Köpråd billig cykeldator

Grusgrinder

Aktiv medlem
Köpråd billig cykeldator
Hej!
Jag har aldrig haft en cykeldator förut, till idag har jag reggat alla mina cykelpass med min klocka, men känner att det är dags för nästa steg. Jag har inga speciella krav på märke, och har inget pulsband eller liknande tillbehör heller, än så länge.
Jag har några önskemål dock:
Kunna skapa egna pass, likt Garmin Connect, men behöver inte vara Garmin,
Kompatibel att visa på strava
Kunna se karta direkt på datorn, att kunna se rutter på skärmen liksom.

Vad har ni för tips på billiga cykeldatorer? Vad ser ni för fördelar med en cykeldator?

Senast ändrad:
Köpråd billig cykeldator
Har inget direkt tips för en billig en, vad det nu räknas som för dig. Men jag kan lägga till att jag precis som du körde enbart klocka innan. Jag är ganska dålig på att navigera och min klocka hade inte direkta kartor utan visade endast riktning om jag skulle någonstans, inte optimalt. Så skulle jag ut på långfärd var det att antingen kolla upp och memorisera rutten på Google Streetview som gällde, och köra fel ändå, eller att stanna upp då och då för att kolla mobilen och försöka navigera steg för steg. Då stack också batteriet iväg på mobilen väldigt snabbt.. Ibland ville jag också köra utan mobil om det tex regnade eller så. Det var hela poängen med att jag köpte en klocka också från första början så att behöva ha med mobilen var inte så kul.

Detta bidrog till att jag körde samma gamla trötta rutter hela tiden och aldrig riktigt vågade mig ut på äventyr. Gjorde jag det kunde det hända att det blev riktigt jobbigt att ta sig hem, för mycket trafik, eller bara onödigt komplicerade vägar. Man kan ju inte riktigt tänka att det är samma vägar som gäller för bilar som för cykel. Finns ofta smågator och renodlade cykelbanor som är riktigt fina som man då missar.

I kombination med att jag också fick ett sug på att börja cykla med kraftmätare för att kunna få än mer data om min kondition (som Vo2max) osv i Garmin, och min klocka inte stödjer dessa, så tog jag slag i sak och köpte en Garmin Edge 1040. Jag velade länge mellan 540, 840 och 1040. Hittade en 1040 för ungefär samma pris som en 840 och slog till impulsivt. Det var något av det bästa jag har gjort! Nu kan jag sitta hemma i lugn och ro och planera rutter via Strava eller Garmin Connect och sedan ut och köra. Det är nämligen så att navigation direkt på datorn förvisso fungerar men det blir bättre rutter om man sparar det som en bana externt och sedan för över det till datorn. Samt smidigare.

En grej jag upptäckte var hur himla liten 1040 var i verkligheten. Den är ungefär så stor jag föreställde mig en 840 skulle kännas och då hade jag ändå kollat på massor av reviews och bilder innan där folk håller i båda. Jag är verkligen glad att jag tog en 1040 för det finns inte en chans att jag skulle kunna göra samma saker (använda touchskärmen under turen tex) och se lika bra på en 840 tex, det hade varit alldeles för litet.

Så mitt tips är väl att dator är värt varenda spänn och skulle råda dig att spara ihop till en lite dyrare variant då det bara skiljer några tusenlappar mellan en Garmin Edge Explore 2 (lite mer budgetvariant) och en Garmin Edge 840, någon/några ytterligare för en 1040 som var förra flaggskeppsmodellen. Har tyvärr inte kollat på Wahoo och liknande då dom verkade lite för tråkiga för mig tyvärr samt att jag redan är fast i Garmins produkter sedan innan (klocka, våg),

Köpråd billig cykeldator
Jag hänger på Garmin-tåget.

Jag hittade en Garmin Edge 530 på Blocket för 1000kr för ett par år sedan. Funkade utmärkt att planera ruter på mobilen och följa på datorn. Efter lite mer än ett år hittade jag en 1040 på Blocket för 3000kr (detta då jag ville ha en större skärm), och kunde då sälja 530:n för 1500kr.

Med detta sagt, min rekommendation: fastställ din budget och köp det Garmin som passar, de är alla bra (min personliga uppfattning).

Köpråd billig cykeldator
Finns ju en del alternativ till garmin med mindre haussade priser och som funkar bra.
Leta på K&S här på elektronik, det brukar finnas några stycken att välja på.

Köpråd billig cykeldator
Jag har inga speciella krav på märke, och har inget pulsband eller liknande tillbehör heller, än så länge.
Eftersom du tidigare har skrivit att du har en garminklocka och verkar vara användare av Garmin Connect blir min rekommendation en av de billigare
Garmin Edge Explore (eller Explore 2)
det är en cykelGPS ffa för navigering och ffa utan de träningsfunktioner som i andra Garmin Edge
Enl Prisjakt varierar priserna en del

Läs mer om den hos Ray

<REDIGERAT>
Vill du senare komplettera med pulsband behöver det inte vara ett Garmin
Alla som är ANT+(och BT) skall fungera. Jag har själv utan problem använt ett billigt från Netonnet, föregångaren till det de säljer nu för 250 SEK
(Men kolla hur långt band du behöver, det verkar vara kortare än de från Garmin)

Senast ändrad:
Köpråd billig cykeldator
Har inget direkt tips för en billig en, vad det nu räknas som för dig. Men jag kan lägga till att jag precis som du körde enbart klocka innan. Jag är ganska dålig på att navigera och min klocka hade inte direkta kartor utan visade endast riktning om jag skulle någonstans, inte optimalt. Så skulle jag ut på långfärd var det att antingen kolla upp och memorisera rutten på Google Streetview som gällde, och köra fel ändå, eller att stanna upp då och då för att kolla mobilen och försöka navigera steg för steg. Då stack också batteriet iväg på mobilen väldigt snabbt.. Ibland ville jag också köra utan mobil om det tex regnade eller så. Det var hela poängen med att jag köpte en klocka också från första början så att behöva ha med mobilen var inte så kul.

Detta bidrog till att jag körde samma gamla trötta rutter hela tiden och aldrig riktigt vågade mig ut på äventyr. Gjorde jag det kunde det hända att det blev riktigt jobbigt att ta sig hem, för mycket trafik, eller bara onödigt komplicerade vägar. Man kan ju inte riktigt tänka att det är samma vägar som gäller för bilar som för cykel. Finns ofta smågator och renodlade cykelbanor som är riktigt fina som man då missar.

I kombination med att jag också fick ett sug på att börja cykla med kraftmätare för att kunna få än mer data om min kondition (som Vo2max) osv i Garmin, och min klocka inte stödjer dessa, så tog jag slag i sak och köpte en Garmin Edge 1040. Jag velade länge mellan 540, 840 och 1040. Hittade en 1040 för ungefär samma pris som en 840 och slog till impulsivt. Det var något av det bästa jag har gjort! Nu kan jag sitta hemma i lugn och ro och planera rutter via Strava eller Garmin Connect och sedan ut och köra. Det är nämligen så att navigation direkt på datorn förvisso fungerar men det blir bättre rutter om man sparar det som en bana externt och sedan för över det till datorn. Samt smidigare.

En grej jag upptäckte var hur himla liten 1040 var i verkligheten. Den är ungefär så stor jag föreställde mig en 840 skulle kännas och då hade jag ändå kollat på massor av reviews och bilder innan där folk håller i båda. Jag är verkligen glad att jag tog en 1040 för det finns inte en chans att jag skulle kunna göra samma saker (använda touchskärmen under turen tex) och se lika bra på en 840 tex, det hade varit alldeles för litet.

Så mitt tips är väl att dator är värt varenda spänn och skulle råda dig att spara ihop till en lite dyrare variant då det bara skiljer några tusenlappar mellan en Garmin Edge Explore 2 (lite mer budgetvariant) och en Garmin Edge 840, någon/några ytterligare för en 1040 som var förra flaggskeppsmodellen. Har tyvärr inte kollat på Wahoo och liknande då dom verkade lite för tråkiga för mig tyvärr samt att jag redan är fast i Garmins produkter sedan innan (klocka, våg),
Tack för din återkoppling och förslag! Precis samma problem som du hade när du bara körde klocka har jag också. Börjar komma till det stadiet i träningen där jag ser resultat, och samtidigt känner att det är dags att uppgradera lite, bara plånboken som stretar emot egentligen. Tack för ett så bra svar.

Köpråd billig cykeldator
Jag hänger på Garmin-tåget.

Jag hittade en Garmin Edge 530 på Blocket för 1000kr för ett par år sedan. Funkade utmärkt att planera ruter på mobilen och följa på datorn. Efter lite mer än ett år hittade jag en 1040 på Blocket för 3000kr (detta då jag ville ha en större skärm), och kunde då sälja 530:n för 1500kr.

Med detta sagt, min rekommendation: fastställ din budget och köp det Garmin som passar, de är alla bra (min personliga uppfattning).
Tack för ett bra och tydligt svar, hur stor skillnad och vilka skillnader ser du att det är mellan dessa olika du har haft, förutom skärmstorlek?

Köpråd billig cykeldator
Vad tänker ni om Wahoo Elemnt Bolt? V1, inte den nya V2.
Såg att de ändå gick relativt billigt på exempelvis Tradera och liknande, är det ett annat kort att kasta in i leken?

Köpråd billig cykeldator
IGPSport,
https://bikable.se/tillbehor/cykeldator-tillbehor/cykeldatorer/igpsport-bsc300t-gps-cykeldator.
Har en själv och är mycket nöjd med den. I stort sett det enda den inte kan som Garmin kan är att kunna söka adresser direkt i datorns karta, men det går via appen som man kopplar till datorn. Riktigt batterisnål, körde 3 tim idag och den drog 5% med rullande kartnavigering, spårritning och bluetooth till telefonen. Prisskillnaden till Garmin är ganska betydande, men inte funktionen. Har en Garmin Edge också men numera så väljer jag IGPS,en istället.
Som sagt en trevlig dator till ett vettigt pris.
/steen

Köpråd billig cykeldator
Inte om du vill titta på karta
Det går alldeles utmärkt att följa en rutt på en Bolt V1, även små grusvägar i främmande land.
Faktiskt bättre med Bolten än med Roam V2 i just det avseende. Wahoo har nämligen fått för sig att använda färger som knappt går att urskilja från bakgrunden när det gäller stig i V2 medan Bolten använder ett svart streck på en vit bakgrund.
.

Senast ändrad:
Köpråd billig cykeldator
IGPSport,
https://bikable.se/tillbehor/cykeldator-tillbehor/cykeldatorer/igpsport-bsc300t-gps-cykeldator.
Har en själv och är mycket nöjd med den. I stort sett det enda den inte kan som Garmin kan är att kunna söka adresser direkt i datorns karta, men det går via appen som man kopplar till datorn. Riktigt batterisnål, körde 3 tim idag och den drog 5% med rullande kartnavigering, spårritning och bluetooth till telefonen. Prisskillnaden till Garmin är ganska betydande, men inte funktionen. Har en Garmin Edge också men numera så väljer jag IGPS,en istället.
/steen
Har den även uppladdning direkt till Strava? Kan du skapa dina egna pass, likt Garmin Connect på IGPS också?
Sorry, inte meningen med tusen frågor...

Köpråd billig cykeldator
Har den även uppladdning direkt till Strava? Kan du skapa dina egna pass, likt Garmin Connect på IGPS också?
Direktuppladdning är jag liten osäker på då jag inte är någon Strava-åkare. Men vad jag vet så är den kompatibel med Strava, TrainingPeaks och Komoot. Var inne och kollade i appen och man kan bygga pass med olika intensitet, tid och mål med passet. Det jag kan läsa mig till i manualen så står det "you can easily access data from past and planned cycling activities, as well as create new training goals." Inget jag använder mig av, men det finns tydligen möjligheter.

Köpråd billig cykeldator
IGP finns med på listan men utan närmare information
IMG_2664.webp

Köpråd billig cykeldator
IGPSport,
/steen
Hej!
Vad händer med pekskärmen vid regn?
Använder själv mobilen som navigator ibland, och när det regnar på den med skärmen i olåst läge så kan precis vad som helst öppnas, galleri, webläsare, andra appar och what not...men för det mesta försvinner kartan (som är det enda man vill se 🙃 )

Köpråd billig cykeldator
Hej!
Vad händer med pekskärmen vid regn?
Använder själv mobilen som navigator ibland, och när det regnar på den med skärmen i olåst läge så kan precis vad som helst öppnas, galleri, webläsare, andra appar och what not...men för det mesta försvinner kartan (som är det enda man vill se 🙃 )
Här kan man se vad som händer med en Edge 1040 i regn – YT buggar för mig så kan inte kolla själv, men gissar att det går rätt bra av kommentarerna att döma. Själv har jag en Explore 2 och är nöjd med den, har inte cyklat i regn särskilt mycket men minst ett tillfälle och minns inga problem. Tyckte större skärm + färg (och så USB-C) på Exploren var ett stort lyft från Wahoo Bolt 1 (använder den primärt för navigering).

Köpråd billig cykeldator
Ja, jag har en Bolt v1. Den laddar upp till Strava (och andra sajter om man vill), du kan ruttplanera hemma, den kan ta in data från pulsband och effektmätare och om du har en smart trainer (Wahoo) kan du ladda träningspass och styra trainern med en Bolt.

Köpråd billig cykeldator
Lånar tråden lite.
Har återigen börjat fundera på en cykeldator istället för att bara använda telefonen, mest p.g.a. batteritid och -hälsa men också för att telefonen blir mer utsatt på styret.

Jag använder idag telefonen främst för Strava, ibland med pulsband, men också för att navigera efter förplanerade rutter. I nödfall även för livenavigering men det kan jag alltid fortsätta använda telefonen till.
Önskemål på dator är därför
* Strava-integration
* Möjlighet att följa planerade rutter, gärna från Komoot (via GPX kanske?)
* Bra skärm så att navigering blir enkel
* Inte vansinnigt dyr
* Absolut inga abonnemang

Har sneglat lite på Explore 2. Är jag på rätt spår eller finns det lämpligare alternativ?

Just det, främst grus och asfalt. Kommer nog inte använda den i skogen (men gör inget om det funkar också).

Edit: Har sneglat på Elemnt Bolt 2 också. Hur står den sig?

Senast ändrad:
Köpråd billig cykeldator
Lånar tråden lite.
Samma för mig
Jag använder idag telefonen främst för Strava, ibland med pulsband
Vilken telefon och vilket pulsband?
Och antagligen även: vilken app i telefonen använder du?

för att navigera efter förplanerade rutter. I nödfall även för livenavigering men det kan jag alltid fortsätta använda telefonen till.
* Strava-integration
* Inte vansinnigt dyr

Har sneglat lite på Explore 2. Är jag på rätt spår eller finns det lämpligare alternativ?
Enl garmin skall Strava segment fungera på både Edge Explore och Explore 2
(Men jag har bara gratis Strava så jag har inte använt det själv)

Köpråd billig cykeldator
Varför inte en telefon bara? Inom MC-offroad så har Garmin länge varit dominerande för navigation men håller nu på att dö ut helt. Folk använder istället olika stöttåliga och vädertåliga androidenheter. Dom olika appar som utvecklas för Android och navigering offroad är totalt överlägsna det som Garmin kan erbjuda. Är det för att telefonerna är för stora på en cykel eller varför används fortfarande cykeldatorer?

Köpråd billig cykeldator
Varför inte en telefon bara? Inom MC-offroad så har Garmin länge varit dominerande för navigation men håller nu på att dö ut helt. Folk använder istället olika stöttåliga och vädertåliga androidenheter. Dom olika appar som utvecklas för Android och navigering offroad är totalt överlägsna det som Garmin kan erbjuda. Är det för att telefonerna är för stora på en cykel eller varför används fortfarande cykeldatorer?
Batteritiden är väl en anledning. På en MC kan man ju ha permanent laddning. Utsattheten är en annan, gissar att de flesta inte vill köra med en särskild telefon utan sin vanliga, då skall den kanske sättas i ett klumpigt skal eller annat. Om man skall ha en stöttålig och vädertålig androidenhet så låter det som att man skall köpa en telefon till, då kan man lika gärna lä'gga pengarna på en dedikerad dator. Sen finns det nog ingen app till en telefon som registrerar så mycket träningsdata som en cykeldator gör. Visst, skall man bara navigera så funkar det ju bra. Så jo, det finns ett antal skäl till en dator.

Köpråd billig cykeldator
Ok, ja batteritiden kan ju bli ett problem. Dom flesta som kör med Android på MC använder en dedikerad telefon eller platta och har sin vanliga telefon i tryggt förvar i fickan.

Köpråd billig cykeldator
Samma för mig

Vilken telefon och vilket pulsband?
Och antagligen även: vilken app i telefonen använder du?

Enl garmin skall Strava segment fungera på både Edge Explore och Explore 2
(Men jag har bara gratis Strava så jag har inte använt det själv)
Min vanliga Iphone 13 Mini, Strava till inspelning och Komoot till navigering (generellt). Billigt pulsband från Net-on-Net.

Varför inte en telefon bara?
Det gör jag idag. Byter till ett skal som matchar fäste på styret.

Batteritiden är väl en anledning.
Utsattheten är en annan, gissar att de flesta inte vill köra med en särskild telefon utan sin vanliga, då skall den kanske sättas i ett klumpigt skal eller annat.
Dessa anledningar. Batteriet går, och blir säkert sämre också när skärmen är på hela tiden för navigeringen.
Tänker också på utsatthet vid olycka samt alla vibrationer som den säkert inte är designad för.

Köpråd billig cykeldator
Lånar tråden lite.
Har återigen börjat fundera på en cykeldator istället för att bara använda telefonen, mest p.g.a. batteritid och -hälsa men också för att telefonen blir mer utsatt på styret.

Jag använder idag telefonen främst för Strava, ibland med pulsband, men också för att navigera efter förplanerade rutter. I nödfall även för livenavigering men det kan jag alltid fortsätta använda telefonen till.
* Strava-integration
* Inte vansinnigt dyr

Just det, främst grus och asfalt. Kommer nog inte använda den i skogen (men gör inget om det funkar också).

Edit: Har sneglat på Elemnt Bolt 2 också. Hur står den sig?
Bolten uppfyller alla krav. Och har dessbättre inte touchscreen utan knappar. Är du inte extremt felsynt räcker skärmens storlek väl till för navigation.

Köpråd billig cykeldator
Bolten uppfyller alla krav. Och har dessbättre inte touchscreen utan knappar. Är du inte extremt felsynt räcker skärmens storlek väl till för navigation.

Tenderar att hålla med, skärmens storlek betyder inte så mycket vid navigering IMHO.

Köpte en 1040 för 2 år sedan, innan dess hade jag en gammal 800. Själva navigeringen på skärmen är inte bättre med 1040. Visst, marginellt lite bättre färger och liiite större, och 800 var lite sen ibland. Men pilarna syns oavsett storleken. Och att kolla kartan, och t.ex. zooma ut för att hitta är bara att glömma tycker jag. Väldigt omständligt och primitivt och frustrerande på bägge.

Möjligt att den blåa pluppen som symboliserar ens position inte fanns på 800, men kanske på nyare 8xx? Den är iaf bra eftersom nedräkningen av hur långt det är till man ska ta av laggar, är det då lite klurigt med flera korsningar och t.ex. cykelbanor nära varann så är det bra med den pluppen. Och pluppen är ackurat.

Så för navigeringen anser jag att skärmens storlek inte spelar någon roll egentligen. Hade det varit en bättre karta och enklare hantering så hade det iofs betytt en del.

För övriga funktioner så gillar jag den större skärmen på 1040.

Köpråd billig cykeldator
Jag tror att folk lägger olika betydelse i navigering? Några tänker nog "följa rutt där man får uppmaningar om att svänga mm" och andra "hm, var befinner jag mig på kartan och vilka roliga vägar kan jag välja härifrån".

Köpråd billig cykeldator
Så kan det vara.
Jag menar just det första, instruktioner för att följa en förbestämd rutt utan att köra vilse.
Komoot-appen tycker jag funkar rätt bra. Den indikerar när man kommer till en punkt där vägen delar sig så att man är beredd att välja rätt väg. Har inte kört med någon form av ljud- eller röstindikation utan endast kolla på skärmen. Dock försöker Komoot alltid att lista ut vilken väg du befinner dig på vilket inte funkar klockrent om man till exempel är på en cykelväg bredvid en gata.

Köpråd billig cykeldator
Jag tror att folk lägger olika betydelse i navigering? Några tänker nog "följa rutt där man får uppmaningar om att svänga mm" och andra "hm, var befinner jag mig på kartan och vilka roliga vägar kan jag välja härifrån".
Precis. I mitt inlägg om att androidbaserade system tar över offroadmarknaden så menar jag med navigering att kunna växla mellan olika appar med olika kartmaterial för att dels se vart man är och vad som finns runt omkring, dels följa på förhand inlagda rutter men även att bara få vägbeskrivning till ett givet mål.
Det är just att kunna växla mellan tex Trailforks, Strava, google earth, lantmäteriets kartor etc som jag ser som den stora fördelen med en telefon. Finns det cykeldatorer som klarar det?

Köpråd billig cykeldator
Det finns väl som kan växla kartunderlag ja, eller kan man bara ha en karta laddad i taget?
Jag kör med mobil och klocka på styret men jag hade behövt en cykeldator för att enklare kunna följa en förutbestämd slinga.

Köpråd billig cykeldator
Det finns väl som kan växla kartunderlag ja, eller kan man bara ha en karta laddad i taget?
I "alla" Garmin Edge sedan Edge 705 (snart 20 år sedan!) kan man ha flera kartor sparade i GPSen och det går även att ha flera aktiverade samtidigt.
Men man ser bara en karta, den som hamnar överst och då "skriver över" de andra aktiverade kartorna
Undantaget är transparenta overlays som tex det från Trailforks

Jag kör med mobil och klocka på styret men jag hade behövt en cykeldator för att enklare kunna följa en förutbestämd slinga.
En Gramin Edge Explore (eller Explore 2) borde funka bra för det.

Att följa en nedladdad rutt brukar funka bäst om man har samma karta aktiverad i GPSen som användes när rutten ritades
Nuförtiden betyder det oftast OSM, vilket också är den förinstallerade kartan I Garmin Edge sedan några generationer.

Köpråd billig cykeldator
I "alla" Garmin Edge sedan Edge 705 (snart 20 år sedan!) kan man ha flera kartor sparade i GPSen och det går även att ha flera aktiverade samtidigt.
Men man ser bara en karta, den som hamnar överst och då "skriver över" de andra aktiverade kartorna
Undantaget är transparenta overlays som tex det från Trailforks

En Gramin Edge Explore (eller Explore 2) borde funka bra för det.

Att följa en nedladdad rutt brukar funka bäst om man har samma karta aktiverad i GPSen som användes när rutten ritades
Nuförtiden betyder det oftast OSM, vilket också är den förinstallerade kartan I Garmin Edge sedan några generationer.
Ja, jag kommer att landa där. Jag kör mest på samma ställe så behövet är inte akut

Köpråd billig cykeldator
Hej!
Jag har aldrig haft en cykeldator förut, till idag har jag reggat alla mina cykelpass med min klocka, men känner att det är dags för nästa steg. Jag har inga speciella krav på märke, och har inget pulsband eller liknande tillbehör heller, än så länge.

Vad har ni för tips på billiga cykeldatorer? Vad ser ni för fördelar med en cykeldator?
Det ligger en Roam V2 på K&S just nu för 2'. Åtminstone billigt för en sån.

Köpråd billig cykeldator
Det ligger en Roam V2 på K&S just nu för 2'. Åtminstone billigt för en sån.
Version 3 på ingång, så borde kanske gå att pruta på?

Köpråd billig cykeldator
Både Explore 2 och Bolt 2 ligger bra till. Har läst lite om dem och nu återstår bara att fatta beslut (ena, andra eller ingen).
Explore lockar med större skärm men Bolt 2 med enkelhet och lägre pris. Touch screen borde man klara sig utan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp