[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Kan högtarrifland snika genom att sälja till USA via dotterbolag i lågtariffland? Eller är det tillverkningsland plus tullkod som utgör basen för tariffen?
Hur funkar det för mjukvaruförsäljning typ datorprogram, spel och Europeiska appar i USA’s App Store?

[OT] Köpläge på börsen?
Kan högtarrifland snika genom att sälja till USA via dotterbolag i lågtariffland? Eller är det tillverkningsland plus tullkod som utgör basen för tariffen?
Hur funkar det för mjukvaruförsäljning typ datorprogram, spel och Europeiska appar i USA’s App Store?
Du förväntar dig att det ska vara en genomtänkt och genomarbetad plan? 😂😂😂
Detta kommer att hanteras via "deals"!

[OT] Köpläge på börsen?

Jag har varit med och gjort logistiklösningar som tillverkar saker i ett land, sen skruvar isär det litegrann och skickar till ett annat land för där det skruvades ihop igen. Vissa delar skulle skickas direkt, vissa skulle studsa i EU.
Allt för att minska tullar.
Effektiv och resurssnål logistik var inte viktigt.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag har varit med och gjort logistiklösningar som tillverkar saker i ett land, sen skruvar isär det litegrann och skickar till ett annat land för där det skruvades ihop igen. Vissa delar skulle skickas direkt, vissa skulle studsa i EU.
Allt för att minska tullar.
Effektiv och resurssnål logistik var inte viktigt.
Mänsklighetens framsteg är häpnadsväckande.

[OT] Köpläge på börsen?
Även om Trump drar tillbaka tullarna så har han orsakat stor skada genom att visa på att han saknar spärrar och att han får igenom sin galenskap i praktiken.
Det är ju inte i första hand tullarna som är problemet, det ökade kostsamma kommer skjutas vidare till slutkonsumenten. Det kommer rimligtvis leda till inflation, som bekämpas på sedvanligt vis. Inga direkta konstigheter.

Problemet är ju att det inte kan finnas en enda vettig affärsman som vill göra affärer med en sådan som trump. Tillit, ärlighet och god vilja är jag som krävs för goda affärer.

[OT] Köpläge på börsen?
Det gjordes ju många bra filmer och dokumentärer om finanskrisen 2008. När jag var i NY 2013 gick jag till dessutom en väldigt intressant tur genom kvarteren runt Wall Street där en guide pekade ut banker och försäkringsbolag som krisade i samband med att han berättade historien om deras roll i kollapsen. Så vi får väl hoppas på att nuvarande läge leder till någon sorts underhållning i efterhand.

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, jag antar att jag får vara glad att jag inte buffertsparar på ISK som aftonbladets läsare tydligen gör. (en i alla fall).
Jag har gjort precis ingenting. Har inte investerat en större summa jag borde investerat och inte heller flyttat det som borde flyttats. Den första posten ser bättre ut just nu men borde väl lägga in det i korta räntor eller nåt?

[OT] Köpläge på börsen?
Kan du också säga om vi är en dag närmare kollapsen än igår?

Jag hade behövt lite mer exakt data från framtiden att jobba med.

Skaffa en sån här !

dl2.webp

[OT] Köpläge på börsen?
IMG_3378.webp

Nämen det var ju som faan, tack snälla snälla expressen att ni uppmärksammar den dumma dumma Trump. Svält och krig och miljöförstöring, okej då MEN! Detta! kan väl ingen enda på hela planeten leva utan, det är väl inskriven som mänsklig rättighet i någon bibel till och med?

[OT] Köpläge på börsen?
Visa bilaga 761668

Nämen det var ju som faan, tack snälla snälla expressen att ni uppmärksammar den dumma dumma Trump. Svält och krig och miljöförstöring, okej då MEN! Detta! kan väl ingen enda på hela planeten leva utan, det är väl inskriven som mänsklig rättighet i någon bibel till och med?
Hur blir det med GTA6 - Zwift edition? Kommer det bli tariff där också?

[OT] Köpläge på börsen?
Var det inte bara på varor och inte på tjänster? Vart importeras varan GTA 6 från och hur fungerar tullar för produkter som säljs både som vara och tjänst och var går gränsen?

SaaS var inte uppfunnit när jag "låg i Lund"

[OT] Köpläge på börsen?
Ojdå. Nu snackar vi. Pågående licenser och abonnemang? Så långt har de kanske inte tänkt eller ska man räkna med en ordentlig smäll på it-budget? Sen, var produceras en amerikansk tjänst som driftas från Indien, supportas från Irland och hostas fan vet var (Irland?)

[OT] Köpläge på börsen?
Äh, löjliga detaljer. Han har visat upp sin tavla, det är precis så långt hans (och därmed även oss andras) fattningsförmåga räcker.

[OT] Köpläge på börsen?
Äh, löjliga detaljer. Han har visat upp sin tavla, det är precis så långt hans (och därmed även oss andras) fattningsförmåga räcker.
Nu är det nog EU vi pratar om. Deras sprit och bilar kan vi vara utan men vi har ett handelsunderskott mot US på tjänster så kanske inte så jävla smart att eskalera det till IT tjänster.

[OT] Köpläge på börsen?
Visa bilaga 761668

Ingen direkt nytta i att skriva om det i Sverige håller jag med om (även om det lite besvarar min fråga i förra inlägget ang tull på mjukvara), men jag tycker gott att denna typ av nyheter kan få spridning i USA.
Jag inbillar mig att många som röstade på Trump skiter i världsfred men är jävligt känsliga vad gäller priserna på deras pickuper, pistoler och tevespel.

[OT] Köpläge på börsen?
Ingen direkt nytta i att skriva om det i Sverige håller jag med om (även om det lite besvarar min fråga i förra inlägget ang tull på mjukvara), men jag tycker gott att denna typ av nyheter kan få spridning i USA.
Jag inbillar mig att många som röstade på Trump skiter i världsfred men är jävligt känsliga vad gäller priserna på deras pickuper, pistoler och tevespel.
Det verkar gälla tv-spel i suisse som jag antar står för sin egen tull-strategi mot den store Satan

[OT] Köpläge på börsen?
Visa bilaga 761668

Allt det där skiter jag i, men hur går det med Strava, Garmin och Wahoo???

[OT] Köpläge på börsen?
Om tre veckor har de flyttat tillverkningen till Ohio har på säker källa. Då blir det 400% på Garmin.
Enligt videon nedan kostar det 800% mer att tillverka enkla grejer, som tomma förpackningar, i USA än i Kina, om det ens är möjligt. Jag är tveksam om det räcker med 400% påslag för att tillverka GPS-klockor i USA. Nog bättre att satsa på en kinesisk eller sydkoreansk GPS-klocka i framtiden. 😄

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, det finns ju en anledning att man en gång valde att flytta ut tillverkningen. Ska man med tullar tvinga hem den blir ju prylarna inte billigare, bara att det utländskt tillverkade blir lika dyrt/dyrare som inhemskt tillverkat…

Tillbaka
Topp