[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Tjena!

Vad gör du med sina batterier? 😳
Varta AGM i Volvon, minst sex år gammalt och minst 13000 mil, start/stopp och använder värmaren titt som tätt på vintern.
Varta i Audin, bara tre år gammalt.
Biltema i Suzukin, tre år gammalt och får kablas igång titt som tätt. Men kan ha att göra med stor stereoanläggning som används när motorn inte är igång.
Vad är stor stereoanläggning!
ingenting dom bara Dör men bilen används ungefär varanan vecka.

Tjena!

Vad gör du med sina batterier? 😳
Varta AGM i Volvon, minst sex år gammalt och minst 13000 mil, start/stopp och använder värmaren titt som tätt på vintern.
Varta i Audin, bara tre år gammalt.
Biltema i Suzukin, tre år gammalt och får kablas igång titt som tätt. Men kan ha att göra med stor stereoanläggning som används när motorn inte är igång.
Mitt Biltema vanliga blybatteri i Volvon är från 2015, och då står ändå bilen en månad i stöten rätt ofta..

Man ska väl som med allt annat kanske ha lite tur med?

Vad är stor stereoanläggning!
ingenting dom bara Dör men bilen används ungefär varanan vecka.

Tjena!

Två stora slutsteg, det ena driver två 12" basar och det andra fyra stycken 6,5" midbasar, två 6,5" coax och två 4" diskanter.
Dränerar batteriet hyfsat fort.

Tjena!

Två stora slutsteg, det ena driver två 12" basar och det andra fyra stycken 6,5" midbasar, två 6,5" coax och två 4" diskanter.
Dränerar batteriet hyfsat fort.
Det som är intressant är hur mycket effekt ligger stegen på och då är det bara att räkna fram hur många ampere dom drar från batteriet.

Jag behöver köpa ett nytt startbatteri. Av typ AGM. Prisskillnaden mellan det billigaste och dyraste jag hittar på prisjämförelsesajterna är nästan 100%, vilket föranleder viss villrådighet.

Hjälp mig: Vilka batterimärken är prisvärda? Är Biltema ok eller skräp?
Efter att ha läst på en del så går Biltema bort för min användning. Det aktuella fordonet står still en hel del och undantagen i Biltemas garantitext pekar mot att det ska användas som ett rent startbatteri i en vardagsbil. Just nu lutar jag mot Varta dual som verkar vara betydligt tåligare för urladdning. Prisskillnaden är helt överkomlig.

Jag har naturligtvis inga tunga argument, men Bosch har funkat bra på vår andrabil som går korta sträckor sporadiskt. Biltemabatteriet som satt i resulterade i startkabelsinsats vid två tillfällen i samband med barnlogistik.
Men numera brukar jag underhållsladda det lite då och då framförallt på vintern.

Efter att ha läst på en del så går Biltema bort för min användning. Det aktuella fordonet står still en hel del och undantagen i Biltemas garantitext pekar mot att det ska användas som ett rent startbatteri i en vardagsbil. Just nu lutar jag mot Varta dual som verkar vara betydligt tåligare för urladdning. Prisskillnaden är helt överkomlig.
om du köper ett varta agm start stop är du på säker mark.

start stop ställer höga krav på batteriet, värdefullt även om din bill inte har egenskapen.

ett dylikt bateri kostar 1500-2000 från tyskland. glöm inte ta ur transportplopptätningen

om du köper ett varta agm start stop är du på säker mark.

start stop ställer höga krav på batteriet, värdefullt även om din bill inte har egenskapen.

ett dylikt bateri kostar 1500-2000 från tyskland. glöm inte ta ur transportplopptätningen
Jag hade varta start& stopp höll i 2 år.

Volvon hade uttag i koffert cigg direkt till batteriet laddade med en mc laddare black& Decker med cigg plug ser ut som Skoda Fabian kommer ha det med sladden ja den ut klämma mellan luckan ut för underhåll laddning.

Volvon hade uttag i koffert cigg direkt till batteriet laddade med en mc laddare black& Decker med cigg plug ser ut som Skoda Fabian kommer ha det med sladden ja den ut klämma mellan luckan ut för underhåll laddning.
du laddade på cigg-utagg? Var det ingen säkring ivägen?

Tjena!

Slant på tangentbordet, självklart ska det vara 1".

Det som är intressant är hur mycket effekt ligger stegen på och då är det bara att räkna fram hur många ampere dom drar från batteriet.

Totalt 1700 watt om jag inte minns fel. Batteriet är på 90ah. Nu spelar man ju inte på full effekt hela tiden, men tror fan inte det räcker mer än en halvtimme.

Start-stopp-funktion verkar vara ett utmärkt sätt att ta kål på motorn så snabbt som möjligt, så det bör man stänga av om man kan. Komplett vansinnig funktion som inte bidrar med nåt vettigt alls (nej, inte ens för miljön, snarare tvärtom).

Hur snabbt batteriet laddar ur lär ju bero mycket på hur man kör. Start-stopp i stadstrafik måtte vara enormt mycket värre än om man kör på landsbygden och knappt stannar. Sen har vi all tjuvström som bilen drar när den är "avstängd" (vilket den typ aldrig är i praktiken).

Jag köpte ett Biltema AGM till min bil. Ser 100% identiskt ut med original (BMW), så jag misstänker att det är exakt samma produkt från exakt samma fabrik. För en tredjedel av priset. Men det kan man nog inte räkna med på alla deras modeller. Hur som helst är det ju väldigt enkla grejer med bly och syra, så det borde verkligen vara svårt att göra ett dåligt bilbatteri.

Start-stopp-funktion verkar vara ett utmärkt sätt att ta kål på motorn så snabbt som möjligt, så det bör man stänga av om man kan. Komplett vansinnig funktion som inte bidrar med nåt vettigt alls (nej, inte ens för miljön, snarare tvärtom).

Hur snabbt batteriet laddar ur lär ju bero mycket på hur man kör. Start-stopp i stadstrafik måtte vara enormt mycket värre än om man kör på landsbygden och knappt stannar. Sen har vi all tjuvström som bilen drar när den är "avstängd" (vilket den typ aldrig är i praktiken).

Jag köpte ett Biltema AGM till min bil. Ser 100% identiskt ut med original (BMW), så jag misstänker att det är exakt samma produkt från exakt samma fabrik. För en tredjedel av priset. Men det kan man nog inte räkna med på alla deras modeller. Hur som helst är det ju väldigt enkla grejer med bly och syra, så det borde verkligen vara svårt att göra ett dåligt bilbatteri.
Det var ju oväntat att du var anti det du inte själv hade. För 100 år sedan sade "du" nog något i stil med "#dom där bilarna som åker runt med explosioner i sig kan man inte lita på, ibland startar dom inte ens men det gör min häst!".

Det var ju oväntat att du var anti det du inte själv hade. För 100 år sedan sade "du" nog något i stil med "#dom där bilarna som åker runt med explosioner i sig kan man inte lita på, ibland startar dom inte ens men det gör min häst!".
Vad är det jag "inte själv har"? Obegripligt inlägg.

Tjena!

Slant på tangentbordet, självklart ska det vara 1".

Totalt 1700 watt om jag inte minns fel. Batteriet är på 90ah. Nu spelar man ju inte på full effekt hela tiden, men tror fan inte det räcker mer än en halvtimme.
Inte mera när det begav sig så dränerade man 300 ampere på 20 sek.😁

Inte mera när det begav sig så dränerade man 300 ampere på 20 sek.😁
Tur att det finns säkringar även för den belastningen.
1744624004074.webp

Ja, så ska det givetvis vara. Förutsatt att enheten var Ah och inte A gällande 300.
Den fetaste kabeln jag hittade i Wikipedias tabell var 11mm i diameter. Om jag tolkade det rätt brann den av vid 3.2kA. Så bara 15 gånger det ungefär.
Det borde bli 1600mm2 vilket motsvarar 45mm i diameter ;)

Tjena!

Har pratat med flertalet bilmekaniker om det där. Eftersom start/stopp inte drar igång förens motorn är i driftstemp så sliter det i princip ingenting på motorn. Startmotorn däremot slits lite mer, men dom har inte märkt nån skillnad alls i hur många startmotorer som byts jämfört med bilar utan start/stopp.
Jo, det gör skillnad för miljön. Extremt marginellt per bil, men räknar man ihop samtliga bilar, med S/S, så är det en ganska märkbar skillnad

Tjena!

Har pratat med flertalet bilmekaniker om det där. Eftersom start/stopp inte drar igång förens motorn är i driftstemp så sliter det i princip ingenting på motorn. Startmotorn däremot slits lite mer, men dom har inte märkt nån skillnad alls i hur många startmotorer som byts jämfört med bilar utan start/stopp.
Jo, det gör skillnad för miljön. Extremt marginellt per bil, men räknar man ihop samtliga bilar, med S/S, så är det en ganska märkbar skillnad
Något som däremot borde slita en del på motorer är väl hybrider där man kör på el fram till man kommer till påfarten på motorvägen och man trycker på gasen och kallstartar motorn och hårdbelastar den utan någon uppvärmning alls.

Det borde rimligen på totalen, slita rätt mycket mer på både batterier och startmotorer. Men som så mycket annat så är det väl anpassat till körcykeln för att få en bättre siffra på förbrukningen enligt WLTP.

Största fördelen är annars när man cyklar förbi bilköer, det är mest gamla bilar som står och brummar numera. Fast när AC behövs så går de ju en del ändå.

Tjena!

Det är inte slitage det handlar om, utan om att (åtminstone dieslar) sotar igen mycket snabbare om man stänger av och sätter igång motorn stup i kvarten. Vilket är rätt naturligt med tanke på att förbränningen är allt annat än optimal när motorn inte uppnått tomgång, plus att man dessutom pytsar in extra mycket soppa. Sjukt onödig PK-funktion som bara förstör på alla sätt och vis.

Edit: Onödigt att göra fler inlägg när man kan konstatera att de som svarar nedan inte läst vad jag skriver. Suck.

Senast ändrad:
Nån som har koll på vad som är en rimlig kostnad för att att bara balansera en uppsättning hjul?
Morsans gamla Skoda börjar vibrera vid ca 90 km/h (när den väl orkat dit). Kan ju förstås vara något annat, men första gissningen är ju obalans. Problemet är mindre med vinterhjulen.
Inte så ofta den går så fort, men jag funderar på om jag ska kosta på en balansering innan jag skiftar.

/J

Tror jag betalade 800kr för balansering runtom ifjol, och då satt hjulen på bilen (dvs behövde monteras av och på). Kommer man med hjulen i skuffen är det billigare. Det var på en bra däckverkstad.

Nån som har koll på vad som är en rimlig kostnad för att att bara balansera en uppsättning hjul?
Morsans gamla Skoda börjar vibrera vid ca 90 km/h (när den väl orkat dit). Kan ju förstås vara något annat, men första gissningen är ju obalans. Problemet är mindre med vinterhjulen.
Inte så ofta den går så fort, men jag funderar på om jag ska kosta på en balansering innan jag skiftar.

/J
balansera e en bra start som ovan svarat så 100-200 per hjul o bäst är om du kommer med hjulen löst

sen vid skifte innan du lossar hjulen lyft bilen prova rucka på hjulen utåt inåt genom greppa klockan 12 och 6 sen kl 3 och 9 o känn om du känner glapp i hjullager eller om du känner glapp i styrled bussningar.. detta kan oxå vara orsak till vibrationer

/J
Såg nu att det var du, du bor ju i Uppsala. Det var Däckhuset (vid jvg-korsningen vimpelgatan) jag var hos ifjol.

Såg nu att det var du, du bor ju i Uppsala. Det var Däckhuset (vid jvg-korsningen vimpelgatan) jag var hos ifjol.
Tack. Lustigt nog min favorit också. Köpt senaste två uppsättningar däck där (Conti vinterdäck och Michelin sommar).
Skodan står dock i Umeå där vi är lite då och då pga föräldrar :)
Bra att kunna åka tåg upp men ändå ha en bil på plats.
Så nån Umebo får gärna tipsa om bra däckverkstad. Annars blir det Däckia på Teg som jag anlitat för punkalagning med gott resultat till humant pris tidigare.

/Johan

Våran gamla kärra har börjat rycka/misstända främst när den är kall och jag upplever det som värre när sambon kört den några dagar, hon växlar väldigt tidigt och varvar sällan över 3000 om det nu kan ha något med saken att göra?
Hursomhelst, tändstift har aldrig blivit bytta vad jag vet, och vi har väl kört 10-12k mil med den, så det är väl nått jag kan testa att byta innan jag blandar in nån dyr verkstad...
Men nu är det säkert 20 år sedan jag hade nån bil jag brydde mig om och bytte stift själv på så har glömt vilka egenskaper man kollade efter då... Så vilka stift ska jag köpa? Kärran är en sån här:

Bilmärke AUDI
Motor 2.0 TFSI Flexible Fuel
Modell A4 (8K - B8) Quattro
Motorkod CFKA
Tillverkningsår till 2016
Tillverkningsår från 2011
Drivning 4WD
Drivmedel Etanol E85
Antal dörrar 5
Motoreffekt (kW) 132
Slagvolym 1984

Våran gamla kärra har börjat rycka/misstända främst när den är kall och jag upplever det som värre när sambon kört den några dagar, hon växlar väldigt tidigt och varvar sällan över 3000 om det nu kan ha något med saken att göra?
Hursomhelst, tändstift har aldrig blivit bytta vad jag vet, och vi har väl kört 10-12k mil med den, så det är väl nått jag kan testa att byta innan jag blandar in nån dyr verkstad...
Men nu är det säkert 20 år sedan jag hade nån bil jag brydde mig om och bytte stift själv på så har glömt vilka egenskaper man kollade efter då... Så vilka stift ska jag köpa? Kärran är en sån här:

Bilmärke AUDI
Motor 2.0 TFSI Flexible Fuel
Modell A4 (8K - B8) Quattro
Motorkod CFKA
Tillverkningsår till 2016
Tillverkningsår från 2011
Drivning 4WD
Drivmedel Etanol E85
Antal dörrar 5
Motoreffekt (kW) 132
Slagvolym 1984

Hade en skoda octavia med samma motor som jag körde jätte långt med utan att byta stift blev samma fenomen med ryckningar. Byte dom och problemet försvann. Minns inte vad det va för stift i den

Tillbaka
Topp