Köpa Gravel, vilken, Cykelvasan, sälja MTB eller skita i det?

Förtiplus

Aktiv medlem
Har någon som brottats med ”MTB vs Gravel-frågan” input innan jag tar beslut?

Min situation:
  • Cyklar 90% grusväg, 10% lätt stig.
  • Siktar på längre rundor och mer energieffektivitet, med målet att köra Cykelvasan Öppet spår i augusti.
  • Äger:
    • En rejält sliten HT MTB (Scott Aspect 930, 2016, 3x9 Deore).
    • En ny FS MTB (Orbea Oiz H20, 2022, 1x12 XT, dropper).
Villhöver en Gravel men inte investera i två "dyra" cyklar.

Alternativ:
  1. Köpa en billig Gravel som komplement, skrota/sälja Scotten.
  2. Sälja Orbean, köpa en bättre Gravel och köra CVn på Scotten.
  3. Sälja Orbean, köpa en bättre Gravel och köra CVn på den.
  4. Behålla Orbean, köra året ut och ta beslut nästa år.
Funderingar:
  • Budget-Gravel innebär ofta 2x växlar—hur störigt är det jämfört med 1x?
    • Hatar 3x och älskar 1x, kommer 2x ligga i mitten? Fördelar vs nackdelar?
  • Cykelvasan på Gravel: värt det eller lidande? Av vad jag läst här och på andra ställen verkar det såklart görbart men inte särskilt kul.
    • Funderat lite på de som hävdar att deras gravelhojar har "dämpning" genom hur ram/sving är konstruerad. Ormolja?
Kan lägga till att min Scott är i behov av service. Aldrig servat, smörja kedjan 2ggr med 556, däcken är blankslitna med pyspunka sedan 3 år, växlar har jag nog bara hälften kvar. Men den funkar fortfarande på de vägar och stigar jag cyklar på.

För den nyfikne så är detta de cyklar jag har idag:

Å jösses. Vilket inlägg.

Säljer du din 3 år gamla "nya" mtb och har kvar skrotcykeln du ändå inte får några pengar för så får du väl en enklare gravelbike, ny. Tänker mig någonstans 10-18k.
Ja det kommer gå att cykla vasan, nej det kanske inte är superbekvämt.

Ps man måste ta hand om grejerna <3

Å jösses. Vilket inlägg.

Säljer du din 3 år gamla "nya" mtb och har kvar skrotcykeln du ändå inte får några pengar för så får du väl en enklare gravelbike, ny. Tänker mig någonstans 10-18k.
Ja det kommer gå att cykla vasan, nej det kanske inte är superbekvämt.

Ps man måste ta hand om grejerna <3
Hej, kul att du gillade mitt inlägg 👍
Det var från början minst ett a4 med text där jag gick i detalj med allt från vad jag ville ha till hur jag cyklar. Men tänkte att ingen människa kommer orka läsa. Så jag bad Ai sammanfatta till listan ovan :)

Två förtydliganden:
Min 3 år gamla mtb har rullat 1.5 mil och togs ur kartong för endast ett par veckor sedan, så om jag kan vill jag gärna behålla den. Speciellt eftersom en 22a inte var helt lätt att hitta, senare årsmodeller ville jag inte ha pga ergonomin och komponenter.

Men om jag säljer Orbean kommer budget för en Gravel ligga på 25-35tkr. Om jag inte gör det ligger den på 15-20tkr. Dvs jag kan få en skaplig Gravel men inte med alla de komponenter jag vill ha. OM jag kompromissar på något så tror jag det skulle vara att gå från 1x till 2x. Att tex få 1x men bli tvungen att skippa hydraulik känns inte aktuellt.

PS. nog vet jag det, jobbat länge på fordonsverkstad. Och "skrot" är en kraftig överdrift på en cykel som jag har väldigt kul med. Hade den varit heldämpad hade jag inte tvekat en sekund på att ha den till CVn. Men nu är den HT och jag är skraj att man får för ont i röva.

Ren kapitalförstöring antagligen att sälja Orbean om du inte fick den till fyndpris. Men visst cyklar du aldrig stig och stök utan bara grusvägar så kanske den är overkill. Behöver du pengarna för att köpa nytt? Annars gör som jag, lura dig själv att du skall sälja Orbean senare efter en utvärdering och köp en ny gravel i vettig instegsnivå. Sen glömmer du bort det och säljer inte Orbean

OM jag kompromissar på något så tror jag det skulle vara att gå från 1x till 2x. Att tex få 1x men bli tvungen att skippa hydraulik känns inte aktuellt.
Tror inte kompromissen blir på 2x vs 1x egentligen pga pris utan pga att trenden säger att gravel helst skall säljas med 1x och utbudet är större. Vill du ha 11 eller 12-delat (oavsett 1x eller 2x), hydrauliska och cf ram så blir det nog utanför budget. Men annars bör det gå att klämma in en vettig gravel tycker jag

Ren kapitalförstöring antagligen att sälja Orbean om du inte fick den till fyndpris. Men visst cyklar du aldrig stig och stök utan bara grusvägar så kanske den är overkill. Behöver du pengarna för att köpa nytt? Annars gör som jag, lura dig själv att du skall sälja Orbean sen efter en utvärdering och köp en ny gravel i vettig instegsnivå. Sen glömmer du bort det och säljer inte Orbean
Det är faktiskt ditåt det lutar, "sälja en efter sommaren" men behålla bägge. Fick den visserligen till ett bra pris.

En tanke vad gäller 1x vs 2x är ju just att MTBn har 1x. Om jag har det på en gravel med 45mm däck osv så blir de rätt nära varandra och då blir det svårare att motivera bägge. Så en gravel med 2x kanske är lösningen. Då får jag alla andra komponenter jag vill ha samt två cyklar med större differens.

EDIT: "Behöver" inte sälja. Är mer en principsak att inte skicka in för mycket pengar i hobbys. Gör oftast så med andra hobbys också (en in, en ut)

Senast ändrad:
Budget-Gravel innebär ofta 2x växlar—hur störigt är det jämfört med 1x
Inte störigt alls skulle jag vilja påstå. Jag skulle vilja påstå att just 1x vs 2x egentligen skulle vara det sista man ser som utslagsgivande. Övriga komponenter, ram, geometri, känsla, utseende, pris är viktigare

Tror inte kompromissen blir på 2x vs 1x egentligen pga pris utan pga att trenden säger att gravel helst skall säljas med 1x och utbudet är större. Vill du ha 11 eller 12-delat (oavsett 1x eller 2x), hydrauliska och cf ram så blir det nog utanför budget. Men annars bör det gå att klämma in en vettig gravel tycker jag
Njae, Jag hittar faktiskt flera inom budget med allt det där. Det som hittills alltid skickat det utanför budget är just 1x.

Inte störigt alls skulle jag vilja påstå. Jag skulle vilja påstå att just 1x vs 2x egentligen skulle vara det sista man ser som utslagsgivande. Övriga komponenter, ram, geometri, känsla, utseende, pris är viktigare
Är nog bara färgad av mina gamla ojusterade 3x. Att bli av med det där sega vänsterreglaget var fan större aha-upplevelse än att gå från HT till FS. Men även när den var ny störde jag mig på det, gillar enkelheten med ett reglage.

Vad för underlag cyklar du till vardags? Själv trampar jag runt med låsta dämpare till 95%, därför de känns överflödiga förutom de där gångerna jag ska testa en stökigare stig.
Cyklar väldigt sällan mtb men då typ motionsspår eller grus, typ.
Jagade tidigare 3 t på Vasan och tyckte att det var obehagligt att ligga och mosa på hjul efter ex en fs som inte väjer för stök osv. FS alla dagar för gubben.....

Kan du inte cykla gravel med HT Scotten? Den borde väl funka bra för det med lämpliga däck

Kan du inte cykla gravel med HT Scotten? Den borde väl funka bra för det med lämpliga däck
Jo det är ju ungefär det jag gör med den. Det jag vill uppnå med att byta den mot en gravel är mindre vikt, bli av med växlar och få lite bättre ”fartställning”.

Mycket handlar ju om att rättfärdiga en ny cykel :)

Men om jag säljer Orbean kommer budget för en Gravel ligga på 25-35tkr. Om jag inte gör det ligger den på 15-20tkr. Dvs jag kan få en skaplig Gravel men inte med alla de komponenter jag vill ha. OM jag kompromissar på något så tror jag det skulle vara att gå från 1x till 2x. Att tex få 1x men bli tvungen att skippa hydraulik känns inte aktuellt.

Njae, Jag hittar faktiskt flera inom budget med allt det där. Det som hittills alltid skickat det utanför budget är just 1x.

15K räcker ju till en fin gravel.
Cube NUROAD EX Shimano GRX610/822 1x12s 45-622 10,1 kg 1.399,00 € ≈ 15 340,07 SEK

En gravel med upp mot 50 mm däck blir utmärkt på öppen-Vasan. Och om FS-orbean inte används på det sätt den borde (=terräng) så skulle jag sälja den.

Jag tycker 2x är toppen på gravel, saknar inte 1x där. Vanliga grusvägar kör man nästan alltid på stora klingan. Lilla klingan för stigar och långa branta backar. För mig blir det väldigt lite stig med graveln men desto mer asfalt, kanske därför jag gillar 2x.

Jag tycker 2x är toppen på gravel, saknar inte 1x där. Vanliga grusvägar kör man nästan alltid på stora klingan. Lilla klingan för stigar och långa branta backar. För mig blir det väldigt lite stig med graveln men desto mer asfalt, kanske därför jag gillar 2x.

Samma här fast tvärt om. Kör väldigt lite stig men en del asfalt. Kör 1x och när jag internetcyklar tänker jag att 2x måste ju vara bäst men när jag cyklar på riktigt saknar jag extremt sällan större omfång eller mindre steg mellan växlarna, och har alltid fördelarna av 1x.

Samma här fast tvärt om. Kör väldigt lite stig men en del asfalt. Kör 1x och när jag internetcyklar tänker jag att 2x måste ju vara bäst men när jag cyklar på riktigt saknar jag extremt sällan större omfång eller mindre steg mellan växlarna, och har alltid fördelarna av 1x.
Vilken tur att man kan vara nöjd med båda varianterna då..

Liten uppdatering:
Bestämde mig till sist för en Cube Nuroad EX.
Den har verkligen alla de egenskaper och komponenter jag sökte till ett väldigt överkomligt pris. Varenda box tickad. Det var en ganska lång resa till det beslutet där jag tidigt bestämde mig för att elektroniska växlar inte var för mig. Känns ju som att essensen med cykel är just enkelhet, mekanik och inget behov av bränsle (utöver mat till föraren).

Men på morgonen som jag skulle beställa började två tankar gnaga i mig. Vore det inte klokare att köpa lokalt av en handlare? Vore inte elväxlar lite kul att prova ändå?..
När jag sen insåg att påskledigheten stod för dörren så var impulsen för stark.

En Scott Speedster Gravel 10 med SRAM är inköpt.

Så hur gick det?

Testrunda 1:
Batteritorsk efter 100m

Testrunda 2:
Växelns limit var inte ställd så den lyfte av kedjan

Inte bästa första intrycket av elektroniskt :ROFLMAO:

Nu då?
Nu återstår bara att utvärdera om gravel är för mig, om jag kan rättfärdiga att ha både Orbean och graveln. Spontant känns det som att jag vill köra CVn med Orbean innan beslut. Men vi får se hur det känns efter några månader på graveln.

PS. "Skrot-cykeln" är nu såld.

Har någon som brottats med ”MTB vs Gravel-frågan” input innan jag tar beslut?

Min situation:
  • Cyklar 90% grusväg, 10% lätt stig.
  • Siktar på längre rundor och mer energieffektivitet, med målet att köra Cykelvasan Öppet spår i augusti.
  • Äger:
    • En rejält sliten HT MTB (Scott Aspect 930, 2016, 3x9 Deore).
    • En ny FS MTB (Orbea Oiz H20, 2022, 1x12 XT, dropper).
Villhöver en Gravel men inte investera i två "dyra" cyklar.

Alternativ:
  1. Köpa en billig Gravel som komplement, skrota/sälja Scotten.
  2. Sälja Orbean, köpa en bättre Gravel och köra CVn på Scotten.
  3. Sälja Orbean, köpa en bättre Gravel och köra CVn på den.
  4. Behålla Orbean, köra året ut och ta beslut nästa år.
Funderingar:
  • Budget-Gravel innebär ofta 2x växlar—hur störigt är det jämfört med 1x?
    • Hatar 3x och älskar 1x, kommer 2x ligga i mitten? Fördelar vs nackdelar?
  • Cykelvasan på Gravel: värt det eller lidande? Av vad jag läst här och på andra ställen verkar det såklart görbart men inte särskilt kul.
    • Funderat lite på de som hävdar att deras gravelhojar har "dämpning" genom hur ram/sving är konstruerad. Ormolja?
Kan lägga till att min Scott är i behov av service. Aldrig servat, smörja kedjan 2ggr med 556, däcken är blankslitna med pyspunka sedan 3 år, växlar har jag nog bara hälften kvar. Men den funkar fortfarande på de vägar och stigar jag cyklar på.

För den nyfikne så är detta de cyklar jag har idag:
Min åsikt är att Orbean är som klippt och skuren för CV. Det kommer kännas i kroppen efter några timmar och då är det skönt att ha dämpare. du har väl 3 lägen?
Jag körde på min Oiz och hade inte valt min gravel om jag fått (körde tävlingsklass).

Jag körde även i år på min OIZ, och hade knappt klarat loppet på min gravel. Jag har problem med ryggen och fick tyvärr samma bekymmer även i år. Med bara en flexande sadelstolpe istället för dämpare hade det nog varit ännu värre. Utför hade gravel varit riktigt bra, men på många andra partier är en MTB klart bättre för mig. Nästa år blir det alltså ingen gravel heller! Gravel funkar bra om jag hade kört i ett kompisgäng, men om målet är att ta sig till Mora så snabbt som möjligt är dämpare och breda däck ett självklart val. Jag körde dessutom med dämparna i mittenläget nästan hela loppet.

Senast ändrad:
Att de 7 snabbaste i mål på Öppet Spår var gravel samt att vinnaren hade kommit ca topp 50 på lördagen säger väl en del.

Men från mig, en vanlig +40 småbarnsfarsa med endast 6 månaders träning. Dessförinnan helt inaktiv och väldigt osunt leverne i många år:
För mig funkade Graveln utmärkt. Till vardags på mina grus- och stigrundor i Sörmland är Gravel helt överlägset, inget snack. Men inför Vasan var jag klart nervös. Valde den dels för att många kört gravel och menar på att det är finemang. Men också för utmaningen. Jag gillar tillfredsställelsen av att ha en allround hoj till alla typer av lopp. Har kört andra kortare MTB-lopp med den och kommer i höst köra landsvägslopp samt Vättern nästa år (kört ca 5 mil på asfalt senaste 20 åren).

Vasan är bra stötig ändå och mil 7-8.5 så var jag plågad. Lite värk i ryggslut men mest var det benen som var slut, dvs dålig form. Vilket gjorde värken i ryggen så mycket värre och varje gupp kändes tusenfalt mer. Då önskade jag att jag haft dämpare och tänkte ”nästa år blir det MTB”.
Efter 8.5 så slog seger-adrenalinet till och jag flög fram. Innan mil 7 var det bara något enstaka parti där man längtade tills nästa grusväg. Det var utmanande och kul. På FS MTB hade det bara varit en trampövning. Ett mycket snällt MTB-spår men ett utmanande Gravel-rejs (imo).

Hade A-mål 4:30 baserat på mina träningsrundor men under 5:00 som godkänt. Rullade in på 4:13.

Nästa år kommer jag sikta på sub 4 och kommer klara det om jag är frisk. Så frågan är, köra MTB eller Gravel?

Enkelt svar, Gravel!

Det är den cykel jag gillar. Så pass att jag sålde MTBn som samlade damm. Smärtan i benen kommer nog lösa sig med träning och mindre slarv med energiintag. Finns även taktiska saker att putsa på.
Jag hade rejält ont i röven på slutet, men tror en sadel med boost kan hjälpa till där.

Har lekt med tanken på en Camping-Gravel. Alltså en riktig packåsna med dämpare, skärmar och svingrova däck. Om den tanken realiseras och den står i förrådet så kanske. Men det är bara en lös tanke.

Får uppdatera framåt :)

Hej, lånar en gammal tråd. Har själv en Orbea Oiz som jag använder i skog/lite längre sträckor på asfalt att cykla med. Till jobbet har jag 10 km där jag cyklar på en gammal Crescent med stålram och Nexus 8 och har kommit på tankarna att kanske köpa en gravel för pendling, och lite längre turer när det inte är skog planerat. Har kikat runt lite, och det finns så mycket att välja på..något speciellt att tänka på? Har nära till en LBS som är försäljare av Orbea så en Terra är lite lockande. Kom med förslag/idéer :)

Hej, lånar en gammal tråd. Har själv en Orbea Oiz som jag använder i skog/lite längre sträckor på asfalt att cykla med. Till jobbet har jag 10 km där jag cyklar på en gammal Crescent med stålram och Nexus 8 och har kommit på tankarna att kanske köpa en gravel för pendling, och lite längre turer när det inte är skog planerat. Har kikat runt lite, och det finns så mycket att välja på..något speciellt att tänka på? Har nära till en LBS som är försäljare av Orbea så en Terra är lite lockande. Kom med förslag/idéer :)
Det blir säkert bra med Orbean, jag har inte heller koll på alla sorter och modeller, men eftersom huvudjobbet blir pendling: bekräfta att det går att fästa skärmar. Och om du är som jag: paket/väskhållare.
Också det vanliga tråkiga vad gäller pendlingscyklar: inget fint som inte går att låsa in...

Ja på jobbet har jag möjlighet att ha den inomhus under bevakning så ingen fara, hemma får jag såfall ställa sambons och min crescent i cykelrummet så har jag graveln ihop med mtb i ett låst förråd. Ingen har tillgång till förrådet förutom jag och en granne som bor mittemot som är en äldre dam. Just det där med graveln om man ska stanna till någonstans på vägen och handla.. då kan det bli lite stressigt.. Det händer nu att jag stannar till och handlar, har sidoväska på.
Ja, vad jag kan se har Orbean fästen för väskor samt ständskydd. Frågan är hur en gravel ser ut med pakethållare och sidoväska? :unsure:

Den vann:
john-mira-2025-tour-divide-rigs_1.jpg

Har lekt med tanken på en Camping-Gravel. Alltså en riktig packåsna med dämpare, skärmar och svingrova däck. Om den tanken realiseras och den står i förrådet så kanske. Men det är bara en lös tanke.

Får uppdatera framåt :)

Det blev typ så. Köpte versionen utan framdämpare pga priset och att jag ju kan slänga på dämpare senare.
Bägge modellerna var på 30% rea i svensk butik, men skillnaden var ändå rätt saftig, bra mycket mer än vad en lös dämpare kostar.

Men dämpare eller ej, detta blir mitt nya vapen på Cykelvasan 2026 som jag såklart redan är anmäld till. Gravelgruppen!

unnamed-5.webp

PS. Plats för 50mm, får se om det behövs.

Ser att Canyon har fina, både Grizl och Grail, vissa har 1x12 och vissa har 2x12 eller 11 delat. De flesta har ju fästen för skärmar och hållare, och bredare däck. Men får kanske åka till en LBS och testa lite olika och se. Finns lite höstrea nu.

Var förbi en cykelhandlare idag och kikade på en Orbea Terra M20 Team. De hade ett demo ex jag kunde köpa, varit som uppvisning cykel/provcykling. Men enligt butiken är det en 2025, men vad kunde hitta så ser det ut som en 2023 modell. Frågan är hur mycket det skiljer mellan åren? Var utrustad med GRX800, 2x11 tror jag? samt hydrauliska bromsar. Ramen var inte registrerad. Vad skulle en sådan kunna gå loss för? Värt att köpa om det är en 2 år gammal modell?

Var förbi en cykelhandlare idag och kikade på en Orbea Terra M20 Team. De hade ett demo ex jag kunde köpa, varit som uppvisning cykel/provcykling. Men enligt butiken är det en 2025, men vad kunde hitta så ser det ut som en 2023 modell. Frågan är hur mycket det skiljer mellan åren? Var utrustad med GRX800, 2x11 tror jag? samt hydrauliska bromsar. Ramen var inte registrerad. Vad skulle en sådan kunna gå loss för? Värt att köpa om det är en 2 år gammal modell?
Åldern är ju skitsamma om den är ny. Oftast marginella skillnader mellan årsmodellerna. När jag spanar på cyklar brukar jag oftast aktivt leta efter just äldre modeller som blivit över i butik.

Frågan är hur en gravel ser ut med pakethållare och sidoväska? :unsure:
Det är mode nu med korta kedjestag och det är sådär med sidoväskor bak, 43 cm har jag på en cykel och det funkar men som jag själv tycker är det gränsen, helst bör det vara ett par cm till både för att fötterna inte skall ta i och för att inte få tyngdpunkten på packningen för långt bak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp