Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Elektrisk, mobil pump ?
Ser att det börjar komma fler elektriska pumpar i fickformat , så pass små att de är i klass med 2 större CO2-patroner. Någon som testat, t.ex Silcas Elettrico?

Elektrisk, mobil pump ?
Jag köpte en till grabben. Lite oklart just nu exakt vilken (kan kolla ikväll) men en som verkade prisvärd hos kineserna. (Mitt första Kina-köp på många år. Mina principer är visst flexibla, iaf när det gäller pumpar).

Funkar toppen till Mtb, lite sisådär till racer. Måste ha mycket kräm i batteriet för att orka få upp tryck i racerdäcken. Principen är toppen, tycker jag.

Står det Silica på den fungerar den säkert även bättre till racer, gissar jag.

Elektrisk, mobil pump ?
Ser att det börjar komma fler elektriska pumpar i fickformat , så pass små att de är i klass med 2 större CO2-patroner. Någon som testat, t.ex Silcas Elettrico?
https://www.cyclingweekly.com/ har vad de kallar ett test av 6 e-pumpar i denna veckas nummer (24/4), det är i verkligheten en ngt begränsad recension av dem
Bäst tyckte de om Cycplus AS2 Pro
Den klarade av att fylla ett 30mm däck till 50 psi på 37s och batteriet räckte till fyra pumpningar.
Ingen pump från Silca var med

Elektrisk, mobil pump ?
Silca-pumpen är nog för ny, annonserades för tre dagar sedan men fick mig att undra lite var landet ligger. Kör just nu med 2 patroner, reglerbart huvud från Lezyne och en Road Drive men hade varit smutt att kunna byta båda mot en liten pump, iaf för pendlingen.

Elektrisk, mobil pump ?
Här finns facit: https://escapecollective.com/threaded-22-the-best-portable-cordless-tyre-inflators/
1745777061704.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Har några cycplus, den största o den minsta. Verkar välbyggda men det största frågetecknet är väl om batteriet håller i längden vilket jag inte vet än. Bekvämt är det i varje fall och det sitter långt inne att gå tillbaka till handpump igen.

Elektrisk, mobil pump ?
har under några år använt en 18 volt makitapump med liknande funktionalitet som dessa betydligt mindre pumpar.

mycket vanebildande skulle jag säga.

den stora fördelen är den kontinuerliga hela tiden avläsbara tryckmätningen under pumpandet. att den är stabilt användbar från från fatbiketryck på några tiondels bar, upp till hårt landsvägstryck är inget annat än imponerande. golvpumpar pendlar vilt mellan när man tar ett pumptag, och däremellan.

om man ska ha med pumpen på tur och har att välja på de som magervalp listar får jag för mig att cyplus a2 pro max är en vettig kompromiss mellan massa och kapacitet. det jag skulle vara skeptisk till vore deras val av battericeller. dessa små pumpar tycks ha lätt att överhetta, och tre små li-celler i serie som denna tycks vara försedd med är där en utmaning när det gäller hållbarhet.

helst skulle jag se att den portabla pumpen baserades på 21700 celler. två av dessa borde ge bra kapacitet, och inte så många lågvärdiga sådana celler därute jämfört med 18650.

för bruk hemma eller att ha med sig i bilen är en 18 volts i det batteri-ekosystem du förmodligen redan blivit insyltad i en no-brainer. min används även till bilen, vilket den orkar utan knot.

Elektrisk, mobil pump ?
har under några år använt en 18 volt makitapump med liknande funktionalitet som dessa betydligt mindre pumpar.

mycket vanebildande skulle jag säga.

den stora fördelen är den kontinuerliga hela tiden avläsbara tryckmätningen under pumpandet. att den är stabilt användbar från från fatbiketryck på några tiondels bar, upp till hårt landsvägstryck är inget annat än imponerande. golvpumpar pendlar vilt mellan när man tar ett pumptag, och däremellan.

om man ska ha med pumpen på tur och har att välja på de som magervalp listar får jag för mig att cyplus a2 pro max är en vettig kompromiss mellan massa och kapacitet. det jag skulle vara skeptisk till vore deras val av battericeller. dessa små pumpar tycks ha lätt att överhetta, och tre små li-celler i serie som denna tycks vara försedd med är där en utmaning när det gäller hållbarhet.

helst skulle jag se att den portabla pumpen baserades på 21700 celler. två av dessa borde ge bra kapacitet, och inte så många lågvärdiga sådana celler därute jämfört med 18650.

för bruk hemma eller att ha med sig i bilen är en 18 volts i det batteri-ekosystem du förmodligen redan blivit insyltad i en no-brainer. min används även till bilen, vilket den orkar utan knot.
På tal om hållbarhet, mina fotpumpar pendlar inte ett dugg mellan pumptagen och behöver varken laddning eller batteribyten. Lämnar inga besvärliga ämnen att ”återvinna”. KISS.

Elektrisk, mobil pump ?
Varför elektrisk då? Obs: Ärlig undran.
Har bara vaga funderingar på att skaffa en men formfakorn skulle vara huvudargumentet. Samma form som en cykelficka och enkel att ”flytta” med när man byter cykel. Pumpar är antingen urkassa (de allra minsta) eller måste förvaras på krångligt sätt på cykeln. Absolute Black har ju en ny kort pump som verkar bra men lika dyr som de elektriska.

Elektrisk, mobil pump ?
Framförallt är det bekvämt. I vintras drogs jag med en efterhängsen pyspunka och det var otroligt skönt att bara kunna fylla på ett par ggr per tur när det är kallt om fingrarna.

Funkar såklart med en minipump oxå, som ju har fördelen att den inte har ett batteri som kan ta slut. Men det är långt från lika bekvämt och även svärord kan provoceras fram.

Elektrisk, mobil pump ?
Har bara vaga funderingar på att skaffa en men formfakorn skulle vara huvudargumentet. Samma form som en cykelficka och enkel att ”flytta” med när man byter cykel. Pumpar är antingen urkassa (de allra minsta) eller måste förvaras på krångligt sätt på cykeln. Absolute Black har ju en ny kort pump som verkar bra men lika dyr som de elektriska.
Precis så gick mina funderingar, och de verkar stämma i verkligheten. Plus enkelhet och repeterbarhet (ställ in önskat tryck i förväg).

Nu är det ju inte jag som använder den, utan grabben. Han ville aldrig ha minipump med, tyckte de var för knöliga i fickan och svåra att använda. Han fick ha CO2 på tävling, men inte på träning.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag köper absolut det där med enkelheten, men en minipump tar ju ingen plats alls i ryggfickan? Den sticker upp några centimeter bara. Jag har min i ett litet paket med reservslang, multiverktyg, laglappar och ett par plåster. Ett gummiband om och ned i mittfickan. Då får jag ned en sådan där fånig proteinbar i samma ficka. Jag tycker att pumparna funkar fint, har en Zefal och en från något annat märke som jag inte minns nu.

Menar inte att ifrågasätta, ni får förstås köpa vilka laddbara prylar ni önskar, men det låter konstigt. Det är väl min naturliga skepsis mot att gå över från handkraft till batteri på ett träningsredskap, antar jag. Vissa saker funkar ju inte utan elektrisk ström, typ wattmätare, cykeldator och sådant, men pump är inte en av dem.

Nu vet jag inte vad Absolute Black är för någonting (är det Tommy Nilssons senaste samlingsskiva?) men jag antar att den kommer att hålla längre än en lika dyr, elektrisk pump?

IMG_8137.webp

Senast redigerad av en moderator:
Elektrisk, mobil pump ?
Jag köper absolut det där med enkelheten, men en minipump tar ju ingen plats alls i ryggfickan?
Varför ha pumpen i ryggfickan? Varför inte låta den sitta på cykeln?
OneUp-EDC-mini-pump-review-mounted-8-1024x768.jpg

Till åtminstone en del modeller finns det lösa hållare att köpa,
men då ökar förstås risken att den sitter på fel cykel när den behövs...

Reservslangar, däckverktyg o "annat" är även det bra att förvara lågt på cykeln
product.php

Elektrisk, mobil pump ?
Varför ha pumpen i ryggfickan? Varför inte låta den sitta på cykeln?
OneUp-EDC-mini-pump-review-mounted-8-1024x768.jpg

Till åtminstone en del modeller finns det lösa hållare att köpa,
men då ökar förstås risken att den sitter på fel cykel när den behövs...

Reservslangar, däckverktyg o "annat" är även det bra att förvara lågt på cykeln
product.php
Vikten Håkan, vikten - jag kan ju inte köpa titanskruv till flaskställen och sedan hänga på en pumpjäkel.. 😉

Jag har en flera sådana hållare, men det är liksom goare att ha allt samlat på samma ställe på något sätt.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag köper absolut det där med enkelheten, men en minipump tar ju ingen plats alls i ryggfickan? Den sticker upp några centimeter bara. Jag har min i ett litet paket med reservslang, multiverktyg, laglappar och ett par plåster. Ett gummiband om och ned i mittfickan. Då får jag ned en sådan där fånig proteinbar i samma ficka. Jag tycker att pumparna funkar fint, har en Zefal och en från något annat märke som jag inte minns nu.

Menar inte att ifrågasätta, ni får förstås köpa vilka laddbara prylar ni önskar, men det låter konstigt. Det är väl min naturliga skepsis mot att gå över från handkraft till batteri på ett träningsredskap, antar jag. Vissa saker funkar ju inte utan elektrisk ström, typ wattmätare, cykeldator och sådant, men pump är inte en av dem.

Nu vet jag inte vad Absolute Black är för någonting (är det Tommy Nilssons senaste samlingsskiva?) men jag antar att den kommer att hålla längre än en lika dyr, elektrisk pump?

Visa bilaga 765613
Det är inget fel på en handpump. Jag har ett gäng, och cyklar aldrig en runda utan en i bakfickan. (Att skruva eller spänna fast prylar på cykeln är ett otyg. Gud uppfann cykeltröjan av en anledning.) Om jag, personligen, ska gradera hur de fungerar tycker jag ”hjälpligt” är ett rimligt omdöme om vi pratar till landsväg. Alltså för att få ett tryck på 75-95psi (eller nåt sånt). Och jämfört med alla andra typer av pumpar jag använt. Det klart sämsta alternativet iaf. Skulle jag vilja optimera funktionen till landsvägscykeln skulle jag skaffa en sån där måttanpassad rampump (och en passande ram) eller ta med CO2-pumpen (och ev lös tryckmätare). Till Mtb har jag några varianter av minipumpar där jag kan tänka mig att gradera uppemot ”skapligt”.

Men minipumpen är ”mini” och den ”pumpar” hjälpligt så man kan ta sig vidare. Gott så. Men ingen anledning att sätta den på en piedestal, imho. Det känns ändå inte som en produkt helt utan förbättringspotential (vilket kanske bevisas av att det har dykt lite förfiningar av designen och rent konkurrerande filosofier under åren). Jag har alltså alltid en i ryggfickan när jag cyklar.

Hade jag varit prylnördigare än jag redan är eller haft svårt att hantera en minipump hade jag cyklat med en elektrisk minipump i fickan istället. Den funkar ”bra” i skogen och ”skapligt” till landsväg. Alltså ett snäpp bättre än minipumpen enligt min erfarenhet. Den tar typ samma volym som en minipump i fickan, men ligger säkrare för en del. Den största nackdelen är att den ska ha laddning innan man ger sig ut. Precis som effektmätaren, cykeldatorn, pulsbandet, växlarna, telefonen och hörlurarna en del cyklar med.

Man får väl göra som man vill, och rationalisera det därefter. :-) Men jag har inga problem att föreslå en elektrisk pump som alternativ till de övriga. Själv cyklar jag med en minipump.

Elektrisk, mobil pump ?
Det är inget fel på en handpump. Jag har ett gäng, och cyklar aldrig en runda utan en i bakfickan. (Att skruva eller spänna fast prylar på cykeln är ett otyg. Gud uppfann cykeltröjan av en anledning.) Om jag, personligen, ska gradera hur de fungerar tycker jag ”hjälpligt” är ett rimligt omdöme om vi pratar till landsväg. Alltså för att få ett tryck på 75-95psi (eller nåt sånt). Och jämfört med alla andra typer av pumpar jag använt. Det klart sämsta alternativet iaf. Skulle jag vilja optimera funktionen till landsvägscykeln skulle jag skaffa en sån där måttanpassad rampump (och en passande ram) eller ta med CO2-pumpen (och ev lös tryckmätare). Till Mtb har jag några varianter av minipumpar där jag kan tänka mig att gradera uppemot ”skapligt”.

Men minipumpen är ”mini” och den ”pumpar” hjälpligt så man kan ta sig vidare. Gott så. Men ingen anledning att sätta den på en piedestal, imho. Det känns ändå inte som en produkt helt utan förbättringspotential (vilket kanske bevisas av att det har dykt lite förfiningar av designen och rent konkurrerande filosofier under åren). Jag har alltså alltid en i ryggfickan när jag cyklar.

Hade jag varit prylnördigare än jag redan är eller haft svårt att hantera en minipump hade jag cyklat med en elektrisk minipump i fickan istället. Den funkar ”bra” i skogen och ”skapligt” till landsväg. Alltså ett snäpp bättre än minipumpen enligt min erfarenhet. Den tar typ samma volym som en minipump i fickan, men ligger säkrare för en del. Den största nackdelen är att den ska ha laddning innan man ger sig ut. Precis som effektmätaren, cykeldatorn, pulsbandet, växlarna, telefonen och hörlurarna en del cyklar med.

Man får väl göra som man vill, och rationalisera det därefter. :-) Men jag har inga problem att föreslå en elektrisk pump som alternativ till de övriga. Själv cyklar jag med en minipump.
Fattar. För mig är det nog som ett nödverktyg jag ser pumpen, jag tänker inte på vilket tryck jag får om jag pumpar efter punka, utan är nöjd om jag tar mig hjälpligt hem. Detsamma med multiverktyget, det är ingenting jag nyttjar i mitt vanliga mekande, så att säga. Optimering går nästan alltid att genomföra, såklart, men jag tror att risken är större att jag glömmer ladda elpumpen än att jag inte orkar pumpa upp däcket hyggligt med minipumpen. 😀

Elektrisk, mobil pump ?
Man bör ha i åtanke att frågeställaren inte cyklar riktigt som alla andra.

Ja man pallar pumpa ett däck 18:37 en solig kväll 4 mil hemifrån.

Men andra natten i rad i regn 03:47 efter 68 mil så är det lite skillnad på att stå och veva med någon pump eller bara låta lite teknik göra jobbet. .

Vilket förutsätter att man fortfarande har kräm kvar i batteriet om den har använts tidigare under breveten. Eller måste man ha med sig en backuppump eller co2?

Min Silca Tattico gör jobbet. I ur och skur under många år nu. Låg friktion i pumpen gör pumpandet lätt.

Elektrisk, mobil pump ?
Vilket förutsätter att man fortfarande har kräm kvar i batteriet om den har använts tidigare under breveten. Eller måste man ha med sig en backuppump eller co2?

Min Silca Tattico gör jobbet. I ur och skur under många år nu. Låg friktion i pumpen gör pumpandet lätt.
Snart kommer någon att skriva att pump inte behövs, för att de kör slanglöst och aldrig får punka.

Ok, det hade någon redan skrivit.

Elektrisk, mobil pump ?
Varför elektrisk då? Obs: Ärlig undran.
elektriska pumpar är generellt skonsamma mot ventilen och riskerar inte att knäcka den. men en manuell pump med slangansluting har samma funktionalitet.

avlastning med att slippa med egen kraft sköta själva pumpningen då? kanske det första man tänker på när elektrisk pump kommer på tal. ja det är ju verkligen skit samma. möjligen när man skall ta sig hem med ständig återpumpning vid pyspunka. men då gäller det att ha någon med god batterikapacitet.

sen kan du med tummen kan känna efter vad den tycker, samtidigt som pumpningen pågår, sluta när det känns lagom och samtidigt notera trycket. är förstås möjligt vid manuell pumpning, men snarare en trestegsprocess vid varje steg.

men det finns ändå ett par lite mer värdiga fördelar:)

den viktigaste tog jag upp i inlägg 10; den stabila tryckavläsningen under pågående pumpning. även om pfaff tycks hittat en manuell pump med liknande egenskap. själv aldrig träffat på en sådan tulipanaros:)

möjligheten till kontinuerlig pumpning ger en eller gärna två fria händer justera däck-kanten när man skal poppa slanglöst. så att pumpen 'får tag'. detta är nästan omöjligt med manuell handpump.

men det är det smidiga sättet att få rätt och exakt definierat tryck som gör att min elektriska pump är min bästa pump.
.

Elektrisk, mobil pump ?
elektriska pumpar är generellt skonsamma mot ventilen och riskerar inte att knäcka den. men en manuell pump med slangansluting har samma funktionalitet.

avlastning med att slippa med egen kraft sköta själva pumpningen då? kanske det första man tänker på när elektrisk pump kommer på tal. ja det är ju verkligen skit samma. möjligen när man skall ta sig hem med ständig återpumpning vid pyspunka. men då gäller det att ha någon med god batterikapacitet.

sen kan du med tummen kan känna efter vad den tycker, samtidigt som pumpningen pågår, sluta när det känns lagom och samtidigt notera trycket. är förstås möjligt vid manuell pumpning, men snarare en trestegsprocess vid varje steg.

men det finns ändå ett par lite mer värdiga fördelar:)

den viktigaste tog jag upp i inlägg 10; den stabila tryckavläsningen under pågående pumpning. även om pfaff tycks hittat en manuell pump med liknande egenskap. själv aldrig träffat på en sådan tulipanaros:)

möjligheten till kontinuerlig pumpning ger en eller gärna två fria händer justera däck-kanten när man skal poppa slanglöst. så att pumpen 'får tag'. detta är nästan omöjligt med manuell handpump.

men det är det smidiga sättet att få rätt och exakt definierat tryck som gör att min elektriska pump är min bästa pump.
.
Men du har väl inte med din elektriska pump i ryggfickan?

Elektrisk, mobil pump ?
Men du har väl inte med din elektriska pump i ryggfickan?
inte min makitapump, men haft iom dess vanebildande funktion haft latent intresse av de mindre elektriska pumpar tråden handlar om.

tyckt deras kapacitet varit för begränsad i förhållande till deras massa. inte heller haft förtroende för deras varaktighet. rapporteras problem med överhettning med en rad varianter.

det skall nog till en kompakt variant med två robusta 21700-celler för att jag skall överväga ett köp. vem vet, det kanske redan finns?

Elektrisk, mobil pump ?
För mig är det nog som ett nödverktyg jag ser pumpen, jag tänker inte på vilket tryck jag får om jag pumpar efter punka, utan är nöjd om jag tar mig hjälpligt hem.
Det finns alltså de som har pump uppstickandes ur ryggfickan men inte tar med tryckmätaren?? 😱🤯
Tryckmätaren har man väl i pumpen?
Lezyne-Digital-Alloy-Drive-Pump-Review-Test-005-810x540.jpg

Finns även en batterilös variant med tryckmätaren i slangen
Product-handpumps-absabspengauge-y12-zoom1_376b78e7-ef1c-4944-9db1-ed176a66192f.jpg

Detsamma med multiverktyget, det är ingenting jag nyttjar i mitt vanliga mekande, så att säga.
+1

Tillbaka
Topp