Plattformsskor - alternativ till FiveTen Freeriders?

DreadHead

Aktiv medlem
Hej,

Efter ca 10 års flitigt användande, och köpande, av FiveTens Freerider-skor så har jag insett att det är dags att byta märke och modell.

Mitt första par FiveTen höll otroligt länge och jag använde de tills att de nästan blev blankslitna (det har blivit fler skor genom åren). Men efter att Adidas köpte upp märket så har kvaliten på skorna blivit så sjukt mycket sämre. Till den grad att sulorna har slitits sönder på ca 3-4 månader för mig, vilket gör att de läcker in vatten så fort det regnar ute. Eftersom detta har skett inom 6 månader så har jag reklamerat skorna och hävdat att det är ett konstruktionsfel. Så jag har fått nya skor i utbyte. Bra så långt.
Men Adidas kundsupport är den sämsta supporten jag har varit i kontakt med, man får bättre feedback av att prata med en vägg. De förstår inte vad man säger/menar, vilket innebär att jag behöver lägga ner orimligt mycket tid på reklamationerna. Så nu är det dags att hitta någon ersättare till skomodellen.

Det jag har gillat med FiveTen Freeriders är:
- De är otroligt sköna, vilket har gjort att jag även använder skorna till vardags
- Sjukt bra fäste mot pedalerna, det har aldrig varit snack om att jag har tappat fotfästet från cykeln.
- Sjukt bra även mot andra underlag, vilket gör att jag har kunnat stå i sjukt branta bergsluttningar utan att glida/tappa fotfästet (både i vått och torrt väder).
- Skorna ha varit väldigt snygga, jag gillar framför allt vinklingen mellan tårna och sen upp över foten.

Mina önskemål kring nya plattformsskor:
- Bra pedalgrepp
- Bra mark- och pushgrepp
- Lätt vikt (väldigt subjektivt, men jag ogillar skor som känns klumpiga)
- Gärna en tunn sula/sko (vilket hör ihop med punkten ovan, jag gillar att ha bra/nära kontakt med pedalerna/marken)
- Snygga (vilket också är väldigt subjektivt)

Så jag är på jakt efter några skor som liknar Freeriders så mycket som möjligt, men som faktiskt håller bättre. Vad har ni för alternativ att tips om?
Jag har kikat lite på Specialized 2FO roost flat mtb shoe, men de verkar vara att hitta (efter en snabb googling).

Jag hittade denna guide förut idag, men ingen av skorna (förutom Specialized, och de är också svåra att få tag på online) verkar uppfylla mina önskemål om pedalgrepp, markgrepp, och pushgrepp. Jag har även kollat runt lite i forumet här (och allmänt på nätet) men har inte hittat några bra tips.
https://happyride.se/basta-cykelskor-for-plattformspedaler-mountainbike/

Det går att sula om skor. Shoedoctor.eu har jag sulat om ett par impact pro och freerider pro, resultatet blev som nya (unparallel startades av og fiveten gänget). Dyra är frakten, men om du bor i en stad med klättrare så brukar det ibland dyka upp inlägg i fbgrupper rörande klättring där nån vill sula om sina klätterskor, då frågar du snällt om du kan få med ett par skor i leveransen. Kanske det finns ett gäng här som är i samma båt, jag har dock inget annat att bidra med.

Jag kollade Shoedoctor och även om det vore nice att sula om skorna så är det lite väl dyrt, med 60 € i reparation och 45 € i frakt. Men jag vet inte om det går att sula om Freeriders (och om de skiljer sig mot Freerider PRO) då de har ett rutmönster inne i sulan och det verkar vara gjutet ihop med den yttre sulan (samt att även rutmönstret går sönder/kollapsar).

Tack för tipset, men det känns som en lite väl dyr (och svårreparerad) väg framåt :-)

Jag kör med Specialized 2FO DH, dom är inte så tjocka/varma som namnet kan antyda.

Men verkar dålig tillgång på dom också nu.

Greppet är bra, det jag kan störa mig på är att dom är rätt lågt skurna och vida i sidorna, så vartenda barr i hela skogen trillar ner i dom.

Specialized 2FO Roost är riktigt bra. Sista gummin av Specialized är lika bra som FiveTen gummi. Just nu verkar det finnas framförallt mindre storlekar hos t.ex. TCM cykel, SCS Stockholm och Bike24.

EDIT: Jag köpte "Syn" syntetiska versionen isf Suede för att den är snyggare, tycker jag, och för att reviews säger att Suede versionen förblir smutsig i geggan.

Senast ändrad:
Specialized ska ha lika bra/bättre grepp enligt reviewers.
Annars finns t.ex. Ride Concepts Hellion eller Fox Union som värdiga ersättare

Jag har sulat om plattisskor i Stockholm och är nöjd med det jobbet, vibram klättersulegummi, och låtit bli tår och hälar för markgreppets skull.
Men som alternativ till 5.10 och Spez som redan nämnts så har jag också Ion scrub av två olika modeller och gillat båda, men mönstret de har nu är inte samma som det på mina par så kan inte riktigt gå i god för det nya mönstret. Men har dem i sz 42, liksom mitt par 5.10, mitt Spez är i 43, men de känns också större. Normalt drar jag 42 ( i Shimano 43).

Ion-sulorna upplever jag som mindre greppiga, men då med fördelen att de slits betydligt långsammare. Och tycker de är tillräckligt greppiga (att mina vader och smalben ser för jävliga ut skyller jag på dålig teknik, det har hänt oavsett FiveTen/Ion/Spech.) iaf.. (Brukar köra OneUps komposit-pedaler fö, spelar ju också stor roll för både slitage och grepp på pedal och i vadmuskel.)

Ion-skorna är varmare, samt smalare i fotlästen, än de FiveTen (diverse) och Spez (2FO Roost) jag kört.

Nu är mina Ion-skor (Ion Raid AMP II) några år gamla iofs, så saker kan ju ha ändrats..

Jag gillar verkligen 2FO Roost, men man ska vara medveten om att sulan är tjockare så man får inte samma pedalnära känsla som med en klassisk Freerider med rätt tunn sula.

Men annars bra grepp, håller bra.

Inte helt oväntat att de gamla grundarna till FiveFen startade upp ett nytt märke. Jag kollade Outlet 46 och Unparallel-skorna där var inte jättesnygga, och hemsidan kändes lite rörig. Men jag ska se ifall jag inte kan hitta skorna på något mer ställe.

Det verkar som att ni är många som tycker att Specialized (2FO Roost) är en godvärd ersättar för Freerider, så jag ska försöka se ifall jag kan hitta de någonstans online ifall jag inte hittar Unparallel.

Annars så verkar det som att även ni även går i god för Ride Concepts Hellion, Fox Union, Ion scrub. Så det blir kanske att göra en större beställning och prova skorna hemma, och returnera de som jag inte gillar.
Tack för alla tips! :-D

Jag gillar verkligen 2FO Roost, men man ska vara medveten om att sulan är tjockare så man får inte samma pedalnära känsla som med en klassisk Freerider med rätt tunn sula.

Men annars bra grepp, håller bra.

Tack för input:en. Jag har ett par vinterkängor och jag tycker att de sulorna är lite för höga/grova, vilket skulle tala emot Roost:erna, även om sulan nog inte är precis lika grov som på kängorna. Det är värt att beställa hem skorna och prova iaf.

Tack för input:en. Jag har ett par vinterkängor och jag tycker att de sulorna är lite för höga/grova, vilket skulle tala emot Roost:erna, även om sulan nog inte är precis lika grov som på kängorna. Det är värt att beställa hem skorna och prova iaf.
Nej inte grov så utan mer att det är en lite styvare/dämpad mellansula.

Jag la en beställning igår på Fox Union, Ride Concepts Hellion, och ett par 2FO Roost. Så ska jag prova och se vilka skor jag gillar bäst. Jag tänker att jag uppdaterar tråden om ett utlåtande av skorna, ifall någon mer (framöver) går i samma fundering som jag.

Hej,

Efter ca 10 års flitigt användande, och köpande, av FiveTens Freerider-skor så har jag insett att det är dags att byta märke och modell.

Mitt första par FiveTen höll otroligt länge och jag använde de tills att de nästan blev blankslitna (det har blivit fler skor genom åren). Men efter att Adidas köpte upp märket så har kvaliten på skorna blivit så sjukt mycket sämre. Till den grad att sulorna har slitits sönder på ca 3-4 månader för mig, vilket gör att de läcker in vatten så fort det regnar ute. Eftersom detta har skett inom 6 månader så har jag reklamerat skorna och hävdat att det är ett konstruktionsfel. Så jag har fått nya skor i utbyte. Bra så långt.
Men Adidas kundsupport är den sämsta supporten jag har varit i kontakt med, man får bättre feedback av att prata med en vägg. De förstår inte vad man säger/menar, vilket innebär att jag behöver lägga ner orimligt mycket tid på reklamationerna. Så nu är det dags att hitta någon ersättare till skomodellen.

Det jag har gillat med FiveTen Freeriders är:
- De är otroligt sköna, vilket har gjort att jag även använder skorna till vardags
- Sjukt bra fäste mot pedalerna, det har aldrig varit snack om att jag har tappat fotfästet från cykeln.
- Sjukt bra även mot andra underlag, vilket gör att jag har kunnat stå i sjukt branta bergsluttningar utan att glida/tappa fotfästet (både i vått och torrt väder).
- Skorna ha varit väldigt snygga, jag gillar framför allt vinklingen mellan tårna och sen upp över foten.

Mina önskemål kring nya plattformsskor:
- Bra pedalgrepp
- Bra mark- och pushgrepp
- Lätt vikt (väldigt subjektivt, men jag ogillar skor som känns klumpiga)
- Gärna en tunn sula/sko (vilket hör ihop med punkten ovan, jag gillar att ha bra/nära kontakt med pedalerna/marken)
- Snygga (vilket också är väldigt subjektivt)

Så jag är på jakt efter några skor som liknar Freeriders så mycket som möjligt, men som faktiskt håller bättre. Vad har ni för alternativ att tips om?
Jag har kikat lite på Specialized 2FO roost flat mtb shoe, men de verkar vara att hitta (efter en snabb googling).

Jag hittade denna guide förut idag, men ingen av skorna (förutom Specialized, och de är också svåra att få tag på online) verkar uppfylla mina önskemål om pedalgrepp, markgrepp, och pushgrepp. Jag har även kollat runt lite i forumet här (och allmänt på nätet) men har inte hittat några bra tips.
https://happyride.se/basta-cykelskor-for-plattformspedaler-mountainbike/

Av precis samma anledningar som TS:en har jag givit upp på FiveTen Freerider, efter att ha gått igenom fyra eller fem par. De erbjuder perfekt bra grepp och är inte fula för vardagen, men sulorna är körda efter ~4 månader cykling. Ett par månader till kan man eventuellt dra ur ut dem om det är torrt ute, men när hösten kommer kan jag inte längre ignorera vattenläckage genom hålen i sulorna.

Efter något googlande har jag stannat på Specialized Rime Flat. De är lite styvare än FiveTen Freerider men det spelar ingen roll för mig, eftersom det är greppet som är viktigt för mig. I detta fall är greppet minst lika kraftigt som 5.10:s Stealth gummi ger.
Jag har haft dem sedan November 2024 och än hittills ser jag inte några uppenbara tecken på hål i sulorna.

Jag har även Vaude AM Moab Mid STX för blötare väder, och de har också bra grepp, kanske en smula svagare än Stealth, dock inte märkbart för min cykling. Jag har också Giro Jacket skor med styva sulor. Jag hade nästan dött när jag försökte cykla som vanligt i dem på hemmastigen; jag undviker därför att cykla i dem framöver.

Är det just Freerider som ni kör, alltså inte Pro? Jag kör på Pro-varianten och de räcker minst 1,5 år för mig. Nu har jag även deras Trailcross-variant jag kör på de blöta månaderna och Freerider Pro för vår, sommar, tidig höst. Trailcross-skorna har jag haft typ nästan 3 år och sulan lever bra fortfarande.

Men har hört att många andra har problem att de Freeriders slits snabbt så det är nog fallet såklart. För mig så har jag inte hittat någon annan sko som passar lika bra på mina konstiga fötter tyvärr.

När började kvaliteten dala på FiveTen? Jag har ett par från 2020 som har typ noll slitage...
Edit: Freerider Pro
Det var nog en bit innan dess, minns inte när Adidas tog över. Men precis som dig upplever jag att Pro håller ganska länge ändå trots detta. Inte lika bra som pre-Adidas dock.

I mitt fall, ja, jag har haft några par Freerider utan Pro, samt ett par Freerider EPS MID (med samma öde trots att de marknadsfördes som vinterskor och var dyrare).

EDIT: googlade nu och ser att Pro-varianten kostar 2 gånger mer är ej-Pro.
Ja de är dyrare precis. Men de håller betydligt bättre. Jag har provat vanliga Freerider men tycker de är dåliga på att hålla ute vatten och inte lika tåliga om man slår i foten i grejor. Sen lite i mjukaste laget för att köra gravity typ.

Lite konstigt att sulorna på Freerider Pro håller längre än på vanliga Freerider när de har samma gummi,åtminstone i specs. Pro versionen har mycket styvare sulan men är i mjuk i framdelen, viktigt för min son som också använder den till gruscykling, men kanske inte så viktigt när man har stora platformpedaler.

Kanske inte uppfyller alla TS krav för vardagsanvändning, men jag är såld på Ride concepts Hellion elite, min nya standardsko. Styv, greppig och med väldigt skön dämpning i sulan som gör att man inte blir trött i fötterna. Freerider Pro känns väldigt hårda och klonkiga i jämförelse. Dessa är mer som de gamla Freerider Contact, fast styvare.

Beställde precis ett nytt par, fanns till väldigt bra pris här.

Lite konstigt att sulorna på Freerider Pro håller längre än på vanliga Freerider när de har samma gummi,åtminstone i specs.
Vad irriterade mig mest med allt detta var att när sulorna på mina 5.10 hade blivit obrukbara, såg skornas övre delar ut precis som nya, knappast slitna. Det kändes som stort slöseri med både pengar och miljön att slänga allt tillsammans. Jag försökte laga hålen i sulan en gång, men detta höll inte. Jag funderade även på att sula om ett par (det går nämligen att köpa en kvadratmeter Vibramgummi, men tyvärr säljes inte Stealth gummi längre), men orkade inte i slutet.

Vad irriterade mig mest med allt detta var att när sulorna på mina 5.10 hade blivit obrukbara, såg skornas övre delar ut precis som nya, knappast slitna. Det kändes som stort slöseri med både pengar och miljön att slänga allt tillsammans. Jag försökte laga hålen i sulan en gång, men detta höll inte. Jag funderade även på att sula om ett par (det går nämligen att köpa en kvadratmeter Vibramgummi, men tyvärr säljes inte Stealth gummi längre), men orkade inte i slutet.

Förstår.

Sonens Freerider Pro ser mer sliten ute i övre delar än på sulan, efter ett år av användning.

Hos tysken kostar både kring 80 euro.
Förr var det annorlunda, Mina Freerider kostade mig ~60€/par eller mindre om man hinner till rea, medan Pro hade varit närmare 100 €. Den EPS MID-varianten var långt över en hundra euro men i slutet hjälpte det inte med livslängden.

sulorna på Freerider Pro håller längre än på vanliga Freerider när de har samma gummi
Det var kanske en anledning varför jag aldrig ens tänkte på att prova Freeride Pro. Om sulorna är samma konstruktion och annars är jag nöjd med passform, varför betala mer, särskilt om jag misstänker att detta inte skulle hjälpa?

Sonens Freerider Pro ser mer sliten ute i övre delar än på sulan, efter ett år av användning.
Jag misstänker att problemet har något med cyklistens vikt att göra :-)
Inga av min sons cykelskor har något slitage på sulor som kunde ha orsakats av pedalpinnar.

Nu har jag haft skorna ett tag så jag tänkte att jag ska ta och uppdatera tråden lite grann.
Det blev att returnera Hellion, samt att jag behöll Fox Union och Specialized 2FO roost. Mycket för att jag inte kunde bestämma mig mellan de två sistnämnda och jag hittade Roosten till väldigt bra pris.

Ride concepts hellion
De här skorna var sjukt smala, och väldigt små i storleken. Så det blev ett tvärt nej där, jag kunde precis få på mig skorna och det var som att jag genast ville slita av mig dem.

Specialized 2FO roost
Väldigt sköna skor, med en väldigt hård/styv sula. Samt att det känns som att sulan är ca 3-4 mm för tjock för min smak. Men väldigt sköna skor. Jag tror nog att dessa skor var de som satt bäst på foten. Men de får ett lite lägre betyg av mig pga den hårda och tjockare sulan. Det kan även vara att sulan mjukar upp sig lite när man har använt skorna ett tag.

Fox union
Detta är nog mina favoritskor av de tre som jag beställde. Precis lagom mjuk sula, den är ungefär av samma mjukhet/styvhet som FiveTen freeriders får efter en månads användande. Och en väldigt bra passform på skorna, det enda är att jag tycker att de är aningens för breda framför snörningen, men det är marginellt. Jag skulle säga att jag tycker nog att dessa skorna är de som mest liknar FiveTen Freeriders.

Jag har provcyklat skorna en del och både Roost och Union har sjukt bra pedalgrepp. Samt att båda skorna har väldigt bra fäste mot marken när man är ute och går i skog och berg. Så jag är väldigt nöjd med båda skorna.

Är det just Freerider som ni kör, alltså inte Pro? Jag kör på Pro-varianten och de räcker minst 1,5 år för mig. Nu har jag även deras Trailcross-variant jag kör på de blöta månaderna och Freerider Pro för vår, sommar, tidig höst. Trailcross-skorna har jag haft typ nästan 3 år och sulan lever bra fortfarande.

Men har hört att många andra har problem att de Freeriders slits snabbt så det är nog fallet såklart. För mig så har jag inte hittat någon annan sko som passar lika bra på mina konstiga fötter tyvärr.
Lite konstigt att sulorna på Freerider Pro håller längre än på vanliga Freerider när de har samma gummi,åtminstone i specs. Pro versionen har mycket styvare sulan men är i mjuk i framdelen, viktigt för min son som också använder den till gruscykling, men kanske inte så viktigt när man har stora platformpedaler.

Det vore inte helt otänkbart att det är två helt olika konstruktioner på sulorna mellan modellerna. Icke-pro modellen har en tunn yttersula på ca 2-3 mm och sen så är det ett uppbyggt rutmönster inuti. Vilket gör att sulan lättare går sönder. Nu vet jag inte hur pro-skorna är konstruerade men jag skulle misstänka att de har en mer solid sula. Vilket gör att de då håller längre.

Jag misstänker att problemet har något med cyklistens vikt att göra :-)
Inga av min sons cykelskor har något slitage på sulor som kunde ha orsakats av pedalpinnar.
Jag misstänker detsamma. Jag väger in på dryga 100 kg, så det blir rätt mycket tryck på skorna när man går. Speciellt om man går på grus eller liknande ojämnt underlag. Även om jag tycker att skorna borde hålla för detta, men det kan även vara att Adidas vill optimera sin vinst och har optimerat skorna/sulorna för någon medelvikt på användarna.

Jag bär ju etnies skateskor till vardags.
Och nu såg jag att dom även gör mtb skor.
Så det fick bli ett par sånna.
Otroligt sköna,och jag tycker greppet är bra(Michelin)

Tillbaka
Topp