Problem med dunlopventil när jag försöker pumpa däcket

Habaneron

Medlem
Igår när jag skulle pumpa i luft i däcket så gick verkade allt gå bra och däcket fick in mer luft. När jag senare skulle cykla tillbaka efter ett par timmar kändes det som det var lite mindre luft än innan. Därav försökte jag pumpa in mer luft men nu när jag kommer till ca 3 bar och då börjar ventilen pysa och om jag då pumpar in mer luft, för att sedan ta ut munstycket från ventilen, pyser all luft ut ur däcket ut med hög hastighet.

Kan det vara en trasig ventil eller är det någon som har koll på vad det kan vara?

Igår när jag skulle pumpa i luft i däcket så gick verkade allt gå bra och däcket fick in mer luft. När jag senare skulle cykla tillbaka efter ett par timmar kändes det som det var lite mindre luft än innan. Därav försökte jag pumpa in mer luft men nu när jag kommer till ca 3 bar och då börjar ventilen pysa och om jag då pumpar in mer luft, för att sedan ta ut munstycket från ventilen, pyser all luft ut ur däcket ut med hög hastighet.

Kan det vara en trasig ventil eller är det någon som har koll på vad det kan vara?
Hur ser ventilgummit ut?

Hur ser ventilgummit ut?
Vad jag kan se så ser det ut att vara "normalt". Ventilen är ca 9 månader gammal. Det jag undrar är om jag tryckt för hårt på ngt sätt med munstycket till pumpen för att det tog ett bara gånger innan den faktiskt börja pumpa in luft.

Kan man skada ventilen om man försöker få fast munstycket till pumpen för hårt?

Edit:
luften pyser ut oberoende av hur mycket luft jag pumpat in, det är när jag alltså tar ur munstycket all luft försvinner. Tänkte det var vid en visst tryck men det som då händer är ju bara att det finns mer luft som pyser ut.

Är det ventilgummi, så kan man byta gummit. Är det med kula, så byter man hela ventilen.

Gå till närmasye cykelhandlare eller annan cykelnasare och köp ett par "blixtventiler". Kostar ett par tior hos Clasan, BT mfl.
De har inget ventilgummi som inte klarar högt tryck eller ruttnar över tid.
1737906574415.webp

Tillbaka
Topp