Tips på dämpad gaffel till 10-åring

Hakkka

Medlem
Har köpt en begagnad 26 tums white xc 260 lite till dottern på 10 år. Hon vill gärna cykla i skogen och kanske börja i en träningsgrupp.

Hon väger dryga 30 kg så jag gissar att en luftdämpad är bäst men kan man hitta en sådan som inte är svindyr eller aptung och som passar modellen?

Jag ser nu att de flesta butiker inte längre säljer dämpade 26" gafflar. Dessutom är cykeln inte gjort för en dämpad gaffel, den skulle blir för högt. Om du kan hitta en begagnad gaffel med kort slag skulle det kunna vara ok.

Bättre däck som ger mer grepp och lite bättre rull är bästa uppgraderingen. Jag vet dock inte hur breda däck skulle passa i ramen.

Jag ser inte att någpn har provat det i inlägget du länkar Jag brukar rekommendera Manitou Markhor, men jag hittar den inte längre i butiker.

Hittade bilden på XC260 med dämpad gaffel. Den ser ut att har något som 60 mm slag. Det skulle funka. Då måste man dock har tur att man hittar en (gammal) gaffel.

Jag ser inte att någpn har provat det i inlägget du länkar Jag brukar rekommendera Manitou Markhor, men jag hittar den inte längre i butiker.

Hittade bilden på XC260 med dämpad gaffel. Den ser ut att har något som 60 mm slag. Det skulle funka. Då måste man dock har tur att man hittar en (gammal) gaffel.
Det är 100 mm travel. Men kanske geometrin är annorlunda så att ståhöjden inte blir lika hög.

Ja där fanns den att köpa iaf. Tackar.

Vad tror du om geometrin, ståhöjd osv?

XC260 Pro har en gaffel med 60 mm slag. 80 mm borde inte vara problematiskt. 100 mm ändrar geometrin mycket.

Jag tycker dock fortfarande att bättre däck borde vara första uppgraderingen.

Jag är/var i samma sits som TS. Köpte en begagnad gaffel för nästan inga pengar. Funkar det så funkar det. Annars får hon tillbaka den stela gaffeln. Straffvikt ca 700g jämfört med stela originalgaffeln. Har precis servat gaffeln och monterat, så det blir premiär nästa gång hon ska ut och cykla.
20250422_222550.webp

1000030909.webp

Jag är/var i samma sits som TS. Köpte en begagnad gaffel för nästan inga pengar. Funkar det så funkar det. Annars får hon tillbaka den stela gaffeln. Straffvikt ca 700g jämfört med stela originalgaffeln. Har precis servat gaffeln och monterat, så det blir premiär nästa gång hon ska ut och cykla.
Visa bilaga 764537
Visa bilaga 764536
Fantastiskt ju. Vilket forum.

Vart hittade du begagnat?

Hur lång är hon? Uppdatera gärna hur hon upplevde det efter premiären 🙂

Fantastiskt ju. Vilket forum.

Vart hittade du begagnat?

Hur lång är hon? Uppdatera gärna hur hon upplevde det efter premiären 🙂
Jag lade ut en köpes-annons här på forumet. Fick oväntat napp nästan direkt. Gaffeln behövde service och är kosmetiskt lite sliten men i övrigt inga problem. 26" och snabbkoppling är ju inte superhett men till en barncykel funkar det ju jättebra.

Hon är 9 år, 140 cm och ca 30 kg.

Ser fint ut!
Jag har istället världens dyraste vitus 26 och en flicka som växte 11cm på 10 månader eller vad det var. Som tur är har jag en pojke som ska ha den nästa år.

Bytte till en SID men tror gaffeln ovan bra bang för pengen.

Ekonomiskt är xc260 ett av få vettiga alternativ men vid 26'' är dämpare klart motiverat.
Vid 150cm funkar vuxen S och det kan som sagt gå fort.

Tar gärna tips på däck om du har något?

Var och vilken typ av stigar kör ni?

Min son körde Schwalbe Nobby Nic Evo Speedgrip fram och Rocket Ron Evo Speed bak, men i gamla utförande som var lättare. Nya är lite för tung tycker jag. Schwalbe Evo däck är dyra. Performance är billig men tyngre och med sämre gummi.

Om underlaget är snäll är Racing Ray Speedgrip fram och Racing Ralph Speed bak en bra kombo. Dock dyr. Och det behövs utrymme till 2,25" däck.

Kanske är det inte värt att "uppgradera" till biligare däck.

Lite lustig att kan få tag på smala super ground RR och breda super race och inga speedgrip.
Ska man gå upp lite så får man köra NN speedgrip fram men då hade det varit mer logiskt med att speed super ground 2.35 bak.

Vi har RR 2.35 speed super race fram/bak men det fanns inte så mycket att välja på när vi köpte dem.
Finns jättebilliga ground control & fast track på bike24 men det måste vara nån billdig version? Sport Wire Bead

Finns jättebilliga ground control & fast track på bike24 men det måste vara nån billdig version? Sport Wire Bead

Jag gissar att de inte är mycket bättre än Kända Small Block på XC260, som egentligen är helt ok däck, framförallt i den kategorin.

Jag uppgraderade sonen snabbt till 27,5" framförallt för större urval av däck. Ground Control Grid T7 är ett riktigt bra allround däck!

Tubeless däck är en ännu bättre uppgradering, men jag antar att fälgarna på XC260 inte är tubeless ready.

Just det, det är ju lite synd med 18mm non-tlr.

Men om man kan nöja sig med det och 2.25'' Racing Ray / Ralph så har man nog ändå en cykel som fint duger för många. Möjligen är det mer rationellt att byta hjul än gaffel men förstår om man vill ha dämpad på 26''.

Och som dotterns kusin säger "det gör mindre ont när man landar". Han har fått smak för dyra gafflar.

H
Jag lade ut en köpes-annons här på forumet. Fick oväntat napp nästan direkt. Gaffeln behövde service och är kosmetiskt lite sliten men i övrigt inga problem. 26" och snabbkoppling är ju inte superhett men till en barncykel funkar det ju jättebra.

Hon är 9 år, 140 cm och ca 30 kg.

Hur gick det? Jag har nu monterat dämpad gaffel och det jag funderar på är att det är ganska mycket mer motstånd när man svänger.

Hur gick det? Jag har nu monterat dämpad gaffel och det jag funderar på är att det är ganska mycket mer motstånd när man svänger.
Det har gått bra! Hon gillar cykeln och jag har inte märkt av något negativt i egenskaperna ännu, av vad jag sett när hon cyklat på den.

Gaffeln har lite för trög olja i dämparen, den blir överdämpad främst i returen med så pass lågt tryck som hon bör ha. Det får jag fixa nästa gång jag mekar den.

Gaffeln har lite för trög olja i dämparen, den blir överdämpad främst i returen med så pass lågt tryck som hon bör ha. Det får jag fixa nästa gång jag mekar den.

Det är nästan alltid ett problem när man använder vuxengaffel till barn. Jag studerade mycket på nätet och kam fram till att en RockShox Charger 2.1 borde funka till min son när jag köpte den. Vissadd sig att vara rätt: precis och med retur och kompression max öppet. Men så hade jag en större budget (också för att sonen stigcyklar flera gånger i veckan.

Det har gått bra! Hon gillar cykeln och jag har inte märkt av något negativt i egenskaperna ännu, av vad jag sett när hon cyklat på den.

Det är oljan inne i dämpar enheten man ska byta då förstås? Returen bör bli långsam även om mina barn inte är på nivån att att de klagat...

Det ska gå att shimsa om, men det är kanske bara på finare dämpare?

Det är oljan inne i dämpar enheten man ska byta då förstås? Returen bör bli långsam även om mina barn inte är på nivån att att de klagat...

Det ska gå att shimsa om, men det är kanske bara på finare dämpare?
Det går säkert att shimsa om men jag tänkte prova att köra typ 2.5 WT istället. Har ändå en sån flaska stående.

Om det är mekaniskt motstånd så har du väl spänt för hårt eller du menar inte på det viset?

Om cykeln är upphängd så är det inget motstånd. Men sitter man på den och cyklar så är det som att den vill svänga. Lite som att man får balansera på mitten av däcket. Kanske är det geometrin som blir så helt enkelt då cykeln inte är designad för en dämpad gaffel.

Står jag stilla och sitter på cykeln och vrider styret så vandrar liksom kontaktpunkten mot marken så att säga.

Om cykeln är upphängd så är det inget motstånd. Men sitter man på den och cyklar så är det som att den vill svänga. Lite som att man får balansera på mitten av däcket. Kanske är det geometrin som blir så helt enkelt då cykeln inte är designad för en dämpad gaffel.
Står jag stilla och sitter på cykeln och vrider styret så vandrar liksom kontaktpunkten på däcket mot marken på däcket framåt så att säga.
Jag är så jävla dålig på sånt, cyklar väl för lite, men finns nåt som heter wheel flopp men så illa ska det väl inte vara.

Hur mycket ökade gaffeln i längd? Bäst är väl att sänka till 80 om du klarar det. Blev det en markhor?

Jag är så jävla dålig på sånt, cyklar väl för lite, men finns nåt som heter wheel flopp men så illa ska det väl inte vara.

Hur mycket ökade gaffeln i längd? Bäst är väl att sänka till 80 om du klarar det. Blev det en markhor?

Ja jag hade tur och fick tag på en här på forumet.
Ändrade just till 80 mm och det blev kanske lite bättre men ändå samma känsla av att cykeln vill svänga.

Det låter precis som wheel flop, kommer när man får en för flack vinkel på gaffeln. Lösningen brukar vara att åka snabbare och brantare men det kanske inte är rätt approach här...

Det låter precis som wheel flop, kommer när man får en för flack vinkel på gaffeln. Lösningen brukar vara att åka snabbare och brantare men det kanske inte är rätt approach här...
Ja, men ponera att ett under har skett och White har 67 grader 2025 istället för ca 70 tidigare så bör det gå att leva med. ...Beroende på hur mycket högre den blivit
Möjligen kan man laborera med kortare stam och bredare styre

Xc260 ser ut att vara lite brantare. 68-69 grader kanske. Låg fin stack så det är klart det åker upp ordentigt med 80-100mm men STA är rätt brant jämfört med vitus 75-76.

Tillbaka
Topp