Tips på dämpad gaffel till 10-åring

IMG_5693.webp

Ca 4 cm längre. Men även en skillnad i vinkeln då hjulet fästs längre fram på den nya gaffeln och mer centrerat på den gamla

4cm med 80mm? Det är mycket men bara 2grader minus sag. 1.5 grad kanske.

Man har mindre offset på moderna gafflar pga flackare geo men inte vet jag hur offset påverkar flopp.
Å andra sidan är den nya rak med offset med den gamla är böjd?

Jag kan inte tänka mig att 1.5-2 grader gör en White för flack så i så fall är det nåt annat

Kan det vara en idé att byta till en kortare vad det nu kallas (bild). Jag har även ett styre på 71 cm istället för monterat 61. Två distanser finns ju också att plocka bort som synes på bilden.

Bilagor

• IMG_5694.webp
    IMG_5694.webp
    172.8 KB · Besök: 36
Kan det vara en idé att byta till en kortare vad det nu kallas (bild). Jag har även ett styre på 71 cm istället för monterat 61. Två distanser finns ju också att plocka bort som synes på bilden.
Man har ju breda styre på moderna, tydligen bla för att kompensera flackare men som sagt, whiten är fortfarande brant.
Tänl på att reach även blivt kortare. Top tube bör väl vara samma eftersom sadeln åkt bak 2 grader

Ja jag hade tur och fick tag på en här på forumet.
Ändrade just till 80 mm och det blev kanske lite bättre men ändå samma känsla av att cykeln vill svänga.
Klurigt, och jag har ingen aning. Jag måste nog uppleva det för att förstå.
Är det alltså känslan som om man inte kan släppa händerna från styret, för då svänger framhjulet av sig själv ?

Det hjälper inte er men jag kan bara säga att vi haft exakt en sån gaffel (26" Markhor med 100mm slag) på en white xc240 och inte reflekterat över problem att framhjulet ville dra åt något håll. Problemet borde ju vara större för en mindre ram.

Är det även ett problem när ni har styrfart på cykeln?
Den balanseras ju upp naturligt när hjulen snurrar.

P.s. jag satt på en 10mm kortare styrstam också på xc240, utan att höra någon kommentar, förutom att det blev ett snyggare styre.

Senast ändrad:
Jag åkte till xxl och testade rulla runt på lite olika modeller och jag noterade att det faktiskt var en del "wheel flop" även med fast gaffel på lite-modellen jämfört med den dämpade. Så det blir väl lite förstärkt helt enkelt. Jag tror mest att både jag och dotra är ovana och jag tyckte faktiskt det kändes mindre nu på 43:e testet ikväll. Eventuellt testar jag byta styrstam men vi får ta en riktig tur i skogen först.

Ja jag hade tur och fick tag på en här på forumet.
Ändrade just till 80 mm och det blev kanske lite bättre men ändå samma känsla av att cykeln vill svänga.

Hur högt är trycket i framdäcket. Jag tror att för högt tryck kan göra det värre. Många kör med för högt tryck, framförallt barn. Fram
borde det vara lite mindre än 1 bar.

Hur högt är trycket i framdäcket. Jag tror att för högt tryck kan göra det värre. Många kör med för högt tryck, framförallt barn. Fram
borde det vara lite mindre än 1 bar.
Ja det är nog över 1 bar skulle jag tro. 1.95 breda också så där skulle man kunna bredda också.

Tillbaka
Topp