Val av gravel - hjälp önskas :(

Bra inlägg, men kanske lite väl pessimistiskt. Det kan ju finnas köpare som faktiskt fortsätter cykla och är nöjda både med cykel och sittposition och behåller cykeln en längre tid. Om beg köparna är någorlunda kunniga borde andrahandsvärdet för helintegrerad cockpit vara sämre.
Absolut, men de som är nöjda och bara kör kommer ju inte heller drabbas negativt av den integrerade lösningen. De vill ju inte ändra något och då får man anta att cykeln de köpt passar :)

Vet inte hur det är på cyklar, för bilar måste ju tillverkaren tillhandahålla reservdelar i tio års tid.

Integrationstrenden håller som tur var på att mogna som det verkar så på lite sikt lär det bli mer genomtänkta lösningar som tillåter integration / skalad design men ändå viss flexibilitet.

Vad skulle ni säga är mest prisvärt för omkring 15k

Mest prisvärd enligt mig är Cube NUROAD EX GRX400/610/822 1x12s 1.399,00 € ≈ 15 170,44 SEK

Här är en lista på några av tillverkarnas billigaste gravelcyklar med hydrauliska skivbromsar:

Gravel Hydrauliska 1x
Cube NUROAD PRO CUES U600 1x11s 1.199,00 € ≈ 13 145,50 SEK
Radon REGARD AL 7.0 CUES U600 1x11s 1.364,50 € ≈ 14 952 SEK
Cube NUROAD EX GRX610/822 1x12s 1.399,00 € ≈ 15 340,07 SEK
BCF GRAVEL AL BASE L-Twoo GR9 1x11s 16 500 SEK
Superior X-ROAD 6.2 GR GRX400 1x10s 16 999 kr
Superior X-ROAD Elite GR GRX600/812 1x11s 17 990 kr
Canyon Grizl 5 CUES 1X10s 17.999 SEK
Gavia Terra Alu GRX600 1x12s 18 499,-
Orbea TERRA H45 1X CUES U6000 1x11s 1.999 €
BCF GRAVEL AL SPORT L-Twoo GRT 1x12s 22 600 SEK
Cannondale Topstone 2 CUES - 1x11s SEK 23,999
KTM X-STRADA 15 PRO SRAM APEX EAGLE 1X12

Gravel Hydrauliska 2x
Rose Blend Road Tiagra 13 350,21 kr
Superior X-ROAD Comp Tiagra 13 990 kr
White GX LTD 24 GRX400 14 990:-
Rose Blend Gravel GRX400 15 577,10 kr
Rock Machine Gravelride 500 GRX400 15 990 kr
Gavia Terra Alu GRX400 Gravelbike 15 999,-
Superior X-ROAD 6.3 GF Tiagra 16 990 kr
Canyon Grizl 6 GRX400 17.999 SEK
Bergamont Grandurance 6 GRX400 SEK 18 995
Orbea TERRA H40 GRX400 1.999 € 19 390 kr
Principia Gravel 30 GRX400 SEK 19.995
Nishiki Gravel Master GRX400 SEK 20.995
SCOTT Speedster Gravel 30 GRX400 SEK 20 995
SCOTT Speedster Gravel 30 GRX400 SEK 21 495
Merida SILEX 400 GRX400 21 499 kr
GT Grade Comp GRX400 21 999 kr
Cannondale Topstone 2 GRX400 SEK 21,999
Cannondale Topstone 2 GRX400 SEK 23,999
Specialized Diverge E5 Elite GRX400 24 000 kr
Kross ESKER 5.0
KTM X-STRADA 20 GRX400

Grail säljs med dubbelklinga från fabrik så om du vill ha dubbel är det bara att köpa det. Du kan köpa den med grx 2x12 eller 1x12. Sen finns ett antal sram versioner som är exklusivt enkelklinga.

Du blir nog nöjd med vilken modell du än väljer. Välj den med snyggast färg tycker jag!
När jag kollar på hemsidan (även appen) så ser jag inte man kan välja mellan enkel/dubbel. Får kanske kontakta de och se hur man går tillväga. Även prismässigt så är deras hemsida helt off med växelkurser. I sek så ligger de flera tusen kr dyrare jämfört med euro. Ngn som vet varför dessa prisskillnader?

Absolut, men de som är nöjda och bara kör kommer ju inte heller drabbas negativt av den integrerade lösningen. De vill ju inte ändra något och då får man anta att cykeln de köpt passar :)

Vet inte hur det är på cyklar, för bilar måste ju tillverkaren tillhandahålla reservdelar i tio års tid.

Integrationstrenden håller som tur var på att mogna som det verkar så på lite sikt lär det bli mer genomtänkta lösningar som tillåter integration / skalad design men ändå viss flexibilitet.
För min del, som inte alls besitter denna djupa kunskap som ni har om hojar, så bryr jag mig inte nämnvärt om integrerat eller inte. Jag har inte tänkt ändra så mkt på hojen, och om ngt skall ändras, då får en verkstad ta hand om det.😊

Bra inlägg, men kanske lite väl pessimistiskt. Det kan ju finnas köpare som faktiskt fortsätter cykla och är nöjda både med cykel och sittposition och behåller cykeln en längre tid. Om beg köparna är någorlunda kunniga borde andrahandsvärdet för helintegrerad cockpit vara sämre.

Man borde kunna fråga Canyon hur länge de kommer att tillhandahålla reservdelar.

Bike fit är för mig något som görs med en befintlig cykel. Bike sizeing (intervall för stack och reach) är generellt och kan användas vid köp.

Jag är inte uppdaterad på vilka märken som erbjuder vilka lösningar. Min bild är att generellt går utvecklingen delvis åt fel håll med lösningar som låser in köparna och/eller medför högre kostnader. Bäst vore om TS kunde göra en bike sizeing. Näst bäst att provcykla eller gå på tillverkarnas rekommendationer. Sämsta alternativet är att köpet blir övermäktigt och det blir ingen cykling alls. Hellre integrerad cockpit än det sämsta alternativet.

Edit: Ibland är tillverkarnas storleksrekommendationer konstiga eller direkt fel. Ett sånt exempel är Ridley. Följer man deras rekommendationer får man en lång cykel.
Bra inlägg, Bele! Tack för att du engagerar dig i min tråd. 😊

Såg nu att man kan köra bike sizing i Malmö och även Kph. Sthlm är inte aktuellt just nu då jag inte räknar med att åka dit innan semestern, så blir tidigast i aug.

Har nu spenderat dagen med att läsa på om grailen och tror den är en ”fit” för min del. Ska bara reda ut det här med enkel/dubbel-klinga, XL vs XXL samt varför dessa prisskillnader när växelkurser kommer in i bilden. Om jag får svar på allt så blir nästa steg att välja relevanta tillbehör och sedan slutligen slå till.

När jag kollar på hemsidan (även appen) så ser jag inte man kan välja mellan enkel/dubbel. Får kanske kontakta de och se hur man går tillväga. Även prismässigt så är deras hemsida helt off med växelkurser. I sek så ligger de flera tusen kr dyrare jämfört med euro. Ngn som vet varför dessa prisskillnader?
Välj grailen, öppna filter så är det lätt att ta fram de modeller du vill

1000017576.webp

varför dessa prisskillnader när växelkurser kommer in i bilden.
Där har du nog inte så mycket att välja på. Väljer du Sverige som leveransadress så får du priset i SEK med svensk moms (25 ist för 19 i DE t.ex). Skall man komma billigare undan så får man nog leka tysk kund och få den levererad i Tyskland antar jag

Tillbaka
Topp