Sram DUB v kedjestag

stenfisk

Aktiv medlem
Sram DUB v kedjestag
Håller på att tappa det...

Ämne för nytt bygge: "modern" stålram. Genomgående axlar, BSA-gängat, skivbromsar, avsmalnande gaffelrör och allt annat som är gott på denna jord. Till problemet. Halva grejen med att bygga ny cykel var att prova på elektroniska växlar, Srams Etap specifikt. Sagt och gjort var delar beställda och allting verkade frid och fröjd. Tills det förbannade vevpartiet skulle på. Rival 43/30 Wide parti ska in i en 68mm DUB hylsa. Kikar upp Srams manual och ser att de vill ha 2x2,5mm spacers mellan vevlager och ram, check. Vidare ska man ha 3mm spacer NDS och 7,5mm DS - ingen fara så långt. Väl till installation - om jag bombar ned med 54nm, som ordinerat, har jag någon millimeter tillgodo på vänster kedjestag, och lite mer på höger - känns tight. Inte nog med det så finns det absolut noll möjlighet att justera pre-load, eftersom vevpartiet redan är så hårt åtdraget.

Har försökt leka med olika kombinationer av spacers, men allting ger samma resultat. Med färre spacers fungerar själva vevlagret bättre, men vevarmarna slår i kedjestagen. Med fler spacers klarar sig kedjestagen från massaker men vevlagret slutar fylla sin funktion.

Börjar misstänka att kedjestagen helt enkelt är för breda just där vevarmen går, känns som en helt orimlig miss för den som konstruerat ramen dock.

Fattar inte riktigt om jag missar någonting? Är ramen helt enkelt är inkompatibel med Srams vevpartier? Vad göra nu?

Sram DUB v kedjestag
Har försökt leka med olika kombinationer av spacers, men allting ger samma resultat. Med färre spacers fungerar själva vevlagret bättre, men vevarmarna slår i kedjestagen. Med fler spacers klarar sig kedjestagen från massaker men vevlagret slutar fylla sin funktion.

Börjar misstänka att kedjestagen helt enkelt är för breda just där vevarmen går, känns som en helt orimlig miss för den som konstruerat ramen dock.

Fattar inte riktigt om jag missar någonting? Är ramen helt enkelt är inkompatibel med Srams vevpartier? Vad göra nu?
Vad säger tillverkaren av ramen?

Sram DUB v kedjestag
Vad säger tillverkaren av ramen?

Egentligen inget mer än att denne inte minns vilket vevparti som var tilltänkt. Nog för att ett för brett kedjestag inte skulle vara det enda som är kaiko med ramen för den delen, men känner inte för att hålla på med någon häxjakt. Jag tog en gamble och köpte en ram som jag visste inte hade samme QC som ett stort märke osv.

Sram DUB v kedjestag
Egentligen inget mer än att denne inte minns vilket vevparti som var tilltänkt. Nog för att ett för brett kedjestag inte skulle vara det enda som är kaiko med ramen för den delen, men känner inte för att hålla på med någon häxjakt. Jag tog en gamble och köpte en ram som jag visste inte hade samme QC som ett stort märke osv.
Köpt beg eller ny? Vid det senare kanske fabrikören kan vägleda (vilket denne kanske kan ändå)? Om den inte är gjord i ett skjul i Peru förstås...

Sram DUB v kedjestag
Det kan vara något fel på ramen men det kan också vara att den är gjord för MTB-vevparti.

Funderade en stund på om det kan vara tänkt att köra 1x med MTB-vevar, brukar de ha längre axel eller bara mer offset på dreven? Noterar att NX bland andra har större siffra för chainline, men ingen direkt info om axellängd, vilket jag gissar är den faktor som är mest intressant för mig.

Sram DUB v kedjestag
Köpt beg eller ny? Vid det senare kanske fabrikören kan vägleda (vilket denne kanske kan ändå)? Om den inte är gjord i ett skjul i Peru förstås...

Köpt oanvänd beg. Har haft kontakt med fabrikör ang vevlagerhylsa, som är lödd 180 grader fel på längden (dvs bsa-gängan blir tvärtom hur den ska vara). Men vet faktiskt inte riktigt vilken fråga denne skulle kunna svara på mer än jag frågat. Gjord i Sverige, men i skala skjul tror jag.

Funderat lite på 4-kantsvev, känns som den enklaste lösningen, om inte det finns några MTB-vevar man kan byta drev på kanske.

Sram DUB v kedjestag
Surigt.

Det hjälper inte med fler tunna distanser med samma totalbredd vid lagret? Då brukar det ju gå att flytta runt placering lite... Är bredden mellan stagen för bred är det kört, annars borde det ju gå att ändra placeringen.

Fyrkantslager kommer inte göra dig lycklig.

Sram DUB v kedjestag
Sram har offset inåt på Mtb klingor med -3 och -6 i alla fall, är mtb wide samma bredd som landsvägs wide?

Gamla Shimano vevar med t.ex bcd 104 går ju att lägga brickor bakom klingan och göra sin egen kedjelinje, fusk, men ack så enkelt (om allt annat stämmer...).

Sram DUB v kedjestag
Funderade en stund på om det kan vara tänkt att köra 1x med MTB-vevar, brukar de ha längre axel eller bara mer offset på dreven? Noterar att NX bland andra har större siffra för chainline, men ingen direkt info om axellängd, vilket jag gissar är den faktor som är mest intressant för mig.

Nej, axellängd till road DUB Wide och vanlig MTB vevlager är samma. MTB vevarmarna böjer längre utåt för att undvika bredare kedjestag.

Sram DUB v kedjestag
Rival 43/30 Wide parti ska in i en 68mm DUB hylsa. Kikar upp Srams manual och ser att de vill ha 2x2,5mm spacers mellan vevlager och ram, check. Vidare ska man ha 3mm spacer NDS och 7,5mm DS - ingen fara så långt.
Har du verkligen läst tabellen korrekt? Det där känns inte alls rätt.

SRAM road standard/icke-wide med BSA-68 lager skall endast ha 3 mm spacer på drivsidan. Wide axel är 5 mm längre, och bör därmed för BSA-68 mycket riktigt ha 2,5 mm spacers "före" lagret (eller inga sådana spacers om ramen är BSA-73) och efter lagret samma 3 mm spacer på drivsidan.

Den andra spaceruppsättningen med 3 mm på icke-drivsidan och 7,5 mm på drivsidan är jag rätt säker på endast gäller om din ram har annan typ av lager än BSA (eller om du har BSA-68 men väljer att inte sätta spacers på insidan). Har man någon form av PressFit sätter man ju aldrig en spacer mellan lagret och ramen, därav att det istället behövs större spacers på utsidan.

Håller själv på att bygga en ny hoj precis nu med DUB och verkar ha fått ett måndagsex av just ett BSA-lager. Bägge sidor verkar snurra bra, men med axeln intryckt så den går över bägge lagren låter det som att axeln skrapar mot plaströret mellan lagren. Slutade med att jag tog ett lager från annan cykel och då blev det tyst…

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag
Surigt.

Det hjälper inte med fler tunna distanser med samma totalbredd vid lagret? Då brukar det ju gå att flytta runt placering lite... Är bredden mellan stagen för bred är det kört, annars borde det ju gå att ändra placeringen.

Fyrkantslager kommer inte göra dig lycklig.

Har lekt med, i mitt tycke i alla fall, ganska många olika kombinationer av spacers lite här och var. Tycker tyvärr grundproblemet återstår. Känns liksom som att axeln är för kort oavsett spacers. Vad jag sett ska man kunna justera preload med hjälp av ringen på NDS men den kan jag inte röra oavsett vilken kombo jag provar, vilket torde betyda att vevarna trycks in i lagret snarare än varandra, på grund av att axeln i sig är för kort? Låter ju helt orimligt, med tanke på att dub-lager verkar funka för de flesta andra.

Sram DUB v kedjestag
Känns liksom som att axeln är för kort oavsett spacers.

Som jag skrev tidigare tror jag inte att det är problemet. Du får axeln att passa bra, eller? Vevarmen klarar inte kejdestaget, det är en helt annan sak.

EDIT: DUB Road Wide på 68 mm BSA behöver 2,5 mm distans vänster och 5,5 mm distans på högersidan.

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag
Har lekt med, i mitt tycke i alla fall, ganska många olika kombinationer av spacers lite här och var. Tycker tyvärr grundproblemet återstår. Känns liksom som att axeln är för kort oavsett spacers. Vad jag sett ska man kunna justera preload med hjälp av ringen på NDS men den kan jag inte röra oavsett vilken kombo jag provar, vilket torde betyda att vevarna trycks in i lagret snarare än varandra, på grund av att axeln i sig är för kort? Låter ju helt orimligt, med tanke på att dub-lager verkar funka för de flesta andra.
Har du provat att sätta ihop allt utanför ramen? Kanske kan ge något...

Sram DUB v kedjestag
Har du verkligen läst tabellen korrekt? Det där känns inte alls rätt.

SRAM road standard/icke-wide med BSA-68 lager skall endast ha 3 mm spacer på drivsidan. Wide axel är 5 mm längre, och bör därmed för BSA-68 mycket riktigt ha 2,5 mm spacers "före" lagret (eller inga sådana spacers om ramen är BSA-73) och efter lagret samma 3 mm spacer på drivsidan.

Den andra spaceruppsättningen med 3 mm på icke-drivsidan och 7,5 mm på drivsidan är jag rätt säker på endast gäller om din ram har annan typ av lager än BSA (eller om du har BSA-68 men väljer att inte sätta spacers på insidan). Har man någon form av PressFit sätter man ju aldrig en spacer mellan lagret och ramen, därav att det istället behövs större spacers på utsidan.

Håller själv på att bygga en ny hoj precis nu med DUB och verkar ha fått ett måndagsex av just ett BSA-lager. Bägge sidor verkar snurra bra, men med axeln intryckt så den går över bägge lagren låter det som att axeln skrapar mot plaströret mellan lagren. Slutade med att jag tog ett lager från annan cykel och då blev det tyst…

Vi har båda rätt och fel ser jag nu!

Jag måste ha läst i MTB guiden hela tiden... Road BSA 68 Wide ska ha 2,5mm + 4,5mm yttre spacers, och INGA mot ramen i sig! I mitt försvar är det då inte jag som klantat mig, eftersom vevlagret installerades av min LBS, som i andra ärenden varit en otrolig hjälp.

Om jag då gör om och gör rätt borde följande hända tänker jag: axelns effektiva längd blir "längre", som följd av att lagret blir 5mm smalare. Dreven hamnar närmre ramen - vilket borde vara okej, har ganska gott om plats just där.

Men... Borde inte vevarm - kedjestag bli samma story? I och för sig kan jag då välja var jag behöver fler spacers, snarare än att 5mm går åt mellan ramen och vevlagret.

Jag gör ett försök med att faktiskt följa rätt tabell, så får vi se om det lirar. Misstänker kanske ändå att stagen är för breda, men tänker att jag ska eliminera allt jag kan gjort fel först.

Tack för bra upplysning!

Sram DUB v kedjestag
Som jag skrev tidigare tror jag inte att det är problemet. Du får axeln att passa bra, eller? Vevarmen klarar inte kejdestaget, det är en helt annan sak.

EDIT: DUB Road Wide på 68 mm BSA behöver 2,5 mm distans vänster och 5,5 mm distans på högersidan.

Axeln passar dåligt hur jag än gör, antingen kläms vevlagret ihop av trycket som krävs för att de ska sätta sig i varandra ordentligt, eller så finns det massor med frirum för vevarna att röra sig.

Edit: tror nog fortfarande att kedjestagen är för breda helt ärligt, men vill utesluta allt jag kan.

Sram DUB v kedjestag
Men... Borde inte vevarm - kedjestag bli samma story? I och för sig kan jag då välja var jag behöver fler spacers, snarare än att 5mm går åt mellan ramen och vevlagret.
Nej? Standard är som sagt endast 3 mm spacer på drivsidan. På andra sidan används ingen spacer eftersom kompressionsringen redan tar upp motsvarande utrymme.

Wide är 5 mm bredare Har du inte någon dumhet i form av asymmetriskt vevlagerhus (Cannondale och Cervelo till exempel har väl roat sig med sådant) behöver du lägga till 2,5 mm på varje sida, därav att tabellen då säger 5,5 mm spacer på drivsidan och 2,5 mm på den andra.

Du måste använda rätt antal spacers plus/minus den marginal som kompressionsringen ger. Sätter du dit för lite spacers kommer axeln (även med ringen max expanderad) att glappa i sidled. Sätter du för mycket spacers kommer du belasta/klämma ihop lagret i sidled och/eller (beroende på om du drar åt tillräckligt eller ej) inte få fast spindeln på axeln, som då kommer glappa och äta upp varandra.

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag
Ja, en DUB ska nog inte shimsas. Kedjelinje går att flytta med klinga men vevarna sitter där de sitter.
Det borde gå att mäta över chain stay

Sram DUB v kedjestag
Nej? Standard är som sagt endast 3 mm spacer på drivsidan. På andra sidan används ingen spacer eftersom kompressionsringen redan tar upp motsvarande utrymme.

Wide är 5 mm bredare Har du inte någon dumhet i form av asymmetriskt vevlagerhus (Cannondale och Cervelo till exempel har väl roat sig med sådant) behöver du lägga till 2,5 mm på varje sida, därav att tabellen då säger 5,5 mm spacer på drivsidan och 2,5 mm på den andra.

Du måste använda rätt antal spacers plus/minus den marginal som kompressionsringen ger. Sätter du dit för lite spacers kommer axeln (även med ringen max expanderad) att glappa i sidled. Sätter du för mycket spacers kommer du belasta/klämma ihop lagret i sidled och/eller (beroende på om du drar åt tillräckligt eller ej) inte få fast spindeln på axeln, som då kommer glappa och äta upp varandra.

Då är jag med. Provar med 3mm på DS och ser vad det ger för resultat, tack för förklaringen!

EDIT: Provade som du sa, blir rätt med spacers och lagret samt vevparti funkar fint. Tyvärr är överlappet med höger kedjestag 3-5mm och vänster ca 1mm.

EDIT 2: När preload-ringen används som den ska givetvis.

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag
Vilket dub lager har du är det ett T47 eller ett Mtb lager.

BSA!
Ja, en DUB ska nog inte shimsas. Kedjelinje går att flytta med klinga men vevarna sitter där de sitter.
Det borde gå att mäta över chain stay

Tänker att med ex fyrkantslager kan man medvetet offra lite kedjelinje för bättre frigång av vevarmarna genom att använda ett längre.

Sram DUB v kedjestag
Efter en genomgång av Srams spacersystem (tack @Mayhem) så visar det sig som jag skrivit i en ovan edit att vevarna inte bara tar i kedjestagen utan totalt krockar med dem. På drivsidan snackar vi flera millimeter fel och på nds är det alldeles för nära för att man ska vara bekväm.

Dags att jaga ny ram?

Sram DUB v kedjestag
Som jag skrev tidigare behöver du en bredare veveparti. Ramen är inte lämpad till lvg-vevparti. En MTB vevparti (DUB eller annat) skulle passa, men det finns också vevpartier med bredde emellan.

Sram DUB v kedjestag
Som jag skrev tidigare behöver du en bredare veveparti. Ramen är inte lämpad till lvg-vevparti. En MTB vevparti (DUB eller annat) skulle passa, men det finns också vevpartier med bredde emellan.

Förstår din tanke, men har svårt att tänka mig att man bygger en gravel/allroad ram endast för användning med ett MTB vevparti, istället för typ rival xplr, som känns lite mer typiskt? Även om ramen skulle vara 1x only tänker jag.

Om man kör MTB vevar kan man väl iofs köra direct mount som möjliggör även 2x. Tips på vettiga mtb-vevar man skulle kunna prova?

Sram DUB v kedjestag
Jag skulle ville undvika MTB vevparti för att de har önodig stor q-factor. Hur breda är dina kedjestag vid spetsarna av vevarmarna?

Jag har en Cannondale gruscykel där kedjestagen är 118 mm breda vid vevarmsspetsen. Tror inte att den klarar DUB Wide lvg-vevarmar. Cykeln kam med en Cannondale vevparti (157 mm q-factor) och har nu ett Garbaruk vevparti (fin men dyr).

Sram DUB v kedjestag
Jag skulle ville undvika MTB vevparti för att de har önodig stor q-factor. Hur breda är dina kedjestag vid spetsarna av vevarmarna?

Jag har en Cannondale gruscykel där kedjestagen är 118 mm breda vid vevarmsspetsen. Tror inte att den klarar DUB Wide lvg-vevarmar. Cykeln kam med en Cannondale vevparti (157 mm q-factor) och har nu ett Garbaruk vevparti (fin men dyr).

Sprang ned o tog ett mått nu, landar på 130mm mellan kedjestagen, med 170mm vevar.

Känns som q-faktorn blir enorm hur man än gör med så breda stag?

Sram DUB v kedjestag
Sprang ned o tog ett mått nu, landar på 130mm mellan kedjestagen, med 170mm vevar.

Känns som q-faktorn blir enorm hur man än gör med så breda stag?

Ja, jag har 156 mm med 118 mm bredde vid kedjestag. Det finns några mm marginal, men inte mycket. Smala MTB vevparti har 168 mm q-factor. Mycket lägre kan du inte går. Tror inte att det finns DUB vevparti med 2x, så då behöver du också byta vevlager.

Sram DUB v kedjestag
FC-M9100-2 är 162mm. Av någon anledning är xtr alltid smalare.

Knappast lätt att få tag i.

Edit. Trodde jag kollade på m9000.
Hade missat att det fanns x2 för icke boost.
Problemet är kanske att det är hg+ eller hur funkar det på x2?

Sram DUB v kedjestag
Får klingorna plats mot kedjestagen med rätt antal spacers? Om det bara är Q-faktorn/vevarmarna som är problemet, så borde det gå att sätta en SRAM landsvägsspindel på en av deras MTB-vevar som har samma infästning med åtta små skruvar. På vevarna du köpt är spindeln integrerad med drivsidans arm men på Force är spindeln separat. Här är en spindel och klingor på Köp & Sälj:

Sram DUB v kedjestag
130 är väl typ mtb. 170q går på smidigt....160 är inte så jättevanligt ...Inte där jag letat

Känns onekligen megabrett faktiskt... känns som böjen i staget kommer för tidigt egentligen.
Ja, jag har 156 mm med 118 mm bredde vid kedjestag. Det finns några mm marginal, men inte mycket. Smala MTB vevparti har 168 mm q-factor. Mycket lägre kan du inte går. Tror inte att det finns DUB vevparti med 2x, så då behöver du också byta vevlager.

Nä, och då är jag inte supersugen på att fortsätta med ramen, just för detta syfte i alla fall. Visst, estetik är inte allt, men inte fan smäller man på ett XX eagle vevparti bara för att få det att funka, ser ju helt kaiko ut. Finns några XTR som spelar i 168mm ligan, men Shimano är ur frågan tyvärr.

FC-M9100-2 är 162mm. Av någon anledning är xtr alltid smalare.

Knappast lätt att få tag i.

Edit. Trodde jag kollade på m9000.

Nä också kikat på några XTR, men det händer inte. Lutar mer åt att transplantera alla nuvarande komponenter till en ännu inte existerande ram och göra något annat med megakedjestagscykeln. Såg att det låg en fin Émonda ALR på K&S, något sånt skulle helt klart duga, om än inte bli samma grej.

Sram DUB v kedjestag
Får klingorna plats mot kedjestagen med rätt antal spacers? Om det bara är Q-faktorn/vevarmarna som är problemet, så borde gå att sätta en SRAM landsvägsspindel på en av deras MTB-vevar som har samma infästning med åtta små skruvar. På vevarna du köpt är spindeln integrerad med drivsidans arm men på Force är spindeln separat.

Klingorna verkar få plats, inte massor med utrymme men tillräckligt så jag är bekväm iaf, pumpar inte sk. "sjuka watts".

Tänkte en stund den tanken med, ex Garbaruk kör ju lös axel också. Är vevarna verkligen så utsvängda att man får till det med en landsvägsaxel? Oavsett om det går funderar jag på om man bör. Jag är knappast det man skulle kalla en bred person, och skulle tro att 3cm + q-faktor kommer ställa till det för bekvämligheten en hel del.

Sram DUB v kedjestag
Lånar tråden med problem med just detta. Kanske kommer till samma problem som TS senare...

Försöker just nu uppgradera min stålgravel från Rival till Force AXS. Det blir då nya reglagen och vevar (E1) med 12-växlat bak (D2). Har köpt vad jag kan se rätt vevlager, DUB road wide, och det ska då ha ovanstående distanser (2,5 och 5,5) för BSA 68 enligt SRAMs tabeller och hela internet. Men i lådan ligger bara distanser i dimensionerna 2, 3 och 4,5 mm samt två inre distanser på 2 mm. Vad jag kan utläsa ur SRAM tabell så hör dessa distanser inte hemma någonstans i kombinationen road och BSA men däremot delvis med mtb och BSA.

Är det något jag missar? Har SRAM packat fel? Hur löser man detta? Ska man behöva köpa ett paket med distanser också (ca. 15 euro)?
Har hittat ett gäng trådar på reddit m.m. där andra har samma dilemma men inga svar...

Sram DUB v kedjestag
Lånar tråden med problem med just detta. Kanske kommer till samma problem som TS senare...

Försöker just nu uppgradera min stålgravel från Rival till Force AXS. Det blir då nya reglagen och vevar (E1) med 12-växlat bak (D2). Har köpt vad jag kan se rätt vevlager, DUB road wide, och det ska då ha ovanstående distanser (2,5 och 5,5) för BSA 68 enligt SRAMs tabeller och hela internet. Men i lådan ligger bara distanser i dimensionerna 2, 3 och 4,5 mm samt två inre distanser på 2 mm. Vad jag kan utläsa ur SRAM tabell så hör dessa distanser inte hemma någonstans i kombinationen road och BSA men däremot delvis med mtb och BSA.

Är det något jag missar? Har SRAM packat fel? Hur löser man detta? Ska man behöva köpa ett paket med distanser också (ca. 15 euro)?
Har hittat ett gäng trådar på reddit m.m. där andra har samma dilemma men inga svar...

Jag visste inte men hade tur att jag tittade på R2. Där finns bara 2,5 och 5,5 mm distanser med:

EDIT: der verkar sin som du fick ett vanligt DUB BSA lager.

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag

Det stämmer som du har tolkat guiden, 2,5 och 5,5 mm. Har du inte fått med dem till ditt vevlager när du beställde DUB Road Wide BSA 68, då har någon gjort fel eller skickat fel. De två distanserna skall följa med.

Sram DUB v kedjestag
Jag visste inte men hade tur att jag tittade på R2. Där finns bara 2,5 och 5,5 mm distanser med:

EDIT: der verkar sin som du fick ett vanligt DUB BSA lager.
Aha, så är det. Jag beställde https://r2-bike.com/SRAM-Force-DUB-Crankarms-Carbon-E1 och gick på "matching products" lite längre ned och köpte då vanlig DUB som det förvisso står road wide på förpackningen. Det är ju för f-n samma lager, varför kan dom inte skicka med fler distanser? Verkar för övrigt finnas tre olika DUB vevlager för BSA 68/73 och skillnaden är bara distanserna.

Läser man specen på det lager jag köpte finns inget som antyder att det inte ska passa om man inte granskat tabellen för distanser innan köp. https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Bracket-DUB-BSA-68-mm-73-mm

Sram DUB v kedjestag
Nja, det saknas ordet "Wide".
Vilket det även gör för vevarna, står Bottom bracket compatibility: SRAM DUB Road vilket det gör på fler Force vevparti. Kikade även på en Rival och där står Wide med. Håller på att skriva mail till R2 nu, hoppas på lite goodwill och att dom skickar distanser :-)

Sram DUB v kedjestag
Vilket det även gör för vevarna, står Bottom bracket compatibility: SRAM DUB Road vilket det gör på fler Force vevparti. Kikade även på en Rival och där står Wide med. Håller på att skriva mail till R2 nu, hoppas på lite goodwill och att dom skickar distanser :-)

Men då fick du inte felt vevlagret men fel vevarmarna! Jag skulle ville har icke-Wide, om det passar på cykeln.

Tillbaka
Topp