Köpa enduro edit: Trail är nog mer passande :)

Erra

Aktiv medlem
Hej, tänker köpa en Enduro eller någon trailcykel med lite mer slaglängd som komplement till min XC.
Blir förmodligen mycket Flottsbro, Lindvallen, Järvsö och lite skoj i skogen på hemmaplan.

Jar har fattat tycker för två st cyklar, den ena är en 27,5"
Som sagt, behöver inte cykeln vara optimal för stigcykling då jag redan har en raket för det 😃

Denna blev jag lite sugen på. En 27,5"
Mullet dito fanns bara kvar i storlek XL.

Har även spanat in en Fuel EX 8 som jag tycker är prisvärd.

Edit, jag söker en L och väger ca 100lg.

MVH Erik.

Torque är väl en ren parkhoj så det beror väl på om det är det man vill ha eller inte. Annars är det kanske Spectral men får jämföra med Fuel Ex och då hade jag kanske hellre köpt en Trek om priset var det samma.

Torque är väl en ren parkhoj så det beror väl på om det är det man vill ha eller inte. Annars är det kanske Spectral men får jämföra med Fuel Ex och då hade jag kanske hellre köpt en Trek om priset var det samma.
Ja, tänkte att denna cykel inte behöver vara så mångsidig, även fast Treken har ett bredare användningsområde.
Torque lockar faktiskt då jag länge varit sugen på en 27,5.

Jag hade valt Torquen av de två för användningsområdet. Jag väger som du och tycker Fox 36 är lite grann i flexigaste laget när det börjar gå lite fortare utför.

Om du bara ska åka lift så är en DH ganska förträffligt. Om du även vill trampa runt skulle jag avväga hur hårt du vill köra mot mot hur trampbart det ska vara. Jag har testat mycket, men ffa blir det lite livlöst med massa slaglängd i lättare terräng.

Jag har en Specialized Enduro (170/170 i dämpning) som jag lutar åt att sälja och ersätta med en trailcykel. Skulle det kunna vara av intresse? Den funkar väldigt bra i bike parks med lift och så, men klättrar upp manuellt rätt bra också.

Jag har en Specialized Enduro (170/170 i dämpning) som jag lutar åt att sälja och ersätta med en trailcykel. Skulle det kunna vara av intresse? Den funkar väldigt bra i bike parks med lift och så, men klättrar upp manuellt rätt bra också.
Tack för erbjudandet, men jag överväger nog att köpa en ny denna gång.

Eftersom du redan har en XC tänker jag att Torque är det mer logiska alternativet. Den är dessutom klassad för bikepark/downhill.

Jag kör min Torque i både bikeparks och på vanliga stigar. Att den skulle vara en ren parkhoj som Jonte987 skriver håller jag inte med om då den har ett länkage anpassat för att trampa vilket rena parkhojar inte har (ex en DH). Det gör den givetvis inte till en XC men ska den kategoriseras så är det definitivt en Enduro och ingen Freedride.

Eftersom du redan har en XC tänker jag att Torque är det mer logiska alternativet. Den är dessutom klassad för bikepark/downhill.

Jag kör min Torque i både bikeparks och på vanliga stigar. Att den skulle vara en ren parkhoj som Jonte987 skriver håller jag inte med om då den har ett länkage anpassat för att trampa vilket rena parkhojar inte har (ex en DH). Det gör den givetvis inte till en XC men ska den kategoriseras så är det definitivt en Enduro och ingen Freedride.
Jag tänker på att den är minst 2 modeller över Fuel Ex så jag tyckte inte att det var rimliga alternativ att jämföra. Även om Fuel ex blivit tyngre så hade du både Spectral och Strive innan Torque

Jag tänker på att den är minst 2 modeller över Fuel Ex så jag tyckte inte att det var rimliga alternativ att jämföra. Även om Fuel ex blivit tyngre så hade du både Spectral och Strive innan Torque
Kan bara hålla med, att trampa med torquen är ju som en död gris jämfört med fuel ex, så dom 2 blir ju lite fel å jämföra ( har torque, har ägt fuel) men om man bara vill ha som enduro så är torquen fin 🙂

Tack för alla kommentarer.
Jag vet helt ärligt inte vad jag vill ha. Någonting roligare och mer mångsidigt än min Xc. Kanske såhär i efterhand någonting som även går att cykla med på Sörmlandsleden. Någonting som i år även fungerar i Lindvallen och Flottsbro.
Har kikat på en Orbea Occam LT h20.
Tycker jag att Flottsbro är kul och vill ha någonting med mer fjädring så kan jag köpa en DH till nästa år istället.

Tack för alla kommentarer.
Jag vet helt ärligt inte vad jag vill ha. Någonting roligare och mer mångsidigt än min Xc. Kanske såhär i efterhand någonting som även går att cykla med på Sörmlandsleden. Någonting som i år även fungerar i Lindvallen och Flottsbro.
Har kikat på en Orbea Occam LT h20.
Tycker jag att Flottsbro är kul och vill ha någonting med mer fjädring så kan jag köpa en DH till nästa år istället.
Tror du har svaret i ditt första inlägg, Treken, bra pris desutom 🙂

Tack.

Nu har jag bara en fråga till, vilken av dessa två har generellt bäst komponenter?
Orbean verkar vara svår att få tag i storlek L just nu dock.

Tack.

Nu har jag bara en fråga till, vilken av dessa två har generellt bäst komponenter?
De är rätt jämlika. Orbeans gaffel är snäppet bättre, medan Trekens bromsar bör vara snäppet bättre o.s.v.
Köp med hjärtat, det är bra cyklar båda två.
Orbean verkar vara svår att få tag i storlek L just nu dock.

Blå large

Gul large

De är rätt jämlika. Orbeans gaffel är snäppet bättre, medan Trekens bromsar bör vara snäppet bättre o.s.v.
Köp med hjärtat, det är bra cyklar båda två.

Blå large

Gul large
Tack, med en prisskillnad på 3500kr samt att jag tycker Treken är snyggare så får nog faller vara avgjort.

IMG_1626.webp
Treken är en jäkla fin båge ❤️

Just nu 10% rabatt på Superior Xf 979 Tr
Sugen, vad säger experterna? Trevlig hoj?

mm, ordinarie pris är visst 58 000
cykelkraft
1746362118383.webp

På bikester är det istället 10% på alla över 20 000.

1746362165640.webp

(det är alltså samma shop alla tre)

Men det är kanske en bra deal, jag vet inte.

Just nu 10% rabatt på Superior Xf 979 Tr
Sugen, vad säger experterna? Trevlig hoj?

Det är en XC-cykel med lite längre gaffel. Det gör att reach blir riktigt kort. Man skulle kunna tar en storlek större men då blir sadelröret (för) lång.

sadelröret i S är väl okish men Large är väldigt långt för en modern cykel. Möjligen är de längre på XC, har inte koll på det.

Stämmer tydligen inte att 10% gäller alla cyklar på Bikester. Därempt kan man får en Gåva.
Köp gärna en Superior men jag tror inte den kan jämföras med en Fuel EX om man man pratar tyngre trail. Kolla bara dämparen bak.

EDIT. Tydligen en äldre generation som de prånglar iväg med solglasögen. Vet inte om den funkar att cykla på-

Sen, utan att kolla jättenoga, de verkar ha liknande kompontentnivå men bättre dämpare på Trek och Trek är Trek och Superior är det inte. De behöver slå av betydligt mer än 10% för att vinna mot Trek
(Jag kan inte Fox men chansar på att en piggy-backad fox slår en gammal monarch)

1746362864640.webp

sadelröret i S är väl okish men Large är väldigt långt för en modern cykel. Möjligen är de längre på XC, har inte koll på det.

Stämmer tydligen inte att 10% gäller alla cyklar på Bikester. Därempt kan man får en Gåva.
Köp gärna en Superior men jag tror inte den kan jämföras med en Fuel EX om man man pratar tyngre trail. Kolla bara dämparen bak.

EDIT. Tydligen en äldre generation som de prånglar iväg med solglasögen. Vet inte om den funkar att cykla på-

Sen, utan att kolla jättenoga, de verkar ha liknande kompontentnivå men bättre dämpare på Trek och Trek är Trek och Superior är det inte. De behöver slå av betydligt mer än 10% för att vinna mot Trek
(Jag kan inte Fox men chansar på att en piggy-backad fox slår en gammal monarch)

Visa bilaga 766736
Tack för alla reflektioner.

Den Trek du lade upp, mot den jag postade tidigare i tråden har samma namn, men verkar skilja lite på bland annat bromsar.
Bara en annan årsmodell? Och högre pris.
För själva ramen har ju bara några år på nacken vad jag förstått?

Tack för alla reflektioner.

Den Trek du lade upp, mot den jag postade tidigare i tråden har samma namn, men verkar skilja lite på bland annat bromsar.
Bara en annan årsmodell? Och högre pris.
För själva ramen har ju bara några år på nacken vad jag förstått?
Det är samma gen sen kan säkert komponenter skilja

Hoppas der är ok att låna denna tråd lite.
Jag har blivit löjligt sugen på å skaffa en trailhoj med 140mm -160mm fjädring. Mtb:n jag cyklar i dagsläget med är en DH/enduro med elassistans för att slippa å vara beroende på liftsystem, men nu känns det att jag skulle kunna hoja runt på lite stigar och använda hojen i parken och annan typ av liftburen åkning ( jag bor nära park och fjällstigar som jag cyklar till hemifrån ). Bygger gärna egna hojar och såg denna annons https://happyride.se/annonser/ram-nicolai-saturn-16-medium-490mm-reach.290101/
Är den pärlor till svin eller värt å bygga en hoj på.
Annars har jag sett lite på liknande hojar som har handlats i denna tråd redan. Budget är 10k för ram eller rep./ombygg.objekt eller 30k för en prisvärd beg. annars ny för 30k som man kan förädla senare, som tror kommer att ske vad jag känner mig själv.
Storlek M om någon vill tipsa på någon hoj.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp