Det får vara din åsikt. Men om man står inför ett val som kan ha större ekonomisk betydelse så anser jag att man bör undersöka fakta. Att köpa en möbel på Ikea jämställer inte jag med att köpa en cykel för 50000 på ett leasingavtal. Och om det saknas skruvar så är det enkelt att ta upp det med Ikea i efterhand (man lär ju märka det när möbeln skruvas ihop), eller köpa lösa på nätet. Och det är kanske alltid rätt antal skruvar, men om det är problem så är det relativt lätt att lösa i efterhand.
Om cykelköpet inte blev vad man tänkt, eller om man missat något väsentligt i "fakta" så är det lite sent att backa ur när väl avtalet är signerat. Om som en del har försökt påpeka så missar ju företaget att upplysa om effekter på avsättningar till pensionssystemen. Det får man själv lista ut. På det räkneexempel, med de förutsättningar som gavs, som jag gav blev det en miss på ca 9300 i det statliga pensionssystemet. Om det är motsvarande i tjänstepensionssystemet (där får var och en kolla hur det förhåller sig med det "egna systemet") så blir det i runda slängar ca 18000. Så här kan man säga att det inte stämde med specen, eftersom specen utelämnade fakta. Det är några som påpekat detta.
Jo, om detta är ett val som man ställs ofta för i sitt liv, så kan man kanske undvika att kontrollera fakta. Men den köpsugne verkar ha inställningen att vart tredje år byta cykel med leasingkontrakt. Så det är ingen faktakoll som man måste göra ofta. Det är en koll som man gör en gång, och som förhoppningsvis gäller tills fram till det att man av olika anledningar inte kan teckna nya leasingavtal. Med uppskattningsvis en timmes arbete får man mycket på fötterna, man får kanske inte alla detaljer men man får en ganska bra uppfattning om vad konsekvenserna blir. Med en insats på mindre än 5 minuter fick jag fram två av de 4 punkter man bör räkna på.
Jag försöker bara förklara för dig det är inte så mycket tid som man behöver lägga ned, det har mer karaktär av engångsinsats, och jämförelsen med en troligen billig möbel från Ikea halta lite jämfört med en dyr cykel för 50000 haltar.