Blockettråden 2

Blockettråden 2
Det är väl någon kolfiberlaminat eller något sånt på dem om jag minns rätt. Men det gör ju inte dem till, vad som i folkmun är känt som, kolfiberhjul.
Ett styre i kolfiber gör inte en aluminiumcykel till en kolfibercykel.

"Riktiga" kolfiberhjul har dock oftast ekrar av stål och en nav av aluminium och stål. Också ingen kolfiberhjul då?

Jag antar att dessa hjul har en lågprofil alu-fälg med en kolfiber profil
Fälgen är väl av kolfiber med bromsyta av aluminium?

Nej, det är en aluminiumfälg med kolfiberlaminat på, verkar det. Det finns hjul med riktigt odjupa alufälgar med en hög kolfiberprofil på, som t.ex. från Mavic, men det verkar inte vara fallet här.

Blockettråden 2
"Riktiga" kolfiberhjul har dock oftast ekrar av stål och en nav av aluminium och stål. Också ingen kolfiberhjul då?
Många hjul har nu kolfiberekrar, och vissa även nav ;)
Men nej, syftade mest på att om någon säger kolfiberhjul så uppfattas det som att hjulet har en fälg av kolfiber. Precis som att om någon säger att deras cykel är i kolfiber så uppfattas det som att ramen är i kolfiber. Oavsett materialet på ekrar och nav, eller styre och sadelstolpe.

Blockettråden 2
Många hjul har nu kolfiberekrar, och vissa även nav ;)
Men nej, syftade mest på att om någon säger kolfiberhjul så uppfattas det som att hjulet har en fälg av kolfiber. Precis som att om någon säger att deras cykel är i kolfiber så uppfattas det som att ramen är i kolfiber. Oavsett materialet på ekrar och nav, eller styre och sadelstolpe.
Synd, annars hade det ju varit kanon om man köpt en spacer i kolfiber till en billig instegs aluminiumcykel och kallat den för kolfibercykel när man sålt den.

Blockettråden 2
Synd, annars hade det ju varit kanon om man köpt en spacer i kolfiber till en billig instegs aluminiumcykel och kallat den för kolfibercykel när man sålt den.

Eller värre: min Selle Italia SLC Carbonio sadel som har ett tunt skikt kolfiber runt rälsen: bara extra vikt (och såklart karbån-looks). Jag hoppas att kolfibern har ett strukturellt funktion på dessa Shimano hjul.

Blockettråden 2
IMG_3549.webp
”Väldigt ny” - den var ny för mig!

Blockettråden 2
Jag har lagt märke till att det finns butiker som säljer ut "democyklar" där det sen framkommer att det är personalens personliga cyklar dom använt under säsongen och sen säljer.

Är det bara jag som är skitnödig som tycker att det känns lite lurigt? Democykel tänker jag mig rullat ganska lite på något event på sin höjd

Blockettråden 2
Jag har lagt märke till att det finns butiker som säljer ut "democyklar" där det sen framkommer att det är personalens personliga cyklar dom använt under säsongen och sen säljer.

Det skulle jag inte kalla för democyklar.

Är det bara jag som är skitnödig som tycker att det känns lite lurigt? Democykel tänker jag mig rullat ganska lite på något event på sin höjd

Democyklar kan uthyras en dag eller helg för att prova. Om det händer ofta kan de har används mycket, men skulle tänka att det inte händer så ofta.

Blockettråden 2

Om jag hör "demo-produkt" tänker jag en som stått framme för att klämma och känna på. En som man kan prova lite lätt för att få en uppfattning om vad det är.

Det du beskriver är ju en begagnad cykel, punkt.

Democyklar kan uthyras en dag eller helg för att prova. Om det händer ofta kan de har används mycket, men skulle tänka att det inte händer så ofta.
Det tycker jag inte heller är en democykel. Det är en prov- eller lånecykel.

Blockettråden 2
Om jag hör "demo-produkt" tänker jag en som stått framme för att klämma och känna på. En som man kan prova lite lätt för att få en uppfattning om vad det är.

Det du beskriver är ju en begagnad cykel, punkt.

Det tycker jag inte heller är en democykel. Det är en prov- eller lånecykel.
Är inte demo och prov samma sak? Demo-/provprodukt är definitivt begagnad men ägd av ursprungliga ägaren under användningtiden, enligt mig.

Blockettråden 2
10000:- är väl vad det är, men kostar verkligen en beaterpendlare såpass?

Det blir väl "democyklar" för att personalen ska få cykla gratis under året. Det gäller också vissa tävlande på B-spons. Skatteteknidska skäl ;)

Blockettråden 2
Är inte demo och prov samma sak? Demo-/provprodukt är definitivt begagnad men ägd av ursprungliga ägaren under användningtiden, enligt mig.
Jo, det är väl en luddig gränsdragning.
Jag tänkte på det Berk skrev om att man kan låna hem cykel. Då kände jag att det var mer än bara demo.
Om man däremot tar några varv i butiken bara så köper jag att man kallar det demo.

Blockettråden 2
Då likställer du alltså democykel med utställningsmodel, jag vet inte om det ofta används så.

Hursomhelst handlar det här om en begagnad cykel, kanske med fördelen att garantin för första ägare fortfarande gäller.
Ja, lite så kanske. Termen "demo" för mig antyder "demonstration", alltså att man visar upp och låter folk känna på den.
Min LBS har cyklar i butiken som man kan kolla på. Man får gärna cykla nåt varv inne i butiken.
Men man får inte ta ut den eftersom den då blir skitig och det är inte lämpligt om man vill sälja den (till nån annan antar jag). Där tänkte jag att gränsen gick mellan "demo" och nåt annat.

Blockettråden 2
Ja, lite så kanske. Termen "demo" för mig antyder "demonstration", alltså att man visar upp och låter folk känna på den.
Min LBS har cyklar i butiken som man kan kolla på. Man får gärna cykla nåt varv inne i butiken.
Men man får inte ta ut den eftersom den då blir skitig och det är inte lämpligt om man vill sälja den (till nån annan antar jag). Där tänkte jag att gränsen gick mellan "demo" och nåt annat.
Ja instämmer. Och får man ta ut dem och rulla någon kilometer i området kallas det väl "testcykel".

Blockettråden 2
Jo, det är väl en luddig gränsdragning.
Jag tänkte på det Berk skrev om att man kan låna hem cykel. Då kände jag att det var mer än bara demo.
Om man däremot tar några varv i butiken bara så köper jag att man kallar det demo.
Vad gäller vid bilköp? Då jag hämtade ut en ny bil en gång så noterade jag på distansmätaren att den inte var noll, utan det var väl några km registrerade. Säljaren nämnde att det berodde på att den körts vid rangering under leverans från fabriken mm. Frågan är var gränsen går för hur mycket som är rimligt. Kanske kan man tillämpa samma princip på cyklar, även om det är svårt där då de normalt inte har någon inbyggd distansmätare.

Tillägg: Iofs kanske lite annorlunda med cyklar pga det mindre formatet. Men om man köper en cykel och får den i en obruten förpackning/cykelkartong så kanske man kan vara relativt säker på att den inte är begagnad.

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Vad gäller vid bilköp? Då jag hämtade ut en ny bil en gång så noterade jag på distansmätaren att den inte var noll, utan det var väl några km registrerade. Säljaren nämnde att det berodde på att den körts vid rangering under leverans från fabriken mm. Frågan är var gränsen går för hur mycket som är rimligt. Kanske kan man tillämpa samma princip på cyklar, även om det är svårt där då de normalt inte har någon inbyggd distansmätare.
De nya bilarna jag haft har alltid gått minst 15-20km vid leverans även om de inte har demo/test-körts.

Blockettråden 2
Heter inte personalbilarna "demobilar" ...de är definitivt begnade men används också för provkörning....

EDIT, annars är det väl skyltex eller vad man brukar säga

Blockettråden 2

Tillägg: Iofs kanske lite annorlunda med cyklar pga det mindre formatet. Men om man köper en cykel och får den i en obruten förpackning/cykelkartong så kanske man kan vara relativt säker på att den inte är begagnad.
Nu har jag inte köpt bil, bara leasat, men är det inte nån skillnad om den har reg-skylt eller inte? Minns inte jättemycket av den typ enda gången jag kollade på köpe-bil men fick för mig det var nån som blivit registrerad och därför var billigare för den var typ "begagnad" (gått några km bara).

Blockettråden 2
Lagerbilar kan nog ha gått en del.... bilar made to order har väl troligen rulat av båten utan reg skylt? Om jag får gissa
Lagerbilar rullar normalt sett inget alls. Utan det är bilar man snabbt kan leverera och sälja till kund. Dom kan man inte special beställa med val på utrustning osv. Utan dom kommer med den utrustningen handlaren beställde dom med.
Det finns galet mycket kunder som inte vill vänta utan tar den som finns i lager.
Oftast har säljare tjänstebilar och då delas det ut olika modeller som man även har som demo bilar. Självklart har man oftast rena demo bilar med men inte av alla modeller.

Nya bilar har alltid ex antal km på mätaren då dom transporteras inom fabriken sen körs dom även i hamnen när dom kommer. Där finns det väldigt stora parkeringar där bilarna står och eventuellt även körs till verkstad för extra utrustning som ska monteras innan handlaren får den, det är ofta utrustning som är Sverige specifikt. Handlaren monterar även dom extra utrustning så som extra ljus och kupé värmare.
Handlaren själv kör också med bilen för att förflytta den.
Skillnaden på en cykel och en bil är att man lägger mycket tid på att rekonda även en ny bil. Såsom polering och tvättning. Det gör man inte på en cykel.

Blockettråden 2
Lagerbilar rullar normalt sett inget alls. Utan det är bilar man snabbt kan leverera och sälja till kund. Dom kan man inte special beställa med val på utrustning osv. Utan dom kommer med den utrustningen handlaren beställde dom med.

Oftast har säljare tjänstebilar och då delas det ut olika modeller som man även har som demo bilar. Självklart har man oftast rena demo bilar med men inte av alla modeller.

Nya bilar har alltid ex antal km på mätaren då dom transporteras inom fabriken sen körs dom även i hamnen när dom kommer. Där finns det
väldigt stora parkeringar där bilarna står och eventuellt även körs till verkstad för extra utrustning som ska monteras innan handlaren får den, för att själv montera diverse extra utrustning så som kupé värmare osv.
Handlaren själv kör också med bilen för att förflytta den.
Skillnaden på en cykel och en bil är att man lägger mycket tid på att rekonda även en ny bil. Såsom polering och tvättning. Det gör man inte på en cykel.

Jag vet vad det är och jag har provkört en. Då rullade den.

Blockettråden 2
Jag vet vad det är och jag har provkört en. Då rullade den.
Ville bara påpeka att lagerbilar sällan rullar mycket då man som åf vill sälja dom som nya. Så normalt sett har made to order och lager bilar samma km på mätaren. Men ibland har man kanske inga demo kvar av just den modellen. Då får man provköra även en lager bil i hop om att kunden kanske köper den.
Jag har jobbat 12år på en stor åf. Så har rätt bra koll.

Blockettråden 2
Fanns inget intresse för en Specialized elgravel, nu är den S-Works och dyrare.
Visa bilaga 765276

Visa bilaga 765277
dekalerna är säkert gjorda på professionell dekalverkstad för 5600 kr och det har ju gått ett tag mellan annonserna, så nu har väl säljaren hunnit cykla på den mer och därför behövts byta slitdelar på märkesverkstad för 4500 kr och så kanske ringklocka är monterad. och sen fika på turerna, 200 kr per tillfälle blir det ju med napoleonbakelse och loka citron. allt som allt går säljaren rent av minus på cykelaffären.

Blockettråden 2
Hmmm, är jag småsint som ändå blir lite besviken när jag säljer denna cykel utan hjul men med pedaler och medskickade bromsskivor för 5000kr (efter prutande) och cykeln sen en vecka senare läggs ut för 14000kr med ett par enkla hjul men pedalerna är bortskruvade?

Jag lever ju fortfarande i nån slags tanke om att man är lite ärligare och mer hjälpsam på Happy än på tex Blocket, det kanske är min tanke det är fel på helt enkelt?

Bilagor

• IMG_5909.webp
    IMG_5909.webp
    174.1 KB · Besök: 212
Blockettråden 2
Hmmm, är jag småsint som ändå blir lite besviken när jag säljer denna cykel utan hjul men med pedaler och medskickade bromsskivor för 5000kr (efter prutande) och cykeln sen en vecka senare läggs ut för 14000kr med ett par enkla hjul men pedalerna är bortskruvade?

Jag lever ju fortfarande i nån slags tanke om att man är lite ärligare och mer hjälpsam på Happy än på tex Blocket, det kanske är min tanke det är fel på helt enkelt?
Jag är på ditt lag, det där är ett oskick.

Blockettråden 2
dekalerna är säkert gjorda på professionell dekalverkstad för 5600 kr och det har ju gått ett tag mellan annonserna, så nu har väl säljaren hunnit cykla på den mer och därför behövts byta slitdelar på märkesverkstad för 4500 kr och så kanske ringklocka är monterad. och sen fika på turerna, 200 kr per tillfälle blir det ju med napoleonbakelse och loka citron. allt som allt går säljaren rent av minus på cykelaffären.
Himla snyggt med en låshållare för abus enklaste bordo-lås.
Ingen vettig människa låser väl den där med ett sånt lås...

Blockettråden 2

Jäkla stil. Inget till kharmakontot idag för Jonathan. Men man får väl respektera att hen gillar pengar också...

Blockettråden 2

Nu vet jag inte vad en dylik sak betingar för värde, men du fick ju uppenbarligen inte mer än 5000:- för den. Finns det något som talar för att nuvarande ägare får mer (utöver hjulkostnaden)?

Blockettråden 2
Nu vet jag inte vad en dylik sak betingar för värde, men du fick ju uppenbarligen inte mer än 5000:- för den. Finns det något som talar för att nuvarande ägare får mer (utöver hjulkostnaden)?
Det som gör att jag ändå blir lite putt är att jag kunde nog fått lite mer men nu prutade jag och skickade med grejer för att vara schysst då han var trevlig och smidig. Många hörde av sig efter honom och ville köpa utan att verka vilja pruta det första de gjorde i alla fall.
Men cykeln är hans och han fixade ju hjul vilket jag inte hade ork att göra och han får sälja den för valfritt belopp så klart. Tror han kanske kan få 8-9 för den med hjul?

Blockettråden 2
Det som gör att jag ändå blir lite putt är att jag kunde nog fått lite mer men nu prutade jag och skickade med grejer för att vara schysst då han var trevlig och smidig. Många hörde av sig efter honom och ville köpa utan att verka vilja pruta det första de gjorde i alla fall.
Men cykeln är hans och han fixade ju hjul vilket jag inte hade ork att göra och han får sälja den för valfritt belopp så klart. Tror han kanske kan få 8-9 för den med hjul?
Förstår om det känns surt, och håller med att det känns lite fel. Men tänker att det finns en del köpare där ute som inte vill mecka, eller kan, de vill bara ut och hoja och då låter det stökigt med att hitta passande hjul, sätta på dem, få dem att sitta rakt etc.. Sen vet vi ju inte vad han får betalt för den, kanske inte går för det höga priset.

Blockettråden 2
Två exempel på överpris kontra underpris:

Exempel 1:
I trakterna kring Dalarna existerar det nog en hel del gamla Diamondback´s i ladorna då det fanns en återförsäljare i Hedemora som även sålde maskiner....

Man förväntar sig inte ett sådant här utgångspris...

1745916983177.webp

Exempel 2:

Här känner man att man gör ett fynd.... Sadeln är värd 2-3 gånger mer än cykeln.

1745917395481.webp

Tillbaka
Topp