Finns det en magisk cykelmek i Stockholm som kan få loss skruvarna

Haiko

Medlem
Hej,

Jag pendlar på en BMC Alpenchallenge 02 one, remdriven. En helt fantastisk cykel som går fantastiskt bra och alltid varit tyst. Men i höstas började den göra ett missljud som ökade under vintern och nyligen lämnade jag in den till en cykelmek. Som förklarade att det kan bli torrt mellan vevhuset och ramen som orsakar missljudet.

För att få loss vevhuset behöver 4 skruvar på undersidan av ramen lossas, ngt cykelmeken gick bet på. Innan jag fick tillbaka cykeln frågade jag om det gick att borra upp men fick till svar att det är för riskabelt att skada ramen/gängorna.

När jag försökte lossa en skruv så gick insexnyckeln av i skruvhålet. Och det ser ut som att det även hänt för cykelmeken för ytterligare ett skruvhål är igensatt.

Så nu har jag två igensatta skruvhål av 4 och vet inte hur jag ska kunna lösa detta.
Antar att det kommer bli att jag får leva med missljudet (som liknar ett knakljud). Eller finns det en magisk cykelmek i Stockholm som skulle ta sig an problemet?

Bilagor

• 20250414_203039.webp
    20250414_203039.webp
    332.4 KB · Besök: 1,167
Hej,

Jag pendlar på en BMC Alpenchallenge 02 one, remdriven. En helt fantastisk cykel som går fantastiskt bra och alltid varit tyst. Men i höstas började den göra ett missljud som ökade under vintern och nyligen lämnade jag in den till en cykelmek. Som förklarade att det kan bli torrt mellan vevhuset och ramen som orsakar missljudet.

För att få loss vevhuset behöver 4 skruvar

Så nu har jag två igensatta skruvhål av 4 och vet inte hur jag ska kunna lösa detta.
Antar att det kommer bli att jag får leva med missljudet (som liknar ett knakljud). Eller finns det en magisk cykelmek i Stockholm som skulle ta sig an p
Du lär behöva få loss skruvarna för det behövs om remmen ska spännas eller bytas. Jag tycker mig se att vevlagret sitter excentriskt i ramen.
Min gamla Scott konstrade också i ett liknande fall. Massor med penetrerande krypolja, 5-56 och tid (samt lite våld) löste problemet, sedan har jag hållit klämman (om vevlagret) smord.
Men vem som kan lösa ditt problem där uppe i höga norr vet jag inte. Mekanisk verkstad kanske?

Edit, ditt störste problem är skruvskallarna. Kan ramen spännas upp i en jigg går det ju att borra ut skruvarna. Av nån som vet vad hen gör och inte en vilken cykelmek som helst. Åter till mekaniska verkstaden. Eller nån som renoverar gammalt skrot såsom bilar, kanske.

Senast ändrad:
Det ser ut som stoppskruvar utan skallar. Inte supersvårt att borra ur. Det underlättar nog om du kan få bort resten av insexnycklarna först iofs för de är nog härdade.

Om det är stoppskruvar så är dom troligtvis limmade med någon form av gänglåsning. Vid 100 grader ungefär så brukar loctite börja släppa. Funkar med en vanlig varmluftspistol och tålamod för att värma upp till det.

Du lär behöva få loss skruvarna för det behövs om remmen ska spännas eller bytas. Jag tycker mig se att vevlagret sitter excentriskt i ramen.
Min gamla Scott konstrade också i ett liknande fall. Massor med penetrerande krypolja, 5-56 och tid (samt lite våld) löste problemet, sedan har jag hållit klämman (om vevlagret) smord.
Men vem som kan lösa ditt problem där uppe i höga norr vet jag inte. Mekanisk verkstad kanske?

Edit, ditt störste problem är skruvskallarna. Kan ramen spännas upp i en jigg går det ju att borra ut skruvarna. Av nån som vet vad hen gör och inte en vilken cykelmek som helst. Åter till mekaniska verkstaden. Eller nån som renoverar gammalt skrot såsom bilar, kanske.
Det stämmer att det är ett excentriskt vevlager. Jag har bytt rem en gång och för det behövde jag inte spänna om eller justera vevhuset något. Hade jag behövt det så hade nog problemet med de hårt satta skruvarna uppdagats tidigare.

Det ser ut som stoppskruvar utan skallar. Inte supersvårt att borra ur. Det underlättar nog om du kan få bort resten av insexnycklarna först iofs för de är nog härdade.

Om det är stoppskruvar så är dom troligtvis limmade med någon form av gänglåsning. Vid 100 grader ungefär så brukar loctite börja släppa. Funkar med en vanlig varmluftspistol och tålamod för att värma upp till det.

Tack för tipsen! Att borra ur resterna av insexnycklarna är nog inte så lätt gjort utan en rejäl jig och rätt borr. Så just nu känns det som den största utmaningen.

Jag har ingen varmluftspistol men det borde ju gå att skaka fram. Hur värms det isf upp rent praktiskt? Jag antar att värma på skruven direkt inte är så smart...?

Jag skulle testa att skruva fast en avdragare (en sk ”grispitt”) i bitarna av insexnyckel. Då har du ett handtag att försöka dra ut dem med. Verktyget finns på Biltema för någon hundring.

Vill säga att problemet är minst sagt delikat. Detta pga att det är så förbannat onödigt! Utsatta skruvar får och skall aldrig dras fast utan smörjning. Har stött på detta problem till och från genom livet.
Kan inte se någon annan lösning än att borra ut skruvarna. Men märk väl. Detta är ett precisionsjobb, som knappast går att utföra utan att skada gängorna!

För att fortsätta på killgissningsspåret...
Resterna av insex-nycklarna kanske inte är omöjliga att borra ut med vanlig borr, de har ju brutits när de dragits moturs, och en borr in i dem går medurs, så det är inte omöjligt att en borr helt enkelt drar loss dem direkt i själva borrningen. Börja med minsta möjliga borrdiameter. Steg två är att dra i en vanligt gängad skruv i borrhålet och ha som fäste för en tång.
Spruta i wd40 e.d. redan innan borrningen för att öka chansen att insexan lossnar, även bra för borren.

Jag har ingen varmluftspistol men det borde ju gå att skaka fram. Hur värms det isf upp rent praktiskt? Jag antar att värma på skruven direkt inte är så smart...?
Jo, värm direkt på skruvarna och vevhuset så allt blir genomvarmt och samma temperatur så att gängtätningen dör. Det går inte att chockvärma med en varmluftspistol såsom man kan göra med gas för att få loss saker som sitter med krymppassning.

antar att allt på insidan är ersättningsbart? Lämna till en riktig verkstadsgubbe.

Jag är inte en sån men det finns vänstergängad borr + annat för att dra ut det men möjligen är diametern lite liten. Ser grunt ut men om det går, värme och slå i en torx om det går.

Insexbitarna dras ju bara rakt ut, ifall inte hela skruven deformerats. I så fall behöver man inte vrida åt något håll och det krävs inga krafter att få loss den. Håller med Kaiser ovan att en vanlig skruv är bättre än avdragaren som jag föreslog. Billigare och man får ett skruvhuvud som mothåll.

En massa bra tydliga och handfasta tips. Otroligt uppskattat!

Det är ju ganska små skruvar så att få i en grispitt (detta var något helt nytt för mig 😂) kan ev bli svårt.
Annars är jag inne på samma spår som @jonte987 att det borde gå att få ut hela vevhuset och ersätta med ett nytt för att kanske lättare kunna komma åt skruvarna från två håll.

Om torx fäster men det inte lossar enkelt så hade jag skit i lacken och värmt på som satan , men det är ju jag det. Innan gasen kommer fram så slå till torxen riktigt ordentligt och se om det lossnar

En massa bra tydliga och handfasta tips. Otroligt uppskattat!

Det är ju ganska små skruvar så att få i en grispitt (detta var något helt nytt för mig 😂) kan ev bli svårt.
Annars är jag inne på samma spår som @jonte987 att det borde gå att få ut hela vevhuset och ersätta med ett nytt för att kanske lättare kunna komma åt skruvarna från två håll.
Ja, men jag var redan inne på eld och gas....😇 så tänkte att lagret brunnit upp innan dagen är slut.
Det är väl mycket plast?

Men första test är torx och en ordentlig hammare och sen om det inte funkar värme innan du förstört mer av skruven.

Hej,

För att få loss vevhuset behöver 4 skruvar på undersidan av ramen lossas, ngt cykelmeken gick bet på. Innan jag fick tillbaka cykeln frågade jag om det gick att borra upp men fick till svar att det är för riskabelt att skada ramen/gängorna.

När jag försökte lossa en skruv så gick insexnyckeln av i skruvhålet. Och det ser ut som att det även hänt för cykelmeken för ytterligare ett skruvhål är igensatt.

Antar att det kommer bli att jag får leva med missljudet (som liknar ett knakljud). Eller finns det en magisk cykelmek i Stockholm som skulle ta sig an problemet?
Om skruvarna är för långt inskruvade så att de tar emot något så går de alltid att slipa ner med en Dremel

Om alla tipsen inte funkar... kan du ju alltid använda ramen som lampfot sen. Det gör jag med min Spectral, sedan en gängning till baksvingen blev kass och "alla mekaniska verkstäder lagts ner" etc, etc.
Se upp med "cykelmekaniker" i vårtider! En "riktig verkstadsgubbe" växer inte på träd

Det går inte att meka och smörja via vevlagret? Ta ut det? Att komma åt muttrar den vägen är väl för mycket att hoppas på, men vore en bonus.

Att sätta en lödkolv i skruvskallen är enklaste sättet att värma upp skruven utan att värma upp hela höljet.

Sen är det väl så att med rem behöver du inte justera eccentern, så du skulle kunna prova att byta vevlager, vevparti och pedaler först, så du är säker på att det inte är de som knirrar.

Insexresterna kanske man kan få ut om man borrar lite och limmar in en skruv med riktigt bra lim. Typiskt pilljobb man inte vill betala någon som tar betalt per timme för att göra.

Det går inte att meka och smörja via vevlagret? Ta ut det? Att komma åt muttrar den vägen är väl för mycket att hoppas på, men vore en bonus.
Jag har tyvärr inte själv verktyg för att få loss vevlagret men av youtube att döma så är det inte några muttrar på insidan utan bara skruvar som låser hela vevhuset.

Okey, så de går bara in i järngodset? Och cykelmeken, om den hade litet erfarenhet, torde ha föreslagit att ta ur vevlagret...

Vevlagret är ett vanligt fyrkantlager i kassett och i en excentrisk bussning som med säkerhet hålls på plats med de fyra skruvarna. Känns lite meningslöst att plocka ut lagret för att komma åt skruvarna från insidan eller hur? Isf vore problemet löst innan det uppstått.

Jag hade försökt lösa det själv utefter förslag ovan. Åka till någon verkstad och få hjälp låter krångligt.
  1. Få ut avbrutna insexhuvuden x2
  2. Värm med luftpistol
  3. Spruta på rostlösare
  4. Låt stå
  5. Värm med luftpistol
  6. borra fast en vänstergängad skruv, 3mm och håll tummarna att de kommer ut.
Det klarar du!

PS köp 4 vänsterskruvar då du säker kommer slakta en per bult.

Rostfria skruvar och aluminium är ingen bara kombination dom härdar ihop om dom inte är smorda med kopparpasta eller vitsmörja. .

Då skruvar suttit som berget är det enda som hjälpt mig är värme. Gasbrännaren från biltema har hjälpt mig åtskilliga gånger. Värmen gör att skruven expanderar och när den svallnar ”rör den på sig” lite smörjmedel är heller inte fel.

Sen kanske rikligt med värme inte alltid är passande beroende på närliggande material.

Då skruvar suttit som berget är det enda som hjälpt mig är värme. Gasbrännaren från biltema har hjälpt mig åtskilliga gånger. Värmen gör att skruven expanderar och när den svallnar ”rör den på sig” lite smörjmedel är heller inte fel.

Sen kanske rikligt med värme inte alltid är passande beroende på närliggande material.
Borra ur skruvarna/bitarna av insexnyckel med rätt dimension på borr och koll på djupet. Värm lite i taget så loctite/gänglåsning släpper, prova, värm, lite till… ta inte i för kung och fosterland utan med känsla, vrid lite fram och tillbaka med nyckeln. Använd en skarp nyckel, inte en sliten. Ibland kan man knacka in en torx som ger supergrepp i en sliten insexskruv. Där har du mina tips. Ps ibland får man offra gängorna och sen borra upp och gänga ny i nästa dimension över, alternativt sätta i insatsgängor. Skruvarna ska ju klämma fast vevhuset så glöm inte loctite igen. Värmer man direkt nästa gång det är dags är det inga probz.

Rostfria skruvar och aluminium är ingen bara kombination dom härdar ihop om dom inte är smorda med kopparpasta eller vitsmörja. .
Dock inte kopparpasta😉 I kombination med lite saltlag på ett så utsatt ställe är det att tigga om problem. Kombinationen Alu-stål-koppar och salt är detsamma som galvanisk korrosion. Metallfri montagepasta funkar bra men just här ska det nog vara loctite som påpekat ovan.

Hej,

Många handfasta tips men jag skall komplettera med ett till. Istället för vänstergängad skruv så hade jag offrat ett par torxbits. Borra ett på snudd för litet hål knacka i ett torxbits. Sen kan du dra med skiftnyckel eller blocknyckel. Jag använder det knepet till de flesta skallar som blivit rundade. Sen är värme etc välkommet som lite extra stöd.

Lycka till!

att försöka lossa dessa utan värme e som att be om problem dels lär dom sitta galvaniskt men dessa är normalt från fabrik även försedda med gänglåsning i det läget TS e nu så skulle jag rekomendera som ovan skrev borra sen värma låta svalna något sen använda torxbits av BRA kvalitet för knacka i o lossa skruvarna

gällande värma utan att förstöra lacken föredrar jag själv använda en rejäl lödkolv där ja slipat ner spetsen så jag kommer ner i skruven med spetsen

Jag har använt kombinationen induktionsvärmare, vänster borr och torx bitts för att få ut knäckta/rundade skruvar på känsliga ställen där man inte vill använda för mycket våld och värme, det borde funka fint på dom två skruvarna där det inte sitter knäckt insexnyckel ivägen.

Vet av egen erfarenhet att bitar av knäckt insexnyckel som sitter fast i skruvskallar kan vara ett rent helvete att få bort, där hade jag nog kollat om det går att få grepp i skruvarna från insidan om man plockar bort lagret?

Svetsa fast något som är lätt att greppa på skruv skallarna funkar, men det är absolut sista utvägen om inget annat funkar då det finns en risk att temperaturen gör så att ramen deformeras, godset runt skruvhålen blir sprött, ofrivillig härdning m.m.

Betraktar det som omöjligt att angripa skruvarna från insidan. Ser det som enda möjlighet att borra ut stoppskruvarna! Annars återstår nog rent brutalt våld!

Vet av egen erfarenhet att bitar av knäckt insexnyckel som sitter fast i skruvskallar kan vara ett rent helvete att få bort, där hade jag nog kollat om det går att få grepp i skruvarna från insidan om man plockar bort lagret?
Än en gång, vevlagret sitter i en excentrisk hylsa som hålls på plats av stoppskruvarna.....

Anser till 100% att konstruktionen är helt galen. Problemet med att montera skruvar av härdat stål i sådana här extremt utsatta lägen, är enligt mig helt oförsvarligt. Man kunde väl åtminstone tillverkat stoppskruvarna i rostfritt stål. Men ack nej!

Är man någorlunda händig på att slipa ett borr i snabbstål. Kommer det ändå att kräva tålamod. Då är ändå förutsättningarna att inte sexkanten i stoppskruven brustit pga av våld. Har detta skett är problemet mycket svårlöst.

antar att allt på insidan är ersättningsbart? Lämna till en riktig verkstadsgubbe.

Tjena!

Hylsan innanför är ersättningsbar men med all säkerhet inte billig.

Sen är det väl så att med rem behöver du inte justera eccentern, så du skulle kunna prova att byta vevlager, vevparti och pedaler först, så du är säker på att det inte är de som knirrar.

EBB bör man plocka ut med jämna mellanrum och rengöra samt fetta in igen, om man inte gillar knarr och knak. Har haft tre cyklar med EBB och alla har börjat knaka efter ett tag.

Rem behöver definitivt justeras om man vill ha lång livslängd!
Inte ofta men ett par-tre ggr under remmens livslängd. Sköter man den håller den IMHE gärna 2000 mil. Remmar är för dyra att missköta.

Nu har jag gjort ett första snabbtest och en av insexskruvsresterna fick jag ut enkelt. Den satt inte alls hårt utan behöver bara knacka till på den med en spik och sedan kom den ut med magnet.
Den andra resten sitter som berget (verkar det som). Har försökt borra lite på den men får inget fäste, trots flera försök att skapa ett hålslag.

Så även om jag på ngt mirakulöst sätt skulle få ut de tre andra skruvarna så kommer det nog vara i princip omöjligt med 4e skruven.

Kommer mig otroligt depp över detta. Dels att jag inte har verktyg för att kunna följa de tips så många kommit med, men även om jag skaffar värmepistol, torx, grispitt å väntergängad skruv/borr så är jag rädd att jag bara kommer förstöra.
Och då är allt jobb ändå för gäves.

Därför hade jag helst bara kunnat ge cykeln till ngn som vem vad dom gör och som hade kunnat göra ett ordentligt försök att lösa.

Nu har jag gjort ett första snabbtest och en av insexskruvsresterna fick jag ut enkelt. Den satt inte alls hårt utan behöver bara knacka till på den med en spik och sedan kom den ut med magnet.
Den andra resten sitter som berget (verkar det som). Har försökt borra lite på den men får inget fäste, trots flera försök att skapa ett hålslag.

Så även om jag på ngt mirakulöst sätt skulle få ut de tre andra skruvarna så kommer det nog vara i princip omöjligt med 4e skruven.

Kommer mig otroligt depp över detta. Dels att jag inte har verktyg för att kunna följa de tips så många kommit med, men även om jag skaffar värmepistol, torx, grispitt å väntergängad skruv/borr så är jag rädd att jag bara kommer förstöra.
Och då är allt jobb ändå för gäves.

Därför hade jag helst bara kunnat ge cykeln till ngn som vem vad dom gör och som hade kunnat göra ett ordentligt försök att lösa.
Finns väl borr som borrar ur en insexnyckel lätt, slipa till ett "körnslag" med lämpligt verktyg först.

Lödkolv och mutterknack hade nog jag försök med .
Bor du i närheten av Trångsund kan jag pröva om du vill ..

Tillbaka
Topp