Fullface hjälm med avtagbar käkbåge - tips mottages

hammrstrm

Aktiv medlem
söker tips på fullfacehjälm med avtagbar käkbåge

likt bells DH, super air, supr 3R

Vad ska man ha? användningsområde, lite allt möjligt, "enduro likt", lite pumptrack med kidsen.

best bang for the buck!

tack på förhand!

Jag är väldigt nöjd med min Met Parachute mips, enda nackdelen är att den kan samla upp lite väl mycket svett under varma långa dagar.

kan utöka frågan med förslag på fullfacehjälm för barn med mips och avtagbar käkbåge

tack för tipsen hittills!

Hjälm blir lätt subjektivt beroende på allt.
Jag gillar avtagbart men TLD Stage tycker jag är så lätt och bekväm att det nästan går att leva med fast.
Bell Super 3R(?) tycker jag är bra men också som att stoppa huvudet i ett mindre hus.

Vad som från b24, välj prisklass.
Går man på de stora tillverkarna får man bra grejer idag.

Jag upplever mina Bell som ganska avlånga i passformen.

Jag upplever mina Bell som ganska avlånga i passformen.
Min erfarenhet är att tillverkarna inte är konsekventa vad gäller passform. POC Tectal satt perfekt på mig, men POC Ventral fick jag skicka tillbaks då den inte satt bra i någon storlek. Min Giro Agilis sitter ypperligt, men samma tillverkares Fixture sitter bara "ok" jämfört med t ex tidigare Tectal i samma kategori. Och min Bell Super Air R upplever jag som väldigt rund på mitt avlånga kranium. Men det kan ju vara att andra Bell är helt annorlunda.

Senast ändrad:
Då är de bara barnen kvar 😅

Hos bike-discount och bike24 får Abus Youdrop bra betyg.

Själva köpte jag en Bluegrass Intox till sonen, nu 52,50 euro hos BD och en lätt hjälm till stigcykling. Känns säkrare och priset är ungefär samma. Men då kör min son nu svarta DH-leder och stora hopp.

Hos bike-discount och bike24 får Abus Youdrop bra betyg.

Själva köpte jag en Bluegrass Intox till sonen, nu 52,50 euro hos BD och en lätt hjälm till stigcykling. Känns säkrare och priset är ungefär samma. Men då kör min son nu svarta DH-leder och stora hopp.
tack för tipsen, har kikat lite på Abus Youdrop, men skulle vilja ha med mips.. verkar dock inte vara det enklaste att hitta, mipshjälm med avtagbar chin guard för barn..

Jag kör IXS trigger FF mips för enduro. Den är ju superventilerad så för mig är det väldigt lite skillnad mot en vanlig stighjälm. En xs verkar vara från storlek 49 och abus youdrop är från 48. Den finns ju med mips för 150-ish euro på bike-discount.

Den har ju inte avtagbart käkskydd ska jag kanske tillägga, ifall det är ett måste.

Jag röstar på Leatt. Finns modell med löstagbart hakparti men jag har versionen som dessutom kommer med löstagbara kindlappar. Gott i halvstök och vintertid. DH-godkänd dessutom om jag minns rätt. Jag köpte till bra pris på 24Mx/sledstore. Svensk kundtjänst, bra vid reklamationer och snabb leverans.

Tillbaka
Topp