Reparera Campagnolo bakväxel (10-delad)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Ingen tvivlade på din utsaga. Man måste dock alltid här på "Happy", vara överseende!
Har själv en hel 10sp grupp Campa record, liggande någonstans. Skall leta upp den och lägga ut bild. Kommer inte ihåg vad det var för bakvxl. Men ergopower och bromsar, ligger nya i kartong.

Senast ändrad:
IMG_8029.webp

Rätt ska vara rätt.

Växeln byttes efter bikefit, den var i januari, jag bytte växel (och en del annat på inrådan av Lasse på Bike Tyson) i början av mars efter första uterundan och satte sedan Kanonen på trainer. Upptäckte snabbt att det var något fel. Kolla gärna bilder. Tråden (bikefit) ligger här på Happy. Du kan också se, om du letar, att jag bytt ut vevpartiet från ett -02 till ett -04/-07. Bromsarna var silver, sedan tycks de ha funnits parallellt som svarta och sedan skeleton typ sista året (en djungel, jag kan mycket väl ha fel). De får således sitta kvar. Du kan också se att jag bytt brifters till en senare variant - syns på texten på bodyn.

Det enda jag inte har fått tag på är faktiskt en framväxel i rätt årsmodell, de är dyra och ovanliga. De flesta finns i USA och därifrån handlar jag inte. Jag har faktiskt, tror jag i alla fall, en 10-delad Chorus-växel för tillfället. Sökning dock sparad på eBay.

Bilden byttes ut för tydlighets skull. Bilden du så fint postade här är från bygget. Notera gärna original växelöra som satt på när cykeln byggdes. Och att cykeln är fotograferad inomhus (i tvättstugan) med våra gamla, höga golvlister (i mdf 🤢). Och tvättstugan renoverades i somras/höstas. Webbcachen.. 😂

Bra kämpat, det får jag säga, men du undkommer inte din ursäkt för det. Och du är fortfarande välkommen att komma och testa min glappfria bakväxel. Det är bara att höra av sig.

Edit: För de som möjligen kan vara det minsta intresserade finns det en bild på hojen tagen direkt efter bygget (egentligen ombygget, satt Campa Daytona och andra hjul på tidigare) förra hösten i Principiatråden, inlägg #25. Har sedan dess bytt bakväxel, brifters, hoods, styre, stam och kassett. Work in progress, och ingen överraskning för de happyiter som känner till mitt smått maniska mekartempo. 😅

Allt ovan spelar förstås egentligen ingen som helst roll, eftersom växeln på Tradera är jättefin och fungerande. Til syvende og sidst handlar det om vem man väljer att tro på, någon med hundratals positiva omdömen på Tradera och ganska detaljerade (och rätt självutlämnande) byggtrådar på Happy under flera år, eller en nyregistrerad användare som kommer in från kanten och där SAMTLIGA INLÄGG gjorts i denna tråd. Nästan så att man misstänker en meningsmotståndare med ett fejkkonto, och det är särskilt en med stor kunskap om gammalt skräp som jag osökt kommer att tänka på.

Det här är mitt sista inlägg.

PS. Japp, bromsarna fanns i både svart och silver samtidigt som kolfibervevarna och bakväxeln med kolfibercage. Alltså lirar alla delarna perfekt med varandra årsmodellsmässigt, bortsett från den där j-a framväxeln. Omkring 05/-06 enligt katalog. Var väl det jag trodde. DS.

PPS. Efter timmars surfande och usel, italiensk information TROR jag nu att Ultra Torque-partiet kom 2007, och resten av mina grejer är från 2006. Men det får gå. Det ska fan vara Campaägare. DS.
Så du hade alltså en växel som var i "mycket fint skick" men bytte för några månader sedan till en som var "totalt slut" för att du är så petnoga med att alla komponter måste vara från samma år fast du tycker det är okej att de är blandade?

Och när du ville ha hjälp med den här som du trodde var slut tog du inte en bild på den utan visade en annan växel. Som när det kom fram att du lagt ut den på Tradera, omedelbart bytte till en annan bild för att man inte skulle se att växeln satt på cykeln.

Och att du omedelbart slängde den som var glapp istället för att spara och ta reservelar från eller sälja (för de som inte vet är det titanskruvar och annat dyrt och delarna passar mellan olika år och modeller). Och i samma veva lade ut växeln i mycket fint skick till försäljning innan du fått tag i en ersättare.

Jag valde att tro på din föklaring att du visade fel bild och att det var en annan du sålde även om det lät lite krystat, men beklagar de historier du sedan kommit med är inte trovärdiga.

Växeln du visar i klippet har ett tydligt glapp i övre pivotleden, bulten ser ny eller rengjord ut så min gissning är att du följde mitt råd att det brukar räcka med en ompackning med lite fastare fett och nya o-ringar eller ev att byta bult. Men som sagt bara en gissning och som jag skrev tidigare får man som köpare räkna med att det finns glapp, det jag reagerade på var att du säljer en växel du själv tror är utsliten och inte växlar helt hundra som i "mycket, mycket fint skick". Det är inte snyggt.

Det är inte så jätteofta man ser delar från de här finare Campagnologrupperna på Tradera, du är ganska ny där men en av de som säljer mest. Förhoppningsvis har du lärt dig något bra av den här historien.

PS. Om du nu tycker Campagnolo är så kasst och är petnoga med att allt måste vara från samma modellår kunde du bytt till den 10s Dura Ace-grupp i "väldigt, väldigt fint skick" du sålde tidigare i år.

Så du hade alltså en växel som var i "mycket fint skick" men bytte för några månader sedan till en som var "totalt slut" för att du är så petnoga med att alla komponter måste vara från samma år fast du tycker det är okej att de är blandade?

Och när du ville ha hjälp med den här som du trodde var slut tog du inte en bild på den utan visade en annan växel. Som när det kom fram att du lagt ut den på Tradera, omedelbart bytte till en annan bild för att man inte skulle se att växeln satt på cykeln.

Och att du omedelbart slängde den som var glapp istället för att spara och ta reservelar från eller sälja (för de som inte vet är det titanskruvar och annat dyrt och delarna passar mellan olika år och modeller). Och i samma veva lade ut växeln i mycket fint skick till försäljning innan du fått tag i en ersättare.

Jag valde att tro på din föklaring att du visade fel bild och att det var en annan du sålde även om det lät lite krystat, men beklagar de historier du sedan kommit med är inte trovärdiga.

Växeln du visar i klippet har ett tydligt glapp i övre pivotleden, bulten ser ny eller rengjord ut så min gissning är att du följde mitt råd att det brukar räcka med en ompackning med lite fastare fett och nya o-ringar eller ev att byta bult. Men som sagt bara en gissning och som jag skrev tidigare får man som köpare räkna med att det finns glapp, det jag reagerade på var att du säljer en växel du själv tror är utsliten och inte växlar helt hundra som i "mycket, mycket fint skick". Det är inte snyggt.

Det är inte så jätteofta man ser delar från de här finare Campagnologrupperna på Tradera, du är ganska ny där men en av de som säljer mest. Förhoppningsvis har du lärt dig något bra av den här historien.

PS. Om du nu tycker Campagnolo är så kasst och är petnoga med att allt måste vara från samma modellår kunde du bytt till den 10s Dura Ace-grupp i "väldigt, väldigt fint skick" du sålde tidigare i år.
Har du ens pysslat med cykeldelar? 😂

Att tro att den växel jag visar i klippet har ett ”tydligt glapp” i infästningen visar på hur lite du kan. Helt nya växlar från Campa kan ha ett större glapp än så, för att inte tala om dem som använts ett tag.

Självklart har jag gjort rent och gått igenom växeln jag säljer, det gör jag med nästan allt jag säljer på Tradera.

Och jag har aldrig sagt att hela växeln var ”totalt slut” utan att den visade sig vara slut eftersom glappet i infästningen var så stort. Dessutom var den skrapad i växelhuset och hade bortnött text. Jag blev förbannad och slängde den till slut. Tyvärr hade jag ingen bild på just denna växel, vilket du drar stora växlar (höhö) på. Capice?

Dura-Ace 7800-gruppen menar du? Nä, jag är inte så förtjust i klädstrecken. Använde gruppen på min Coppi (som såldes här för övrigt). Varför jag fortsätter med Campa ska du skita i, givetvis.

Du är ett troll - kryp tillbaka under stenen nu.

PS. Jag har haft konto på Tradera sedan 2007. Sålde mina första grejer 2010. Har du stalkat mig sedan dess? 😘 DS.

Senast redigerad av en moderator:
Har du ens pysslat med cykeldelar? 😂

Att tro att den växel jag visar i klippet har ett ”tydligt glapp” i infästningen visar på hur lite du kan. Helt nya växlar från Campa kan ha ett större glapp än så, för att inte tala om dem som använts ett tag.

Självklart har jag gjort rent och gått igenom växeln jag säljer, det gör jag med nästan allt jag säljer på Tradera.

Och jag har aldrig sagt att hela växeln var ”totalt slut” utan att den visade sig vara slut eftersom glappet i infästningen var så stort. Dessutom var den skrapad i växelhuset och hade bortnött text. Jag blev förbannad och slängde den till slut. Tyvärr hade jag ingen bild på just denna växel, vilket du drar stora växlar (höhö) på. Capice?

Dura-Ace 7800-gruppen menar du? Nä, jag är inte så förtjust i klädstrecken. Använde gruppen på min Coppi (som såldes här för övrigt). Varför jag fortsätter med Campa ska du skita i, givetvis.

Du är ett troll - kryp tillbaka under stenen nu.

PS. Jag har haft konto på Tradera sedan 2007. Sålde mina första grejer 2010. Har du stalkat mig sedan dess? 😘 DS.
Jag har inte hållit på med kedje växel tidigare blev köpa en billig ersättning plåt pressad ventura.
Var inte alls bra montering och tro att allt fungerar i stället för Shimano visa sig vara för stark fjäder fäst öre infästning fjäder inställning fast fick göra om fjäder infästning borra plus shims tajta upp.
Och vajer infästning nyp radie upp stick då fungerar den som en bak växel skall fungera.

Lovade att visa en grupp På Campa 10sp Record. Men av någon anledning försvann inlägget. Gruppens komponenter är dock inte från samma modellår. Har inte full koll på detta i nuläget!
Från början var tanken att gruppen skulle ingå i en uppgradering. Men efter ett dödsfall, blev tyvärr detta pga stor sorg aldrig förverkligat.

När jag letade fram delarna, fick jag också ta ut en gammal hoj, som stått stilla i 15år, utan att ha rullat en meter. En Sageborn. Utrustn Campagnolo Chorus 10sp.

Var det någon som nämnde målarfärg?

Bilagor

• DSCF2871.webp
    DSCF2871.webp
    717.9 KB · Besök: 50
  • DSCF2872.webp
    DSCF2872.webp
    728.5 KB · Besök: 54
Lovade att visa en grupp På Campa 10sp Record. Men av någon anledning försvann inlägget. Gruppens komponenter är dock inte från samma modellår. Har inte full koll på detta i nuläget!
Från början var tanken att gruppen skulle ingå i en uppgradering. Men efter ett dödsfall, blev tyvärr detta pga stor sorg aldrig förverkligat.

När jag letade fram delarna, fick jag också ta ut en gammal hoj, som stått stilla i 15år, utan att ha rullat en meter. En Sageborn. Utrustn Campagnolo Chorus 10sp.

Var det någon som nämnde målarfärg?
Den där gruppen är smaklig. Och nej precis, den numera ökända bakväxeln är tidigare än bromsarna och vevpartiet. Men det är troligen bara jag som bryr mig om sådant - de lirar ju perfekt ihop i alla fall.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp