Otis Bikes - Sanfran. Någon med erfarenheter?

Mustskum

Medlem
Hej Forat,

Jag ska snart gå på föräldraledighet och vill möta våren tillsammans med min knodd på en okej cykel.
Har ingen jättebudget (f-peng) och tänker mig inte över 6k, helst under.

Tanken är att montera barnsits på sadelstolpen för att kunna glida runt i stan och på grus/cykelvägar.
Men också för att kunna motionera lite på egen hand utan den lille. (pappakilon som ska bort).

har hittat ett göteborgsbaserat märke "otisbikes" där jag tycker att deras modell Sanfran verkar intressant.

Otis - SanFran

men hittar typ inga recensioner på deras hojar och undrar därför om någon här kanske har erfarenhet av märket.
Är rädd att det är snygga, avskalade hojar som inte håller någon vidare kvalitét.
Andra tips på passande cykel mottages också tacksamt!

Jag är 180 cm- och väger 80kg (ska ner till 76)
om det hjälper i tipsandet.

Allt gott.
Anton

Vad är det som är intressant med en oväxlad cykel utan skärmar, pakethållare eller några tillbehör alls för ditt tilltänkta syfte? För 6000 kr verkar du få en kinacykel från ett företag som varken skriver ut telefonnummer, adress eller org. nr. Något mer intressant måste ju gå att hitta?

Senast ändrad:
Vad är det som är intressant med en oväxlad cykel utan skärmar, pakethållare eller några tillbehör alls för ditt tilltänkta syfte? För 6000 kr verkar du få en oväxlad kinacykel från ett företag som varken skriver ut telefonnummer, adress eller org. nr. Något mer intressant måste ju gå att hitta?
Jag tänker mig versionen med Shimano Nexus 7 och tror de tillverkas i Polen.
Det som tilltalar mig är väl utseendet och att jag tänker att det är en relativt underhållsfri cykel.
Håller med om att företaget/hemsidan inte skriker kvalitét, just därför jag efterfrågar personliga erfarenheter.

har du nått tips på något intressant i samma stuk från ett mer etablerat märke?

Jag kanske var lite onödigt hård, den 7 vxl med 15% rabatt är kanske ett helt ok köp, framförallt om det är just det stuket du är ute efter.

Personligen skulle inte jag tycka att den typen av cykel, med smalt styre och 25mm däck låter som något som skulle passa mig som en transportcykel runt stan med barn. För mig så är det en cykel med bra komfort, lite bredare däck, skärmar mm.

Sen är jag överlag bara skeptiskt till postorderföretag som skall utstråla hippt, lokalt och småskaligt men är ändå helt anonyma, men de är kanske jättetrevliga och någon här har kanske erfarenhet av märket/säljaren.

Jag har inget direkt att kontra med om man inte går upp lite i pris och köper en vettig race/cityhybrid från ex Trek/Nishiki/Spec/Orbea från en butik som t.ex. TCM.

Som referens till pris så kan man ju ta Kronans oväxlade, de har ju ingen 7-vxl tyvärr. De tar 3990 ordinarie för en cykel som ser väldigt lik ut

Stålhästen har en cykel i samma stil men med utanpåliggande växlar istället.

Biltema har ju en rätt så stilren 7-vxl men den har ju tyvärr utgått

Centurium är ju ett etablerat märke, men då blir det mer pengar för samma typ av cykel

Senast ändrad:
Det är trist att cykla med sitt barn bakom rumpan. Hade jag gjort om och gjort rätt idag, hade jag valt någon trevlig lastcykel, särskilt om man har/får två i nära ålder:

För ett lite äldre barn verkar den här positionen mkt roligare:

Så finns det ju allehanda stolar att montera på styret, men det tycker jag känns lite vanskligt.

Jag kanske var lite onödigt hård, den 7 vxl med 15% rabatt är kanske ett helt ok köp, framförallt om det är just det stuket du är ute efter.

Personligen skulle inte jag tycka att den typen av cykel, med smalt styre och 25mm däck låter som något som skulle passa mig som en transportcykel runt stan med barn. För mig så är det en cykel med bra komfort, lite bredare däck, skärmar mm.

Sen är jag överlag bara skeptiskt till postorderföretag som skall utstråla hippt, lokalt och småskaligt men är ändå helt anonyma, men de är kanske jättetrevliga och någon här har kanske erfarenhet av märket/säljaren.

Jag har inget direkt att kontra med om man inte går upp lite i pris och köper en vettig race/cityhybrid från ex Trek/Nishiki/Spec/Orbea från en butik som t.ex. TCM.

Som referens till pris så kan man ju ta Kronans oväxlade, de har ju ingen 7-vxl tyvärr. De tar 3990 ordinarie för en cykel som ser väldigt lik ut

Stålhästen har en cykel i samma stil men med utanpåliggande växlar istället.

Biltema har ju en rätt så stilren 7-vxl men den har ju tyvärr utgått

Centurium är ju ett etablerat märke, men då blir det mer pengar för samma typ av cykel

Ingen fara :) Delar skepticismen.
Har läst en del om kronan och stålhästen, fina att titta på men relativt värdelösa i övrigt som jag förstått det. Har en polare som hade en stålhästen i samma stuk för ett par år sedan, den tappade ekrar efter ett par veckor. Sen att han vägde in på 95 pannor kanske inte hjälpte.

Men tack för input och tips! :)

Ingen fara :) Delar skepticismen.
Har läst en del om kronan och stålhästen, fina att titta på men relativt värdelösa i övrigt som jag förstått det. Har en polare som hade en stålhästen i samma stuk för ett par år sedan, den tappade ekrar efter ett par veckor. Sen att han vägde in på 95 pannor kanske inte hjälpte.

Men tack för input och tips! :)
Såg en Stålhästen i ett dike där styrhuvudet hade lossnat från topp- och horisontal röret - inte förtroendeingivande...

Tillbaka
Topp