Storlekar på cykelkläder

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
Storlekar på cykelkläder
Alltså vad sjutton har hänt med storlekar på cykelkläder (ja och andra idrottskläder)?
Hofvet kör kläder från Bioracer numera och ja, jag är ju såklart asklantig och provar inte utan chansar lite vid beställning. Med en cykeltröja stl XL, bibs stl XL och vindjacka stl XXL sitter inte sådär skitmysigt trots att de skulle vara "normal passform" på. Nu är jag inte direkt kritisk att min tempomage får den att sitta lite tight utan att jag knappt får in armarna, och då är jag inte direkt Arnold i varken biceps eller underarmsmuskler. Vindjacka som jag valde XXL för att få lite ärmlängd sitter lite mindre svintight men jag skulle egentligen vilja ha lite mer luft under för att slippa ha fartvind direkt på armarna (i den mån jag får någon fartvind då.... men någon nedförsbacke kanske jag kan lyckas i).

Samma fenomen med orienteringskläder (dottern håller på och jag tänkte skaffa en jacka för att det skall se lite mysigt lagigt ut på tävlingar). Matar in mina mått i Nonames måttguide och den föreslår XXXL (eller om det var XXXXL). Alltså, jag skiter ju egentligen vad det står för storlek i nacken men det gör det ju skapligt svårt att veta vad sjutton man skall ha. Normalt sett kör jag L i tishor, kanske XL om jag vill ha lite mer pösig passform och XL i långärmat för att jag har gibbonarmar.

Förresten, tjackade en collegetröja häromåret i ett forumköp, valde XL för det brukar funka men den var fan gränsfall på kort i ärmarna.

Behövde få ur mig det här.

Storlekar på cykelkläder
Hovets tempotröja satt tajt som en tatuering om man köpte den i sin vanliga storlek. Samma med i princip alla italienska kläder. Jag kunde ha två storlekar större i Castellis kläder.

Storlekar på cykelkläder
Siste decceniet har storleken av kläderna i nord Europa flyttat sig från lokala storlekar till globala, dvs ungefär en storlek. Det är för att personer i nord Europa är relativt lång. Jag brukade har M och behöver nuförtiden oftast L, eller värre: något precis mellan M och L.

Cykelkläder har blivit tajtare. Som tur anger de flesta tillverkare nu "fit". "Relaxed" är som vanliga, icke-relaxed, kläder. "Regular" är som vanliga taijta kläder. "Slim" är riktigt tajt. Och "form fit" eller "race" är otroligt tajt. Jag har ofta problem att snabblås inte stänger över min bröst i form/race tröjor eller jackor. De är gjort för tränade cyklister som har ingen musklerna i överkroppen (och såklart ingen fett heller). Gissar att du skulle behöva relaxed fit.

Storlekar på cykelkläder
Alltså vad sjutton har hänt med storlekar på cykelkläder (ja och andra idrottskläder)?
Hofvet kör kläder från Bioracer numera och ja, jag är ju såklart asklantig och provar inte utan chansar lite vid beställning. Med en cykeltröja stl XL, bibs stl XL och vindjacka stl XXL sitter inte sådär skitmysigt trots att de skulle vara "normal passform" på. Nu är jag inte direkt kritisk att min tempomage får den att sitta lite tight utan att jag knappt får in armarna, och då är jag inte direkt Arnold i varken biceps eller underarmsmuskler. Vindjacka som jag valde XXL för att få lite ärmlängd sitter lite mindre svintight men jag skulle egentligen vilja ha lite mer luft under för att slippa ha fartvind direkt på armarna (i den mån jag får någon fartvind då.... men någon nedförsbacke kanske jag kan lyckas i).

Samma fenomen med orienteringskläder (dottern håller på och jag tänkte skaffa en jacka för att det skall se lite mysigt lagigt ut på tävlingar). Matar in mina mått i Nonames måttguide och den föreslår XXXL (eller om det var XXXXL). Alltså, jag skiter ju egentligen vad det står för storlek i nacken men det gör det ju skapligt svårt att veta vad sjutton man skall ha. Normalt sett kör jag L i tishor, kanske XL om jag vill ha lite mer pösig passform och XL i långärmat för att jag har gibbonarmar.

Förresten, tjackade en collegetröja häromåret i ett forumköp, valde XL för det brukar funka men den var fan gränsfall på kort i ärmarna.

Behövde få ur mig det här.
Har dina gamla Hofvetkläder också blivit tighta? I så fall tror jag vi är något på spåret. :)

Jag har för övrigt M/L i vanliga kläder och XL/XXL i Castelli. Har inte provat Bioracer än, men kanske gör det inför hösten.

Hur är Bioracer Size Chart? Kan man inte lita på den?

Senast ändrad:
Storlekar på cykelkläder
Siste decceniet har storleken av kläderna i nord Europa flyttat sig från lokala storlekar till globala, dvs ungefär en storlek. Det är för att personer i nord Europa är relativt lång. Jag brukade har M och behöver nuförtiden oftast L, eller värre: något precis mellan M och L.

Cykelkläder har blivit tajtare. Som tur anger de flesta tillverkare nu "fit". "Relaxed" är som vanliga, icke-relaxed, kläder. "Regular" är som vanliga taijta kläder. "Slim" är riktigt tajt. Och "form fit" eller "race" är otroligt tajt. Jag har ofta problem att snabblås inte stänger över min bröst i form/race tröjor eller jackor. De är gjort för tränade cyklister som har ingen musklerna i överkroppen (och såklart ingen fett heller). Gissar att du skulle behöva relaxed fit.
Jag köpte det mest lössittande som fanns :D
Det som är mest bisarrt egentligen är brallorna där hängslena är skapligt korta, och då har jag ändå långa ben och kort överkropp.
Beskrivningen av tröjans passform: "Plagget har en normal passform."

Storlekar på cykelkläder
Har dina gamla Hofvetkläder också blivit tighta? I så fall tror jag vi är något på spåret. :)

Jag har för övrigt M/L i vanliga kläder och XL/XXL i Castelli. Har inte provat Bioracer än, men kanske gör det inför hösten.
Jag håller med, men nej, de sitter ungefär som de gjort innan, eventuellt lite mer tight över magen men inte så jag reagerar :D Samma sak med gamla vindjackan och gamla vinterjackan som jag använt i vinter.

Storlekar på cykelkläder
Jag håller med, men nej, de sitter ungefär som de gjort innan, eventuellt lite mer tight över magen men inte så jag reagerar :D Samma sak med gamla vindjackan och gamla vinterjackan som jag använt i vinter.
Har en gammal (20 år?) vinterjacka (XL?) som jag inte använder för att den är för stor. Gratis, om du vill ha den!

Storlekar på cykelkläder
Upplever det samma främst vad det gäller passform på ärmar. Jag har inga maffiga överarmar men ändå så är det svårt att hitta cykeljacka med lagom tajt passform. Jag har en oanvänd Castelli Perfetto i storlek L som ligger om marinerar sig tills mina armar krympt eller något. Jag har i vanliga fall storlek S/M, men ärmarna är så tajta att jag inte kan böja dem utan smärta.

Storlekar på cykelkläder
Beställde en tröja från Wilier i XXL (finns inte större). Medveten om att det skulle vara tight fit.

Så nu har jag en morot att träna på så jag kommer i den någon gång i framtiden :D Galet liten.

Storlekar på cykelkläder
Off: Undrar om Lampre-gubben dyker upp nu. Ja, här kommer han!
Lampremannen b.webp

Storlekar på cykelkläder
De flesta större tillverkare av cykelkläder har ju olika modeller med olika passformar. Det verkar vara relativt okänt.

Väljer jag t.ex. en race-fit modell från Castelli i storlek medium sitter tröjan tight och snyggt, men samma storlek i en sport-/loose-fit-modell känns två storlekar för stor med glapp, häng och fladder deluxe som följd. Jag har behövt gå ner från M till XS för att få hyfsat samma tighta passform när jag har köpt sport-/loose-fit tröjor.

Kan tillägga att samma sak har gällt kläder från Rapha, Alé, Specialized och Santini som jag har provat och/eller köpt.

Storlekar på cykelkläder
Santini är väldigt små, nästan som ett skämt kan jag tycka. Har haft XL på en tight fit-tröja, och då är jag 175 och inte onödigt fet.

Storlekar på cykelkläder
Om något så har kläder blivit större, en L idag är större än en L för 20 år sen och en L då är större än för 40 år sen. Medelstorlek på befolkningen har ökat relativt mycket och branschen har koll på den psykologiska effekten på försäljningen. Vi har blivit både längre och fetare och branschen följer efter.

Givetvis så finns det en EU-standard men den är väldigt öppen för tolkning där det ges utrymme för lokala förutsättningar, just Sverige och Italien är varandras motpoler.

Sen så finns det en annan aspekt och det är fördelningen av fett och muskler allt eftersom man åldras. Många tänker ”jag har vägt lika mycket i tjugo år men kommer inte längre i en L” utan att reflektera över att kroppsformen har ändrats.

Senast ändrad:
Storlekar på cykelkläder
Jag tycker mig se ett mönster för idrottskläder överlag och har en amatörteori: High-end (läs:dyra) kläder är mindre i storleken, då de oftast köps av "seriösa" utövare, som ofta är mindre feta än de som köper instegsprodukter. Många plagg på Stadium Outlet sitter bra på mig i storlek S, men jag måste välja större storlekar M-L om jag skall ha på mig Nike, Castelli eller Rapha. 183cm, 75 kg.

Storlekar på cykelkläder
Som jag skrev, det är ju inte att jag är tjock jag reagerar på utan armarna inte riktigt får plats plus att jag köpte den modellen som skall sitta lösast. Samt att för byxorna så är hängslena i en XL nästan korta för mig som har en kort överkropp.

F.ö. vet jag inte om jag håller med om att en large idag är större än en large för 20 år sedan. Anledningen? Jag hade alltid XL i tröjor när jag var yngre och när jag i samband med ett event på teknis 1999 så skulle jag köpa en xl-tröja och hon som stod och sålde dem vägrade sälja en xl till mig och gav mig en large för hon tyckte att den satt som ett tält. Har kört large i tishor sedan dess. Funkar generellt fortfarande, vissa är kortare och jag har inte blivit längre iaf :D

Sen skulle jag INTE använda Shimanos storlekar som ett mått för något. har 46-47 i deras skor och "normalt" sett 45. Om det är en gammal nordeuropeisk tillverkare av skor har jag 43.

Storlekar på cykelkläder
Mät kroppen med måttband och jämför med storleksguiden. Gäller även fötter. Allt annat blir bara onödiga returer om man köper på nätet.
Och finns det ingen guide, köp från någon som har en sådan istället.

Storlekar på cykelkläder
Mät kroppen med måttband och jämför med storleksguiden. Gäller även fötter. Allt annat blir bara onödiga returer om man köper på nätet.
Och finns det ingen guide, köp från någon som har en sådan istället.
Jag har tyvärr inte hittat någon med en guide för överarmsomkrets. Det är alltid där det blir fel när jag följer guiderna. Höft, midja och bröst är de enda måtten jag brukar hitta i guiderna.

Tillbaka
Topp