Köpa heldämpat?

Köpa heldämpat?
Halloj
Jag funderar på att att byta upp mig till en heldämpat MTB men undrar på om det är värt det utifrån vad jag har hemma redan.
Nu har jag en Canyon grand Canyon slx som är lite uppdaterad enligt förra ägaren (dt swiss x1700 hjul, 11 s shimano xt, formula r1, Fox 32). Denna väger in på 11,8 kg med pedaler.
Det verkar svårt att hitta en fulldämpad mtb som matchar i vikt utan att spåra ur helt i pris. Är det ens värt att fundera på? Jag kör mest grusväg och medium stigar.

Köpa heldämpat?
Stirra dig inte blind på vikten. På grusväg är det ju ingen direkt fördel men på mediumsvår stig är det ju rätt stor skillnad. Det är ju lättare att cykla heldämpat då man slipper agera dämpning med benen hela tiden. Kolla på en yt izzo eller liknande, kostar inte så farligt och är kalas på stigen.

Köpa heldämpat?
Stirra dig inte blind på vikten. På grusväg är det ju ingen direkt fördel men på mediumsvår stig är det ju rätt stor skillnad. Det är ju lättare att cykla heldämpat då man slipper agera dämpning med benen hela tiden. Kolla på en yt izzo eller liknande, kostar inte så farligt och är kalas på stigen.
Har själv en Yt Izzo Core 2 sedan en månad tillbaka, supernöjd.
MEN få inte för dig att köpa någonting alls av YT just nu då dom är i rekonstruktion, vilket inte framkommer på hemsidan.

Köpa heldämpat?
Håller med ovanstående om att det blir en helt annan grej med heldämpat på just stig. För det du beskriver hade jag personligen satsat på en modern XC (eller typ DC).

Just nu har Bike24 bra rea på BMC Fourstroke om du vill ha en lätt FS för rimliga pengar. Vanligtvis blir det jäkligt dyrt om man vill ha en lätt heldämpad, men pnox skriver så är det väl inte speciellt viktigt egentligen. Dess viktigare med bra länkage som är genomtänkt och anpassat för det man ska ha cykeln till.

Köpa heldämpat?
Halloj
Jag funderar på att att byta upp mig till en heldämpat MTB men undrar på om det är värt det utifrån vad jag har hemma redan.
Nu har jag en Canyon grand Canyon slx som är lite uppdaterad enligt förra ägaren (dt swiss x1700 hjul, 11 s shimano xt, formula r1, Fox 32). Denna väger in på 11,8 kg med pedaler.
Det verkar svårt att hitta en fulldämpad mtb som matchar i vikt utan att spåra ur helt i pris. Är det ens värt att fundera på? Jag kör mest grusväg och medium stigar.
Hur lång är du och vad har du för budget?

Köpa heldämpat?
Min rekommendation är att låna eller hyra en FS och prova. Till terrängen du beskriver behövs ingen FS. Själva föredrar jag känslan av en hardtail och lättare cykel. De flesta verkar dock föredra en FS på stig. Jag har sedan i år också en FS, men det är "bara" för kunna (försöka) hänga med sonen som kör allt stökigare stigar allt snabbare.

Köpa heldämpat?
Låter som att du behöver köpa min fs sub-10 kg med xplr axs eller xtr 11d i strl L.
Har inte orkat lägga ut den ännu men definitivt till salu.

Tillbaka
Topp