[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Jag tittade på specifikationen för subben och det är en sluten konstruktion med en volym på någonstans under 20 liter med ett 8-tums element. Det kan vara rimligt att det ska fungera. Att förstå hur subbasen är avstämd med hjälp av frekvenssvep och testsignaler med enbart öronen som mätmetod fungerar inte så bra när du inte kan jämföra de två alternativen mot varandra. Dessutom kan rummets akustik påverka vilka frekvenser som accentueras. Det bästa är nog att koppla den med en tillfällig förstärkare (om du har det) och lyssna på musik du lyssnat på mycket med information i basregistret och fundera på om det låter som vanligt.

Jag har ingen aning om hur tillförlitliga ljudtrycksmätarappar är på telefoner. Men du kanske skulle kunna mäta en testton på 45 Hz och jämföra med 100 Hz. Enligt specen ska ljudtrycket vara 6dB lägre vid 45 Hz. Skiljer det mycket mer än så är nog lådan liten och förstärkaren kompenserar för detta.

Det som händer om de har en låda som är för liten så kommer det att vara en puckel i frekvensgången och att den nedre gränsfrekvensen ökar, dvs den går inte lika djupt med bibehållet ljudtryck.
Visa bilaga 763900
Jag provar helt enkelt. Hör jag inte att det låter dåligt så är det ju tillräckligt bra för mina behov :)

Har en Fosi BT20A som nån här tipsade om vid datorn, kan den bli ledsen av att bara ha signal och högtalare inkopplad på ena kanalen en stund? Borde ju inte spela nån roll kan man tycka.

Jag provar helt enkelt. Hör jag inte att det låter dåligt så är det ju tillräckligt bra för mina behov :)
+1
Har en Fosi BT20A som nån här tipsade om vid datorn, kan den bli ledsen av att bara ha signal och högtalare inkopplad på ena kanalen en stund? Borde ju inte spela nån roll kan man tycka.
Det som brukar ställa till problem är ju om "apparaten" blir för varm, men när du bara använder halva "apparaten" borde det troligare vara bättre än sämre.

tack vare denna tråd har jag fått upp en del annorlunda i flödet....

t ex denna musik baserat på ovan videor, rätt skön!

eller vad sägs om denna musikanläggning för att kunna spela ovan musik med bästa återgivning :)

Mitt lilla försök kom inte så långt, jag underskattade passformen på bakstycket så jag klippte av befintlig sladd till elementet när jag skulle leda ut den 🙄

Behöver gräva fram kabelskor så jag kan byta kabeln till nästa försök. Och borra lite i kanten på bakstycket (som kanske ändå ska bytas mot en dubbel plywoodskiva eller nåt istället för befintlig elektronik om det funkar bra).

Jag ser mig om efter en god kompakt stereoförstärkare. Inte nödvändigtvis handflatekompakt, men sådär ungefär hälften av en klassisk förstärkare. Ska driva halvstora relativt lättdrivna högtalare som håller på att byggas, men jag vill ha flexiblitet för att kunna driva både det ena och det andra i framtiden. Är ju kul att pröva olika :) Krav på minst en optisk och en analog ingång, samt fjärrkontroll. Streaming/bluetooth och fler ingångar bonus men inte nödvändigt. Prisbild upp till 5k men helst ca hälften av det. Öppen för beg.

Vad säger folket? Har span på Argon SA1, NAD D3020, yamaha wxa-50, wiim amp... erfarenheter, åsikter?

Jag ser mig om efter en god kompakt stereoförstärkare. Inte nödvändigtvis handflatekompakt, men sådär ungefär hälften av en klassisk förstärkare. Ska driva halvstora relativt lättdrivna högtalare som håller på att byggas, men jag vill ha flexiblitet för att kunna driva både det ena och det andra i framtiden. Är ju kul att pröva olika :) Krav på minst en optisk och en analog ingång, samt fjärrkontroll. Streaming/bluetooth och fler ingångar bonus men inte nödvändigt. Prisbild upp till 5k men helst ca hälften av det. Öppen för beg.

Vad säger folket? Har span på Argon SA1, NAD D3020, yamaha wxa-50, wiim amp... erfarenheter, åsikter?
Har erfarenhet av NAD 3020 (v1). Den var alldeles för klen för ljudnivån jag vill ha. Testade den på fler olika högtalare med alldeles för dåligt resultat. I den klassen har jag varit väldigt nöjd med Loxije A30 som räckt gott och väl till allt utom de högtalare med sämst känslighet här hemma.
Men defaultsvaret nu mera om man vill ha streaming verkar vara wiim amp pro. Men jag har bara erfarenhet av wiim ultra.

Jag ser mig om efter en god kompakt stereoförstärkare. Inte nödvändigtvis handflatekompakt, men sådär ungefär hälften av en klassisk förstärkare. Ska driva halvstora relativt lättdrivna högtalare som håller på att byggas, men jag vill ha flexiblitet för att kunna driva både det ena och det andra i framtiden. Är ju kul att pröva olika :) Krav på minst en optisk och en analog ingång, samt fjärrkontroll. Streaming/bluetooth och fler ingångar bonus men inte nödvändigt. Prisbild upp till 5k men helst ca hälften av det.
Klarar budgeten 5.290 SEK kanske WiiM Ultra kan vara ett alternativ
<REDIGERAT>
WiiM har också ett aktivt forum
Kanske detta är mest intressant för WiiM Ultra
och

Senast ändrad:
tack vare denna tråd har jag fått upp en del annorlunda i flödet....

t ex denna musik baserat på ovan videor, rätt skön!

eller vad sägs om denna musikanläggning för att kunna spela ovan musik med bästa återgivning :)

Nu har jag lyssnat på låten i min mediokra stereo och blev inte jätte imponerad men den kostar inte någon million kanske där skillnaden ligger

Nu så.

Verkar funka bra ändå.

Då är frågan mest om man ska gå på det här spåret eller lägga pengarna i fond för en ny sub.

(Borde fixa kabeldragningen också, vilket år som helst.)

IMG_0476.webp

Testkört lite. Det funkar helt ok.

Men, borde man kanske satsa på ett par vettiga fronthögtalare först ändå?
Nu utan suben så har det hörts hur otroligt klena de där små sakerna är.

Enda haken är ju att som man kan ana på bilden ovan är plats inte något jag har enorma mängder av. Så högtalarna måste nästan vara över eller under TV:n. Hur illa blir det för ljudbilden? Avståndet är ju rätt kort med.

Är delvis musikerurbildad, men långt ifrån HiFi-taliban.
OD11 från teenage engineering är riktigt bra i mina trumpetskadade tinnitusöron.

Enda haken är ju att som man kan ana på bilden ovan är plats inte något jag har enorma mängder av. Så högtalarna måste nästan vara över eller under TV:n. Hur illa blir det för ljudbilden? Avståndet är ju rätt kort med.
Nuförtiden finns det flera bra små och då ofta även aktiva (dvs med inbyggd först) högtalare som även ger riktigt bra ljud
pdp_e.jpg

Just de ovan borde finnas att lyssna på i ngn av gbg-butikerna

Aktiva högtalare kan vara riktigt bra på många sätt, jag har själv ett par på landet som både låter riktigt bra och har passerat den i åtminstone mitt fall höga WAF-tröskeln. Men det är inte KEF och de är inte köpta på hifiklubben utan beg med ganska många år på nacken.
Men de låter som sagt riktigt bra även idag
bc7f7fc4-9a65-4c4c-b007-1f1ce9c0a91d

Nuförtiden finns det flera bra små och då ofta även aktiva (dvs med inbyggd först) högtalare som även ger riktigt bra ljud
pdp_e.jpg

Just de ovan borde finnas att lyssna på i ngn av gbg-butikerna

Aktiva högtalare kan vara riktigt bra på många sätt, jag har själv ett par på landet som både låter riktigt bra och har passerat den i åtminstone mitt fall höga WAF-tröskeln. Men det är inte KEF och de är inte köpta på hifiklubben utan beg med ganska många år på nacken.
Men de låter som sagt riktigt bra även idag
bc7f7fc4-9a65-4c4c-b007-1f1ce9c0a91d
Eftersom de är till ett hemmabiosystem och jag redan har en förstärkare är det passiva (begagnade) högtalare som är aktuellt.

Sen var det inte heller i första hand specifika produktrekommendationer jag sökte utan mer inspel på temat om det är lönt med den placering som är möjlig eller om jag bara ska leva med det jag har så länge monteringen ser ut som den gör.

Har sett i ett par hifi/woodo-trådar sett FOSI omnämnas, men jag har inte hittat något om ljudkvalitet.
T.ex FOSI BT20A Pro eller nåt annat billigt môg. Fosi verkar lite hajpat på Youtube och det är sällan ett gott tecken.
Men skulle en sån funka till datorn eller till garaget tro?

Har sett i ett par hifi/woodo-trådar sett FOSI omnämnas, men jag har inte hittat något om ljudkvalitet.
T.ex FOSI BT20A Pro eller nåt annat billigt môg. Fosi verkar lite hajpat på Youtube och det är sällan ett gott tecken.
Jag köpte ju som sagt en till datorn. Den funkar. Sen är jag ingen audiofil direkt men jag tror ändå svagaste länken är datorns analoga utgång på ljudkortet.

Nu är jag partisk, då jag har den själv. Men Toppings DX3pro tycker jag fungerar riktigt bra till datorn speciellt om man lyssnar mycket med lurar. (och ja, deras produkter diskuteras några sidor bak i tråden)

De har även en matchande förstärkare (har inte provat den)

De kostar ungefär lika mycket (per enhet) som Fosin och man hittar dem mig veterligen enklast på Amazon
De är små och nätta och ryms enkelt i handflatan och de skäms definitivt inte för sig om är estetiskt lagd

Det var ju inte heller alls det jag frågade om, men tack ändå.
Där kan du hitta bra högtalare till bra pris efter som du letar begagnat.
Det är svårt att rekomendera en högtalare mest beroende på hur det ser ut vid dig .
Vill man ha lite större högtalare staiv högtalare så behöver man ha ett ordentligt väggstöd så dom kan lira lite bas därför är det svårt att rekomendera något.

Är det båda musik och film(ljud) du lyssnar på? Du har ju redan idag stor skillnad på höjden mellan frontar och center. Du är säkert medveten om att man bör placera högtalarna så att diskanterna i respektive högtalare är i öronhöjd när du sitter i din lyssningsposition. Hur upplever du ljudbilden idag? Om du har möjlighet kan du ju experimentera med de högtalare du har nu genom att placera alla under respektive över tv:n. Men att testa detta garanterar inte att ett andra högtalare upplevs på samma sätt i samma position.

Golvhögtalare verkar vara svårt att få plats med vad det verkar. Bättre vägghögtalare hade jag nog tittat på själv i det fallet.

Är det båda musik och film(ljud) du lyssnar på? Du har ju redan idag stor skillnad på höjden mellan frontar och center. Du är säkert medveten om att man bör placera högtalarna så att diskanterna i respektive högtalare är i öronhöjd när du sitter i din lyssningsposition. Hur upplever du ljudbilden idag? Om du har möjlighet kan du ju experimentera med de högtalare du har nu genom att placera alla under respektive över tv:n. Men att testa detta garanterar inte att ett andra högtalare upplevs på samma sätt i samma position.

Golvhögtalare verkar vara svårt att få plats med vad det verkar. Bättre vägghögtalare hade jag nog tittat på själv i det fallet.
Film och TV-spel enbart på dessa.

Jo befintlig placering utgår från öronhöjd för frontarna och Centern är där det gick att ha den. Inget jag reagerat på direkt med ljudbilden så bevisligen funkar det.

Och ja soffan går hela vägen till väggen bredvid TV:n i princip så det är vägg eller möjligtvis stativ där benet går i bakkant som gäller.

Insåg ju att jag dum som jag är inte tänkte på att jag hade ett par till att testa med, från datorn. Som råkade gå att hänga på samma skruv dessutom.

Det räcker nästan, så en storlek upp till 6,5”-element och en något större låda så är jag nog hemma och slipper lådan på golvet. Men det är gränsfall att dessa går in bredvid TV:n innan väggen tar slut till höger, dock skulle ju stativ möjliggöra en lite friare placering.

IMG_0533.webp

Är avståndet kort, använd högtalare för det, stora golvare är inte gjorda för att sitta nära, oftast.
Du får ingen vidare stereobild, rymdkänsla, om två högtalare sitter nära till varandra, i förhållande till hur långt bort du sitter. En vanlig tumregel är att om högtalarna står 2 meter isär, så ska du inte sitta närmre än
2 meter. Men du ska inte sitta mycket mer än säg 3 meter bort.

Kolla någon aktiv studiohögtalare?
Många småhögtalare går att sitta nära, men inte många är gjorda för att spela dikt an mot en vägg.
Nu vet jag inte vad din budget är heller.

Om du har så ont om plats så rekommederar jag starkt en ljudlimpa, allt i ett, de använder dsp flitigt, så det spelar förvånansvärt bra.

Är avståndet kort, använd högtalare för det, stora golvare är inte gjorda för att sitta nära, oftast.
Du får ingen vidare stereobild, rymdkänsla, om två högtalare sitter nära till varandra, i förhållande till hur långt bort du sitter. En vanlig tumregel är att om högtalarna står 2 meter isär, så ska du inte sitta närmre än

Många småhögtalare går att sitta nära, men inte många är gjorda för att spela dikt an mot en vägg.

Om du har så ont om plats så rekommederar jag starkt en ljudlimpa, allt i ett, de använder dsp flitigt, så det spelar förvånansvärt bra.
Spelar ingen roll med en hembioreciver men det gör det när man endast kör 2 kanal utan att kunna justera.

Det är inte stora golvare jag söker, om det inte framgått än :)
Det är en relativt liksidig triangel mellan högtalare och lyssningsposition, sen blir det ju skevt om man ligger helt i enda änden av soffan men det är svårt att komma runt med en liten TV-hörna.

Eftersom jag redan har en 90 % fungerande 5.1-anläggning är det inte intressant att backa och gå till limpa med bara små högtalare och digital kompensation utan det jag söker är snarare motsatsen. Limpa kräver dessutom sub och då är jag tillbaka där jag var från början; att fixa/ersätta suben och vara nöjd så.

Men jag har nog landat i att jag ska hålla span efter ett par rimliga frontar som är små nog att rymmas men stora nog att räcka, och gjorda för väggmontage. Begagnat för max ca 2000. Det verkar ändå dyka upp en del även om det går snabbt igen så man får vara lite på.

Det är inte stora golvare jag söker, om det inte framgått än :)
Det är en relativt liksidig triangel mellan högtalare och lyssningsposition, sen blir det ju skevt om man ligger helt i enda änden av soffan men det är svårt att komma runt med en liten TV-hörna.

Eftersom jag redan har en 90 % fungerande 5.1-anläggning är det inte intressant att backa och gå till limpa med bara små högtalare och digital kompensation utan det jag söker är snarare motsatsen. Limpa kräver dessutom sub och då är jag tillbaka där jag var från början; att fixa/ersätta suben och vara nöjd så.

Men jag har nog landat i att jag ska hålla span efter ett par rimliga frontar som är små nog att rymmas men stora nog att räcka, och gjorda för väggmontage. Begagnat för max ca 2000. Det verkar ändå dyka upp en del även om det går snabbt igen så man får vara lite på.
Det hade framgått att du inte ville ha stora golvare, det blev lite allmänt om vad som är vad bara. :)
En gammal tummregel säger att dina huvudhögtalare, om du spelar med sub, ska klara att gå ner till 100 hz. Delar du över det så blir hörbart så att säga. Då är inte huvudhögtalarna så supersmå längre.
Hoppas det går bra för dig.

Det hade framgått att du inte ville ha stora golvare, det blev lite allmänt om vad som är vad bara. :)
En gammal tummregel säger att dina huvudhögtalare, om du spelar med sub, ska klara att gå ner till 100 hz. Delar du över det så blir hörbart så att säga. Då är inte huvudhögtalarna så supersmå längre.
Det kommer säkert sluta med både frontar och en sub.

Och om det blir en flytt någon dag eller en ommöblering ett par golvare.

Egentligen hade ju projektor och en duk som går att rulla undan vart trevligt, slippa ha en tv framme öht. Men svårt att backa när man vant sig vid oled…

Jag vet inte i vilken värld du lever i men att påstå att huvodhögtalare skall klara ner till 100Hz är rent befängt det finns små stativhögtalare som klarar ner till 28 Hz.
I regel när man kör 5.1 så skickar man all lfe bas till subben så dom andra högtalarna som är 5 slipper lågbas frekvenserna.
Och i regel så ligger brytfrekvensen för front på runt 80Hz högpass och dom andra ligger i regel högre i frekvens högpass.
brytfrekvenserna kan se ut så här 6/12/ högpass och lågpass 6/12/18/24 och det är beronde på vad för reciver man har olika för olika tillverkare.

Egentligen hade ju projektor och en duk som går att rulla undan vart trevligt, slippa ha en tv framme öht. Men svårt att backa när man vant sig vid oled…
Har du kollat på Samsung The Frame? Finns åtminstone som det Samsung kallar Neo QLED

det finns små stativhögtalare som klarar ner till 28 Hz.
Vilka då?
Sådana får du gärna länka till

Har du kollat på Samsung The Frame? Finns åtminstone som det Samsung kallar Neo QLED

Vilka då?
Sådana får du gärna länka till
Lite svårt att länka till Ingvar Öhman.Och pip
PK brukar dyka upp då och då på hifi torget då det var ett gör det själv bygge på faktiskt.io för många år sedan ritningar finns på sajten element köper man från bremen.se byggkostnad runt 5000

Lite svårt att länka till Ingvar Öhman.Och pip
De går inte ned till 28 Hz ens enl Ingvar, de gör det inte heller i praktiken i ett vanligt vardagsrum.
Jag vet för jag har sådan själv, hur låga frekvenser ens egna högtalare kan återge i praktiken är numer enkelt att själv kontrollera.
~35Hz går bra för piP (34Hz (-2,5dB) enl Ingvar) men för lägre än så, eller renare ljud (lägre dist) behövs mer kapabla basförmedlare som tex Ingvars Profundus P, som skall klara 27 Hz (-3 dB @ 24 Hz) enl Ingvar

PK brukar dyka upp då och då på hifi torget då det var ett gör det själv bygge på faktiskt.io för många år sedan ritningar finns på sajten element köper man från bremen.se byggkostnad runt 5000
Pk?
Länka gärna till dem/relevanta trådar hos Faktiskt.

De går inte ned till 28 Hz ens enl Ingvar, de gör det inte heller i praktiken i ett vanligt vardagsrum.
Jag vet för jag har sådan själv, hur låga frekvenser ens egna högtalare kan återge i praktiken är numer enkelt att själv kontrollera.
~35Hz går bra för piP (34Hz (-2,5dB) enl Ingvar) men för lägre än så, eller renare ljud (lägre dist) behövs mer kapabla basförmedlare som tex Ingvars Profundus P, som skall klara 27 Hz (-3 dB @ 24 Hz) enl Ingvar

Pk?
Länka gärna till dem/relevanta trådar hos Faktiskt.
Ca 135 sidor
Men du får en mätning på Pk som är gjord i april på båda högtalarna micken som används vid mätningen är en minidsp umik-1 med 90 graders kalibrerings fil

Bilagor

• 2025-05-07_114828.webp
    2025-05-07_114828.webp
    24.1 KB · Besök: 89
Jag vet inte i vilken värld du lever i men att påstå att huvodhögtalare skall klara ner till 100Hz är rent befängt det finns små stativhögtalare som klarar ner till 28 Hz.
I regel när man kör 5.1 så skickar man all lfe bas till subben så dom andra högtalarna som är 5 slipper lågbas frekvenserna.
Och i regel så ligger brytfrekvensen för front på runt 80Hz högpass och dom andra ligger i regel högre i frekvens högpass.
brytfrekvenserna kan se ut så här 6/12/ högpass och lågpass 6/12/18/24 och det är beronde på vad för reciver man har olika för olika tillverkare.
Det är en generell tumregel för att delning inte ska bli hörbar. Nu var du direkt otrevlig, jag blockar dig, du är väck.

Vad det gäller små högtalare som har en låg nedre gränsfrekvens, så är ju det såklart möjligt. Men ju lägre gränsfrekvens, desto lägre ljudtryck kan de leverera.

Tillbaka
Topp