Lösning för pakethållare på kolfibergaffel?

osklod

Medlem
Hej!

Jag har för första gången kolfibergaffel (Merida Silex 400 senaste modellen) med tre infästningar på varje ben och gillar sedan tidigare att ha en pakethållare/korg i fram. Jag har förstått att man inte ska belasta infästningarna så mycket på en kolfibergaffel men specen säger 3kg per ben vilket är tillräckligt för mig. Dock misstänker jag att vikten behöver fördelas jämnt på dessa tre hål. Har någon sett en adapter för detta ändåmål?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda axeln som jag gissar klarar betydligt mer last. Har någon sett en thru axle med infästningar på båda sidor eller något liknande?

Har annars kikat på Jack the bike rack men känns inte 100%.

Tacksam för tips!

Oskar

Ja, skulle inte det lösa många problem. Kanske inte så modernt, och litet luftfång, men om man absolut ska ha bagage fram. - Och så kan du ta med korgen när du handlar mjölk!

Ortlieb ultimate tar ett sexpack långburk utan problem, samt är låsbar, vattentät och avlägsnas med ett klick (dock inte när den är låst). Inte creddigaste styrväskan men kanske den bästa.

Old Man Mountain har diverse lösningar för axelmonterade pakethållare för alla möjliga axlar. Jag har kört med en Divide på framhjulet och den tar utan problem så tung last att cykeln knappt går att svänga. Tror att maxvikten är 32 kg. Ingenting jag rekommenderar, men det går. Axeln tål rätt mycket.

Old Man Mountain har diverse lösningar för axelmonterade pakethållare för alla möjliga axlar. Jag har kört med en Divide på framhjulet och den tar utan problem så tung last att cykeln knappt går att svänga. Tror att maxvikten är 32 kg. Ingenting jag rekommenderar, men det går. Axeln tål rätt mycket.
Har kikat lite på dem! Tycker inte att deras pakethållare är så snygga men man kanske bara kan använda deras axelkit?

Intressant! Kanske är lite för fåfäng men ska klura lite
Hade den på en pendlare för många år sedan och då var den jäkligt bra, i med regnkläder och matlåda på väg till jobbet, och inga problem att få plats med några onödiga lager om det var mycket varmare på hemvägen.

Tillbaka
Topp