Har inget direkt tips för en billig en, vad det nu räknas som för dig. Men jag kan lägga till att jag precis som du körde enbart klocka innan. Jag är ganska dålig på att navigera och min klocka hade inte direkta kartor utan visade endast riktning om jag skulle någonstans, inte optimalt. Så skulle jag ut på långfärd var det att antingen kolla upp och memorisera rutten på Google Streetview som gällde, och köra fel ändå, eller att stanna upp då och då för att kolla mobilen och försöka navigera steg för steg. Då stack också batteriet iväg på mobilen väldigt snabbt.. Ibland ville jag också köra utan mobil om det tex regnade eller så. Det var hela poängen med att jag köpte en klocka också från första början så att behöva ha med mobilen var inte så kul.
Detta bidrog till att jag körde samma gamla trötta rutter hela tiden och aldrig riktigt vågade mig ut på äventyr. Gjorde jag det kunde det hända att det blev riktigt jobbigt att ta sig hem, för mycket trafik, eller bara onödigt komplicerade vägar. Man kan ju inte riktigt tänka att det är samma vägar som gäller för bilar som för cykel. Finns ofta smågator och renodlade cykelbanor som är riktigt fina som man då missar.
I kombination med att jag också fick ett sug på att börja cykla med kraftmätare för att kunna få än mer data om min kondition (som Vo2max) osv i Garmin, och min klocka inte stödjer dessa, så tog jag slag i sak och köpte en Garmin Edge 1040. Jag velade länge mellan 540, 840 och 1040. Hittade en 1040 för ungefär samma pris som en 840 och slog till impulsivt. Det var något av det bästa jag har gjort! Nu kan jag sitta hemma i lugn och ro och planera rutter via Strava eller Garmin Connect och sedan ut och köra. Det är nämligen så att navigation direkt på datorn förvisso fungerar men det blir bättre rutter om man sparar det som en bana externt och sedan för över det till datorn. Samt smidigare.
En grej jag upptäckte var hur himla liten 1040 var i verkligheten. Den är ungefär så stor jag föreställde mig en 840 skulle kännas och då hade jag ändå kollat på massor av reviews och bilder innan där folk håller i båda. Jag är verkligen glad att jag tog en 1040 för det finns inte en chans att jag skulle kunna göra samma saker (använda touchskärmen under turen tex) och se lika bra på en 840 tex, det hade varit alldeles för litet.
Så mitt tips är väl att dator är värt varenda spänn och skulle råda dig att spara ihop till en lite dyrare variant då det bara skiljer några tusenlappar mellan en Garmin Edge Explore 2 (lite mer budgetvariant) och en Garmin Edge 840, någon/några ytterligare för en 1040 som var förra flaggskeppsmodellen. Har tyvärr inte kollat på Wahoo och liknande då dom verkade lite för tråkiga för mig tyvärr samt att jag redan är fast i Garmins produkter sedan innan (klocka, våg),