Håller det med icke-genomgående skruv till frampakethållare?

Xscat

Medlem
Hej, jag ska flytta en frampakethållare från min gamla cykel, Crescent Femto. till min nay cykel, Trek Verve. På den gamla cykeln är det ett hål som går rätt igenom styrstammen och där satt pakethållaren med genomgående skruv (M5) och mutter. Och naturligtvis med två stag nere vid navet.
Men på nya cykeln är det två hål, med gängor, mellan dem är det "tomt". Storleken på skruv där är M4. Så vitt jag kan mäta med skjutmåttet är tjockleken på metallen 5 mm. Jag har försökt med den enda så långa M4-skruven jag har att skruva fast pakethållaren, men skruven vägrar träffa rätt i det bakre gängade hålet. Den hamnar snett och jag kan ju inte se vad jag gör inuti styrstammen. Så jag funderar på om det håller att enbart fästa i det främre gängade hålet, eller blir det för lite? Jag kan försöka med att ta en för lång skruv och sätta på en mutter på andra sidan hålet men är inte säker på att jag kommer åt.
Frampakethållaren kommer att användas sommartid för två frampackväskor (Vaude) och övrig tid för att fästa en cykelkorg (det är en AVS så jag kan ha mängder med olika korgar/väskor). Inget jättetungt, i packväskorna fram blir det lätta grejor, det tunga tar jag i de bakre.
Vad tror ni? Törs jag chansa på att det håller eller ska jag låta min LBS sköta överflyttningen?

Bild...
Hålen är väl centrerade mot varandra?
Då är det lite Fingerspitzgefühl som gäller. Skruven skall helt säkert gå genom bägge väggarna.

Är hålen gängade så du ser metallen? Ibland kan det vara tjockt färglager som är i vägen och det kan uppfattas som att hålen inte matchar.

Om det är stål hade jag vågat mig på att bara använda ett av hålen. Men det kanske jag får skäll för, så jag ska inte rekommendera dig att göra som jag.

Jag har försökt Fingersptizgefüla men utan succé. Ja, det är stål. Och jag ser metallen, med lite reservation för det bakre hålet. Det är inte svart i alla fall. Bild bifogas.

Bilagor

• cykel1.webp
    cykel1.webp
    31.9 KB · Besök: 101
För m4 hade jag varit nöjd med ett hål och sen hade jag satt stänkskärmen i den bakre. 5-6 gängor tycker jag mig se, och det tror jag räcker.

För m4 hade jag varit nöjd med ett hål och sen hade jag satt stänkskärmen i den bakre. 5-6 gängor tycker jag mig se, och det tror jag räcker.
Jag ska visserligen lämna in nya cykeln för att få en annan pakethållare bak men ju mer de ska göra desto mer kostar det. Och kan jag få dit främre pakethållaren själv så kan så kan jag vänta med den bakre till efter min semester (då jag ska cykla till/från resmålet och mycket under tiden jag är där).

Jag ska visserligen lämna in nya cykeln för att få en annan pakethållare bak men ju mer de ska göra desto mer kostar det. Och kan jag få dit främre pakethållaren själv så kan så kan jag vänta med den bakre till efter min semester (då jag ska cykla till/från resmålet och mycket under tiden jag är där).
Passa på att fråga vad de tror om att bara fästa med en skruv på främre sidan. Personligen tror jag inte det är några problem alls och kan inte tänka mig att det hela hade blivit en bättre infästning med genomgående till bakre hålet, ens om det hade gått. Eftersom de inte matchar är de inte borrade tillsammans och gängorna är därför säkert helt off också, så jag tycker det verkar knasigt att försöka få dit en genomgående.

Ja, jag försökte en gång till att få igenom en lång skruv, men den var en bra bit från bakre hålet när jag kände efter. Så det blev främre. Men stänkskärmen gick inte att sätta i bakre hålet, så den fick vara ihop med pakethållaren som det var på den gamla cykeln. Men det känns stabilt, jag har ryckt i den. Och här är stagen i skruvade kortare distans från hållaren (de är justerbara) för att få rätt vinkel på dem, så det gör lite till för stabiliteten. Det blir nog bra. Skulle LBS tycka det är helt åt fanders får de fixa det åt mig gratis :-)
Kom precis på att jag har två skruvar som ska dras åt på pakethållaren, bäst att fixa det också.
Tack för all hjälp allihop!

Bilagor

• cykel2.webp
    cykel2.webp
    497 KB · Besök: 71
  • Cykel3.webp
    Cykel3.webp
    363.4 KB · Besök: 67
Tillbaka
Topp