Hållare för att montera bygellås, DIY eller köptips.

Hutnu

Aktiv medlem
Tjena, jag har ett litet Kryptonite bygellås som jag vill montera på ett snyggt och bra sätt på min cykel. Jag vill _inte_ sätta låset på ramen utan helst på sidan av mitt Pelago Frontrack, alternativt i korgen som sitter monterad på mitt Pelago Frontrack. Det får absolut inte skramla och låset ska vara hyggligt lätt att ta av och på.

Några förslag eller idéer? Nån som har nån fiffig lösning för sitt lås?

Ingen vidare respons, så jag svarar mig själv så har jag saker på pränt. Här är en lösning som skulle kunna vara aktuell, eventuellt i annat material än läder.

På motorcykeln var vi ett gäng som hade två aluminiumrör lite utryckta till en tratt i ena änden, finkapade till rätt längd för att få tajt passform när låset låstes och sattes bakom regplåten eller under pakethållaren. Satt som en smäck.

Kanske fästa ett sånt här i korgen?

På motorcykeln var vi ett gäng som hade två aluminiumrör lite utryckta till en tratt i ena änden, finkapade till rätt längd för att få tajt passform när låset låstes och sattes bakom regplåten eller under pakethållaren. Satt som en smäck.
Ja, har sett nån sån lösning nånstans, fast det var nog med plaströr. Intressant alternativ.

Kanske fästa ett sånt här i korgen?
Haha gillar tänket!

Jag monterade min på barnsitsen med originalfästet. Det borde gå att göra så på din pelagorack.
Den skramlar inte men låsets två delar skramlar lite mot varandra. Jag tror inte att går att göra något om det oavsett fäste.
Säg till om du hittar någon annan lösning. Hade varit intressant att veta! ;)

Bilagor

• 20250415_214200.webp
    20250415_214200.webp
    659.6 KB · Besök: 110
Jag har dragit fast en cykelslang på två ställen i korgen tidigare, håller fast låset bra och förhindrar skrammel. Sen kanske det inte är den mest eleganta lösningen...

Jag köpte denna till mitt kryptonite lås för ett par veckor sedan, funkar bra för mig:
Kryptonite lock holder amazon

Jag monterade min på barnsitsen med originalfästet. Det borde gå att göra så på din pelagorack.
Den skramlar inte men låsets två delar skramlar lite mot varandra. Jag tror inte att går att göra något om det oavsett fäste.
Säg till om du hittar någon annan lösning. Hade varit intressant att veta! ;)
Ja, såna där fästen är ju egentligen smidigast, har ett sånt på vinterpendlaren, men jag retar mig nåt enormt på skramlandet. :)

Jag har dragit fast en cykelslang på två ställen i korgen tidigare, håller fast låset bra och förhindrar skrammel. Sen kanske det inte är den mest eleganta lösningen...

Jag lutar åt nån form av hölster-lösning på sidan av frontracket. Kanske en kombo av cykelslangar som sen säkras med en rem? Ska testa så snart jag får tid. Snart påskledigt!

Ja, såna där fästen är ju egentligen smidigast, har ett sånt på vinterpendlaren, men jag retar mig nåt enormt på skramlandet. :)

Jag lutar åt nån form av hölster-lösning på sidan av frontracket. Kanske en kombo av cykelslangar som sen säkras med en rem? Ska testa så snart jag får tid. Snart påskledigt!
Tycker en tajt cykelslang monterad som en bygel tajtar ihop det hela tillräckligt för att slippa skrammel. Men det blir ju å andra sidan lite bökigare att få i och ur låset.

100% fulmek, men som test funkar detta ypperligt. Skulle alltså kunna köra en sån här lösning, men hur sammanfogar man slang på ett snyggare sätt än med klumpiga knutar?
IMG_1310.webp

Är också på jakt efter sådan hållare, för att slippa ha bygellåset hängande på styret under färd. Har en Trek hybrid. Men sådant som monteras på sadelröret går bort, framåt kliver jag i cykeln så det går inte (det är INTE herram då man svingar benet över bakhjulet) och bakåt är det fastmonterade låset i vägen. På pakethållaren fram o bak går det inte, för där jag har jag cykelväskor från och till. Det följde med ett fäste till mitt Kryptonite och jag har försökt på alla upptänkliga sätt att montera det men ingenting fungerar. Dessutom för att göra det extra krångligt har jag med ett bastant kedjelås med "klump", jag låser alltid med båda två, jag vill inte bli av med cykeln eftersom det är mitt enda transportmedel.
Har jag inte cykelväskorna är det lugnt, då kan jag klicka i en cykelkorg fram eller bak och ha låsen där medan jag cyklar. Men med cykelväskor är det kört.

Är också på jakt efter sådan hållare, för att slippa ha bygellåset hängande på styret under färd. Har en Trek hybrid. Men sådant som monteras på sadelröret går bort, framåt kliver jag i cykeln så det går inte (det är INTE herram då man svingar benet över bakhjulet) och bakåt är det fastmonterade låset i vägen. På pakethållaren fram o bak går det inte, för där jag har jag cykelväskor från och till. Det följde med ett fäste till mitt Kryptonite och jag har försökt på alla upptänkliga sätt att montera det men ingenting fungerar. Dessutom för att göra det extra krångligt har jag med ett bastant kedjelås med "klump", jag låser alltid med båda två, jag vill inte bli av med cykeln eftersom det är mitt enda transportmedel.
Har jag inte cykelväskorna är det lugnt, då kan jag klicka i en cykelkorg fram eller bak och ha låsen där medan jag cyklar. Men med cykelväskor är det kört.
Låter inte som att du har några platser kvar om du inte kan använda nån sida av pakethållarna, och om det inte går att sätta ett fäste på sidan av sadelröret? En riktig fullösning är ju ett fäste på styret?

Så här kör jag nu, det blev en kombo av slang och ett sånt fäste som tipsades om här i tråden. Fästet ger stadga och slangen minskar skrammel, och det går någorlunda kvickt att ta ur låset.
IMG_1478.webp

Låter inte som att du har några platser kvar om du inte kan använda nån sida av pakethållarna, och om det inte går att sätta ett fäste på sidan av sadelröret? En riktig fullösning är ju ett fäste på styret?
Fullt där med. Klickfixhållare mitt fram med hållare till cykeldatorn bakom, stor ringklicka o växelreglage till höger, framlampa (vid behov) och växelreglage till vänster.... :-) Det går att hänga bygellås/slag över styret, det är det jag kör med nu. Men det är ett evigt rasslande och klånkande när jag cyklar. Fast fäste hade varit toppen. Men jag misstänker att det enda sättet är att dra en liten vagn efter mig för låsen .😅

Fullt där med. Klickfixhållare mitt fram med hållare till cykeldatorn bakom, stor ringklicka o växelreglage till höger, framlampa (vid behov) och växelreglage till vänster.... :-) Det går att hänga bygellås/slag över styret, det är det jag kör med nu. Men det är ett evigt rasslande och klånkande när jag cyklar. Fast fäste hade varit toppen. Men jag misstänker att det enda sättet är att dra en liten vagn efter mig för låsen .😅
Jag vill se bilder på den här cykeln! Men en reflexväst med plats för olika lås då? Läckert ju!

Tröttnade på bygellås för pendelcykeln och köpte ett sånt här viklås istället. Kommer med en hållare som man antingen kan spänna fast på ramen nånstans eller montera i flaskställsfästen. Inte jättesmidigt men alltid med, litet men ändå långt nog att dra runt det mesta och ur vägen samt skrammelfritt. Komplettera ett ramlås.
IMG_2702.webp

Jag vill se bilder på den här cykeln! Men en reflexväst med plats för olika lås då? Läckert ju!
Jodå, det ska du få. Man använder inte reflexväst när man cyklar i Skåne på sommaren. Den blir svart av rapsbaggar och "millimetrar" och det sprider sig till ansikte och armar också. Jag har neongul hjälm (samma där men de blåser av rätt kvickt), blinkande lampor bak och fram och bakradar. Samt extra reflexer på de bakre packväskorna. Så jag syns nog. :-)
Väskorna är inte packade på bilderna så remmarna hänger lite hur som helst, flaskställ och sadelväska har jag beställt nya, de kommer på måndag. Framlyktan sitter lite på trekvart, var ju bara för fotots skull.
Kan inte göra några fästen för lås på främre och bakre pakethållare (om du råkar se de "tomma" platserna" för det är AVS-fästen på dem så jag klickar dit korgar när jag inte har packväskorna.

Bilagor

• Cykel bak.webp
    Cykel bak.webp
    69.7 KB · Besök: 59
  • Cykel cockpit.webp
    Cykel cockpit.webp
    65.3 KB · Besök: 51
  • Cykel fram.webp
    Cykel fram.webp
    84.2 KB · Besök: 62
  • Cykel sida.webp
    Cykel sida.webp
    193.7 KB · Besök: 67
Otroligt, vilken fullkittad hoj. Vad gör radarn? Känns ju som att du borde försöka hitta ett sätta att alltid kunna ha fram- eller bakkorg monterad pga skönt.

Otroligt, vilken fullkittad hoj. Vad gör radarn? Känns ju som att du borde försöka hitta ett sätta att alltid kunna ha fram- eller bakkorg monterad pga skönt.
Det finns adaptrar så jag kan ha korgarna monterade fast väskorna är på, men det är bara vid cykel/vandringssemester jag använder väskorna. Mestadels. Övrig tid används korgarna.

Det finns adaptrar så jag kan ha korgarna monterade fast väskorna är på, men det är bara vid cykel/vandringssemester jag använder väskorna. Mestadels. Övrig tid används korgarna.
Jo, och cykeln är sprillans ny, sadel, pedaler, ringklocka o bakradar är överflyttade från gamla cykeln (som ligger ute här). Har bara cyklat 20 min på den. :-) Stigande ålder och värre artros gjorde att jag behövde en cykel med lågt insteg och än så länge vägrar jag elcykel. Så har efterhand fått sålt cx, racer, en hybrid och nu en hybrid till. Den här hoppas jag kunna behålla i många år.

Tillbaka
Topp