Vilken av dessa hade ni valt?

2st helt olika cyklar. Den ena är med xc / stig och den andra är mer stig / allmountain. hur är terrängen där du kommer att cykla? Behöver du 150mm i fjädringsväg? Eller räcker det med 100mm?

Prissänkt från 92000 till 49990 till 42990 och inte ens en dropper på den...
Jag har inte hållt mig helt uppdaterad på ett tag, men ser inte det där som nåt kap direkt.

Om du inte vet välj den billigare. Att lägga 40+ i ett läge när du inte vet vad du vill ha hade jag inte gjort.

Trek kommer vara mycket roligare. Mer självförtroende kommer du ha med den. Roligare geometri och dropperpost. Specialiced är snabbare på tävling, tex cykel-Vasan, men då finns nog bättre XC-racecyklar att köpa tror jag.

1747742251784.webp

Trek:en väger över 5kg mer - funkar ju säkert om det är den typen av cykling (utförs mer än plattförs) du ska ha den till, annars är det ett bojsänke för cykelglädjen...

Som det sägs ovan är det två helt olika cyklar. Baserat på vad du skriver kan Treken blir lite "för mkt", lite onödigt mkt dämpning och som Fredda skriver onödigt tung. Finns en kategori som är mitt emellan dessa två, kallas ibland för downcountry och är väl förenklat sett en typ av cykel som har dämpning kring 120-130mm och geometri som en mer utförsorienterad cykel. Cyklar i denna kategori är många men några exempel är Trek Top Fuel, Specialized Epic Evo, YT Izzo, Transition Spur etc. Dessa cyklar är oftast lite lättare än Treken du nämner ovan och trampeffektiva (om än kanske inte lika som Epicen du länkar till som nog är en XC-raket).

Som det sägs ovan är det två helt olika cyklar. Baserat på vad du skriver kan Treken blir lite "för mkt", lite onödigt mkt dämpning och som Fredda skriver onödigt tung. Finns en kategori som är mitt emellan dessa två, kallas ibland för downcountry och är väl förenklat sett en typ av cykel som har dämpning kring 120-130mm och geometri som en mer utförsorienterad cykel. Cyklar i denna kategori är många men några exempel är Trek Top Fuel, Specialized Epic Evo, YT Izzo, Transition Spur etc. Dessa cyklar är oftast lite lättare än Treken du nämner ovan och trampeffektiva (om än kanske inte lika som Epicen du länkar till som nog är en XC-raket).
Så du skulle hellre köpa S Epic Evo istället för Epic Expert fast än man kör lite blandat och inte jätte branta backar

Är inne på någon av dom 2, hjälp mig :)

Jag var inne på den sistnämda, men slutade med att jag handlade en YT Izzo Core 2 från Tyskland ist.
Samma peng.

Håller med tidigare inlägg här och nu är Epicen borta som det verkar (alternativt om de korrigerat priset).

YT Izzo, eller ännu hellre Canyon Lux trail skulle jag välja om du har den budgeten

Orbea Occam SL kan vara en bubblare om slaglängden är av intresse. De här cyklarna börjar vara så pass kapabla att de bjuder in till hårigare utförsorienterad cykling än vad man kanske tänkt sig, särskilt om man inte är van den Long-Low-Slackgeometri som ligger bakom.

Kolla på Orbea Oiz också, här är en ny om än något daterad.

Nu är inte Epicen med längre? Jag hade lätt valt den. En modern XC är den perfekta stigcykeln för väldigt många, på väldigt många platser i Sverige.

Jo, lite åt samma håll. Senaste Top Fuel har dock blivit ännu lite mer stigcykel och kan ha gaffel med upp till 140mm slag, likt standardvarianten av förra Fuel Ex…

Tillbaka
Topp