Jämför med ett par Sennheiser HD 560S om du har möjlighet. De kostar 3000 kr mindre men är bekvämare och låter liiite bättre enligt mig (en smaksak såklart men man får inte objektivt sett bättre ljudkvalitet för de extra 1000-lappar ett par Sennheiser HD 660S2 kostar).

head-fi.org/forums
Där finns ganska mycket mat nyttigt om man skall nörda ner sig i hörlurs träsket.

Inga bilder på när locket till hörlurarna stängs lite snyggt, bara när dom öppnas. Nu kollade jag bara genom halva videon så det kanske är med, men blir lite misstänksam, man kanske måste stänga locket själv! Håller tills vidare fingret över köpknappen.
vid 15:15
Bara att plocka fram klarnakortet.

Nu har jag lyssnat på 4 låtar av Mayhem och det låter som dom har mastrar sönder skivan det låter som en filt ligger över högtalarna.
Och den versionen jag lyssnar på är av HighRes med 44.1khz.
Mayhem är väl dock kanske inte direkt kända för att förmedla en HiFi upplevelse :unsure:

Budgetlurar, för 4000-5000? Vad kostar de bra då?

Sennheiser varianten på riktigt bra lurar är $60000...

Oj! Allvarligt?
Jisses! Jag som tycker mina OneOdio låter rätt bra. :giggle:
De kostade väl 400:- tror jag... :unsure: :sneaky:

Senast ändrad:
Peppad av jag lyckades fixa mitt Denonkassettdäck med en ny rem, så gav jag mig på min Pioneer CDspelare.
Felet var att den inte öppnade släden längre. Tog en titt i den och såg givetvis en rem som var av.
Så jag beställde en ny rem, och monterade. Detta var ungefär 10000 ggr enklare än i Denondäcket, bara ett par skruvar, och dit med den nya remmen.
Och nu funkar den också igen! Och bra ljud!
Pioneer-PD-S504-42946.webp

Peppad av jag lyckades fixa mitt Denonkassettdäck med en ny rem, så gav jag mig på min Pioneer CDspelare.
Felet var att den inte öppnade släden längre. Tog en titt i den och såg givetvis en rem som var av.
Så jag beställde en ny rem, och monterade. Detta var ungefär 10000 ggr enklare än i Denondäcket, bara ett par skruvar, och dit med den nya remmen.
Och nu funkar den också igen! Och bra ljud!
Visa bilaga 759399
Hade det vart en pd 95 så hade man blivit tillsig i brallan.

Så Legato Link var nån Pioneer grej? Det står så på fronten på min.
Ja, det var något i stil med att de extrapolerade de höga frekvenserna för ett större frekvensomfång. (Luktar lite hokuspokus.)

Alla hade sånt här för sig i början av 1990-talet för att visa att just deras DA-omvandlare var den bästa.

Minnet från förra årtusendet är ju sådär, men jag har för mig att Legato Link var någon spegling av typ 10-20kHz till 20kHz-30kHz eller så. Alltså införa distortion över 20kHz (som ändå inte hörs). Det kanske var några spännande effekter under 20kHz oxå. Ska det höras stor skillnad så måste ju någon distortion tillföras… Det gick att höra skillnad i blindtest, men undrar om det var legato link eller bara olika linjäritet eller i värsta fall lite olika nivå mellan Legato link-Pioneeren och spelaren vi jämförde med. Vilken som var närmast sanningen? Ingen aning…

Grrrrr!! Varför gjorde Pioneer sina hifi-prylar nån cm mindre på bredden än andra??
Ser ju inte snyggt ut nu när jag ska ställa min Pioneer CD på mitt Denon däck!

Grrrrr!! Varför gjorde Pioneer sina hifi-prylar nån cm mindre på bredden än andra??
Ser ju inte snyggt ut nu när jag ska ställa min Pioneer CD på mitt Denon däck!
Deras baktanke är väl att du då måste köpa ett matchande Pioneer-däck (+mer)
Eller så möblerar du dina hifiprylar lite annorlunda
711eY4dX0yL._AC_SX679_.jpg

Tillbaka
Topp