Shimano GRX, MicroSHIFT Sword. Behöver återställa single speeden till växlat.

Hej,

Har en Genesis Croix de fer 10 från 2018 som i princip är original, Nuvarande spec. Växlarna rök i en smäll för några år sedan och har kört single-speed sedan dess. Nu när det ska dras runt på barn kombinerat med pendling och nöjesturer är det inte lika roligt med 44x14-utväxling (eller vad jag nu har) längre.

Har sneglat mot MicroSHIFT Sword länk, , (växelförare, kassett, växelspakar) för att behålla befintliga vevar, narrow-wide drev och mekaniska bromsar.

Alternativt GRX 1x11, fullt groupset med vevar, bromsar osv. länk.

Alternativt leta upp delar för att fortsätta med befintliga Sora-reglage. Men att köra de som 1x är troligtvis inte optimalt. Dessutom de riktigt slitna så de behöver bytas på sikt ändå.

Tankar? Vevlager bytes i samma veva. MicroSHIFT bör vara billigare men verkar inte skilja mer än ca 1000kr vad jag hittar och då känns steget upp till GRX absolut värt. Men för GRX krävs även byte av body? Är det möjligt på befintliga QR-nav och vilket ska jag då köpa istället?

Tacksam för kloka tankar.

exakt vad "rök" i smällen, och vad har du bytt för singlespeed-konverteringen? bild på nuvarande cykel gör det lättare att svara. på bilden på specen du länkar ser det ut som att du har post mount-bromsok. på grx-gruppen du länkar behöver du då byta bromsok till post mount, eller labba med is-till-flat-mount-adaptrar.

enklast är ju att bara fixa det som är trasigt, sora-reglagen kanske går att smörja upp så de känns bättre. att kasta pengar på sword och ändå ha mekaniska bromsar låter dyrt för ingen större uppgradering.

men om du har kvar 50-34t-klingorna till vevpartiet och framväxeln vore kanske bästa lösningen dessa reglage på rea, som redan har post mount-ok

kombinerat med 11-delad 11-36 mtb-kassett som passar på din troligtvis 10-delade body på baknavet

samt en bakväxel typ denna, som är kompatibel med 11-delade reglagen

det ger en lite lättare lättaste växel än grx-gruppen du länkar, vilket nog är skönt med barn bakom.

Nu är det här en högst anekdotisk bevisföring, men den Microshift-bakväxel jag satte på en pendlare för tre år sedan har i princip rostat bort - och aldrig riktigt växlat så bra heller. Ersattes med en begagnad XT-bakväxel som sedan dess bara tuffat på utan problem.

Den bekväma gropens tips ovan ser svårslaget ut tycker jag.

Tack för bra svar!

Kassett, växelförare och 2x-klingorna fram är borta. Ersatt kassetten med ett enkelt drev och en kedjespännare samt ett enkeldrev på vevarna (som är anpassade för dubbelklinga) fram.

Om bromsarna kan bytas i samma veva är det såklart bara en fördel.

Ett komplett set som CUES ser klart intressant ut. Annars ett hopkok av befintliga delar som tipsas ovan. MicroSHIFT ryker ur kalkylen. Får kolla över body på navet m.m. och återkomma.

Här kommer ett gäng bilder. Ni får bortse från smutsen som tyder på ett antal år av bristande underhåll..
IMG_4858.webp
IMG_4859.webp
IMG_4860.webp
IMG_4861.webp
IMG_4863.webp
IMG_4865.webp

Lite klokare och landat i att jag har en kortare hub (10-delad?) och postmount fästen för bromsoken. Inte centerlock-skivor heller.
exakt vad "rök" i smällen, och vad har du bytt för singlespeed-konverteringen? bild på nuvarande cykel gör det lättare att svara. på bilden på specen du länkar ser det ut som att du har post mount-bromsok. på grx-gruppen du länkar behöver du då byta bromsok till post mount, eller labba med is-till-flat-mount-adaptrar.

enklast är ju att bara fixa det som är trasigt, sora-reglagen kanske går att smörja upp så de känns bättre. att kasta pengar på sword och ändå ha mekaniska bromsar låter dyrt för ingen större uppgradering.

men om du har kvar 50-34t-klingorna till vevpartiet och framväxeln vore kanske bästa lösningen dessa reglage på rea, som redan har post mount-ok

kombinerat med 11-delad 11-36 mtb-kassett som passar på din troligtvis 10-delade body på baknavet

samt en bakväxel typ denna, som är kompatibel med 11-delade reglagen

det ger en lite lättare lättaste växel än grx-gruppen du länkar, vilket nog är skönt med barn bakom.
Om den lösningen med länkade prylar fungerar med befintligt drev är det kanon. Säkert min okunskap, men passar kassetten på bodyn trots att min bör vara 10-delad? Och är det möjligt att köra 10-delad växelförare med 11-delad kassett och reglage?
För pendling så finns det fördelar med hållbarheten med Shimano Linkglide. Shimano CUES U6000 1x11s med hydrauliska bromsar eller U4000 1x10s med mekaniska bromsar.

Shimano CUES U6030 1x11-speed Gravel Group Disc 160/160mm €439.99
Hade gärna klickat på köp, men om jag tolkar det rätt faller det på postmount/flat mount, hub och centerlock-skivor tyvärr..

Sammantaget tar jag tacksamt emot tips på bra lösning. Utlovar bilder på resultatet som tack!

Som sagt: Gropens länkade grejor ska passa (vad jag kan se i alla fall). Det enda jag inte är säker på är den länkade bakväxelns kompatibilitet, men det kan bara vara någon googling bort för att säkerställa.

jag tror ju att grejerna jag länkade passar ihop, men en rd-rx810 verkar gå att hitta för 300 kr mer om det känns osäkert med rd-rx400.

men personligen skulle jag nog skaffat en niodelad 11-40-kassett

en acera-växel

kompressionsfria höljen om du inte redan har det

ny kedja

och gått ner till 38t eller 40t fram

för under tusen kronor totalt.

Hade gärna klickat på köp, men om jag tolkar det rätt faller det på postmount/flat mount
Wolf Tooth Components Post to Flat Mount Brake Adapter 475 kr
"The Wolf Tooth Post to Flat Mount Brake Adapter allows flat mount brakes to be added to a frame or fork that was designed for post mount brakes."
Shimano CS-LG400-11 är för HG spline?
centerlock-skivor tyvärr..
Går kanske att hitta paket utan skivor. Annars köpa växlar, reglage, kasett, kedja och bromsar separat. Ifall det inte blir mycket dyrare?
Om inte, köp paketet och sälj vidare CL skivorna?
Länken var mest tänkt som en snabb fingervisning vad en CUES grupp kostar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp